Gemeenteblad van Schouwen-Duiveland
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Schouwen-Duiveland | Gemeenteblad 2025, 141913 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Schouwen-Duiveland | Gemeenteblad 2025, 141913 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Klachtenverordening gemeente Schouwen-Duiveland 2025
De raad van de gemeente Schouwen-Duiveland;
gezien het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 3 december 2024;
gezien de instemming van de ondernemingsraad d.d. 29 mei 2024;
gelet op artikel 149 van de Gemeentewet en Hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht;
vast te stellen de “Klachtenverordening gemeente Schouwen-Duiveland 2025”.
HOOFDSTUK 1 Begrips- en algemene bepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
gedraging: het in een bepaalde aangelegenheid jegens een natuurlijk persoon of rechtspersoon handelen of nalaten te handelen door een bestuursorgaan of een ambtenaar of een daarmee op grond van diens werkzaamheden gelijk te stellen persoon (inclusief arbeidscontractanten) in de uitoefening van zijn functie;
Er is een gemeentelijke klachtencommissie die belast is met de behandeling van en de advisering over klachten.
De juridisch adviseurs, in dienst van het bestuursorgaan, fungeren als secretaris van de klachtencommissie.
HOOFDSTUK 2 Behandeling van klachten
Een klacht kan mondeling, digitaal of schriftelijk worden ingediend bij het bestuursorgaan. Een mondeling geuite klacht kan zowel telefonisch als tijdens een bezoek aan de gemeente worden ingediend. Wanneer geen formele klacht wordt ingediend maar wel onvrede wordt geuit dan zal gemeente pogen de onvrede in- of buiten de klachtenprocedure weg te nemen.
Artikel 2.4 Fasering van de klachtbehandeling
De klachtbehandeling kent twee fasen:
Informele behandeling: De klachtencoördinator neemt contact op met klager om de klacht te bespreken en bespreekt de klacht met de beklaagde en de leidinggevende. De klachtencoördinator brengt partijen, indien gewenst, bij elkaar om tot een minnelijke oplossing te komen. Indien er afspraken zijn gemaakt en klager tevreden is, wordt dit vastgelegd door de klachtencoördinator en aan klager en beklaagde kenbaar gemaakt. Indien klager niet tevreden is, heeft klager de keuze om een klacht voor te leggen aan de klachtencommissie.
De klachtencoördinator is, in verband met de voorbereiding van de behandeling van de klacht, bevoegd rechtstreeks alle gewenste inlichtingen in te winnen of te doen inwinnen.
Van het horen wordt een verslag gemaakt met inachtneming van de volgende bepalingen:
Indien één der aanwezigen zwaarwegende bezwaren heeft tegen het maken van de geluidsopname, kan de voorzitter besluiten dat in plaats hiervan een schriftelijk verslag wordt opgesteld. Dit verslag houdt een zakelijke vermelding in van wat over en weer is gezegd en wat verder ter zitting is voorgevallen en kan verwijzen naar de op de zitting overgelegde bescheiden.
HOOFDSTUK 4 De beslissing op de klacht
Naar aanleiding van het rapport van bevindingen en het advies van de klachtencommissie neemt de op grond van artikel 1.8 beslissingsbevoegde een beslissing op de klacht en stelt klager alsmede degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft schriftelijk gemotiveerd in kennis van de bevindingen van het onderzoek naar de klacht, de beslissing over de klacht alsmede van de eventuele conclusies die daaraan zijn verbonden.
Indien de klacht niet binnen de in het eerste lid genoemde termijn kan worden afgehandeld, kan het bestuursorgaan de afhandeling voor ten hoogste vier weken verdagen. De klachtencoördinator deelt de verdaging schriftelijk mee aan de klager en aan degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-141913.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.