Gemeenteblad van Lansingerland
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Lansingerland | Gemeenteblad 2025, 140195 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Lansingerland | Gemeenteblad 2025, 140195 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Subsidieverordening isolatie gemeente Lansingerland 2025-2027
Artikel 1. Begripsomschrijving
collectieve inkoopactie isolatie: inkoopactie van gemeente Lansingerland waarbij woningeigenaren met een woning met energielabel D, E, F of G of minimaal 2 slecht geïsoleerde bouwdelen, en inwoners met een inkomen tot 140% van de wettelijke bijstandsnorm die in een slecht geïsoleerde woning wonen, een maatwerkadvies ontvangen en een gemeentelijke financiële bijdrage bij uitvoer van isolatiemaatregelen.
omgevingsplan: een omgevingsplan als bedoeld in artikel 2.4 en 4.1 lid 1 van de Omgevingswet, het tijdelijk deel van een omgevingsplan als bedoeld in artikel 22.1 van de Omgevingswet, en een omgevingsvergunning voor een omgevingsplanactiviteitvergunning als bedoeld in artikel 5.1, lid 1, aanhef en onder a, van de Omgevingswet;
slecht geïsoleerde woning: een woning:
woning: woongelegenheid als bedoeld in artikel 1, eerste lid, van de Woningwet, waaronder tevens wordt begrepen een appartement, en als zodanig bewoond is geweest alvorens een renovatie plaatsvindt en in de basisregistratie als bedoeld in artikel 2 van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen met een woonfunctie is geregistreerd;
Artikel 2. Beleidsdoelstelling
Met deze subsidieverordening stimuleert de gemeente Lansingerland de isolatie van slecht geïsoleerde woningen van eigenaar-bewoners en slecht geïsoleerde woningen van leden van een gemengde vereniging. De subsidieverordening draagt bij aan de betaalbaarheid van de energierekening en behalen van de klimaatdoelen op het gebied van CO2-reductie. Ook wordt het isoleren als een noodzakelijke voorbereiding gezien om richting aardgasvrij te gaan. De gemeenteraad heeft als doelstelling om met deze subsidieregeling 733 geïsoleerde woningen te realiseren binnen de gemeentegrenzen van Lansingerland, gedurende de looptijd van deze regeling.
Artikel 3. Bevoegdheden college
Het college is bevoegd om de subsidies die worden aangevraagd in het kader van deze subsidieverordening te verlenen, vast te stellen, te weigeren, in te trekken en te wijzigen. Het college is daarnaast ook bevoegd om ten onrechte verstrekte subsidiebedragen terug te vorderen. Het college kan deze bevoegdheden mandateren.
Het subsidiebedrag, dat kan worden aangevraagd in het kader van deze subsidieverordening, is bedoeld voor de eigenaar-bewoner van een slecht geïsoleerde woning, die gebouwd is voor 1992 en gelegen is binnen de gemeentegrenzen van de gemeente Lansingerland. De woning en de uit te voeren isolatiewerkzaamheden mogen niet in strijd zijn met het geldende omgevingsplan.
Het bepaalde in deze subsidieverordening is slechts van toepassing op de verstrekking van subsidies door het college voor de in artikel 6 bedoelde maatregelen en kosten, die plaatsvinden in slecht geïsoleerde woningen binnen de gemeentegrenzen van de gemeente Lansingerland, in de periode van datum inwerkingtreding van deze subsidieregeling tot en met 31 december 2027.
Artikel 6. Voor subsidie in aanmerking komende maatregelen uitgevoerd door een bouwbedrijf
Het college kan aan de eigenaar-bewoner van een slecht geïsoleerde woning subsidie verstrekken voor de materiaalkosten van en de arbeidskosten voor de uitvoering van de volgende isolatiemaatregelen door een bouwbedrijf:
glas-, kozijnpaneel- of deurisolatie in de bestaande thermische schil door:
het vervangen van ten minste 3 vierkante meter van de oppervlakte, of raamoppervlakte indien de maatregel is aangebracht na 31 december 2024, van glas, kozijnpanelen of deuren door HR++ glas, eventueel in combinatie met nieuwe isolerende kozijnpanelen of nieuwe isolerende deuren met een Ud-waarde van ten hoogste 1,5 W/m²K;
het vervangen van ten minste 3 vierkante meter van de oppervlakte, of raamoppervlakte indien de maatregel is aangebracht na 31 december 2024, van glas, kozijnpanelen of deuren door triple-glas, in combinatie met een nieuw isolerend kozijn met een Uf-waarde van ten hoogste 1,5 W/m²K, eventueel in combinatie met nieuwe isolerende kozijnpanelen of nieuwe isolerende deuren met een Ud-waarde van ten hoogste 1,0 W/m²K;
het vervangen of toevoegen van ten minste 3 vierkante meter van de oppervlakte, of raamoppervlakte van een monument indien een maatregel is aangebracht na 31 december 2023, van glas, kozijnpanelen of deuren door glas of voor- of achterzetbeglazing met een U-waarde van ten hoogste 3,0 W/m²K, eventueel in combinatie met nieuwe isolerende kozijnpanelen of nieuwe isolerende deuren met een Ud-waarde van ten hoogste 2,0 W/m²K; of
het vervangen of toevoegen van ten minste 3 vierkante meter van de oppervlakte, of raamoppervlakte van een monument indien een maatregel is aangebracht na 31 december 2023 van glas, kozijnpanelen of deuren door glas of voor- of achterzetbeglazing met een U-waarde van ten hoogste 2,0 W/m²K, eventueel in combinatie met nieuwe isolerende kozijnpanelen of nieuwe isolerende deuren met een U-waarde van ten hoogste 1,5W/m²K, of triple-glas, in combinatie met een nieuw isolerend kozijn met een Uf-waarde van ten hoogste 1,5 W/m²K;
Het college kan aan de eigenaar-bewoner van een slecht geïsoleerde woning in een gebouw waarvoor een gemengde vereniging bestaat subsidie verstrekken voor de materiaalkosten van en de arbeidskosten voor de uitvoering van de volgende isolatiemaatregelen door een bouwbedrijf:
glas-, kozijnpaneel- of deurisolatie in de bestaande thermische schil door het vervangen van:
ten minste 3 m² per appartement van de oppervlakte van glas, kozijnpanelen of deuren door triple-glas, in combinatie met een nieuw isolerend kozijn met een Uf-waarde van ten hoogste 1,5 W/ m²K, eventueel in combinatie met nieuwe isolerende kozijnpanelen of nieuwe isolerende deuren met een Ud-waarde van ten hoogste 1,0 W/m²K;
ten minste 3 m² per monumentaal appartement van de oppervlakte van glas, kozijnpanelen, deuren met hoogrendementsglas of het plaatsen van voor- of achterzetbeglazing met een Ug-waarde van ten hoogste 3,0 W/m²K of voor kozijnpanelen met een Up-waarde van ten hoogste 3,0 W/m²K of nieuwe isolerende deuren met een Ud-waarde van ten hoogste 2,0 W/m²K; of
ten minste 3 m² per monumentaal appartement van de oppervlakte van glas, kozijnpanelen, deuren met hoogrendementsglas of het plaatsen van voor- of achterzetbeglazing met een Ug-waarde van ten hoogste 2,0 W/m²K of voor kozijnpanelen met een Up-waarde van ten hoogste 2,0 W/m²K of nieuwe isolerende deuren met een Ud-waarde van ten hoogste 1,5 W/m²K;
Als subsidie is aangevraagd voor minimaal één van de in lid 1 genoemde isolatiemaatregelen, kan het college ook subsidie verstrekken voor de materiaal kosten van en de arbeidskosten voor het voor de eerste keer aanleggen van een systeem voor een CO2-gestuurde ventilatie of voor het voor de eerste keer aanleggen van een systeem voor balansventilatie met warmteterugwinning met een rendement van ten minste 90% die in samenhang met de aangevraagde isolatiemaatregelen worden uitgevoerd.
Bij spouwmuurisolatie en dakisolatie aan de buitenzijde van het dak komen de materiaalkosten van en de arbeidskosten voor het aanbrengen van maatregelen ter bescherming van gebouwgebonden beschermde diersoorten ook voor vergoeding in aanmerking. De kosten van de maatregelen ter bescherming van gebouwgebonden diersoorten zijn apart gespecificeerd op de offerte en factuur. Dit geldt alleen voor zover de maatregelen worden getroffen vóórafgaand aan de uitvoering van deze isolatiemaatregelen.
Artikel 8. Maatregelen en kosten die niet voor een subsidiebedrag in aanmerking komen
De volgende maatregelen en kosten komen in ieder geval niet voor subsidie in aanmerking:
Artikel 9. Hoogte van de subsidie
De hoogte van de subsidiebedragen bedraagt per woning per isolerende maatregel maximaal € 1.500,- inclusief btw, met dien verstande dat maximaal 50% van materiaalkosten en/of arbeidskosten voor vergoeding in aanmerking komt. Indien subsidie wordt aangevraagd voor twee of meer isolerende maatregelen of een isolerende maatregel in combinatie met een ventilatiemaatregel bedraagt de hoogte van subsidie maximaal € 2.000,- inclusief btw per woning.
Per woning kan gedurende de looptijd van deze subsidieregeling voor maximaal twee maatregelen gebruik worden gemaakt van de twee verschillende financiële stimuleringsmaatregelen voor isolatie in de gemeente Lansingerland: 1. Deze subsidieverordening isolatie en/of 2. gemeentelijke bijdrage collectieve inkoopactie isolatie. Het maximale subsidiebedrag bedraagt hierbij € 2.000,- inclusief btw per woning.
Artikel 12. Behandeling aanvraag subsidie
Indien een subsidieaanvraag niet voldoet aan alle gestelde vereisten, geeft de gemeente de aanvrager vier weken de gelegenheid om zijn aanvraag aan te vullen.
Indien de gevraagde gegevens en bescheiden voldoende zijn om de aanvraag te beoordelen, wordt de aanvraag alsnog als een volledige aanvraag aangemerkt en als zodanig geregistreerd. Het college stelt de aanvrager daarvan zo spoedig mogelijk in kennis. Als datum van registratie geldt de datum waarop het college de volledige aanvraag heeft ontvangen.
Het college kan de subsidieaanvraag in ieder geval weigeren als de benodigde omgevingsvergunning voor een flora- en fauna-activiteit als bedoeld in artikel 5.1, lid 2, aanhef en onder g, van de Omgevingswet niet is overgelegd of als niet of onvoldoende is aangetoond dat een dergelijke omgevingsvergunning niet vereist is.
Artikel 14. Algemene verplichtingen van de subsidieontvanger
Als aannemelijk is dat een of meer van de maatregelen waarvoor de subsidie is verleend niet, niet tijdig of niet geheel zullen worden verricht of dat niet, niet tijdig of niet geheel aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen zal worden voldaan, meldt de subsidie ontvanger dat zo spoedig mogelijk schriftelijk aan het college.
Artikel 15. Aanvullende verplichtingen
De subsidieontvanger is te allen tijde zelf verantwoordelijk voor het aanvragen, verkrijgen van eventueel benodigde toestemmingen en/of benodigde (omgevings)vergunningen, die nodig zijn voor het uitvoeren van de gesubsidieerde activiteit. Het verlenen van een subsidie betekent niet dat daarmee ook van overheidswege een vergunning is verleend voor de desbetreffende activiteit.
Artikel 18. Lager vaststellen subsidie
Onverminderd hetgeen bepaald in artikel 4:46 Awb, kan de subsidie lager worden vastgesteld indien:
Het subsidiebedrag wordt betaald binnen acht weken na bekendmaking van de beschikking tot subsidievaststelling, tenzij het college in zijn beschikking anders heeft bepaald.
Indien sprake is van een terugvordering, dan wordt het subsidiebedrag door de aanvrager terugbetaald binnen 8 weken na bekendmaking van de beschikking tot subsidievaststelling, tenzij het college in zijn beschikking anders heeft bepaald.
Artikel 20. Gevallen waarin deze verordening niet voorziet
In de gevallen waarin deze subsidieverordening niet voorziet, beslist het college.
Het college kan van het bepaalde in deze verordening afwijken als daaraan vasthouden voor een subsidieaanvrager of –ontvanger gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zouden zijn tot de daarmee te dienen belangen. Toepassing hiervan wordt gemotiveerd in het besluit.
Artikel 22. Wijzigen of intrekken
De raad is bevoegd deze subsidieverordening te wijzigen of in te trekken.
Aldus vastgesteld in de raadvergadering van 27 maart 2025,
de griffier,
Eveline Hamelink-van Rens
de voorzitter,
Jules Bijl
Toelichting Subsidieverordening isolatie gemeente Lansingerland 2025 – 2027
Artikel 1. Begripsomschrijving
De bepalingen in dit artikel spreken voor zich.
Artikel 2. Beleidsdoelstelling
De gemeente wil inwoners met een slecht geïsoleerde woning financieel ondersteunen bij het isoleren van hun woning. Dit draagt bij aan klimaatdoelen op het gebied van verlagen aardgasverbruik en CO2-reductie en de betaalbaarheid van de energierekening. Ook is isolatie een noodzakelijke stap richting aardgasvrij verwarmen. Het doel is om 733 woningen te isoleren binnen Lansingerland.
Artikel 3. Subsidieverordening
Het college mag besluiten nemen over de isolatiesubsidies en mag een medewerker toestemming geven om deze besluiten namens hen te nemen.
De isolatiesubsidie is bedoeld om eigenaar-bewoners van een slecht geïsoleerde woning, gebouwd voor 1992 in Lansingerland, financieel te ondersteunen bij het isoleren van hun woning. De woning mag onderdeel zijn van een gemengde vereniging van eigenaars. De isolatiewerkzaamheden en de woning moeten hiervoor voldoen aan de regels van het geldende omgevingsplan.
De regels in deze subsidieverordening zijn alleen van toepassing op het geven van subsidie voor de maatregelen in artikel 6, voor woningen in Lansingerland, tot 31 december 2027.
Artikel 6. Maatregelen en kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Dit artikel beschrijft alle maatregelen waarvoor subsidie kan worden aangevraagd en de voorwaarden hiervoor.
Sommige isolatiemaatregelen kunnen ertoe leiden dat beschermde diersoorten worden gedood of verstoord. Als dat het geval is, mogen de isolatiemaatregelen alleen uitgevoerd worden als hiervoor een omgevings-vergunning voor een flora- en fauna-activiteit, als bedoeld in artikel 5.1, lid 2, aanhef en onder g, van de Omgevingswet, is verleend. Door een ecoloog moet op basis van een ecologisch onderzoek worden vastgesteld of en zo ja, welke beschermde diersoorten in de woning aanwezig zijn.
In artikel 13 is onder meer bepaald dat het college de subsidie kan weigeren als de benodigde omgevings-vergunning voor een flora- en fauna-activiteit niet is overgelegd of als niet of onvoldoende is aangetoond dat géén omgevingsvergunning voor een flora- en fauna-activiteit vereist is. Zolang de provincie géén (tijdelijke) gebiedsdekkende omgevingsvergunning heeft verleend aan de gemeente op basis van een (pre)soorten-managementplan, kan de woning-eigenaar gebruik maken van een tijdelijke regeling op basis van de Landelijke aanpak natuurvriendelijk isoleren. Als de woning-eigenaar aantoont dat de isolatiemaatregelen worden aangebracht door een isolatiebedrijf dat werkt volgens de voorwaarden van de Landelijke aanpak natuurvriendelijk isoleren én dat aan deze voorwaarden wordt voldaan, kan daarmee zonder ecologisch onderzoek worden aangetoond dat géén omgevingsvergunning voor een flora- en fauna-activiteit vereist is. Als de woning-eigenaar gebruik wenst te maken van deze tijdelijke regeling, kunnen de isolatiemaatregelen niet door een ander dan een bouwbedrijf worden doorgevoerd.
Artikel 8. Maatregelen en kosten die niet voor een subsidiebedrag in aanmerking komen
Dit artikel beschrijft voor welke maatregelen en kosten inwoners géén subsidie krijgen, namelijk als de isolatiemaatregel al is uitgevoerd bij aanvraag van de subsidie of voor isolatie voor een nieuwe op- of aanbouw van de bestaande woning.
Artikel 9. Hoogte van de subsidie
Dit artikel beschrijft welk subsidiebedrag maximaal kan worden aangevraagd: 50% van de kosten wordt vergoed, met een maximum van € 1.500,- voor 1 isolerende maatregel en maximaal € 2.000,- voor 2 maatregelen. De ontvanger kan gebruikmaken van de gemeentelijke bijdrage voor de collectieve inkoopactie isolatie, die geldt vanaf 2023, en voor een andere isolatiemaatregel subsidie ontvangen via de subsidieverordening isolatie. Per woning kan maximaal € 2.000,- inclusief btw subsidie worden ontvangen voor isolerende en ventilatiemaatregelen.
Bijvoorbeeld: een inwoner heeft € 1.000,- gemeentelijke bijdrage ontvangen via de collectieve inkoopactie isolatie. Hij/zij betaalt voor een tweede isolatiemaatregel € 3.000,-. Voor deze tweede maatregel kan hij/zij € 1.000,- subsidie ontvangen via de subsidieverordening isolatie. Hij/zij heeft dan in totaal voor de woning het maximum van €2.000,- inclusief btw subsidie ontvangen.
Dit artikel beschrijft het beschikbare budget voor de subsidies. Als dit budget op is worden geen nieuwe subsidies gegeven.
Vooraf vraagt de inwoner de subsidie aan, waarbij het bedrag wordt gereserveerd (verleend). Dit geeft inwoners zekerheid over het subsidiebedrag en de voorwaarden hiervoor, voordat de isolatiemaatregelen zijn genomen. Na het afronden van de isolatiemaatregelen vraagt de inwoner subsidievaststelling aan en levert hiervoor de gevraagde gegevens aan. Dit biedt de gemeente zekerheid dat de maatregelen zijn uitgevoerd en voldoen aan de voorwaarden hiervoor.
Sommige isolatiemaatregelen kunnen ertoe leiden dat beschermde diersoorten worden gedood of verstoord. Als dat het geval is, mogen de isolatiemaatregelen alleen uitgevoerd worden als hiervoor een omgevings-vergunning voor een flora- en fauna-activiteit, als bedoeld in artikel 5.1, lid 2, aanhef en onder g, van de Omgevingswet, is verleend. Door een ecoloog moet op basis van een ecologisch onderzoek worden vastgesteld of en zo ja, welke beschermde diersoorten in de woning aanwezig zijn.
In artikel 13 is onder meer bepaald dat het college de subsidie kan weigeren als de benodigde omgevings-vergunning voor een flora- en fauna-activiteit niet is overgelegd of als niet of onvoldoende is aangetoond dat géén omgevingsvergunning voor een flora- en fauna-activiteit vereist is. Zolang de provincie géén (tijdelijke) gebiedsdekkende omgevingsvergunning heeft verleend aan de gemeente op basis van een (pre)soorten-managementplan, kan de woning-eigenaar gebruik maken van een tijdelijke regeling op basis van de Landelijke aanpak natuurvriendelijk isoleren. Als de woning-eigenaar aantoont dat de isolatiemaatregelen worden aangebracht door een isolatiebedrijf dat werkt volgens de voorwaarden van de Landelijke aanpak natuurvriendelijk isoleren én dat aan deze voorwaarden wordt voldaan, kan daarmee (zonder ecologisch onderzoek) worden aangetoond dat géén omgevingsvergunning voor een flora- en fauna-activiteit vereist is.
Artikel 12. Behandeling aanvraag subsidie
Dit artikel beschrijft hoe subsidieaanvragen worden behandeld door het college en welke termijnen hierbij gelden. Het beschrijft ook hoe wordt omgegaan met een onvolledige subsidieaanvraag. Als de aanvrager alle gegevens heeft aangeleverd is de aanvraag volledig. Deze datum geldt als registratiedatum. Het beschikbare subsidiebudget wordt verdeeld op volgorde van binnenkomst van de volledige aanvragen.
Dit artikel beschrijft wanneer een isolatiesubsidie wordt geweigerd en kan worden geweigerd.
Artikel 14. Algemene verplichtingen van de subsidieontvanger
Dit artikel beschrijft welke algemene verplichtingen rusten op de subsidieontvanger. Als deze verplichtingen niet worden nageleefd, kan de subsidie lager worden vastgesteld.
Artikel 15 Aanvullende verplichtingen
De subsidieontvanger dient zelf de benodigde omgevingsvergunningen aan te vragen. Het verlenen van subsidie betekent niet dat er daarmee een vergunning is gegeven voor de isolatiemaatregel.
Artikel 16. Aanvraag subsidievaststelling
Dit artikel beschrijft hoe inwoners de subsidievaststelling kunnen aanvragen en welke termijnen hierbij gelden. Ook wordt beschreven welke gegevens hiervoor benodigd zijn.
Artikel 17. Vaststelling en uitbetaling subsidie
Dit artikel beschrijft welke termijnen gelden voor besluiten van het college over aanvragen tot subsidie-vaststelling en uitbetaling van de subsidie. Er wordt geen voorschot op de subsidie betaald.
Artikel 18. Lager vaststellen subsidie
In dit artikel is bepaald in welke gevallen het college de subsidie lager kan vaststellen. Dit artikel is een aanvulling op hetgeen bepaald in artikel 4:46 van de Awb.
Dit artikel maakt duidelijk hoe de betaling van de vastgestelde subsidie verloopt. Er wordt geen voorschot uitgekeerd vooruitlopend op de subsidievaststelling.
Artikel 20. Gevallen waarin deze verordening niet voorziet
De bepalingen in dit artikel spreken voor zich.
Een besluit, ook na zorgvuldige afweging, kan soms leiden tot een onredelijke uitkomst. In dat geval is de hardheidsclausule een vangnet. Daarbij kan de aanvrager ook een beroep doen op deze clausule. Wordt de hardheidsclausule vaker voor één onderwerp gebruikt dan kan men zich afvragen of het beleid niet aangepast zou moeten worden.
Artikel 22. Wijzigen of intrekken
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-140195.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.