Verkeersbesluit reserveren parkeerplaatsen voor opladen elektrische voertuigen op meerdere locaties in de gemeente Olst-Wijhe

Zaaknummer: 16840-2025

Burgemeester en wethouders van de gemeente Olst-Wijhe;

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Inleiding

De gemeente Olst-Wijhe heeft zich aangesloten bij de provinciale concessie met Vattenfall, waarin onder andere afspraken zijn gemaakt over het plaatsen van pro-actieve laadpalen. Met deze laadpalen bereidt de gemeente zich voor op een toekomst met meer elektrische auto's. Niet iedereen heeft thuis de mogelijkheid om hun auto op te laden. Daarnaast zijn er bezoekers en werknemers met een elektrische auto die afhankelijk zijn van openbare laadpalen in onze gemeente.

Volgens de afspraken in de concessie wijs de gemeente Olst-Wijhe voor de komende twee jaar 15 locaties aan voor het plaatsen van openbare laadpalen en het reserveren van twee parkeerplaatsen per laadpaal. Een deel van deze laadpalen wordt geplaatst in nieuwbouwprojecten. De rest wordt geplaatst bij bestaande, openbare parkeerplaatsen. We reserveren per laadpaal twee parkeerplaatsen uitsluitend voor het laden van elektrische auto’s. Dit voorkomt dat er auto’s parkeren die niet laden, wat hinder veroorzaakt voor bestuurders die afhankelijk zijn van de laadpalen en hun auto dan niet kunnen opladen.

We leggen geen extra openbare parkeerplaatsen aan naar aanleiding van het plaatsen van laadpalen. In de komende jaren stappen steeds meer mensen over op elektrisch rijden. Daardoor neemt de parkeerdruk op de lange termijn niet toe na het plaatsen van een laadpaal.

Dit verkeersbesluit betreft het reserveren van twee parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen nabij de volgende locaties:

- Zijlweg 3, Welsum

- Olsterkampweg 23, Olst

- Hooiberglaan 7, Olst

- Van Dedemplein 25, Wijhe

- Scholtensweg 29, Wesepe

- Watersnip 2, Wijhe

- Winterriet 2, Olst

- Notarisappel 1, Olst

- Heuvelstraat 4, Olst

- Dahlisastraat 2, Boskamp

- Berkenweg 3, Den Nul

- Koekoeksweg 11, Olst

Overwegingen ten aanzien van het besluit

- gelet op de Wegenwet, de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) en de Uitvoeringsvoorschriften van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: Uitvoeringsvoorschriften BABW);

- dat de wegen gelegen zijn binnen de bebouwde kom van de kernen Welsum, Olst, Wesepe, Wijhe, Boskamp en Den Nul;

- dat de wegen in beheer zijn bij de gemeente Olst – Wijhe;

- dat de wegen, wegen zijn als bedoeld in artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994;

- dat gelet op dit artikel het college van burgemeester en wethouders van Olst – Wijhe bevoegd is verkeersbesluiten te nemen voor de genoemde wegen;

- dat de bevoegdheid voor het nemen van verkeersbesluiten door het college van burgemeester en wethouders van Olst – Wijhe is gemandateerd aan de wethouder Mobiliteit;

- dat de wegen in de Verkeersvisie Olst-Wijhe zijn gecategoriseerd als erftoegangsweg en daarmee deel uitmaken van een verblijfsgebied;

- dat de verkeersfunctie in een verblijfsgebied ondergeschikt is aan de verblijfsfunctie;

- dat als gevolg van Europese wet- en regelgeving Nederland dient te voldoen aan luchtkwaliteitsdoelstellingen, te weten het verminderen van de uitstoot van fijnstof en stikstofdioxide;

- dat naar aanleiding van deze regelgeving (Nationaal agenda Laadinfrastructuur “NAL” en het Regionaal akkoord laadinfrastructuur “GO-RAL”) landelijk en lokaal maatregelen genomen zijn om te voldoen aan de luchtkwaliteitsdoelstellingen;

- dat om Olst-Wijhe in de toekomst energieneutraal te krijgen een mix van maatregelen noodzakelijk is waarvan het faciliteren van elektrisch rijden er één is;

- dat gemeente Olst-Wijhe laadvisie elektrische vervoer heeft;

- dat deze visie inzet op realisatie op aanvraag, realisatie op basis van gebruik en realisatie op strategische plaatsen;

- dat het college van burgemeester en wethouders van Olst – Wijhe besloten heeft om een samenwerkingsovereenkomst aan te gaan met de provincie Overijssel omtrent het realiseren en exploiteren van laadpalen in de openbare ruimte;

- dat door een regionale samenwerking en openbare aanbesteding voldoende schaal ontstaat voor marktpartijen om te investeren in laadinfrastructuur met lage kosten voor overheden en gebruikers;

- dat de gemeente Olst-Wijhe van de concessiehouder een aanvraag heeft ontvangen om een openbaar laadpunt (proactief) te realiseren nabij de bovengenoemde adressen;

- dat een oplaadpaal twee aansluitingen voor elektrische voertuigen kent en het wenselijk is om het gebruik van een laadpaal optimaal te benutten;

- dat het daarom gewenst is om nabij de laadpaal twee parkeerplaatsen te reserveren ten behoeve van het opladen van elektrische voertuigen;

- dat dit gerealiseerd kan worden door middel van het plaatsen van het verkeersbord E8c van bijlage 1 van het RVV 1990 met een onderbord met de tekst ‘opladen elektrische voertuigen’ en een onderbord dat aanduidt dat het verkeersbord van toepassing is op specifieke parkeervakken. De situatieschets hieronder visualiseert de betreffende verkeersmaatregel;

- dat de twee parkeervakken alleen door elektrische voertuigen gebruikt kunnen worden en dat de hoeveelheid parkeerruimte in de directe omgeving voor niet-elektrische voertuigen daardoor afneemt;

- dat het exclusief parkeren voor elektrische auto’s slechts is toegestaan zolang de auto wordt opgeladen, zodat het oplaadpunt voor meerdere gebruikers beschikbaar is;

- dat het belang van het ontwikkelen van een openbaar oplaadnetwerk prevaleert boven het verlies aan parkeergelegenheid;

- dat gelet op artikel 12 van het BABW voor het plaatsen van het verkeersbord E4 – met het betreffende onderbord – van bijlage 1 van het RVV 1990 een verkeersbesluit is vereist;

- dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 de verkeersmaatregel strekt tot het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

- dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer in het geding komt bij het treffen van deze verkeersmaatregel;

- dat gelet op voorgaande overwegingen het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer van ondergeschikt belang wordt geacht;

- dat overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district IJsselland, daartoe gemandateerd door de Korpschef;

- dat de politie een positief advies heeft uitgebracht over de hierna genoemde verkeersmaatregel.

Situatieschetsen:

Zijlweg 3, Welsum

Olsterkampweg 23, Olst

Hooiberglaan 7, Olst

Van Dedemplein 25, Wijhe

Scholtensweg 29, Wesepe

Watersnip 2, Wijhe

Winterriet 2, Olst

Notarisappel 1, Olst

Heuvelstraat 4, Olst

Dahlisastraat 2, Boskamp

Berkenweg 3, Den Nul

Koekoeksweg 11, Olst

BESLUIT

door middel van het plaatsen van het verkeersbord E8c van bijlage 1 van het RVV 1990 met een onderbord met de tekst ‘opladen elektrische voertuigen’ en een onderbord dat aanduidt dat het verkeersbord van toepassing is op specifieke parkeerplaatsen twee parkeerplaatsen te reserveren ten behoeve van het opladen van elektrische voertuigen nabij de bovengenoemde adressen volgens de bovenstaande situatieschetsen.

Aldus besloten op 28 maart te Wijhe

burgemeester en wethouders van Olst-Wijhe

Namens deze,

Wethouder Mobiliteit

Mededelingen

Bezwaar- of beroepsclausule

Bent u het niet eens met dit besluit?

Belt u ons dan eerst. Wij nemen dan samen met u het besluit door en kunnen zo nodig een fout herstellen.

Bezwaarclausule

Dit besluit treedt in werking na bekendmaking in de Staatscourant. Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na publicatie van dit besluit in de Staatscourant bezwaar maken bij burgemeester en wethouders van Olst – Wijhe, Postbus 23, 8130 AA te Wijhe. Het bezwaarschrift moet de naam en het adres vermelden van degene die bezwaar maakt, zijn ondertekend en de datum vermelden waarop het is opgesteld. In het bezwaarschrift moet ook worden aangegeven tegen welk besluit bezwaar wordt gemaakt en waarom het bezwaar wordt gemaakt. Door het indienen van het bezwaarschrift wordt dit besluit niet opgeschort. Bij een spoedeisend belang kan degene die een bezwaarschrift heeft ingediend een voorlopige voorziening vragen aan de voorzieningenrechter van de rechtbank Overijssel. Bij het indienen van een verzoek om voorlopige voorziening moeten griffierechten worden betaald.

Naar boven