VERKEERSBESLUIT GEMEENTE MAASGOUW

 

Instellen voetgangerszone op de Hoogstraat, tussen Bogenstraat en Hofstraat, en de Steeg, tussen Hoogstraat en Steeg 2.

Burgemeester en wethouders van Maasgouw,

Gelet op,

de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer BABW en de Algemene wet bestuursrecht;

dat op grond van artikel 15, eerste lid van de Wegenverkeerswet 1994 een verkeersbesluit moet worden genomen voor plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;

Overwegende,

dat Thorn een populaire bestemming is voor toeristen en recreanten dankzij de ligging aan de Maasplassen en de bijzondere cultuurhistorische waarde;

dat de cultuurhistorische waarde van Thorn heeft geresulteerd in een aanwijzing tot beschermd stadsgezicht;

dat door ontwikkelingen in/nabij Thorn naar verwachting een toename van het aantal bezoekers zal plaatsvinden, wat zal resulteren in meer verkeersbewegingen en een grotere behoefte aan parkeerplaatsen;

dat in 2022 adviesbureau Goudappel een onderzoek heeft uitgevoerd naar de verkeers- en parkeersituatie in Thorn, waarbij aandacht is besteed aan een goede verdeling van de ruimte voor autoverkeer, fietsers en voetgangers, evenals aan bereikbaarheid, leefbaarheid en verkeersveiligheid;

dat de resultaten en voorgestelde maatregelen uit dit onderzoek op 20 oktober 2022 zijn gepresenteerd, waarna inwoners en stakeholders de gelegenheid hebben gekregen om zienswijzen in te dienen;

dat de ontvangen zienswijzen zijn verwerkt in een zienswijzenrapportage, waarin de doorgevoerde aanpassingen naar aanleiding van de reacties zijn vastgelegd;

dat op basis van het aanvullende onderzoek en de zienswijzen een integraal verkeers- en parkeerplan is opgesteld, dat in maart 2024 door de gemeenteraad is vastgesteld;

dat met het verkeers-en parkeerplan wordt beoogd om het doorgaande verkeer door de historische kern te verminderen dan wel tegen te gaan ten gunste van de leefbaarheid en verkeersveiligheid;

dat hiervoor in het plan diverse maatregelen zijn opgenomen, verdeeld naar korte en langere termijn maatregelen;

dat één van de korte termijn maatregelen gericht is op het afsluiten van de Hoogstraat, tussen Bogenstraat en Hofstraat, en de Steeg, tussen Hoogstraat en Steeg 2;

dat op dit moment op de Hoogstraat ten westen van de Bogenstraat verkeer in twee richtingen is toegestaan en enkel eenrichtingsverkeer geldt tussen de Bogenstraat en Hofstraat;

dat de Hoogstraat zowel fietsers, wandelaars als gemotoriseerd verkeer bedient, terwijl zich op het deel tussen de Bogenstraat en Hofstraat tevens terrassen naast de rijbaan bevinden;

dat de situatie op de Hoogstraat vooral op drukke bezoekersmomenten zorgt voor verkeersonveilige situaties en/of verkeersonveilige situaties worden ervaren door de menging van snel en langzaam verkeer en ook tussen fietsers en voetgangers;

dat met de beoogde afsluiting in de vorm van een voetgangerszone wordt ingezet op zowel het verhogen van de verkeersveiligheid als de leefbaarheid in de historische kern van Thorn;

dat door de afsluiting het minder interessant is voor doorgaand verkeer om door de historische kern van Thorn te rijden;

dat minder verkeer door de historische kern bijdraagt aan de verkeersveiligheid door minder conflicten met fietsers en voetgangers;

dat minder verkeer door de historische kern bijdraagt aan de leefbaarheid doordat minder overlast wordt ervaren als gevolg van het doorgaande verkeer dat geen bestemming heeft in de kern;

dat een voetgangerszone op een deel van de Hoogstraat zorgt voor minder gemotoriseerd verkeer langs diverse rijksmonumenten;

dat minder gemotoriseerd verkeer bijdraagt aan de bescherming van de historische kern in het kader van het beschermd stadsgezicht;

dat er door het instellen van een voetgangerszone geen onduidelijke en/of onveilige situaties ontstaan;

dat het instellen van de voetgangerszone een blijvende verbetering van de verkeersveiligheid oplevert voor voetgangers in het historisch centrum en de verblijfsfunctie wordt benadrukt ten gunste van de leefbaarheid;

dat ter ondersteuning van en voor het naleven van de maatregel een obstakel op de rijbaan wordt geplaatst om te voorkomen dat gemotoriseerd verkeer alsnog de verbinding blijft gebruiken;

dat de maatregel mogelijk leidt tot een verschuiving van gemotoriseerd naar andere straten;

dat in het voortraject diverse bewoners hun zorgen hebben geuit over een toename van verkeer in hun straten, waaronder de Bogenstraat;

dat is toegezegd om de verkeerssituatie na invoering te monitoren op de gewijzigde verkeersstromen om inzicht te krijgen in de eventuele neveneffecten;

dat in december 2024 en februari 2025 overleg met ondernemers heeft plaatsgevonden over de voorgenomen maatregel en dat zij het instellen van een voetgangerszone steunen ter verbetering van de verkeersveiligheid en leefbaarheid;

dat ter ondersteuning van de voetgangerszone fysieke maatregelen worden aangebracht om duidelijk te maken dat er sprake is van een afsluiting voor gemotoriseerd verkeer;

dat in samenspraak met de veiligheidsregio is afgestemd dat er een calamiteitenroute beschikbaar blijft, zodat hulpdiensten te allen tijde toegang hebben tot het gebied;

dat met het vorenstaande sprake is van de doelstelling als vermeld in artikel 2, lid 1, sub a en b van de Wegenverkeerswet, namelijk het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers;

dat met de Politie Limburg overleg is gevoerd overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer;

dat de aangegeven straten in beheer zijn van de Gemeente Maasgouw;

 

B e s l u i t e n:

  • 1.

    Instellen voetgangerszone op de Hoogstraat, tussen Bogenstraat en Hofstraat, en de Steeg, tussen Hoogstraat en Steeg 2;

  •  

  • 2.

    Door plaatsing van volgende verkeersborden in combinatie met de volgende onderborden:

  • Verkeersbord D05I (1x) (verplichte rijrichting) met onderbord OB54 (1x) (uitgezonderd fietsers en bromfietsers) nabij het kruispunt:

  • Bogenstraat/Kerkberg/Hoogstraat;

  • Verkeersbord D04 (1x) (verplichte rijrichting met onderbord OB54 (1x) (uitgezonderd fietsers en bromfietsers nabij het kruispunt:

    • Bogenstraat/Kerkberg/Hoogstraat;

  • Verkeersbord D05r bestaand bord (1x) (verplichte rijrichting) nabij het kruispunt:

    • Hoogstraat/Hofstraat;

  • Verkeersbord G07zb (1x) (begin voetgangerszone) en verkeersbord G07ze (1x) (einde voetgangerszone) nabij de kruispunten:

  • Kerkberg/Hoogstraat;

  • Hoogstraat/Hofstraat (bestaand bord);

  • De Steeg, ter hoogte van de parkeerplaats Fletcher Hotel-Restaurant La Ville Blanche;

 

  • 3.

    Door verwijdering van bestaande verkeersborden:

  • Verkeersbord D06l (1x) nabij het kruispunt Bogenstraat/Kerkberg/Hoogstraat;

  • Verkeersbord D06r (1x) nabij het kruispunt Bogenstraat/Kerkberg/Hoogstraat;

  • Verkeersbord C03 (1x) in combinatie met onderbord OB54 (1x) nabij het kruispunt Bogenstraat/Kerkberg/Hoogstraat;

  • Verkeersbord D05I (1x) nabij het kruispunt Steeg/Hoogstraat;

  • Verkeersbord E08m met onderbord (1x) nabij het kruispunt Bogenstraat/Kerkberg/ Hoogstraat;

  • Verkeersbord C12 (1x) nabij het kruispunt Hoogstraat/Hofstraat.

  • Onderbord OB54 (1x) nabij kruispunt Hofstraat/Hoogstraat;

  • 4.

    Het vaststellen dat deze maatregel permanent is en geldt vanaf de datum van uitvoering;

 

 

 

 

Een en ander zoals weergegeven op de tekening in de bijlage.

 

Na bekendmaking zal het besluit voor zes weken ter inzage liggen in de hal van het gemeentehuis.

 

 

 

Maasbracht, 31 maart 2025.

Burgemeester en wethouders voornoemd,

Namens deze,

 

Teammanager Beheer Openbare Ruimte,

 

 

De heer Koen Knoops.

 

Afschrift van dit besluit te zenden aan Politie District Limburg.

Bezwaarschriftenclausule college van burgemeester en wethouders

Bent u het niet eens met dit besluit of is het besluit onduidelijk? Neem dan eerst contact op met het Werkveld Verkeer. Dit kan voorkomen dat u een bezwaarschrift moet schrijven. Als u toch een bezwaarschrift wilt indienen, kan dit binnen zes weken na verzending van dit besluit (zie verzenddatum) bij het college van burgemeester en wethouders. Dit kan digitaal via www.gemeentemaasgouw.nl/bezwaar. U heeft hiervoor een DigiD nodig. Als ondernemer of organisatie gebruikt u eHerkenning. U kunt uw bezwaarschrift ook schriftelijk indienen door het op te sturen of af te geven aan de balie. Vermeld dan:

- in het briefhoofd ‘bezwaarschrift’

- uw naam en adres;

- het besluit waartegen u bezwaar maakt en het in deze brief vermelde nummer;

- waarom u het niet eens bent met het besluit;

- wat de beslissing volgens u moet zijn.

Wij vragen u om ook uw telefoonnummer te vermelden zodat wij contact met u kunnen opnemen om uw bezwaar te bespreken. Dateer en onderteken het bezwaarschrift en stuur het naar Postbus 7000, 6050 AA in Maasbracht of geef het af aan de balie. Stuur ook een kopie van het besluit mee.

Het besluit blijft gelden ook in de tijd dat uw bezwaarschrift in behandeling is. Om dat te voorkomen kunt u de voorzieningenrechter verzoeken om het besluit te schorsen en/of een voorlopige voorziening te treffen. Stuur uw verzoek naar de voorzieningenrechter van de rechtbank Limburg. Dit kan digitaal via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht of per post aan de rechtbank Limburg, postbus 950, 6040 AZ te Roermond. Stuur een kopie van het bezwaarschrift mee.

Aan het verzoeken om een voorlopige voorziening zijn kosten verbonden. Raadpleeg hiervoor de griffie van de rechtbank Limburg. Voor nadere informatie en voorwaarden bel 088-361 2222 of kijk op www.rechtspraak.nl.

Naar boven