Gemeenteblad van Gouda
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Gouda | Gemeenteblad 2025, 146036 | gemeenschappelijke regeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Gouda | Gemeenteblad 2025, 146036 | gemeenschappelijke regeling |
Gemeenschappelijke regeling Promen
De colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Alphen aan den Rijn, Capelle aan den IJssel, Gouda, Krimpen aan den IJssel, Krimpenerwaard, Waddinxveen en Zuidplas, ieder voor zover zij voor de eigen gemeente bevoegd zijn;
Gelet op de artikelen 1 en 8 van de Wet gemeenschappelijke regelingen en artikel 7, lid 1, onder a, van de Participatiewet;
Nadat zij hun raden het ontwerp voor deze derde wijziging te hebben toegezonden en een zienswijzetermijn van 8 weken te hebben verleend, nadat zij de zienswijzen van hun raden voor zover nodig in het ontwerp hebben verwerkt en hun raden om toestemming hebben gevraagd om de Gemeenschappelijke regeling Promen conform dit ontwerp te wijzigen en na verkregen toestemming van hun raden;
B E S L U I T E N de regeling met ingang van […] te wijzigen en vast te stellen als volgt,
Waar in de regeling artikelen van de Gemeentewet of van een andere wet van toepassing worden verklaard, dient, waar in die artikelen wordt gesproken van gemeente, college van burgemeester en wethouders resp. burgemeester, daarvoor te worden gelezen: Promen, algemeen bestuur/dagelijks bestuur, resp. voorzitter.
Hoofdstuk IV Het algemeen bestuur
De leden van het algemeen bestuur kunnen te allen tijde ontslag nemen. Van dit ontslag stellen zij de voorzitter, alsmede de voorzitter van het college dat hen heeft aangewezen, op de hoogte. Leden van het algemeen bestuur, die ontslag hebben genomen, behouden hun lidmaatschap totdat onherroepelijk in hun opvolging is voorzien.
Hoofdstuk V Het dagelijks bestuur
Indien tussentijds een plaats in het dagelijks bestuur vacant komt, kiest het algemeen bestuur een nieuw lid. Gaat het openvallen van de plaats in het dagelijks bestuur gepaard met het openvallen van een plaats in het algemeen bestuur, dan stelt het algemeen bestuur het kiezen van een nieuw lid van het dagelijks bestuur uit totdat de opengevallen plaats in het algemeen bestuur zal zijn bezet, doch voor niet langer dan drie maanden.
Hoofdstuk VI Voorzitter en secretaris
De voorzitter vertegenwoordigt Promen in en buiten rechte. Indien de voorzitter deel uitmaakt van het bestuur van een deelnemende gemeente die partij is in een geding of bij een buitengerechtelijke rechtshandeling, waarbij Promen is betrokken, oefent een ander door het dagelijks bestuur aan te wijzen lid van dat bestuur deze bevoegdheid uit.
Hoofdstuk VII Informatie en verantwoording, zienswijzen, inspraak en participatie
Het algemeen bestuur, het dagelijks bestuur, de voorzitter en ingestelde commissies geven de raden van de deelnemende gemeenten alle inlichtingen die de raden nodig hebben voor de uitoefening van hun taken. Publicatie van bestuurlijke stukken vindt plaats via de website van Promen, alwaar deze mede ter beschikking staan aan de raadsleden. Indien het algemeen, of het dagelijks bestuur of ingestelde commissies over aanvullende informatie beschikken waarvan zij inschatten dat de raden van de deelnemende gemeenten die nodig hebben voor de uitoefening van hun taken delen zij die informatie schriftelijk met de raden van de deelnemende gemeenten of door mededeling in een raadsinformatiebijeenkomst bij alle deelnemende gemeenten.
In aanvulling op de gevallen waarin een wettelijke regeling voorziet in de mogelijkheid van het geven van zienswijzen, stellen het algemeen bestuur en het dagelijks bestuur de raden van de deelnemende gemeenten in ieder geval in de gelegenheid om zienswijzen in te dienen voorafgaand aan het nemen van besluiten:
tot vaststelling van een algemene regeling omtrent de financiële en andere gevolgen van eventuele uittreding zoals bedoeld in artikel 35 lid 3, tot vaststelling van de gevolgen van de uittreding zoals bedoeld in artikel 35 lid 5 en tot vaststelling van een ontwerpuittredingsplan zoals bedoeld in artikel 35 lid 7;
Hoofdstuk X Financiële bepalingen
Met betrekking tot de organisatie van de financiële administratie en het kasbeheer van Promen en met betrekking tot de controle op het geldelijk beheer en de boekhouding van Promen zijn de artikelen 212 tot en met 215 van de Gemeentewet van overeenkomstige toepassing.
Voor de berekening van de in het zesde lid bedoelde bijdrage wordt uitgegaan van:
de meeste recente door het algemeen bestuur bij rekening vastgestelde of bij begroting geraamde bijdrage per te werk te stellen persoon, gecorrigeerd voor loon- en prijsontwikkelingen tussen het komend dienstjaar en het betreffende dienstjaar. De bijdrage wordt gebaseerd op de geraamde integrale kostprijs van de volledige activiteiten van Promen over dat jaar.
De deelnemende colleges betalen de in het zesde lid bedoelde bijdrage bij wijze van voorschot. Het algemeen bestuur kan bepalen dat de bevoorschotting in deeltermijnen plaatsvindt, waarbij de deeltermijnen zodanig worden vastgesteld dat voldoende liquiditeit van Promen te allen tijde is gewaarborgd.
Terstond na de vaststelling en voor 15 september van het jaar voorafgaande aan dat waarvoor de begroting moet dienen wordt de begroting door het dagelijks bestuur toegezonden aan gedeputeerde staten en door het algemeen bestuur aan de raden van de deelnemende colleges die elk het in deze begroting voor de betreffende gemeente als bijdrage in de kosten van Promen geraamde bedrag, in de gemeentebegroting opnemen.
Af- en overschrijving op posten van de begroting zonder begrotingswijziging is mogelijk, wanneer hiertoe bij een – waar vereist door Gedeputeerde Staten goedgekeurd – besluit van het algemeen bestuur machtiging is verleend, mits af- en overschrijvingen geen negatief effect hebben op het exploitatiesaldo.
Onder overlegging van de concept-jaarrekening met toelichting legt het dagelijks bestuur verantwoording af aan het algemeen bestuur over de rechtmatigheid en de doelmatigheid van de inkomsten en uitgaven van Promen over het verstreken dienstjaar. Het dagelijks bestuur voegt daarbij een verslag van het onderzoek naar de deugdelijkheid van de rekening, ingesteld door de op grond van artikel 213 van de Gemeentewet aangewezen accountant. Het algemeen bestuur onderzoekt de rekening en stelt haar vast voor 15 juli van het jaar volgend op het dienstjaar waarvoor de rekening is opgemaakt.
Verrekening van het verschil tussen het op grond van artikel 29 lid 5, bij wijze van voorschot betaalde en het werkelijk verschuldigde vindt plaats terstond na vaststelling van de rekening althans, voor zover vereist, na de in artikel 19 lid 3 bedoelde mededeling van de goedkeuring van de rekening door Gedeputeerde Staten.
De deelnemende colleges waarborgen de voldoening van rente, aflossing en kosten van door het werkvoorzieningsschap Promen te sluiten vaste geldleningen, alsmede van gelden die Promen in de voorziening van behoefte aan kortlopende middelen zal opnemen, naar evenredigheid van het aantal op grond van de Wsw te werk gestelde personen woonachtig in de deelnemende gemeente conform art. 29 lid 4.
Hoofdstuk XII Toetreding, uittreding, wijziging en opheffing
Het algemeen bestuur stelt in geval van een uittreding de overige financiële en andere gevolgen van de uittreding vast bij besluit, waarbij als uitgangspunt geldt dat het uittredende college in ieder geval de schade van Promen en de overblijvende deelnemende colleges en hun gemeenten dient te vergoeden die het rechtstreekse gevolg is van de uittreding. Onder schade wordt verstaan de directe, onvermijdelijke en niet te mitigeren schade die door uittreding van het uittredende college ontstaat. Op de betrokken partijen rust de verplichting om schade als gevolg van de uittreding zoveel mogelijk te voorkomen. Redelijke kosten van de uit te voeren onderzoeken en de eventueel in te schakelen deskundigen komen voor rekening van het uittredende college. Het aandeel van het uittredende college in de algemene reserve op de datum van uittreding wordt mede in aanmerking genomen bij het bepalen van de financiële gevolgen.
Een deelnemend college dat wil uittreden is bevoegd om voorafgaand aan een besluit tot uittreding zoals bedoeld in lid 1, een voornemen tot uittreding kenbaar te maken. Op basis van dit voornemen stelt het algemeen bestuur het ontwerp voor een uittredingsplan vast dat de gevolgen van de uittreding regelt zoals bedoeld in lid 5.
De besluiten zoals bedoeld in lid 5 (tot vaststelling van de gevolgen van de uittreding) en lid 7 (tot vaststelling van het ontwerpuittredingsplan) zijn besluiten in de zin van artikel 1:3 van de Algemene wet bestuursrecht. Conform artikel 28 van de Wet gemeenschappelijke regelingen staat tegen deze besluiten beroep bij GS en vervolgens de bestuursrechter open.
Indien een ontwerpuittredingsplan is vastgesteld overeenkomstig lid 7, wordt het besluit zoals bedoeld in lid 5 vastgesteld overeenkomstig het ontwerpuittredingsplan. Tegen onderdelen van het ontwerpuitredingsplan waarover de bestuursrechter reeds uitspraak heeft gedaan, kunnen in een beroepsprocedure over een besluit zoals bedoeld in lid 5 niet opnieuw gronden worden aangevoerd.
Vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van;
burgemeester en wethouders van Krimpenerwaard,
Krimpenerwaard d.d.
de secretaris,
J. Hennip
de burgemeester,
ir. J. Beenakker
Burgemeester en wethouders van de gemeente Waddinxveen,
Waddinxveen d.d.
De secretaris,
Mevr. J.M. van Vught
de burgemeester,
Dhr. E.J. Nieuwenhuis
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Krimpen aan den IJssel
Krimpen aan den IJssel d.d.
De secretaris,
Mr. A. Boele
De burgemeester,
J.J. Luteijn
burgemeester en wethouders van Gouda,
Gouda d.d.
de secretaris,
drs R.C. (Ruud) Bakker
de burgemeester,
mr drs P. (Pieter) Verhoeve
Burgemeester en wethouders van de gemeente Zuidplas,
Zuidplas d.d.
de secretaris,
M. Burgmans
de burgemeester,
J.F. Weber
Burgemeester en wethouders van Alphen aan den Rijn
Alphen aan den Rijn d.d.
de secretaris,
drs. M.H.J. van Kruijsbergen MBA
de burgemeester,
mr. drs. J.W.E. Spies
Burgemeester en wethouders van de gemeente Capelle aan den IJssel
Capelle aan den IJssel d.d.
de secretaris,
mr. A.H.P. van Gils
de burgemeester,
drs. J.J. Manusama
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-146036.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.