Gemeenteblad van Kerkrade
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Kerkrade | Gemeenteblad 2025, 14615 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Kerkrade | Gemeenteblad 2025, 14615 | verkeersbesluit of -mededeling |
Reconstructie Sint Pieterstraat
Burgemeester en wethouders van Kerkrade
De gemeente Kerkrade gaat het viaduct (civieltechnisch kunstwerk) Roderlandbaan over de Sint Pieterstraat verwijderen. In plaats daarvan wordt er een enkelstrooks rotonde gerealiseerd en worden de toe en afritten naar de Sint Pieterstraat alsmede die bij de Beukenbosweg verwijderd. In juli 2024 is reeds een verkeersbesluit genomen voor de aanleg van de enkelstrooksrotonde. Nu nog enkele aanvullende maatregelen op het eerder genomen verkeersbesluit bekend en uitgewerkt zijn, worden ook deze maatregelen met dit verkeersbesluit bekrachtigd.
artikel 18, eerste lid onder d van de Wegenverkeerswet 1994 en het besluit van de raad van de gemeente Kerkrade d.d. 29 maart 1995, nr. 59 wij bevoegd zijn dit verkeersbesluit te nemen, dat de Mandaat- en volmacht regeling College Kerkrade 2024 van toepassing is;
artikel 15, lid 1, van de WVW 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;
artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) ingevolge het plaatsen en verwijderen van de in dit artikel genoemde verkeerstekens moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;
artikel 24 van het BABW ingevolge verkeerbesluiten worden genomen na overleg met de gemandateerde van de korpschef van het nationale politiekorps;
dat na ruim 20 jaar in gebruik te zijn geweest geconstateerd is dat er schades aan het betonnen brugdek van het kunstwerk aan de St. Pieterstraat zijn opgetreden die nagenoeg niet verminderd kunnen worden en waarbij ook het draagvermogen van het kunstwerk niet meer gewaarborgd kan worden;
dat er onderzoek gedaan is naar het oplossen van de aangetroffen schades en een variantenstudie uitgevoerd is naar mogelijke verkeerskundige oplossingsrichtingen;
dat hieruit de conclusie is getrokken dat vanuit een integraal oogpunt en het verminderen van onderhoudskosten, het viaduct geamoveerd gaat worden en dat er ter plaatse een enkelstrooksrotonde gerealiseerd gaat worden;
dat de wegen Roderlandbaan en Sint Pieterstraat gebiedsontsluitende wegen zijn waarbij de kruispunten onderling van elkaar in de regel geregeld worden met verkeerslichten of rotondes;
dat uit de verkeersmodelstudie met kenmerk BI3453101100MIRP001F01 d.d. 21-02-2022 gebleken is:
- dat het vervangen van het huidige kunstwerk door middel van een enkelstrooksrotonde verkeerskundig mogelijk is omdat het toekomstig verkeersaanbod prima verwerkt kan worden;
- dat er als gevolg van deze maatregel een afname van ca. 500 voertuigen van het verkeer op de Beukenbosweg is hetgeen de leefbaarheid en verkeersveiligheid in genoemde straat ten goede komt;
- dat er als gevolg van deze maatregel een relatief beperkte toename van het verkeer (ca. 250 voertuigen per dag) is op de Sint Pieterstraat. Op een totaal van ca. 8.500-10.000 voertuigen die er nu rijden is deze toename verwaarloosbaar klein;
dat vanwege de resultaten uit de verkeersmodelstudie gekozen is om de toe- en afritten Beukenbosweg te amoveren om hiermee de afname van het verkeer op de Beukenbosweg te kunnen bewerkstellingen;
dat er op dit moment een bestemming verkeer ligt op de betreffende toe- en afritten Beukenbosweg en deze in een later stadium, als gevolg van het amoveren van de toe- en afritten, een andere bestemming zullen krijgen;
dat door de aanleg van de nieuwe enkelstrooksrotonde nog slechts 400m van de Roderlandbaan in zuidelijke richting binnen de bebouwde kom ligt en dat voor deze relatief korte afstand een hogere snelheidslimiet van 50 km/h ongewenst is;
dat de Roderlandbaan geen fysiek gescheiden rijrichtingen meer kent;
dat inhaalmanoeuvres op de Roderlandbaan kunnen leiden tot gevaarlijke situaties en ongevallen met ernstige afloop;
dat een inhaalverbod op deze weg bijdraagt aan een rustiger verkeersbeeld en daarmee ook de verkeersveiligheid bevordert;
Van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen, liggen de volgende belangen ten grondslag aan dit besluit:
het verzekeren van de veiligheid op de weg;
het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
Omdat de gemeente Kerkrade in dit geval zowel eigenaar als wegbeheerder is, is geen toepassing gegeven aan de hoorplicht, conform artikel 23 BABW. Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is in de werkgroep verkeer, waar de politie deel van uitmaakt, deze verkeersmaatregel besproken waarbij de werkgroep positief over deze maatregel adviseert.
Gelet op voorgaande overwegingen, belangenafweging en advisering wordt besloten tot:
Door het aanbrengen in oostelijke en westelijke richting komende vanaf de rotonde Sint Pietersstraat van de borden C09 en C16, zoals bedoeld in bijlage 1 van het RVV1990, een gesloten verklaring op de Roderlandbaan in te stellen voor ruiters, vee, wagens, motorvoertuigen (langzamer dan 25 km/h), brommobielen, fietsers, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen.
Mocht U zich met onze beslissing niet kunnen verenigen, vanwege het feit dat U rechtstreeks door dit besluit in uw belang wordt getroffen, zo kunt U hiertegen op grond van artikel 7:1 van de Algemene wet- bestuursrecht binnen 6 weken na de datum van publicatie een gemotiveerd bezwaarschrift bij ons College indienen. Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en dient tenminste te bevatten:
a. de naam en adres van de indiener
c. een omschrijving van het besluit, waartegen het bezwaar is gericht
Ook als u bezwaar maakt, mag het besluit al worden uitgevoerd, nadat de bezwaartermijn is verstreken. Wilt u dat juist voorkomen en heeft u daarvoor een spoedeisend belang? Dan kunt u een voorlopige voorziening vragen bij de rechtbank Limburg. Hoe u dat doet leest u op: Externe link: www.rechtspraak.nl.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-14615.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.