Verkeersbesluit verkeersmaatregelen Slagmanpad te Enschede

Burgemeester en wethouders van de gemeente Enschede,

gelet op de Wegenwet, de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) en de Uitvoeringsvoorschriften van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: Uitvoeringsvoorschriften BABW).

 

Overwegende:

dat het Slagmanpad is aangewezen als fiets-/bromfietspad met naast gelegen een voetpad;

 

dat het Slagmanpad gelegen is binnen de bebouwde kom van Enschede en in beheer is bij de gemeente Enschede;

 

dat het Slagmanpad een weg is als bedoeld in artikel 1, lid 1 onder b van de WVW 1994;

 

dat het Slagmanpad vanuit de “Fietsvisie Enschede 2030” gecategoriseerd is als doorfietsroute;

 

dat vanuit de fietsvisie een doorfietsroute een verbinding vormt tussen wijken en/of regionale fietsroutes en deze bij voorkeur ontvlochten zijn van gebiedsontsluitingswegen;

 

dat een doorfietsroute beschikt over een hoog comfort voor fietsers, en deze fietsers zo min mogelijk met oponthoud te maken krijgen op de route;

 

dat het Slagmanpad in het kader van onderhoudswerkzaamheden opnieuw geasfalteerd wordt;

 

dat deze werkzaamheden gebruikt worden om het Slagmanpad vanuit de doelen uit de “Fietsvisie Enschede 2030” te optimaliseren;

 

dat in dat kader verschillende verkeersmaatregelen worden ingesteld op het Slagmanpad;

 

dat een van deze maatregelen is dat op alle kruispunten van het Slagmanpad een voorrangsregeling ingesteld wordt, waardoor bestuurders op de kruisende wegen voorrang dienen te verlenen aan bestuurders op het Slagmanpad;

 

dat op dit moment een deel van de aansluitingen op het Slagmanpad al voorzien is van een voorrangsregeling;

 

dat door het instellen van een voorrangsregeling op alle kruispunten een bijdrage geleverd wordt aan het verbeteren van het comfort voor de fietsers en het ongehinderd door kunnen fietsen op het Slagmanpad;

 

dat daarnaast het voetpad langs het Slagmanpad wordt opgeheven;

 

dat het voetpad na de herinrichting dusdanig herkenbaar is dat het aanwijzen van een voetpad middels verkeersbord G7 van bijlage 1 van het RVV 1990 niet langer noodzakelijk is;

 

dat het fiets-/bromfietspad op het Slagmanpad uitgebreid wordt met het vrijliggende fietspad langs de Hengelosestraat, tussen de aansluiting van het Slagmanpad en de bushalte Ledeboerpark;

 

dat op deze manier het verplichte fietspad, met een uitzondering voor bromfietsers, komt te vervallen;

 

dat deze maatregel ervoor zorgt dat de herkenbaarheid van de bebording op dit punt wordt verbeterd;

 

dat daarnaast op sommige plekken aan het Slagmanpad is gebleken dat bebording niet altijd op de juiste manier geplaatst is, of aangebrachte verkeerstekens niet volledig zijn;

 

dat deze maatregelen al volgend zijn uit de bestaande situatie, waarin het Slagmanpad al aangewezen is als fiets-/bromfietspad in twee richtingen;

 

dat daarom aanvullend op de nieuwe besluitplichtige verkeersmaatregelen, eventuele nog nodige borden worden geplaatst;

 

dat de hiervoor genoemde verkeersmaatregelen uitgevoerd kunnen worden door:

  • het plaatsen van verkeersbord B6 van bijlage 1 van het RVV 1990, ondersteund met haaientanden;

  • het verwijderen van verkeersbord G7 van bijlage 1 van het RVV 1990;

  • het verwijderen van verkeersbord G11 met onderbord (uitgezonderd bromfietsers) en onderbord (OB505);

  • het plaatsen van verkeersbord G12a met onderbord (OB505);

 

dat het nemen van een verkeersbesluit volgens artikel 15 van de WVW 1994 vereist is indien:

  • door plaatsing of verwijdering van verkeerstekens en onderborden, een gebod of verbod wordt ingesteld of aangepast;

  • fysieke voorzieningen op de weg worden aangebracht of verwijderd;

 

dat gelet op artikel 12 van het BABW voor het tijdelijk plaatsen of verwijderen van het verkeersbord B6, G7 van bijlage 1 van het RVV 1990 een verkeersbesluit is vereist;

 

dat gelet op artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994 het college van burgemeester en wethouders van Enschede bevoegd is verkeersbesluiten te nemen voor deze wegen;

 

dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 de hiervoor genoemde verkeersmaatregelen strekken tot het;

  • verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

 

dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer in het geding komt bij het treffen van deze verkeersmaatregelen;

 

dat de vrijheid van het verkeer in deze situatie van ondergeschikt belang geacht wordt ten opzichte van de bij dit besluit gediende belangen uit artikel 2 van de WVW 1994;

 

dat met betrekking tot het uitvoeren van deze verkeersmaatregelen overleg is gevoerd met de gemandateerde verkeersadviseur van de politie ingevolge artikel 24 van het BABW, deze een positief advies heeft afgegeven en de handhaafbaarheid van de maatregelen als gevolg daarvan gewaarborgd is.

 

Het besluit:

  • door middel van plaatsen van verkeersbord B6 van bijlage 1 van het RVV 1990, in combinatie met haaientanden, een voorrangsregeling in te stellen waardoor bestuurders op de kruisende wegen van het Slagmanpad voorrang dient te verlenen aan bestuurders op het Slagmanpad, op de volgende kruispunten:

    • -

      Slagmanpad – Park de Kotten;

    • -

      Slagmanpad – Parkeerterrein Roessinghsbleekweg;

  • door middel van het verwijderen van verkeersbord G7 van bijlage 1 van het RVV 1990, het voetpad aan het Slagmanpad op te heffen;

  • door middel van het verwijderen van verkeersbord G11 van bijlage 1 van het RVV 1990, met onderbord ‘uitgezonderd bromfietsers’ en onderbord (OB505), het verplichte fietspad tussen de aansluiting van het Slagmanpad en de bushalte Ledeboerpark op te heffen;

  • door middel van het plaatsen van verkeersbord G12a van bijlage 1 van het RVV 1990 met een onderbord (OB505) dat aangeeft dat het fiets-/bromfietspad in twee richtingen te gebruiken is, het fiets-/bromfietspad op het Slagmanpad uit te breiden op het vrijliggende verplicht fietspad langs de Hengelosestraat, tussen de aansluiting van het Slagmanpad en de bushalte Ledeboerpark;

 

Situatieschets:

Afbeelding 1: maatregelen aansluiting Slagmanpad op Hengelosestraat

 

Afbeelding 2: maatregelen rondom aansluiting parkeerterrein Roessinghsbleekweg

 

Afbeelding 3: maatregelen rondom kruispunt Park de Kotten

Aldus vastgesteld op 2 april 2025 te Enschede

Namens het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Enschede,

J. Kara

Technisch medewerker Vergunnen

Bezwaar

Dit besluit treedt in werking na bekendmaking in het Gemeenteblad. Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na publicatie van dit besluit in het Gemeenteblad bezwaar maken bij burgemeester en wethouders van Enschede, postbus 20, 7500 AA te Enschede. Door het indienen van het bezwaarschrift wordt dit besluit niet opgeschort.

Het bezwaarschrift moet de volgende gegevens bevatten:

  • uw naam en adres;

  • de datum waarop u het bezwaarschrift schrijft;

  • Het kenmerk van het besluit (0153Z2025032400009)

  • een omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt;

  • de reden waarom u het er niet mee eens bent;

  • uw handtekening.

Naar boven