Reconstructie Sint Pieterstraat

 

Burgemeester en wethouders van Kerkrade

Inleiding

De gemeente Kerkrade gaat het viaduct (civieltechnisch kunstwerk) Roderlandbaan over de Sint Pieterstraat verwijderen. In plaats daarvan wordt er een enkelstrooks rotonde gerealiseerd en worden de toe en afritten naar de Sint Pieterstraat alsmede die bij de Beukenbosweg verwijderd. In juli 2024 is reeds een verkeersbesluit genomen voor de aanleg van de enkelstrooksrotonde. Nu nog enkele aanvullende maatregelen op het eerder genomen verkeersbesluit bekend en uitgewerkt zijn, worden ook deze maatregelen met dit verkeersbesluit bekrachtigd.

Gelet op:

artikel 18, eerste lid onder d van de Wegenverkeerswet 1994 en het besluit van de raad van de gemeente Kerkrade d.d. 29 maart 1995, nr. 59 wij bevoegd zijn dit verkeersbesluit te nemen, dat de Mandaat- en volmacht regeling College Kerkrade 2024 van toepassing is;

artikel 15, lid 1, van de WVW 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;

artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) ingevolge het plaatsen en verwijderen van de in dit artikel genoemde verkeerstekens moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;

artikel 24 van het BABW ingevolge verkeerbesluiten worden genomen na overleg met de gemandateerde van de korpschef van het nationale politiekorps;

Overwegende:

dat na ruim 20 jaar in gebruik te zijn geweest geconstateerd is dat er schades aan het betonnen brugdek van het kunstwerk aan de St. Pieterstraat zijn opgetreden die nagenoeg niet verminderd kunnen worden en waarbij ook het draagvermogen van het kunstwerk niet meer gewaarborgd kan worden;

dat er onderzoek gedaan is naar het oplossen van de aangetroffen schades en een variantenstudie uitgevoerd is naar mogelijke verkeerskundige oplossingsrichtingen;

dat hieruit de conclusie is getrokken dat vanuit een integraal oogpunt en het verminderen van onderhoudskosten, het viaduct geamoveerd gaat worden en dat er ter plaatse een enkelstrooksrotonde gerealiseerd gaat worden;

dat de wegen Roderlandbaan en Sint Pieterstraat gebiedsontsluitende wegen zijn waarbij de kruispunten onderling van elkaar in de regel geregeld worden met verkeerslichten of rotondes;

dat uit de verkeersmodelstudie met kenmerk BI3453101100MIRP001F01 d.d. 21-02-2022 gebleken is:

- dat het vervangen van het huidige kunstwerk door middel van een enkelstrooksrotonde verkeerskundig mogelijk is omdat het toekomstig verkeersaanbod prima verwerkt kan worden;

- dat er als gevolg van deze maatregel een afname van ca. 500 voertuigen van het verkeer op de Beukenbosweg is hetgeen de leefbaarheid en verkeersveiligheid in genoemde straat ten goede komt;

- dat er als gevolg van deze maatregel een relatief beperkte toename van het verkeer (ca. 250 voertuigen per dag) is op de Sint Pieterstraat. Op een totaal van ca. 8.500-10.000 voertuigen die er nu rijden is deze toename verwaarloosbaar klein;

dat vanwege de resultaten uit de verkeersmodelstudie gekozen is om de toe- en afritten Beukenbosweg te amoveren om hiermee de afname van het verkeer op de Beukenbosweg te kunnen bewerkstellingen;

dat er op dit moment een bestemming verkeer ligt op de betreffende toe- en afritten Beukenbosweg en deze in een later stadium, als gevolg van het amoveren van de toe- en afritten, een andere bestemming zullen krijgen;

dat door de aanleg van de nieuwe enkelstrooksrotonde nog slechts 400m van de Roderlandbaan in zuidelijke richting binnen de bebouwde kom ligt en dat voor deze relatief korte afstand een hogere snelheidslimiet van 50 km/h ongewenst is;

dat de Roderlandbaan geen fysiek gescheiden rijrichtingen meer kent;

dat inhaalmanoeuvres op de Roderlandbaan kunnen leiden tot gevaarlijke situaties en ongevallen met ernstige afloop;

dat een inhaalverbod op deze weg bijdraagt aan een rustiger verkeersbeeld en daarmee ook de verkeersveiligheid bevordert;

Belangenafweging art. 2 WVW

Van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen, liggen de volgende belangen ten grondslag aan dit besluit:

het verzekeren van de veiligheid op de weg;

het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

Advisering

Omdat de gemeente Kerkrade in dit geval zowel eigenaar als wegbeheerder is, is geen toepassing gegeven aan de hoorplicht, conform artikel 23 BABW. Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is in de werkgroep verkeer, waar de politie deel van uitmaakt, deze verkeersmaatregel besproken waarbij de werkgroep positief over deze maatregel adviseert.

Besluiten

Gelet op voorgaande overwegingen, belangenafweging en advisering wordt besloten tot:

 

  • 1.

    De huidige verkeersregels en maatregelen, zoals deze door RVV bebording momenteel zoals bedoeld in Bijlage 1 van het RVV 1990 aanwezig zijn, op te heffen door:

    • 1.

      Het verwijderen van de voorsorteervakken op de Roderlandbaan ter hoogte van de toe- en afritten naar de Sint Pieterstraat alsmede naar de Beukenbosweg;

    • 2.

      Het verwijderen van de toe en afritten inclusief het inrijdverbod aangeduid door RVV borden C02, de verplichte rijrichting D04 en het bord B06 inclusief haaientanden ter hoogte van de zuidelijke afrit Roderlandbaan en de borden C15 en C16 gelegen bij de noordelijke toerit naar de Roderlandbaan;

    • 3.

      Het op de Roderlandbaan verwijderen van de borden C21, D05r met onderbord ‘tonnage verbod 30t ter hoogte van de afritten naar de Sint Pieterstraat en de Beukenbosweg;

    • 4.

      Het op de Roderlandbaan verwijderen van de borden D05r met onderbord OB05 tractoren ter hoogte van de afrit naar de Sint Pieterstraat;

    • 5.

      Het verwijderen van de middengeleiders aangeduid met de borden D02 gelegen in de Sint Pieterstraat

    • 6.

      Het verwijderen van de borden C09 ter hoogte van de toe ritten naar de Roderlandbaan en de Beukenbosweg

  • 2.

    De voorrangssituatie en de verplichte rijrichtingen op te heffen ter hoogte van de toe- en afritten met de kruispunten Beukenbosweg, door het verwijderen van de borden B06, C01, C02, D04, D05r, zoals bedoeld in Bijlage 1 van het RVV 1990;

  • 3.

    Door het ter hoogte van de tunnelbak Beukenbosweg verwijderen van het bord A0170, zoals bedoeld in bijlage 1 van het RVV 1990, de Roderlandbaan tussen de nieuwe enkelstrooksrotonde en de Beukenbosweg af te waarderen naar 50 km/h;

  • 4.

    Door het aanbrengen in oostelijke en westelijke richting komende vanaf de rotonde Sint Pietersstraat van de borden C09 en C16, zoals bedoeld in bijlage 1 van het RVV1990, een gesloten verklaring op de Roderlandbaan in te stellen voor ruiters, vee, wagens, motorvoertuigen (langzamer dan 25 km/h), brommobielen, fietsers, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen.

  • 5.

    Door het aanbrengen van een dubbele doorgetrokken asmarkering, zoals bedoeld in artikel 76 van het RVV 1990, een inhaalverbod op de Roderlandbaan tussen rotonde Hopel en rotonde Sint Pieterstraat en aansluitend in oostelijke richting tot het bestaande wegprofiel Roderlandbaan, in te stellen;

  • 6.

    Door het aanbrengen van de borden D02, zoals bedoeld in bijlage 1 van het RVV 1990, een komgrens overgang in de vorm van een middengeleider aan te brengen gelegen ten westen van de nieuwe rotonde Sint Pieterstraat, waardoor bestuurders verplicht worden deze aan de rechterzijde voorbij te rijden;

  • 7.

    door het aanbrengen van fietssymbolen op het wegdek, zoals bedoeld in artikel 1 en 23 van het RVV 1990, nabij de rotonde Beukenbosweg de rood gemarkeerde strook op de Sint Pieterstraat aan te wijzen als fietsstrook, zoals bedoeld in artikel 1 en 23 van het RVV 1990;

  • 8.

    Te bepalen dat met het van kracht worden van dit besluit verkeersmaatregelen in het onderhavige verkeersgebied komen te vervallen indien die met dit besluit in strijd zijn dan wel hiermede niet in overeenstemming zijn;

  • 9.

    Een en ander overeenkomstig met de bij dit verkeersbesluit behorende situatietekeningen die op aanvraag ingezien kunnen worden;

Kerkrade 14 januari 2025

Namens het college,

Ir. A.M.G.L. Passau

Het hoofd afdeling Stedelijke Ontwikkeling

Mededelingen

Bezwaar- of beroepsclausule

Mocht U zich met onze beslissing niet kunnen verenigen, vanwege het feit dat U rechtstreeks door dit besluit in uw belang wordt getroffen, zo kunt U hiertegen op grond van artikel 7:1 van de Algemene wet- bestuursrecht binnen 6 weken na de datum van publicatie een gemotiveerd bezwaarschrift bij ons College indienen. Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en dient tenminste te bevatten:

a. de naam en adres van de indiener

b. de dagtekening

c. een omschrijving van het besluit, waartegen het bezwaar is gericht

d. de gronden van het bezwaar

Spoedeisend belang

Ook als u bezwaar maakt, mag het besluit al worden uitgevoerd, nadat de bezwaartermijn is verstreken. Wilt u dat juist voorkomen en heeft u daarvoor een spoedeisend belang? Dan kunt u een voorlopige voorziening vragen bij de rechtbank Limburg. Hoe u dat doet leest u op: Externe link: www.rechtspraak.nl.

 

Naar boven