Besluit tot wijziging Aanwijzingsbesluit Koningsdag gemeente Utrecht

De burgemeester en Burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht, ieder voor zover het de eigen bevoegdheid betreft;

  • Gelet op de artikelen 1:8, 2:32 en 5:13a van de Algemene plaatselijke verordening Utrecht 2010 en de Nadere regel Koningsdag gemeente Utrecht;

  • Overwegende dat het de dag voor koningsdag en op Koningsdag gebruikelijk is dat vrijmarktactiviteiten plaatsvinden voor de viering van Koningsdag en dat de burgemeester en burgemeester en wethouders daar een aanwijzing voor kunnen geven;

  • Dat het nodig is om fietsenrekken en gestalde fietsen te verwijderen voor de veiligheid van evenementen, de bereikbaarheid van en voor hulpdiensten en een vrije doorgang van bezoekers van het vrijmarktgebied en het evenementengebied;

  • Dat in 2025 Koningsdag een dag eerder wordt gevierd, te weten op 26 april;

Besluiten het Aanwijzingsbesluit Koningsdag gemeente Utrecht als volgt te wijzigen:

Artikel I

  • A.

    In artikel 3 van het Aanwijzingsbesluit Koningsdag gemeente Utrecht worden vier locaties in alfabetische volgorde toegevoegd aan het verbod om fietsen te stallen, te weten:

Locatie

Omschrijving locatie

Soort fietsenrek

Achter de Dom

Naast de Domkerk, tegenover Achter de Dom 6 tot en met 16

1 DSB fietsenrek

Domplein

Voor Domplein 4 en 5

5 Cobra fietsenrekken

Janskerkhof 3

Tegenover Janskerkhof 13 en 15 (niet aan de Drift zijde)

11 DSB fietsenrekken

Voorstraat, Neude, Loeff Berchmakerstraaat

Pleintje voor Voorstraat 2 tot en met 8, ook zijde Neude tot aan Loeff Berchmakerstraat

Geen fietsenrekken

B. De volgende data worden aangepast:

  • In artikel 1 lid 2 wordt ‘26 april … tot 27 april … vervangen door ‘25 april … tot 26 april’

  • In artikel 1 lid 8 wordt ’27 april’ vervangen door ’26 april’

  • In artikel 2 wordt ’26 april … tot 27 april …’ vervangen door ’25 april … tot 26 april …’

  • In artikel 3 wordt 28 april’ vervangen door ’27 april’.

Artikel II

Dit besluit treedt in werking de dag na bekendmaking in het gemeenteblad.

Aldus vastgesteld in de vergadering van 1 april 2025

De burgemeester,

Sharon A.M. Dijksma 

De burgemeester

Sharon A.M. Dijksma

De secretaris,

Michiel J. Ruis

Bezwaarclausule

Vindt u het besluit om bepaalde reden onjuist? Dan kunt u bezwaar maken.

U kunt uw bezwaar digitaal indienen. Daarvoor kunt u alleen gebruik maken van het door de gemeente beschikbaar gestelde digitale formulier. Dit vindt u op www.utrecht.nl/bezwaar. U kunt het bezwaar niet per e-mail insturen.

 

Maakt u liever per brief bezwaar, dan kunt u uw bezwaarschrift sturen aan het college van burgemeester en wethouders van Utrecht.

Het adres is:

Postbus 16200

3500 CE Utrecht

 

Zorg ervoor dat u het bezwaarschrift indient binnen zes weken na bekendmaking van dit besluit. Daarmee voorkomt u dat wij uw bezwaarschrift niet meer kunnen behandelen.

In het bezwaarschrift neemt u in ieder geval op:

  • uw naam, adres, datum en handtekening; graag ook het telefoonnummer waarop u overdag te bereiken bent;

  • een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaarschrift is gericht; vermeld hierbij de datum van bekendmaking van dat besluit of stuur een kopie van het besluit mee;

  • de reden waarom u vindt dat het besluit onjuist is;

  • een volmacht, als u het bezwaarschrift namens iemand anders indient.

 

Als er sprake is van een spoedeisende situatie kunt u daarnaast een voorlopige voorziening vragen aan de voorzieningenrechter van de rechtbank Midden Nederland, sector bestuursrecht, postbus 16005, 3500 DA Utrecht. Voor het in behandeling nemen van zo’n verzoek betaalt u griffierecht.

Naar boven