Gemeenteblad van Nederweert
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Nederweert | Gemeenteblad 2025, 145739 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Nederweert | Gemeenteblad 2025, 145739 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Uitvoeringsregeling Evenementensubsidie Nederweert 2025
Burgemeester en wethouders van gemeente Nederweert,
Overwegende dat het wenselijk is om nadere regels te stellen voor het toekennen van incidentele subsidies aan organisaties zonder winstoogmerk ten behoeve van het organiseren van evenementen die bijdragen aan een sociale, (volks)culturele, sportieve, gezonde, duurzame en/of educatieve meerwaarde voor de Nederweertse samenleving;
Gelet op hetgeen is bepaald in hoofdstuk 2 en in het bijzonder in artikel 2.1 lid 1 en lid 4 van het Uitvoeringsbesluit Subsidies Nederweert 2019
vast te stellen de Uitvoeringsregeling Evenementensubsidie Nederweert 2025, luidend als volgt:
Voor toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:
Subsidieverordening: De Algemene Subsidieverordening (ASV) Nederweert
Evenement: Elke voor publiek toegankelijke verrichting van vermaak conform artikel 2.24 van de Algemene Plaatselijke Verordening Nederweert.
(Volks)cultuur: Hetgeen daaronder wordt verstaan conform artikel 1 lid 2 van de Stimuleringsregeling Bovenlokale Evenementen 2025-2027
Subsidieplafond: Hetgeen daaronder wordt verstaan conform artikel 4:22 van de Algemene Wet Bestuursrecht
Handreiking: De Handreiking Evenementenveiligheid & Gezondheid Limburg 2019
Artikel 3. Vaststelling subsidieplafond
De gemeenteraad stelt de hoogte van het subsidieplafond vast.
Subsidie wordt uitsluitend verstrekt aan organisaties die rechtspersoonlijkheid bezitten zonder winstoogmerk.
Burgemeester en wethouders kunnen afwijken van een of meerdere bepaalde artikelen of artikelleden van deze regeling, als daar aan vasthouden voor een subsidieaanvrager of -ontvanger gevolgen zou hebben, die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zouden zijn tot de daarmee te dienen belangen.
Deze uitvoeringsregeling vervalt met ingang van 31 januari 2028, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op subsidieaanvragen die vóór die datum zijn ontvangen door de burgemeester en wethouders en subsidiebesluiten die vóór die datum zijn genomen, ook voor de volgende stappen in het subsidietraject.
Nederweert, 25 maart 2025
Burgemeester en wethouders van Nederweert,
de secretaris,
drs. J.C.T. (Johan) Bakens
de burgemeester,
B.M.T.J. (Birgit) Op de Laak
Toelichting Uitvoeringsregeling Evenementensubsidie Nederweert 2025
Bij de vaststelling van de bestuursrapportage 2024 heeft de gemeenteraad unaniem een amendement aangenomen om het restantbedrag van €50.000 van de OLS-gelden, beschikbaar te stellen aan stichtingen en verenigingen ten aanzien van het organiseren van evenementen. Hiervoor is een toetsingskader
De gemeenteraad heeft met deze evenementensubsidie geen eenmalige stimuleringssubsidie voor ogen, maar stuurt op een structurele subsidieverstrekking. Doordat de gemeente lokaal deze financiële steun toekent. kunnen organisatoren tevens één keer per jaar aanspraak maken op financiële steun vanuit de provincie Limburg, wanneer wordt voldaan aan de voorwaarden gesteld in de Stimuleringsregeling Bovenlokale Evenementen 2025-2027.
Ambitie gemeenteraad Nederweert:
Het verenigingsleven staat onder druk. Bestuurlijk zijn er steeds minder vrijwilligers te vinden waardoor er steeds minder plannen en ideeën tot ontwikkeling komen.
Financieel komen veel verenigingen in de problemen omdat er geen mankracht meer is om iets te organiseren waarmee ze extra geld kunnen genereren. Hierdoor moeten er vaak betaalde krachten worden ingehuurd en blijft er weinig geld over voor de kas.
Onze bedoeling is om jaarlijks maximaal €3.000.- per evenement toe te wijzen (als de aanvraag wordt ingediend conform subsidie aanvraag gemeente) waarmee de organisatoren één keer per jaar bij de provincie een verzoek voor provinciale subsidie kunnen indienen.
Het is nu aan de organisatoren van evenementen die (grotendeels) plaatsvinden in Nederweert om gebruik te maken van deze mogelijkheid om een subsidie te ontvangen voor vergunningsplichtige evenementen die bijdragen aan een sociale, (volks)culturele, sportieve, gezonde, duurzame en/of educatieve meerwaarde voor de Nederweertse samenleving.
De uitvoeringsregeling is thans ontworpen om organisatoren van evenementen, zonder veel voorwaarden, in aanmerking te laten komen voor de lokale subsidie. Wanneer wordt voldaan aan de voorwaarden gesteld in de Stimuleringsregeling Bovenlokale Evenementen 2025-2027 kan daarnaast één keer per jaar aanspraak gemaakt worden op financiële steun vanuit de provincie Limburg.
Dit artikel definieert de begrippen die in de uitvoeringsregeling worden gebruikt. Dit zorgt voor duidelijkheid en bevordert een eenduidige interpretatie van de uitvoeringsregeling.
Voor het definitie ‘Evenement’ is gerefereerd aan de definitiebepaling van de Algemene Plaatselijke Verordening van Nederweert, omdat dit onze lokale wet- en regelgeving betreft en de definitie hier op aansluit.
Voor de definitie ‘Subsidieplafond’ is gerefereerd aan de omschrijving vanuit de Algemene Wet Bestuursrecht: ‘Onder subsidieplafond wordt verstaan: het bedrag dat gedurende een bepaald tijdvak ten hoogste beschikbaar is voor de verstrekking van subsidies krachtens een bepaald wettelijk voorschrift.’ Het wettelijk voorschrift is in deze het Uitvoeringsbesluit.
Voor de definitie ‘(volks)cultuur’ wordt gerefereerd aan de omschrijving vanuit de Stimuleringsregeling Bovenlokale Evenementen 2025-2027: ‘zowel professionele als amateurkunsten op de terreinen muziek, zang, dans, toneel, beeldende kunst, media, mode, film, design, architectuur, vormgeving, bibliotheken, letteren, taal, literatuur, monumenten, archeologie, musea, schutterijen, immaterieel erfgoed, carnaval en culinaire evenementen.’
Lid 1 van dit artikel geeft aan welke andere wet- en regelgeving van toepassing is op dit uitvoeringsbesluit. De regelgeving kent een hiërarchische volgorde: Algemene Wet Bestuursrecht > Algemene Subsidieverordening Nederweert 2019 > Uitvoeringsbesluit Subsidies Nederweert >Uitvoeringsregeling.
Artikel 3. Vaststelling subsidieplafond
Dit artikel beschrijft dat de gemeenteraad het maximale bedrag dat per jaar beschikbaar is voor subsidiëring van evenementen vaststelt. Dit plafond zorgt ervoor dat de gemeente haar budget kan bewaken en verdelen over verschillende aanvragen.
Artikel 4. Voorwaarden evenement
Dit artikel geeft de voorwaarden waaraan een evenement moet voldoen om in aanmerking te komen voor subsidie. De gestelde categorieën evenementen sluiten aan bij de Stimuleringsregeling Bovenlokale Evenementen 2025-2027 van de provincie Limburg.
Dit artikel geeft aan wie een subsidieaanvraag kan indienen. De bedoelde organisaties kunnen stichtingen, verenigingen of andere rechtspersonen zijn, mits zij geen winstoogmerk hebben.
Artikel 6. Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Hier wordt beschreven welke kosten subsidiabel zijn.
Lid 2 beschrijft de kosten die niet in aanmerking komen voor subsidie. Het idee hierachter is dat de subsidie enkel bedoeld is om het evenement te stimuleren en niet de organisatie achter het evenement. In enkele gevallen kunnen organisaties ook van andere subsidies gebruik maken die ten goede komen voor de organisatie zelf (denk aan waarderingssubsidies).
Artikel 7. Hoogte van de subsidie
Dit artikel beschrijft de hoogte van de subsidie die verleend kan worden aan vergunningsplichtige evenementen. Binnen de Veiligheidsregio Limburg-Noord is ervoor gekozen om met behulp van De Handreiking Evenementenveiligheid & Gezondheid Limburg 2019 onderscheid te maken tussen vergunningsplichtige evenementen en deze te classificeren als A, B en C evenementen. Het idee hierachter is dat vergunningsplichtige evenementen in algemene zin veelal grotere evenementen zijn met een zekere maatschappelijke impact. De classificering, en daarmee het beoogde bedrag, komt ten goede aan de uitstraling die de gemeente beoogt te bereiken. Doordat B en C evenementen te maken krijgen met hogere uitgaven, is een hogere subsidie op zijn plaats ten aanzien van A evenementen.
Artikel 8. Wijze van verdeling
Dit artikel licht toe hoe het bedrag verbonden aan het beschikbare subsidieplafond wordt verdeeld onder de aanvragers. Dit gebeurt op volgorde van binnenkomst van de volledige aanvragen. Wanneer twee aanvragen op dezelfde dag worden ontvangen, worden deze op volgorde van tijd in behandeling genomen.
Hier worden de procedure en de vereisten voor het indienen van een subsidieaanvraag beschreven.
In lid 1 wordt de mogelijkheid geboden om zowel digitaal als schriftelijk de aanvraag in te dienen. Hoewel de voorkeur uitgaat naar digitaal, is hiermee beoogd dat een aanvraag niet uitgesloten wordt wanneer deze schriftelijk wordt ingediend.
Lid 2 beschrijft welke informatie in een aanvraag verwerkt dient te worden om een volledige aanvraag te kunnen indienen, zodat burgemeester en wethouders de aanvraag in behandeling kunnen nemen.
Dit artikel beschrijft het proces van het verlenen van de subsidie. Lid 1 legt de bevoegdheid voor het beslissen over de verlening subsidie bij burgemeester en wethouders en bepaalt binnen welke termijn zij een beslissing nemen.
Lid 2 beschrijft dat er aanvullende voorschriften gesteld kunnen worden indien burgemeester en wethouders dit nodig achten in het betreffende individuele geval.
Lid 3 benoemt dat bij verlening de organisatie van een evenement het voorgeschreven bedrag als voorschot betaald krijgt, zodat dit gebruikt kan worden voor de organisatie van het evenement.
Dit artikel beschrijft op welke wijze en binnen welke periode een subsidie wordt vastgesteld.
Lid 1 beschrijft dat de organisator van een evenement de afgegeven evenementenvergunning en bewijsmiddelen dient te overhandigen. Omdat de aanvraag van het evenement, gelijktijdig met de aanvraag van de subsidie kan worden ingediend, kan het voorkomen dat een evenementenvergunning nog niet af is gegeven op het moment dat de subsidie wordt verleend. Om achteraf aan te tonen dat de organisatie daadwerkelijk een evenement heeft georganiseerd met een verleende vergunning, is dit lid van toepassing.
Lid 2 beschrijft de periode waarin het college van burgemeesters en wethouders de subsidie vaststellen.
Dit artikel biedt de mogelijkheid om in bijzondere gevallen af te wijken van de uitvoeringsregeling. Dit kan bijvoorbeeld als strikte toepassing van de regels zou leiden tot onredelijke of onbillijke situaties.
Hier worden de slotbepalingen opgenomen zoals de inwerkingtreding van de uitvoeringsregeling, de duur van de uitvoeringsregeling en de benaming van de uitvoeringsregeling.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-145739.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.