Gemeenteblad van Apeldoorn
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Apeldoorn | Gemeenteblad 2025, 146082 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Apeldoorn | Gemeenteblad 2025, 146082 | verkeersbesluit of -mededeling |
Verkeersbesluit Gemeente Apeldoorn – Opheffen parkeerverbod Mendelssohnlaan
Verkeersbesluit opheffen van de parkeerverboden in de Mendelssohnlaan te Apeldoorn
Het college van burgemeester en wethouders Apeldoorn besluit tot:
In 2021 is de routering van de buslijn die langs de Mendelssohnlaan gewijzigd. Naar aanleiding van deze wijziging hebben bewoners contact opgenomen met de gemeente om de parkeerverboden op te heffen.
De Mendelssohnlaan is in eigendom en beheer bij de gemeente Apeldoorn.
De Mendelssohnlaan bevindt zich in het Componistenkwartier en is een erftoegangsweg met een snelheidslimiet van 30 km/uur. De rijbaan is 6 meter breed en heeft een aantal snelheidsremmers (versmalling met busdrempel). Op een aantal plaatsen zijn haakse parkeervakken.
De parkeerverboden op de Mendelssohnlaan zijn destijds ingesteld om een vlotte doorgang te garanderen voor het openbaar vervoer.
In 2021 is de routering van de buslijn via de Mendelssohnlaan aangepast en is de reden voor de parkeerverboden verdwenen.
Naar aanleiding van de gewijzigde routering van de buslijn is de gemeente verzocht om de parkeerverboden op te heffen.
In het Componistenkwartier zijn er meerdere verzoeken om parkeervoorzieningen toe te voegen.
Door de breedte van de Mendelssohnlaan is er voldoende ruimte om te kunnen parkeren op de rijbaan zonder dat dit hinderlijk is.
In verblijfsgebieden met een snelheidslimiet van 30km/uur worden bij voorkeur zo min mogelijk parkeerverboden ingesteld.
Bij het invoeren van het parkeerverbod was het meest zwaarwegende belang een vlotte doorgang voor het openbaar vervoer. Met het aanpassen van de routering van de buslijn is dit belang geen geldige onderbouwing meer voor het in stand houden van het parkeerverbod.
Uit de meldingen en verzoeken van bewoners is duidelijk dat er in het Componistenkwartier meer parkeergelegenheid gewenst. De Mendelssohnlaan bevindt zich in een verblijfsgebied met een snelheidslimiet van 30 km/uur. Hiermee is het belang van het verblijven groter dan het belang van een vlotte doorstroming van het verkeer.
Grondslag belangen verkeersbesluit op basis van Wegenverkeerswet 1994 - artikel 2
1a en1b. het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers
Door parkeren op de rijbaan toe te staan, wordt de rijbaan versmald wat een mogelijke verlaging van de gereden snelheden in de hand kan werken.
1c. het in standhouden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan
De Mendelssohnlaan is een verblijfsgebied, onder verblijven behoort ook de mogelijkheid tot het kunnen parkeren op de rijbaan of parkeergelegenheid.
1d. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer
Dit belang is niet van toepassing.
2a. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade
Dit belang is niet van toepassing.
2b. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden
Dit belang is niet van toepassing.
Mede op grond van artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost, District Noord- en Oost Gelderland, die daartoe is gemandateerd door de Korpschef.
De verkeersadviseur van de politie kan zich vinden in het voornemen om de parkeerverboden op te heffen. Als advies geeft hij mee om niet het gehele parkeerverbod op te heffen, maar wisselend van zijde om extra snelheidsremming te creëren en met name lange rechtstanden te voorkomen. Lange rechtstanden hebben effect op de snelheid omdat daarmee de kans bestaat dat deze zal toenemen.
Reactie: De weg is niet breed genoeg om aan beide zijden van de weg te kunnen parkeren zonder daarbij hinderlijk te staan en ( half ) op de stoep parkeren is hier niet toegestaan . Op basis daarvan is het wenselijk om het parkeerverbod niet in zijn geheel op te heffen. Echter hebben bestuurders ook een eigen verantwoordelijkheid. Zij dienen te beschikken over voldoende kennis van de verkeerswetgeving en voldoende verkeersinzicht dat zij niet-wenselijke situaties herkennen, zoals in dit geval aan beide zijden op de rijbaan parkeren, en daar adequaat naar handelen. Het college kiest er daarom voor om het geheel parkeerverbod op te heffen.
Artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994, bevat de belangen die kunnen leiden tot het nemen van verkeerbesluit.
In artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994, is bepaald dat voor de plaatsing en verwijdering van bepaalde verkeerstekens en onderborden een verkeersbesluit vereist is.
In artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is bepaald welk bestuursorgaan bevoegd is om een verkeersbesluit te nemen.
Artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer bepaalt voor welke verkeerstekens het plaatsen en verwijderden een verkeersbesluit is vereist.
Artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer schrijft voor dat verkeersbesluiten worden genomen na overleg met de korpschef van de politie.
In het Algemeen bevoegdhedenbesluit van de gemeente Apeldoorn is vastgelegd dat het Afdelingshoofd Ruimtelijk Ontwerp en Realisatie is gemandateerd voor het nemen van verkeersbesluiten.
Burgemeester en wethouders van Apeldoorn
Namens deze,
Chris Lagendijk
Afdelingshoofd Ruimtelijk Ontwerp en Realisatie
Heeft u v ragen over dit besluit of bent u het niet eens met dit besluit ?
Als u het niet eens bent met dit besluit of u heeft vragen over het besluit , belt u ons dan eerst. Wij kunnen het besluit uitleggen en zo nodig een fout herstellen. Bent u nog steeds niet eens met dit besluit en bent u belanghebbende, stuur dan een bezwaarschrift naar het college van burgemeester en wethouders, t.a.v. de afdeling Juridische Zaken, Postbus 9033, 7300 ES Apeldoorn. Vermeld in uw brief:
Let op: Een persoon is slechts belanghebbende bij een verkeersbesluit als er sprake is van een bijzonder, individueel belang bij dat besluit, dat zich in voldoende mate onderscheidt van het belang van andere weggebruikers. Voordat u een bezwaarschrift indient , is het raadzaam na te gaan of u als belanghebbende kan worden aangemerkt. Bent u geen belanghebbende dan wordt uw bezwaar niet inhoudelijk in behandeling genomen.
U moet het bezwaarschrift hebben ingediend binnen zes weken na de dag van publicatie van dit besluit. U kunt ook bezwaar maken via ons formulier op www.apeldoorn.nl/bezwaarschrift.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-146082.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.