Amsterdam stadsdeel Zuid, verkeersbesluit voor het instellen van een geslotenverklaring voor alle motorvoertuigen tijdens school haal-brengtijden op de Nicolaas Maesstraat

 

Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam,

 

g elet op:

 

  • de Wegenverkeerswet (WVW 1994);

  • het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990);

  • de bepalingen en de uitvoeringsvoorschriften van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);

  • de Algemene wet bestuursrecht (Awb);

  • de Verordening stadsdelen en stadsgebied Amsterdam 2022;

  • de ondermandaatbesluiten van de stadsdelen en stadsgebied.

  •  

 

Overwegende dat:

 

  • aan perceel Nicolaas Maesstraat 124 de openbare Nicolaas Maesschool is gelegen welke de gemeente Amsterdam het verzoek heeft gedaan tot het instellen van een schoolstraat tijdens de haal- en brengmomenten van de leerlingen om de verkeersveiligheid te bevorderen;

  • de hierboven genoemde school gelegen is op het deel van de Nicolaas Maesstraat tussen de Banstraat en de Jacob Obrechtstraat welke een erftoegangsweg binnen de bebouwde kom betreft waarop een maximumsnelheid geldt van 30 km/uur, er eenrichtingsverkeer van kracht is waarbij (brom)fietsers zijn uitgezonderd en onder beheer is van en gelegen is binnen de grenzen van de gemeente Amsterdam;

  • gelet op eerdere pilots waarbij er een schoolstraat in gesteld in een schoolomgeving, de gemeente Amsterdam het verzoek inwilligt en overgaat tot het starten van een pilot van drie maanden waarbij het hierboven genoemde deel van de Nicolaas Maesstraat tweemaal daags een half uur wordt afgesloten om fietsers en voetgangers ruim baan te geven en de maatregel ondersteund wordt door een fysieke afsluiting tijdens het inrijverbod die met RVV bebording en onderborden is aangegeven;

  • vooruitlopend op de evaluatie, mede gelet op het succesvol toepassen van soortgelijke schoolstraten in Amsterdam waarbij de verkeersveiligheid van kinderen en hun ouders werd vergroot, de gemeente Amsterdam overgaat tot het definitief instellen van een geslotenverklaring voor alle voertuigen met venstertijden en onderbord welke fysiek wordt ondersteund door uitneembaar fietspaaltje op het deel van de Nicolaas Maesstraat tussen de Banstraat en de Jacob Obrechtstraat;

  • het hierboven genoemde uitneembare fietspaaltje kenbaar wordt gemaakt met ribbelmarkering volgens de voorgeschreven richtlijnen, gedurende de afsluitingsperiodes permanent bemenst is en zij bevoegd zijn om dit namens de gemeente Amsterdam uit te voeren;

  • aanvullend op bovenstaande er drie parkeerplaatsen voor de school ingericht voor als parkeergelegenheid uitsluitend bestemd voor fietsen met venstertijd;

  • de gemeente Amsterdam van de schoolstraat een ontwerp heeft gemaakt en dat op 16 januari 2024 overleg met het Toetsteam Openbare Ruimte & Mobiliteit heeft plaatsgevonden waarin een gemandateerde van de politie, eenheid Amsterdam, is vertegenwoordigd en het Toetsteam op de pilot heeft geadviseerd;

  • mocht bij de evaluatie blijken dat de ervaringen van deze pilot als negatief zijn ervaren de maatregelen in dit verkeersbesluit worden opgeheven middels nieuw te nemen verkeersbesluit;

  • de hierboven genoemde verkeersmaatregel in het algemeen verkeersbelang c.q. noodzakelijk worden geacht;

  • de verkeersmaatregel wordt gerealiseerd door het plaatsen van bebording zoals aangegeven is op de bij dit verkeersbesluit behorende situatietekening;

  • het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

  • de bovenvermelde maatregel op basis van artikel 2 van de WVW 1994 strekt tot het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van de weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan, alsmede het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

  • overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer, overleg is gepleegd met een gemandateerde van de politie, eenheid Amsterdam;

 

Besluit:

  •  

  • 1.

    Door het plaatsen van verkeersborden conform model C12 van Bijlage I van het RVV 1990 inclusief onderborden met de tekst: ‘ma, di, do, vr 8:30-9:00h / 14:45-15:15h’, ‘wo 8:30-9:00h / 12.30-13.00h’ en ‘schoolstraat’ in te stellen: een geslotenverklaring voor alle motorvoertuigen op het deel van de Nicolaas Maesstraat tussen de Banstraat en de Jacob Obrechtstraat tijdens de op de onderborden vermelde venstertijden en de maatregel ondersteund wordt door een fysieke afsluiting.

  • 2.

    Door het plaatsen van verkeersborden conform model E8van Bijlage I van het RVV 1990 inclusief onderborden met de tekst: ‘ma, di, do, vr 8:30-9:00h / 14:45-15:15h’, ‘wo 8:30-9:00h / 12.30-13.00h’ en onderbord ‘ OB504’ in te stellen: Drie parkeergelegenheden alleen bestemd voor fietsen op het deel van de Nicolaas Maesstraat tussen de Banstraat en de Jacob Obrechtstraat tijdens de op de onderborden vermelde venstertijden.

 

Zoals aangegeven op onderstaande tekeningen.

 

 

 

 

Amsterdam,

 

Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam, namens hen,

 

Alieke Hordijk

Teammanager Expertisecentrum

Markten Gebied en Gebruik, Stadswerken

 

Oneens met dit besluit?

Hier leest u hoe u bezwaar kunt maken.

Let op: u kunt binnen zes weken na de dag waarop het besluit is verzonden bezwaar maken.

 

Het beste en het snelste kunt u via de website bezwaar maken:

• Kijk op www.amsterdam.nl/bezwaar/JB

• Vul het formulier in. U hebt hiervoor DigiD of E-herkenning nodig.

• Stuur het formulier op via de website.

 

Als u niet in Nederland woont of u geen DigiD/E-herkenning kunt gebruiken.

Een brief versturen met daarin:

• De datum

• Uw naam, adres en telefoonnummer en eventueel uw e-mailadres.

• Waarom u het niet eens bent met het besluit

• Uw handtekening

• Maak een kopie van het besluit en stuur deze mee.

De termijn van zes weken is heel belangrijk.

Misschien heeft u meer tijd nodig omdat u nog niet alle informatie heeft verzameld. Of omdat u nog met iemand wilt overleggen. Dan kunt u een voorlopig (pro forma) bezwaarschrift indienen.

U zet in het voorlopige bezwaar dat u de redenen waarom u bezwaar maakt zo snel mogelijk opstuurt. Daarna hoort u van ons wanneer u de redenen uiterlijk moet opsturen.

 

Dient iemand anders namens u het bezwaarschrift in? Stuur dan een machtiging mee.

 

U stuurt uw brief naar:

Gemeente Amsterdam

T.a.v. Juridisch Bureau

Postbus 483

1000 AL AMSTERDAM

 

Schorsende werking

Het indienen van een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. Dat wil zeggen: het besluit waartegen u bezwaar maakt, blijft geldig totdat over uw bezwaar is beslist.

 

Spoed? Voorlopige voorziening

Bij grote spoed kunt u (tegen kosten) een zogeheten voorlopige voorziening aanvragen. Dat is een spoedprocedure waarmee het genomen besluit tijdelijk kan worden ingetrokken en/of andere maatregelen kunnen worden getroffen. Een voorlopige voorziening vraagt u digitaal aan via:

 

http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor hebt u een DigiD nodig. Op deze site vindt u ook meer informatie.

of per post:

De Voorzieningenrechter van de Rechtbank Amsterdam

Afdeling Publiekrecht –teams bestuursrecht

Postbus 75850

1070 AW Amsterdam

 

Naar boven