Gemeenteblad van Zeewolde
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Zeewolde | Gemeenteblad 2025, 144179 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Zeewolde | Gemeenteblad 2025, 144179 | beleidsregel |
Organisatiereglement gemeenteraad Zeewolde 2025
HOOFDSTUK 1. DEFINITIES, ROLLEN EN TAKEN
Als één of meer leden van een fractie een zelfstandige fractie vormen, twee of meer fracties samengaan tot één fractie of als één of meer leden van een fractie zich aansluiten bij een andere fractie wordt dit door de fracties die het aangaat zo spoedig mogelijk schriftelijk medegedeeld aan de voorzitter van de raad.
Artikel 5. Toelating nieuwe raadsleden en benoeming wethouders
Bij de toelating van raadsleden en benoeming van wethouders stelt de voorzitter van de raad een commissie in bestaande uit drie raadsleden. Deze commissie onderzoekt de geloofsbrieven en de daarop betrekking hebbende stukken van de toe te laten raadsleden en van kandidaat wethouders en brengt vervolgens advies uit aan de raad.
Een burgerraadslid wordt benoemd door de gemeenteraad. Het lid legt in de raadsvergadering de eed dan wel verklaring en belofte als bedoeld in artikel 14 Gemeentewet af, met dien verstande dat voor “lid van de raad” wordt gelezen “burgerraadslid”. Een burgerraadslid dient te voldoen aan de artikelen 10, 12, 13 en 15 van de Gemeentewet.
HOOFDSTUK 2. INFORMATIE EN INSTRUMENTEN
Artikel 9. Informatie algemeen
De raadsleden kunnen op de volgende wijze worden geïnformeerd:
ingekomen brief: een ieder kan een brief of email aan de raad richten. Deze wordt door de griffie op het RIS geplaatst. De griffie plaatst alle ontvangen brieven op de lijst ingekomen stukken. Deze wordt voor elke raadsvergadering geagendeerd. De raad bepaalt op welke wijze de ingekomen stukken worden afgedaan.
Artikel 10. Agenderen Informatieverzoek van raadsleden
Tenminste vier raadsleden uit minimaal 2 fracties kunnen de agendacommissie verzoeken een informerende ronde of dialoogronde te beleggen over eigen initiatiefvoorstellen, brieven van de lijst ingekomen stukken, bespreeknotities of andere zaken of ontwikkelingen waarover ze geïnformeerd willen worden door het college. Hierbij kunnen zij de agendacommissie verzoeken belanghebbenden of experts uit te nodigen.
Artikel 11. Informatie van het college
Uitvoering van de inlichtingenplicht door de burgemeester, het college en elk van zijn leden gebeurt op de volgende manieren:
de moties die de raad tijdens een raadsvergadering heeft aangenomen worden door de griffie na de raadsvergadering op een lijst geplaatst. Het college informeert de raad om de maand via de oordeelsvormende vergadering over de (wijze van) afdoening van op de lijst vermelde moties. De griffie plaatst de lijst op het RIS.
de toezeggingen die door een wethouder of de burgemeester zijn gedaan tijdens een vergadering worden door de griffie na de vergadering op een lijst geplaatst. Het college informeert de raad om de maand via de oordeelsvormende vergadering over de (wijze van) afdoening van de op de lijst vermelde toezeggingen. De griffie plaatst de lijst op het RIS.
Artikel 13. Informatieverzoeken of vragen aan het ambtelijk apparaat (ambtelijke bijstand)
Indien door een (burger)raadslid gevraagde informatie betrekking heeft op een geagendeerd onderwerp dat voorligt in de beeldvormende, oordeelsvormende of besluitvormende fase, zet de griffier de vragen uit en bewaakt de tijdige beantwoording ervan. De beantwoording volgt zo mogelijk 48 uur voor aanvang van de betreffende vergadering. De antwoorden worden met alle raads- en burgerraadsleden gedeeld en toegevoegd aan de stukken bij het betreffende onderwerp op het RIS.
Indien een raadslid bijstand wil bij het opstellen van initiatiefvoorstellen, moties, amendementen of andere bijstand dan wendt het raadslid zich tot de griffier. Als de griffier de bijstand niet zelf kan verlenen, dan verzoekt de griffier de gemeentesecretaris om één of meer ambtelijk ondersteuners van het college aan te wijzen om de bijstand te verlenen.
Indien het vragen om informatie betreffen die omvangrijk zijn of die veel werk kosten voor de ondersteuners van de het college, dan wendt de griffier zich tot de gemeentesecretaris met een verzoek om ambtelijke bijstand. De gemeentesecretaris wijst een of meer ambtenaren aan die de gevraagde bijstand zo spoedig mogelijk verlenen. De gemeentesecretaris wijst het verzoek af indien niet aannemelijk is dat het informatieverzoek de werkzaamheden van de raad betreft en /of wanneer het belang van de gemeente wordt geschaad.
Artikel 17. Motie (in raadsvergadering)
Ieder raadslid kan tijdens de raadsvergadering over een aan de orde zijnd onderwerp, schriftelijk en ondertekend, een motie indienen die op dat onderwerp betrekking heeft. De behandeling van de motie vindt gelijktijdig plaats met de beraadslaging over het onderwerp of voorstel waarop het betrekking heeft.
Artikel 19. Amendement (in raadsvergadering)
Ieder raadslid kan tijdens de raadsvergadering over een onderwerp dat wordt behandeld, schriftelijk en ondertekend, een amendement indienen dat op het voorgelegde besluit betrekking heeft. Het amendement wordt behandeld gelijktijdig met de beraadslaging over het voorstel waarop het betrekking heeft. De voorzitter kan toestaan dat een amendement mondeling wordt ingediend.
Artikel 22. Interpellatie (in raadsvergadering)
De griffier brengt het verzoek direct ter kennis van de gemeenteraad en het college. Als het verzoek ten minste 24 uur voor aanvang van de raadsvergadering is ingediend of in naar het oordeel van de voorzitter spoedeisende gevallen, neemt de raad over het verzoek tijdens de eerstvolgende raadsvergadering een besluit. In andere gevallen tijdens de daarop volgende raadsvergadering.
De raad beslist bij het vaststellen van de agenda over het tijdstip waarop de interpellatie wordt gehouden. De voorzitter bepaalt spreektijden van interpellant en de leden van het college. Na beantwoording van de zijde van het college heeft de interpellant gelegenheid tot het stellen van nadere vragen, waarna de andere raadsleden over hetzelfde onderwerp een reactie mogen geven of kort in debat mogen gaan.
Artikel 24. Rondvraag (in oordeelsvormende vergadering)
Na de beantwoording door het college of de burgemeester krijgt de vragensteller de gelegenheid om een aanvullende vraag te stellen. Vervolgens kan de voorzitter aan andere raadsleden het woord verlenen om ook een aanvullende vraag te stellen aan het college of de burgemeester over hetzelfde onderwerp.
Elke fractie krijgt jaarlijks een financiële bijdrage ten behoeve van het functioneren van de fractie. Dat bedrag is opgebouwd uit een basisbedrag en een variabel bedrag. Het basisbedrag is € 2.300,- per fractie. Het variabele deel van het door de raad vastgestelde budget wordt jaarlijks naar rato van het aantal raadszetels verdeeld over de fracties. Het jaarlijks beschikbare totaalbedrag wordt in de gemeentebegroting van het betreffende jaar opgenomen.
In de maand januari van ieder jaar wordt de aan de fractie toekomende bijdrage als voorschot uitbetaald voor dat hele jaar, met uitzondering van verkiezingsjaren. In een jaar met gemeenteraadsverkiezingen wordt een voorschot verstrekt voor 3 maanden. Op de dag van de verkiezingen dient het eventuele restantbudget te zijn teruggestort. Na de verkiezingen wordt per 1 april de bijdrage voor 9 maanden aan de fractie in nieuwe samenstelling uitbetaald.
Artikel 27. Fractiebijdrage: afsplitsing, verantwoording en reserve
Jaarlijks legt elke fractie vóór 1 april verantwoording af aan de raad over de besteding van de fractieondersteuning van het voorgaande jaar. Daartoe overlegt de fractie een verslag conform het door de griffier opgestelde model, samen met alle relevante bewijsstukken en facturen. Het verslag dient te bestaan uit een exploitatieoverzicht dat inzicht geeft in de soort/aard van de bestedingen en een toelichting. Ook dient de stand van de reserve genoemd te worden en de eventuele terugstorting aan de gemeente.
Indien een fractie als gevolg van de uitslag van gemeenteraadsverkiezingen niet langer zitting in de raad heeft geldt er een verplichting tot restitutie van het resterende budget inclusief reserve vóór 1 juli van hetzelfde jaar. Ook geldt de verplichting tot verantwoording overeenkomstig het tweede lid.
Indien een fractie als gevolg van de uitslag van gemeenteraadsverkiezingen niet langer zitting in de raad heeft, is degene die op de dag voorafgaand aan het aftreden van de raad in vorige samenstelling als fractievoorzitter gold verantwoordelijk en aansprakelijk voor de uitvoering van het bepaalde in het vorige lid.
Artikel 28. Dag en tijdstip van vergaderen
De geplande eindtijd van de vergaderavond is in beginsel uiterlijk 22:30 uur. De agendacommissie kan bij het opstellen van de (concept)agenda besluiten hiervan af te wijken. Bij de oordeelsvormende en raadsvergaderingen besluit de vergadering om 22:30 uur op voorstel van de voorzitter of agendapunten die nog niet aan de orde zijn geweest worden opgeschort tot een andere dag of dat wordt doorvergaderd. Uitgangspunt is dat het om 22:30 uur in behandeling zijnde agendapunt wordt afgerond.
Artikel 30. Agenda’s en stukken
De griffier zorgt ervoor dat uiterlijk 10 dagen voor een beeldvormende en oordeelsvormende vergadering de leden via het RIS de concept agenda ontvangen en, indien van toepassing, de raadsvoorstellen en -besluiten en de onderliggende stukken. Uiterlijk 6 dagen voor een raadsvergadering wordt de door de agendacommissie opgestelde agenda met stukken gepubliceerd.
De agendacommissie stelt de agenda voor de beeldvormende avonden vast. De agendacommissie stelt de agenda voor de oordeelsvormende vergadering en besluitvormende raadsvergadering in concept vast. Bij aanvang van de oordeelsvormende en besluitvormende raadsvergadering stelt de raad de agenda definitief vast.
Artikel 31. Orde van de vergadering, toehoorders, video-opnamen door anderen
De toehoorders en vertegenwoordigers van de pers kunnen op de voor hen bestemde plaatsen openbare vergaderingen bijwonen, tenzij dit in het kader van de openbare orde of volksgezondheid niet wenselijk is. Het geven van tekenen van goed- of afkeuring of het op andere wijze verstoren van de orde is verboden.
Artikel 32. Soorten bijeenkomsten
De beeldvormende fase kent vijf soorten bijeenkomsten: de raadsvoorbereidende ronde, de informerende ronde, de dialoogronde, de Ronde Tafel en de overige bijeenkomsten.
De dialoogronde is bestemd voor het uitwisselen van informatie met betrokkenen, belanghebbenden of deskundigen over een onderwerp of voor het houden van bijeenkomsten over onderwerpen die van belang zijn voor de raad. Ook kunnen deze ronden door het college worden gebruikt om de opvattingen over een bepaald onderwerp binnen de raad te peilen. In een dialoogronde worden geen besluiten genomen.
De Ronde Tafel is bestemd om de samenleving van Zeewolde de ruimte te geven in gesprek te gaan met raadsleden en burgerraadsleden over een eigen gekozen onderwerp. Inwoners of organisaties doen een voorstel aan de raad om een specifiek onderwerp of vraagstuk te bespreken. De aanvrager heeft een actieve rol in de voorbereiding van het gesprek en tijdens de Ronde Tafel zelf.
Aan de verschillende beeldvormende rondes als genoemd in artikel 31, lid 1, nemen per fractie maximaal twee leden deel. Fracties met een omvang vanaf 5 raadsleden vaardigen maximaal drie leden af en fracties met een omvang vanaf 7 raadsleden vaardigen maximaal vier leden af. De afgevaardigden van een fractie kunnen zowel raadsleden als burgerraadsleden zijn. Per agendapunt kunnen deelnemers wisselen.
Artikel 34. Werkwijze raadsvoorbereidende ronde, informerende ronde, dialoogronde en Ronde Tafel
Onverminderd het bepaalde in artikel 31, lid 1, kunnen tenminste vijf raadsleden van minimaal twee verschillende fracties de agendacommissie verzoeken om een informerende ronde of een dialoogronde te agenderen, zoals ook genoemd in artikel 10. Hiervoor leveren de raadsleden via de griffie een ingevuld formulier aan waarin het doel, het onderwerp, opbouw programma en achtergrond staan beschreven. De agendacommissie bepaalt in zijn eerstvolgende vergadering of het onderwerp al of niet wordt geagendeerd.
Artikel 35. Inspraak en meedoen in de Beeldvorming
Bij beeldvormende rondes kunnen inwoners of vertegenwoordigers van instellingen inspreken. Insprekers dienen zich minimaal 48 uur voor de bijeenkomst bij de griffie aan te melden. Een inspreker krijgt maximaal vijf minuten inspreektijd inclusief een eventuele presentatie. Raads- en burgerraadsleden kunnen vervolgens een aanvullende vraag stellen.
Indien de agendacommissie het verzoek uit het 9e lid honoreert bereidt de aanvrager samen met de griffier de bespreking voor, om te komen tot de juiste vraagstelling voor het gesprek. Tevens wordt bekeken welke (voorbereidende) informatie beschikbaar wordt gesteld aan de raadsleden en welke overige betrokkenen bij dit gesprek worden uitgenodigd.
Artikel 39. Werkwijze, technische vragen, spreektermijnen, trekken conclusie, registratie
Vragen van feitelijke aard (technische vragen) over een voorliggend voorstel worden niet gesteld in de oordeelsvormende avond. Deze vragen, voor zover onverhoopt niet bij de beeldvorming gesteld, kunnen uiterlijk 48 uur voor de vergadering via de griffie worden gesteld conform artikel 14 lid 2 van dit Reglement.
Beraadslaging over onderwerpen of voorstellen geschiedt in de regel in ten hoogste twee termijnen, tenzij de vergadering anders beslist. Spreektermijnen worden door de voorzitter afgesloten. De voorzitter bepaalt de volgorde waarin de leden en andere deelnemers aan de vergadering aan het woord komen.
Artikel 40. Insprekers oordeelsvormende vergadering
Per inspreker is maximaal 5 minuten spreektijd beschikbaar, de totale inspreektijd bedraagt maximaal 30 minuten. Indien een groep personen gebruik wil maken van het recht tot inspreken, kan de voorzitter de uitvoering beperken tot één of meer vertegenwoordigers van die groepering. De voorzitter is bevoegd de spreektijd in bijzondere gevallen of als zich veel insprekers hebben gemeld aan te passen.
De inspreker voert via de daarvoor bestemde microfoon het woord nadat de voorzitter de inspreker het woord heeft gegeven. De voorzitter kan de leden van de vergadering toestaan aan de insprekers een korte, verhelderende vraag te stellen. Er vindt geen discussie plaats tussen een inspreker en leden van de vergadering.
HOOFDSTUK 6. RAADSVERGADERING (BESLUITVORMING)
Als de voorzitter vaststelt dat een onderwerp of voorstel voldoende is toegelicht, sluit de voorzitter de beraadslaging. Daarna vindt stemming plaats over eventuele subamendementen, amendementen en moties (in deze volgorde) en vervolgens over het voorstel in zijn geheel, zoals het dan luidt. Hoofdelijke stemming als bedoeld in artikel 32 lid 2 Gemeentewet vindt plaats via de digitale stemmodule. Mocht de stemmodule niet werken, vindt stemming plaats bij handopsteken.
HOOFDSTUK 7. ANDERE COMMISSIES EN WERKGROEPEN
Artikel 47. Auditcommissie; doel, taken, samenstelling
De auditcommissie ondersteunt de raad in zijn financiële taken en verantwoordelijkheden. De auditcommissie ziet vooral toe op de kwaliteit van de financiële processen, in het bijzonder op de planning & controlcyclus. De commissie kan over de in het tweede lid genoemde taken advies uitbrengen aan de raad.
Er zijn werkgroepen bestaande uit raadsleden en burgerraadsleden. Deze werkgroepen zijn een commissie in de zin van artikel 84 Gemeentewet. De werkgroepen hebben als taak het voeren van overleg tussen fracties over onderwerpen die tot de bevoegdheid van het gemeentebestuur van Zeewolde behoren. In deze werkgroepen kan de inzet van raadsinstrumenten worden voorbereid of worden bijzondere activiteiten van de raad voorbereid in afstemming met de griffie. Ook kan het een plek zijn waar inwoners of instellingen raadsleden informeel kunnen bijpraten over een ontwikkeling.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-144179.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.