Verkeersbesluit tijdelijke verkeersmaatregelen werkzaamheden Knalhutteweg, Vrielinklanden, Zuid Esmarkerrondweg en Broekheurne-Ring te Enschede

Burgemeester en wethouders van de gemeente Enschede,

gelet op de Wegenwet, de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) en de Uitvoeringsvoorschriften van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: Uitvoeringsvoorschriften BABW).

 

Overwegende:

dat de Knalhutteweg, Vrielinklanden, Zuid Esmarkerrondweg en Broekheurne-Ring gelegen zijn binnen de bebouwde kom van Enschede en in beheer zijn bij de gemeente Enschede;

 

dat de Knalhutteweg, Vrielinklanden, Zuid Esmarkerrondweg en Broekheurne-Ring wegen zijn als bedoeld in artikel 1, lid 1 onder b van de WVW 1994;

 

dat de wegencategorisering in Enschede aansluit op de categorisering zoals opgenomen in het landelijke programma Duurzaam Veilig;

 

dat de Knalhutteweg, Zuid Esmarkerrondweg en Broekheurne-Ring gecategoriseerd zijn als gebiedsontsluitingswegen binnen de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 50 km/u;

 

dat de verblijfsfunctie op deze wegen ondergeschikt is aan de verkeersfunctie;

 

dat de Vrielinklanden gecategoriseerd is als erftoegangsweg binnen de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 30 km/u;

 

dat de verkeersfunctie op deze weg ondergeschikt is aan de verblijfsfunctie;

 

dat de gemeente Enschede voornemens is om werkzaamheden uit te voeren op de rotonde Knalhutteweg/Zuid Esmarkerrondweg/Broekheurne-Ring en de Vrielinklanden;

 

dat vanaf week 14 tot en met de bouwvak 2025 (week 31 t/m 33) gefaseerd deze werkzaamheden zullen plaatsvinden op de Knalhutteweg, Vrielinklanden, Zuid Esmarkerrondweg en Broekheurne-Ring;

 

dat buslijn 4 gebruik maakt van de rotonde Knalhutteweg/Broekheurne-Ring/Zuid Esmarkerrondweg;

 

dat in de periode van de werkzaamheden de buslijn 4 geen gebruik kan maken van de rotonde;

 

dat het van belang is dat het openbaar vervoer zoveel mogelijk in stand gehouden wordt;

 

dat voor buslijn 4 middels een ander verkeersbesluit een omleidingsroute is ingesteld over de Reerinklanden;

 

dat het ten behoeve van het veilig uit kunnen voeren van deze werkzaamheden noodzakelijk is dat het wegvak waarop de werkzaamheden plaatsvinden volledig afgesloten is voor bestuurders;

 

dat een omleidingsroute wordt aangegeven voor bestuurders die om moeten rijden door de werkzaamheden;

 

dat bij het aangeven van deze omleidingsroutes gekozen wordt voor wegen die een eventuele toename in verkeer aankunnen en die de kans op “sluipverkeer” zoveel mogelijk beperkt wordt;

 

dat aan de Knalhutteweg, Vrielinklanden, Zuid Esmarkerrondweg en Broekheurne-Ring veel percelen/woningen zitten die bereikbaar moeten blijven;

 

dat deze fasering inhoudt dat steeds een ander deel van de Knalhutteweg, Vrielinklanden, Zuid Esmarkerrondweg en Broekheurne-ring afgesloten is;

 

dat daarom de werkzaamheden gefaseerd uitgevoerd worden, zodat percelen zo goed mogelijk bereikbaar blijven;

 

dat bewoners van de hiervoor genoemde straten op de hoogte worden gebracht van de werkzaamheden en daarbij behorende verkeersmaatregelen;

 

dat de hiervoor genoemde afsluiting gerealiseerd wordt door het plaatsen van verkeersbord C1 van bijlage 1 van het RVV 1990;

 

dat daarnaast op de omliggende straten tijdig voor-aangekondigd wordt dat sprake is van een wegafsluiting;

 

dat in verschillende fasen op de volgende locaties wegafsluitingen zijn:

  • op de Broekheurne-Ring tussen de Reerinklanden en de eerdergenoemde rotonde;

  • op de Knalhutteweg tussen de Veldhoflanden en de eerdergenoemde rotonde;

  • op de Knalhutteweg tussen de rotonde Knalhutteweg/De Stroink en de eerdergenoemde rotonde;

  • op de Vrielinklanden tussen de Vorspoellanden en de Verwooldslanden

  • op de Vrielinklanden tussen de Zuid Esmarkerrondweg en de Verwooldslanden;

  • op de Zuid Esmarkerrondweg tussen de eerdergenoemde rotonde en het kruispunt Vrielinklanden/Zuid Esmarkerrondweg/Het Stroink;

  • op de Zuid Esmarkerrondweg tussen de Vastertlanden en de eerdergenoemde rotonde;

  • op de Zuid Esmarkerrondweg tussen het kruispunt Brinkstraat/Zuid Esmarkerrondweg/Roodmolenweg en de Hölterhofweg.

 

dat tijdens de werkzaamheden de maximale snelheid op verschillende wegen verlaagd wordt naar 30 km/u;

 

dat tijdens de werkzaamheden waarschuwingsborden geplaatst worden dat er werk in uitvoering is;

 

dat de hiervoor genoemde verkeersmaatregelen gerealiseerd kunnen worden door het plaatsen van verkeersborden A1-30, C1 en J16 van bijlage 1 van het RVV 1990 ter hoogte van de volgende locaties;

 

dat in verschillende fasen een maximumsnelheid van 30 km/u en een waarschuwing tot werk in uitvoering zijn, op;

  • de Brinkstraat tussen de Holzikerbrinkweg 4 en de Roodmolenweg 130;

  • de Broekheurne-Ring tussen de Ahuislanden 33 en de Kemnalanden 16;

  • de Broekheurne-Ring tussen de Auskamplanden 133 en de eerdergenoemde rotonde;

  • Het Stroink tussen Het Stroink 211 en de Bekmandlanden 7;

  • de Knalhutteweg tussen de Hesselinklanden 98 en Het Stroink 102;

  • de Knalhutteweg tussen de Vastertlanden 169 en de Veldhoflanden 16;

  • de Knalhutteweg tussen de Veldhoflanden 92 en de Brookhuislanden 7;

  • de Vlierstraat tussen de Vluchtelanden 9 en de Vorspoellanden 7;

  • de Vrielinklanden tussen de Venderinklanden 52 en de Willinklanden 7;

  • de Vrielinklanden tussen de Vrugginklanden 1 en de Wiggerlanden 2;

  • de Vrielinklanden tussen de Wiggerlanden 23 en de Vrielinklanden 99;

  • de Zuid Esmarkerrondweg tussen de Zuid Esmarkerrondweg 461 en de Zuid Esmarkerrondweg 439;

  • de Zuid Esmarkerrondweg tussen de Braamlanden 131 en de Walkottelanden 95;

  • de Zuid Esmarkerrondweg tussen de Vastertlanden 38 en de Vastertlanden 2;

  • de Zuid Esmarkerrondweg tussen de Wolferlanden 29 en de Wiggerlanden 2;

 

dat afhankelijk van de tijdsduur die nodig is van de uitvoering van een fase, de verschillende fasen elkaar op zullen volgen;

 

dat op voorhand nog niet vast staat wanneer de ene fase afgerond is en de volgende fase begint;

 

dat bij onvoorziene omstandigheden tijdens de uitvoering van deze maatregelen daar waar nodig passende oplossingen worden gezocht;

 

dat het nemen van een verkeersbesluit volgens artikel 15 van de WVW 1994 vereist is indien:

  • door plaatsing of verwijdering van verkeerstekens en onderborden, een gebod of verbod wordt ingesteld of aangepast;

  • fysieke voorzieningen op de weg worden aangebracht of verwijderd;

 

dat gelet op artikel 12 van het BABW voor het tijdelijk plaatsen of verwijderen van het verkeersbord C1 en A1 van bijlage 1 van het RVV 1990 een verkeersbesluit is vereist;

 

dat gelet op artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994 het college van burgemeester en wethouders van Enschede bevoegd is verkeersbesluiten te nemen voor deze wegen;

 

dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 de hiervoor genoemde verkeersmaatregelen strekken tot het;

  • verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

 

dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer in het geding komt bij het treffen van deze verkeersmaatregel;

 

dat de vrijheid van het verkeer tijdelijk wordt beperkt en dat dit van geringer belang wordt geacht dan het waarborgen van de veiligheid van het verkeer en het veilig uit kunnen voeren van de werkzaamheden aan de Knalhutteweg, Vrielinklanden, Zuid Esmarkerrondweg en Broekheurne-Ring en het zoveel mogelijk in stand houden van de bruikbaarheid van de wegen gedurende de werkzaamheden;

 

dat het treffen van een dergelijke tijdelijke verkeersmaatregelen een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

 

dat met betrekking tot het uitvoeren van deze verkeersmaatregelen overleg is gevoerd met de gemandateerde verkeersadviseur van de politie ingevolge artikel 24 van het BABW, deze een positief advies heeft afgegeven en de handhaafbaarheid van de maatregelen als gevolg daarvan gewaarborgd is.

 

Het besluit:

  • door middel van plaatsen van verkeersbord C1 van bijlage 1 van het RVV 1990, in combinatie met afzethekken, een geslotenverklaring in beide richtingen in te stellen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee, op:

    • -

      de Broekheurne-Ring tussen de Reerinklanden en de eerdergenoemde rotonde;

    • -

      de Knalhutteweg tussen de Veldhoflanden en de eerdergenoemde rotonde;

    • -

      de Knalhutteweg tussen de rotonde Knalhutteweg/De Stroink en de eerdergenoemde rotonde;

    • -

      de Vrielinklanden tussen de Vorspoellanden en de Verwooldslanden

    • -

      de Vrielinklanden tussen de Zuid Esmarkerrondweg en de Verwooldslanden;

    • -

      de Zuid Esmarkerrondweg tussen de eerdergenoemde rotonde en het kruispunt Vrielinklanden/Zuid Esmarkerrondweg/Het Stroink;

    • -

      de Zuid Esmarkerrondweg tussen de Vastertlanden en de eerdergenoemde rotonde;

    • -

      de Zuid Esmarkerrondweg tussen het kruispunt Brinkstraat/Zuid Esmarkerrondweg/Roodmolenweg en de Hölterhofweg.

  • door middel van het plaatsen van verkeersbord A1-30 van bijlage 1 van het RVV 1990, een gebod tot het volgen van een maximumsnelheid van 30 km/u in te stellen, op:

    • -

      de Brinkstraat tussen de Holzikerbrinkweg 4 en de Roodmolenweg 130;

    • -

      de Broekheurne-Ring tussen de Ahuislanden 33 en de Kemnalanden 16;

    • -

      de Broekheurne-Ring tussen de Auskamplanden 133 en de eerdergenoemde rotonde;

    • -

      de Knalhutteweg tussen de Hesselinklanden 98 en Het Stroink 102;

    • -

      de Knalhutteweg tussen de Vastertlanden 169 en de Veldhoflanden 16;

    • -

      de Knalhutteweg tussen de Veldhoflanden 92 en de Brookhuislanden 7;

    • -

      de Zuid Esmarkerrondweg tussen de Zuid Esmarkerrondweg 461 en de Zuid Esmarkerrondweg 439;

    • -

      de Zuid Esmarkerrondweg tussen de Braamlanden 131 en de Walkottelanden 95;

    • -

      de Zuid Esmarkerrondweg tussen de Vastertlanden 38 en de Vastertlanden 2;

    • -

      de Zuid Esmarkerrondweg tussen de Wolferlanden 29 en de Wiggerlanden 2

  • de hiervoor genoemde verkeersmaatregelen van kracht te verklaren vanaf week 14 2025 tot en met week 33 2025 of zoveel korter als mogelijk, dan wel zoveel langer als noodzakelijk is.

 

Situatieschets:

Afbeelding 1

 

Afbeelding 2:

 

Afbeelding 3:

 

Afbeelding 4:

 

Afbeelding 5:

Aldus vastgesteld op 2 april 2025 te Enschede

Namens het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Enschede,

J. Kara

Technisch medewerker Vergunnen

Bezwaar

Dit besluit treedt in werking na bekendmaking in het Gemeenteblad. Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na publicatie van dit besluit in het Gemeenteblad bezwaar maken bij burgemeester en wethouders van Enschede, postbus 20, 7500 AA te Enschede. Door het indienen van het bezwaarschrift wordt dit besluit niet opgeschort.

Het bezwaarschrift moet de volgende gegevens bevatten:

  • uw naam en adres;

  • de datum waarop u het bezwaarschrift schrijft;

  • Het kenmerk van het besluit (0153Z2025040100048)

  • een omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt;

  • de reden waarom u het er niet mee eens bent;

  • uw handtekening.

Naar boven