Gemeenteblad van Schagen
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Schagen | Gemeenteblad 2025, 145410 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Schagen | Gemeenteblad 2025, 145410 | verkeersbesluit of -mededeling |
Gemeente Schagen - besluit plaatsing komgrens en aanverwant verkeersbesluit inzake snelheidsregiem op de Zeeweg, Sint Maartenszee.
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Schagen heeft, na het raadsbesluit van 19 september 2023 (gepubliceerd op 5 oktober 2023 in het Gemeenteblad jaargang 2023, nummer 425852), de gedelegeerde bevoegdheid om bij besluit de grens van de bebouwde kom vast te stellen, zoals bedoeld in artikel 20a van de Wegenverkeerswet 1994.
Daarnaast beschikt het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Schagen over de bevoegdheid om, op basis van artikel 18, eerste lid, sub D, van de Wegenverkeerswet 1994, verkeersbesluiten te nemen.
Op grond van de “Mandaatregeling gemeente Schagen 2023”, laatstelijk vastgesteld op 4 juli 2023 (gepubliceerd op 17 juli 2023 in het Gemeenteblad jaargang 2023, nummer 312016), heeft ondergetekende het mandaat om namens het college dit besluit vast te stellen en bekend te maken.
Dit betekent dat de vaststelling van het besluit met betrekking tot de plaatsing van de bebouwde komgrenzen en de snelheidszone rechtsgeldig en namens het college wordt uitgevoerd.
De gemeente Schagen is de beheerder van de Zeeweg. Dit betekent dat de gemeente verantwoordelijk is voor het beheer en onderhoud van de weg, inclusief het bepalen van verkeersregels en het plaatsen van verkeerstekens. Het college van burgemeester en wethouders van Schagen heeft daarmee ook de bevoegdheid om de komgrens vast te stellen en is het bevoegd gezag voor het nemen van een verkeersbesluit om te zorgen voor een duidelijke verkeersindeling, zodat weggebruikers goed geïnformeerd zijn over de geldende regels en snelheidsbeperkingen.
Een juiste begrenzing van de bebouwde kom is essentieel om het juiste snelheidsregime en de weginrichting correct toe te passen. De huidige komgrens ligt op de Zeeweg, maar een herziening is noodzakelijk voor een betere verkeersregeling en verkeersveiligheid.
Het doel van dit besluit is om de veiligheid op de weg te waarborgen en de weg in goede staat te houden, zoals omschreven in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994. Bovendien is het van belang de bruikbaarheid van de weg zoveel mogelijk te waarborgen, zodat deze veilig en efficiënt kan worden gebruikt door weggebruikers. Daarom is het noodzakelijk om de hieronder beschreven maatregelen te implementeren.
De Zeeweg is een belangrijke verbindingsweg in de regio Noord-Holland. Deze weg verbindt Sint Maartensvlotbrug met Sint Maartenszee en eindigt of begint bij de rotonde op de N502. De N502 is een provinciale weg die belangrijke verkeersstromen in dit gebied regelt. De Zeeweg is vooral bekend als een kortere route voor lokaal verkeer tussen de twee dorpen, en biedt toegang tot de omliggende natuur en recreatiegebieden, zoals het duingebied en het strand nabij Sint Maartenszee.
Komende vanaf de rotonde N502 richting de Zeeweg zou je, op basis van de huidige uitstraling van de weg, eigenlijk 80 km/u mogen rijden. Dit is echter niet wenselijk, aangezien de omgeving en de inrichting van de weg niet passen bij zo’n hoge snelheid. We willen de snelheid op dit deel van de Zeeweg daarom terugbrengen naar 50 km/u.
Aangezien het aanpassen van het wegbeeld en de inrichting op korte termijn niet haalbaar is, wordt er voorlopig een kombord dichterbij geplaatst, samen met een snelheidsbord van 50 km/u. Deze tijdelijke maatregel zorgt ervoor dat weggebruikers duidelijker weten dat ze de bebouwde kom inrijden en dat de snelheid aangepast moet worden. Het beleid van de gemeente, namelijk het Ambitieplan Verkeer, schrijft voor dat alle erftoegangswegen binnen de bebouwde kom een 30km/u-zone zijn. De Zeeweg betreft een erftoegangsweg en zodoende wijken wij op dit punt tijdelijk af van dit beleid. De reden is de feitelijke inrichting passend moet zijn bij een 30km/u-zone. Omdat die inrichting op korte termijn niet haalbaar is, maar wij toch de komgrenzen en snelheidsregime alvast willen aanpassen, achten wij die afwijking van het beleid gerechtvaardigd. Dit komt immers, voor zover nu mogelijk en realistisch, zo veel mogelijk ten goede van de verkeersveiligheid (zie ook hieronder). Op langere termijn wordt bekeken hoe de weg beter ingericht kan worden om de snelheid nog verder af te stemmen op de omgeving.
Op de Zeeweg in Sint Maartenszee, komende vanaf de rotonde is de geldende snelheid nu 60km/u, terwijl je nog binnen de bebouwde kom bent. Dit voelt niet logisch, omdat binnen de bebouwde kom meestal een lagere snelheid geldt, vooral in woon- of recreatiegebieden. Het probleem is dat het recreatiepark achter de bomen verborgen ligt, waardoor de bebouwde kom niet duidelijk zichtbaar is. Dit zorgt voor verwarring bij automobilisten over waar de bebouwde kom eindigt, wat kan leiden tot onduidelijkheid over de geldende snelheid.
Het plaatsen van het snelheidsbord van 50 km/u wordt in dit verkeersbesluit meegenomen. Dit besluit is noodzakelijk om de wijziging in de verkeerssituatie officieel vast te leggen en juridisch te ondersteunen. Het verkeersbesluit zal ervoor zorgen dat de snelheidslimiet op dit gedeelte van de Zeeweg in Sint Maartenszee wordt aangepast naar 50 km/u, wat de verkeersveiligheid ten goede komt en de verwarring bij weggebruikers vermindert. Het besluit zal ook de basis vormen voor de uitvoering van de maatregel, zodat het snelheidsbord op de juiste locatie wordt geplaatst en de wijziging effectief wordt doorgevoerd.
Door het plaatsen van duidelijke bebouwde kom-borden op de juiste plekken kan de snelheid binnen de bebouwde kom verlaagd worden. Het huidige bord op de Zeeweg staat niet op de juiste locatie volgens de richtlijnen. Het bord zou bij de werkelijke grens van de bebouwde kom moeten staan. Als het bord op de juiste plek wordt verplaatst, wordt het voor automobilisten duidelijker waar de bebouwde kom begint of eindigt. Dit maakt de maatregel effectiever en zorgt voor meer duidelijkheid over de snelheid.
Het doel van dit besluit is om de grenzen tussen de bebouwde kom en het buitengebied duidelijk aan te geven, zodat er meer uniformiteit ontstaat in de wegindeling. Binnen de bebouwde kom willen we de verkeersveiligheid verbeteren en geluidsoverlast zo veel mogelijk beperken. Het verlagen van de snelheid op een logische locatie, de komgrens, is hierbij het middel. Door de snelheidsbeperkingen op een duidelijke en begrijpelijke manier aan te geven, wordt het voor automobilisten gemakkelijker om deze te begrijpen en na te leven. Dit draagt bij aan een veiliger en rustiger verkeersklimaat.
In verschillende wetten en regels wordt het begrip "bebouwde kom" (over vergelijkbaar) gebruikt, maar de uitleg ervan verschilt op verschillende manieren. In de praktijk kan een plaats meerdere soorten komgrenzen hebben. Het college streeft ernaar om de plaatsing van komgrenzen waar mogelijk te harmoniseren, zodat verwarring wordt voorkomen.
In dit specifieke geval is het vanuit een verkeerskundig oogpunt noodzakelijk om de komgrens te plaatsen, zoals eerder beschreven. Dit maakt het voor weggebruikers duidelijker wanneer zij zich binnen de bebouwde kom bevinden en wanneer de snelheidslimiet verandert. Door de komgrens duidelijker af te bakenen, kunnen weggebruikers de geldende snelheidsbeperkingen beter begrijpen en naleven. Indien mogelijk zal het college deze aanpak ook voor andere komgrenzen in de toekomst op termijn gelijktrekken.
De Wegenverkeerswet regelt het gedrag van weggebruikers door middel van verkeersregels en verkeerstekens. Binnen de bebouwde kom gelden vaak andere verkeersregels, zoals lagere snelheden, dan buiten de bebouwde kom. Dit is bijvoorbeeld ook van toepassing voor bromfietsers en scooters, die binnen de bebouwde kom andere snelheidsbeperkingen hebben dan daarbuiten. Het is daarom essentieel om de komgrens duidelijk aan te geven, zodat weggebruikers weten wanneer ze zich binnen de bebouwde kom bevinden en de bijbehorende verkeersregels van kracht zijn. Dit helpt om de verkeersveiligheid te waarborgen en verwarring over de geldende snelheidslimieten te voorkomen.
De vaststelling van de bebouwde kom valt onder de verantwoordelijkheid van de gemeenteraad. Deze bevoegdheid is echter gedelegeerd aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Schagen, die daarmee het beheer en de uitvoering van de verkeersregels en -maatregelen binnen de bebouwde kom kan vaststellen en aanpassen.
In de oude situatie werd vaak gekozen om de komgrens aan het begin van het bedrijventerrein te plaatsen, maar hier wordt momenteel anders naar gekeken. De komgrens kan beter beginnen op de locatie waar veel woningen staan, zodat de verlaging van de maximumsnelheid op een voor de automobilist logische plek start. Dit maakt het voor weggebruikers duidelijker wanneer de snelheidsbeperkingen veranderen, waardoor de kans groter is dat het verbod daadwerkelijk wordt opgevolgd. Door de komgrens dichter bij de woongebieden te plaatsen, wordt de relatie tussen de bebouwde kom en de snelheidslimiet beter zichtbaar, wat bijdraagt aan een hogere naleving van de verkeersregels.
Conform artikel 24 en 48 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) is er overleg gepleegd, namens de korpschef van de politie-eenheid Noord-Holland, met de gemandateerde verkeersadviseur van genoemde eenheid. Deze heeft zich op 5 maart 2025 tijdens een verkeersoverleg akkoord verklaard met de voorgestelde maatregel.
Risico gesteld door de politie dat door de uitstraling van de weg mogelijk niet het gewenste resultaat zal worden afgedwongen, en daardoor lastig te handhaven zal zijn. Hier is het college zich van bewust, echter gelet op de bovenstaande motivering is dit momenteel de best mogelijke te nemen maatregel. Het college hoopt dat zoveel mogelijk weggebruikers de lagere maximumsnelheid zullen naleven.
Het plaatsen van de bebouwde komgrens en aanverwant verkeersbesluit inzake snelheidsregiem op de Zeeweg te Sint Maartenszee wordt uitgevoerd zoals hieronder beschreven:
Het plaatsen van de borden H1 (bebouwde kom) en H2 (einde bebouwde kom), in combinatie met de borden A1 (50) en A1 (zone 60), en markering komgrens wordt uitgevoerd in overeenstemming met het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990). Deze wijziging is bedoeld om de grenzen van de bebouwde kom en de snelheidszone duidelijker aan te geven voor weggebruikers.
Het plaatsen nabij de rotonde met de Westerweg van de borden H1 (bebouwde kom) en H2 (einde bebouwde kom), in combinatie met de borden A1 (50) en A1 (60), en markering komgrens wordt uitgevoerd in overeenstemming met het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990). Deze wijziging is bedoeld om de grenzen van de bebouwde kom en de snelheidszone duidelijker aan te geven voor weggebruikers.
De bebouwde kom wordt geplaatst naar de nieuwe locatie, zoals aangegeven op de tekening die bij dit besluit is gevoegd. Dit zorgt ervoor dat de verkeersborden op de juiste plekken staan, waardoor de snelheidslimieten en de overgang tussen bebouwde kom en buitengebied voor automobilisten duidelijker worden. Dit draagt bij aan een veiliger en beter gestructureerd verkeersbeeld.
Locatie van de bebording en markering
De locatie van de bijbehorende bebording en markering wordt eveneens aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening, die de precieze plaatsing van de verkeersborden en markeringen visualiseert.
Tekening verplaatsing bebouwde komgrens VB202509
Met de bovenstaande maatregelen wordt beoogd bij te dragen aan het realiseren van de doelstellingen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994), waarvan het belangrijkste doel is de veiligheid op de weg te waarborgen. Deze maatregelen dragen bij aan het verzekeren van een veilige verkeerssituatie op de Zeeweg, Sint Maartenszee.
Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kunnen belanghebbenden tegen dit besluit een bezwaarschrift indienen bij ons college.
De termijn voor het indienen van een bezwaarschrift bedraagt zes weken. Deze termijn vangt aan op de dag na de dag waarop dit besluit is gepubliceerd.
• Het bezwaarschrift moet ondertekend zijn en dient in ieder geval te bevatten:
• de naam en het adres van de indiener;
• een aanduiding/omschrijving van het besluit waartegen bezwaar wordt gemaakt;
Het bezwaarschrift moet gericht worden aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Schagen, Postbus 8, 1740 AA, Schagen.
Het indienen van een bezwaarschrift schorst niet de werking van het besluit waartegen het gericht is. Op grond van artikel 8:81 van de Algemene wet bestuursrecht kan aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Haarlem verzocht worden een voorlopige voorziening te treffen, indien "onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist". Het vragen van een voorlopige voorziening aan de voorzieningenrechter van de rechtbank is mogelijk indien ook een bezwaarschrift wordt ingediend.
Het verzoek om een voorlopige voorziening moet gericht worden aan:
De voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, sector Bestuursrecht, Postbus 1621, 2003 BR Haarlem.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-145410.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.