Tijdelijke gedoogregeling Terrassen 2025

In januari 2024 heeft het college opdracht gegeven tot het herzien van het beleid over terrassen. Dat project is nog niet afgerond. Om het tussenliggende seizoen te overbruggen, stellen het college en de burgemeester nu voor het seizoen 2025 de tijdelijke gedoogregeling Terrassen 2025 vast. In deze regeling wordt beschreven hoe ondernemers een gedoogbeslissing kunnen aanvragen en aan welke criteria deze aanvraag wordt getoetst.

 

Tijdelijke gedoogregeling Terrassen 2025

Deze tijdelijke gedoogregeling geldt vanaf het moment van elektronische bekendmaking tot 3 november 2025 en houdt in dat:

 

Gedoogd wordt dat ondernemers tijdelijk hun terras vergroten.

 

Voor de uitbreiding van de terrassen moeten horecabedrijven een verzoek tot gedogen indienen bij de burgemeester.

 

Waaraan wordt de aanvraag voor de gedoogbeslissing getoetst?

  • 1.

    Het verzoek wordt getoetst aan het horecabeleid. Alleen bedrijven die normaliter ook een terras mogen voeren, komen in aanmerking voor vergroten. Terrassen bij detailhandel en soortgelijke ondernemingen zijn niet toegestaan, conform reguliere regelgeving.

  • 2.

    Het verzoek wordt getoetst aan Openbare Orde en Veiligheid (OOV), conform Algemene Plaatselijke Verordening (APV). Aandachtspunten in het toetsen aan OOV zijn onder meer, maar niet beperkt tot, ruimte voor hulpdiensten, looproutes en toegankelijkheid van het gebied voor overige gebruikers, geluidsoverlast.

  • 3.

    Schriftelijke toestemming van de grondeigenaar van het gewenste terras is vereist. Indien de gemeente grondeigenaar is, wordt voor het verlenen van toestemming gekeken of het huidige gebruik van de grond het mogelijk maakt om deze grond tijdelijk in gebruik te nemen als terras.

  • 4.

    Schriftelijke instemming van de direct aanwonenden1 van het gewenste terras met de gevraagde uitbreiding is vereist.

Wat moet u ten minste aanleveren bij uw aanvraag?

  • -

    Schriftelijk verzoek om in aanmerking te komen voor gedoogbeslissing, dit mag in de vorm van een brief die u kunt insturen naar gemeente@terschelling.nl 

  • -

    Situatietekening, met ligging en afmetingen van huidig en gewenst terras

  • -

    Schriftelijke toestemming van de grondeigenaar, of bewijs dat de grond uw eigendom is

  • -

    Schriftelijke instemming van de direct aanwonenden van het gewenste terras

Denkt u hier nog wel aan:

  • -

    Totdat op uw verzoek om te gedogen beslist is, mag het terras niet uitgebreid worden, ook al sluit uw verzoek aan op de regelgeving. Enkel met een gedoogbeslissing mag u het terras uitbreiden tot 3 november 2025.

  • -

    Wanneer de terrasuitbreiding zich op gemeentegrond bevindt zal hiervoor precario geheven worden. De tarieven zijn opgenomen in de Tarieventabel Precario 2025.

  • -

    Looproutes in straten die niet volledig voor verkeer zijn afgesloten dienen conform APV art. 2:10 minimaal 1,25m breed te zijn. Dit betreft in ieder geval de Oosterburen.

  • -

    Deze gedoogregeling betreft geen permanente situatie. Houdt u hier rekening mee met de inrichting van uw terras.

  • -

    Tijdens evenementen nabij een horecagelegenheid geldt een verbod op de uitbreiding van de terrassen, zodat het evenement hier geen hinder van kan ondervinden. Daarnaast moet er door ondernemers rekening worden gehouden met begrafenissen.

  • -

    Aanwijzingen van het bevoegd gezag dienen direct opgevolgd te worden.

  • -

    Het verzoek tot gedogen wordt onder meer getoetst aan Openbare orde en veiligheid. Mocht echter gedurende de periode waarvoor de beslissing afgegeven is blijken dat ondanks de toetsing vooraf de ontstane situatie onwenselijk blijkt te zijn vanuit oogpunt van Openbare orde en veiligheid, dan kan worden besloten om de verleende gedoogbeslissing vroegtijdig in te trekken.

  • -

    De verleende gedoogbeslissing wordt voortijdig ingetrokken indien de aan de gedoogbeslissing verbonden voorschriften en beperkingen niet zijn of worden nagekomen.

Terschelling, 25 maart 2025

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Terschelling,

H.M. de Jong,

secretaris/directeur

mr. R.S. Cazemier

wnd burgemeester

De waarnemend burgemeester van de gemeente Terschelling,

mr. R.S. Cazemier

Naar boven