Reg.nummer.: 02430000210985 / 02430000729775
Overwegingen ten aanzien van het besluit
De gemeente Harderwijk wil duurzame mobiliteit in de gemeente bevorderen. Dat staat onder andere in het collegeprogramma 2022-2026 en in de Omgevingsvisie. Er is potentie voor 13 extra deelauto’s in Harderwijk, verspreid over diverse locaties in de stad. Een deelautoaanbieder wil deze nieuwe deelauto’s binnenkort plaatsen.
Autodelen resulteert in minder privéautogebruik. Een deelauto kan voorkomen dat bewoners een (tweede) auto aanschaffen. Daarmee heeft deelmobiliteit een positieve invloed op de parkeerdruk en uiteraard ook op het milieu en leefklimaat.
De nieuwe deelauto’s zijn station-based. Dat wil zeggen dat de deelauto altijd op een vaste locatie opgehaald en teruggebracht wordt. Deze parkeerlocaties liggen centraal in de wijk, zijn goed vindbaar en goed zichtbaar voor potentiële nieuwe deelautogebruikers. Om ervoor te zorgen dat deze parkeerplaatsen beschikbaar blijven voor de deelauto’s, reserveren we deze parkeerplaatsen specifiek voor autodelen.
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994) moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
In artikel 12 van het BABW is limitatief opgenomen voor welke verkeerstekens een verkeersbesluit vereist is. In Bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) staan de verkeersborden genoemd. In dit besluit gaat het om bord E8 (parkeergelegenheid alleen bestemd voor de voertuigcategorie die op het bord is aangegeven) van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990).
Artikel 24, lid 1, sub d onder 2e RVV 1990 geeft aan dat het verboden is te parkeren op een parkeergelegenheid op een andere wijze of met een ander doel dan op het bord is aangegeven.
Uit het oogpunt van het waarborgen van de bruikbaarheid van de weg, het bevorderen van doelmatig of zuinig energieverbruik en het voorkomen of beperken van hinder, schade en overlast door het verkeer is het noodzakelijk om de voorgestelde maatregel te nemen (artikel 2 Wegenverkeerswet).
Artikel 24 van het BABW vereist dat er voor het nemen van het verkeersbesluit overleg wordt gepleegd met de gemandateerde verkeersadviseur van politie Oost-Nederland district Noord en Oost-Gelderland.