Gemeenteblad van Dantumadiel
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Dantumadiel | Gemeenteblad 2025, 138376 | overige overheidsinformatie |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Dantumadiel | Gemeenteblad 2025, 138376 | overige overheidsinformatie |
Algemene Inkoopvoorwaarden voor leveringen en diensten
Indien een bepaling van deze algemene inkoopvoorwaarden nietig is of vernietigd wordt, blijven de overige bepalingen van kracht. Partijen treden in overleg teneinde een nieuwe bepaling (of bepalingen) ter vervanging van de nietige of vernietigde bepaling(en) overeen te komen, waarbij zoveel mogelijk het doel en de strekking van de nietige of vernietigde bepaling(en) in acht worden genomen.
Artikel 3 Totstandkoming Overeenkomst
De Gemeente kan een Offerteaanvraag intrekken of wijzigen voor zover dit mogelijk is binnen de geldende Nederlandse en Europese jurisprudentie en wet- en regelgeving. De Gemeente zal geen kosten of schade vergoeden die hiermee samenhangen, tenzij Schriftelijk anders is overeengekomen of wet- of regelgeving daartoe dwingen.
Een Overeenkomst komt tot stand nadat de Gemeente een expliciete Schriftelijke aanvaarding van de Offerte van de Contractant heeft verzonden aan de Contractant. De Schriftelijke aanvaarding geldt enkel als aanvaarding, indien daaraan een besluit ten grondslag ligt als bedoeld in artikel 160 lid 1 aanhef en onder d van de Gemeentewet dat is genomen door of namens het college van burgemeester en wethouders en de aanvaarding ondertekend is door de burgemeester of een ander waaraan op grond van het bepaalde in artikel 171 lid 2 van de Gemeentewet de vertegenwoordiging van de Gemeente is opgedragen.
Artikel 4 Algemene verplichtingen Contractant
De Contractant zal de Gemeente op de hoogte houden van de uitvoering van de Overeenkomst en desgevraagd inlichtingen geven. De Contractant is onder meer, doch niet uitsluitend, verplicht om de gemeenten direct Schriftelijk in te lichten over feiten en omstandigheden die kunnen leiden tot vertraging in de nakoming of waarmee in de Overeenkomst geen rekening is gehouden.
Slechts met voorafgaande Schriftelijke goedkeuring van de Gemeente, kan de Contractant de uitvoering van de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk laten uitvoeren door derden of uit de Overeenkomst voortvloeiende rechten en/of plichten overdragen aan derden. Dit geldt niet voor het vestigen van beperkte rechten, zoals een pandrecht. De Gemeente is te allen tijde bevoegd om deze goedkeuring in te trekken, indien blijkt dat deze derden niet in staat zijn om (hun deel van) de Overeenkomst uit te voeren.
De Contractant garandeert over de (totstandkoming van de) Overeenkomst dat de Contractant of Personeel van Contractant of een met de Contractant verbonden rechtspersoon en de onder hen werkzame personen niet betrokken zijn of zijn geweest bij overleg of afspraken met andere ondernemingen op een wijze die strijdig zou kunnen zijn met bepalingen van de Mededingingswet of artikelen 101 en 102 Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, waaronder: (1) prijsvorming, (2) het afstemmen van Offerten, en/of (3) verdeling van werkzaamheden.
De Contractant vrijwaart de Gemeente voor strafrechtelijke boetes en bestuurlijke sancties (als bedoeld in artikel 5:2, eerste lid aanhef en onder a van de Algemene wet bestuursrecht, het eventuele kostenverhaal daaronder begrepen) die verband houden met de Overeenkomst en die de Contractant of de Gemeente krijgt opgelegd.
De Contractant zal bij de uitvoering van de Overeenkomst alle van toepassing zijnde voorschriften bij of krachtens de wet gesteld naleven en de Overeenkomsten die de Gemeente met derden heeft gesloten, voor zover deze overeenkomsten bekend zijn bij de Contractant, in acht nemen. Indien de Contractant genoodzaakt is om contact op te nemen met derden, zal de Contractant dit eerst voorleggen aan de Gemeente.
Slechts voor zover de Contractant expliciet en Schriftelijk is gemachtigd door de Gemeente zal de Contractant optreden als gemachtigde van de Gemeente. Eventuele gevolgen die door het in strijd handelen met het bepaalde in de voorgaande zin zijn ontstaan, komen voor rekening en risico van de Contractant.
Artikel 5 Algemene verplichtingen Gemeente
Artikel 6 Kwaliteit en controle
De Contractant garandeert dat de geleverde Prestaties voldoen aan de Overeenkomst, aan de algemeen geldende normen, aan Gemeentelijke kwaliteitsnormen en aan de voorschriften die bij of krachtens wet of verdrag gelden met betrekking tot, maar niet uitsluitend, veiligheid, toegankelijkheid, gezondheid, milieu, Data en informatieveiligheid.
De Gemeente is gerechtigd om een integriteitsscreening uit te voeren, eventueel met behulp van een advies als bedoeld in de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het Openbaar Bestuur (Wet Bibob). Indien het screeningsresultaat daar aanleiding toe geeft, kunnen in de Overeenkomst aanvullende maatregelen worden opgenomen.
De Gemeente heeft het recht om eventueel met behulp van ingeschakelde derden een controle te (laten) doen van de naleving door de Contractant van de Overeenkomst. De Contractant is verplicht om hieraan zijn medewerking te verlenen. De kosten voor deze controle komen voor rekening van de Gemeente, tenzij uit de controle blijkt dat de Contractant één of meer wezenlijke verplichtingen niet heeft nageleefd en/of het kosten zijn aan de zijde van de Contractant.
Partijen verplichten zich om al wat bij de uitvoering van de overeenkomst ter kennis komt en waarvan het vertrouwelijke karakter bekend is of redelijkerwijs kan worden vermoed, op generlei wijze bekend te maken of voor eigen doeleinden te gebruiken, behalve voor zover enig wettelijk voorschrift of rechterlijke uitspraak tot bekendmaking noopt.
Partijen hebben het recht om in geval van overtreding van de voorgaande leden door de andere Partij en/of de voor die Partij werkzame personen en/of door die partij ingeschakelde derden de Overeenkomst per direct op te schorten dan wel zonder rechterlijke tussenkomst en zonder ingebrekestelling met onmiddellijke ingang te ontbinden. Elke opschorting dan wel ontbinding geschiedt door middel van een aangetekend schrijven.
De Contractant is verplicht om Schriftelijke goedkeuring te vragen aan de Gemeente voor eventuele persberichten, reclame-uitingen of openbare mededelingen – inclusief mededelingen via kanalen van sociale media – met betrekking tot het (mogelijk) aangaan en de uitvoering van de Overeenkomst, tenzij Schriftelijk anders is overeengekomen.
Artikel 8 Intellectueel eigendom
Over alle IE-rechten op de Resultaten (niet zijnde Maatwerk) verkrijgt de Gemeente een onbeperkt, eeuwigdurend, onvoorwaardelijk en onherroepelijk Gebruiksrecht, tenzij Schriftelijk anders is overeengekomen. De Gemeente aanvaardt dit Gebruiksrecht. De Contractant werkt op eerste verzoek kosteloos mee aan het bewerkstelligen en nader formaliseren van dit Gebruiksrecht. De eenmalige vergoeding voor dit Gebruiksrecht ligt besloten in de overeengekomen prijs.
Alle IE-rechten op Maatwerk berusten bij de Gemeente, tenzij Schriftelijk anders is overeengekomen. De Contractant draagt hierbij alle IE-rechten die ten grondslag liggen aan het Maatwerk over aan de Gemeente. De Gemeente aanvaardt deze overdracht hierbij. De overdracht ziet op alle huidige en toekomstige rechten en omvat alle denkbare vormen van gebruik, openbaarmaking en/of verveelvoudiging, inclusief iedere vorm van bewerking, nu bestaand of in de toekomst. De Contractant zal op eerste verzoek kosteloos meewerken aan het bewerkstelligen en nader formaliseren van de overdracht. De eenmalige koopprijs voor deze overdracht ligt besloten in de overeengekomen prijs.
De Gemeente blijft rechthebbende van alle IE-rechten op door de Gemeente geleverde bijdragen op grond van de Overeenkomst en alle daaruit voortvloeiende Resultaten en/ of Maatwerk. De Gemeente behoudt zich uitdrukkelijk het auteursrecht voor met betrekking tot ieder in het kader van de Overeenkomst aan de Contractant openbaar gemaakt werk. De Contractant erkent dit voorbehoud. Ten aanzien van alle auteursrechtelijk beschermde werken die toekomen aan de Gemeente geldt: “Auteursrecht ten aanzien van tekst- en datamining en machine learning nadrukkelijk voorbehouden”.
De Contractant garandeert dat de Prestaties, de Goederen, het Maatwerk, de Resultaten en al hetgeen daarmee gepaard gaat of daaruit resulteert vrij zijn van alle bijzondere lasten en beperkingen die aan het vrije gebruik daar- van door de Gemeente in de weg zouden kunnen staan. De Contractant vrijwaart de Gemeente tegen alle aanspraken van derden dienaangaande.
Artikel 9 Verwerking persoonsgegevens
Voor zover tussen de Contractant en de Gemeente in het kader van de uitvoering van de Overeenkomst voor een of meer verwerkingen van persoonsgegevens sprake is van gezamenlijke verwerkingsverantwoor- delijkheid in de zin van artikel 26 van de Algemene Verordening Gegevensbescherming, is op die verwerking de Overeenkomst voor Gezamenlijke Verwerkingsverantwoordelijken van toepassing.
voldoen aan de voorschriften die aan Data worden gesteld in de Wet open overheid, de Wet hergebruik van overheidsinformatie en andere wet- en regelgeving die op de Gemeente van toepassing is.
De Contractant bevestigt dat de Gemeente het recht heeft om de Data voor eigen gebruik op te slaan en verder te gebruiken, waaronder begrepen het recht van de Gemeente om de Data openbaar inzichtelijk te maken en ter beschikking te stellen aan derden. Voor zover op de Data die ontstaan bij gebruik door de Gemeente of die specifiek zien op het gebruik door de Gemeente, hoe ook genaamd, IE-rechten (komen te) rusten, is wat in artikel 8 is bepaald over Resultaten van overeenkomstige toepassing.
de Contractant zal de Data na het einde van de Overeenkomst vernietigen, maar niet voordat hij de Gemeente expliciet een redelijke laatste kans heeft geboden om de Data te downloaden of anderszins te verkrijgen.
De Contractant zal, onverminderd de verplichting tot het verstrekken van deugdelijke documentatie, op eerste verzoek alles doen wat redelijkerwijs van hem gevergd kan worden om de Gemeente te helpen bij het duiden en interpreteren van de Data. De Contractant zal kosteloos voldoen aan deze verplichting, tenzij Schriftelijk anders is overeengekomen.
Artikel 11 Wijziging overeenkomst
Artikel 12 Uitrusting en materialen
Artikel 13 Tijdstip van nakoming
Artikel 14 Toerekenbare tekortkoming
Indien één van de Partijen toerekenbaar tekort schiet in de nakoming van de Overeenkomst en/of deze algemene inkoopvoorwaarden, zal de andere Partij een aangetekend schrijven verzenden aan de tekortkomende Partij, alvorens gebruik te maken van de aan de partij toekomende wettelijke rechten. Behoudens de gevallen waarin ingebrekestelling ingevolge het Burgerlijk Wetboek achterwege kan blijven, in welke gevallen de nalatige Partij direct in verzuim verkeert.
Ieder der Partijen is gerechtigd de Overeenkomst zonder rechterlijke tussenkomst en zonder ingebrekestelling met onmiddellijke ingang te ontbinden, indien de andere Partij in verzuim is geraakt, behoudens voor zover ontbinding – gelet op de omstandigheden van het geval, waaronder de ernst van het verzuim – in strijd zou zijn met de redelijkheid en billijkheid. Elke ontbinding geschiedt door middel van een aangetekend schrijven.
Er is geen sprake van enige toerekenbare tekortkoming van de Gemeente indien en voor zover de publiekrechtelijke verantwoordelijkheid noopt tot het niet verstrekken van inlichtingen en gegevens respectievelijk tot het niet verlenen van de publiekrechtelijke medewerking die nodig zou kunnen zijn voor de uitvoering van de Overeenkomst.
Artikel 15 Niet-toerekenbare tekortkoming
Artikel 16 Aansprakelijkheid en verzekering
Artikel 18 Toepasselijk recht en geschillen
Als er een geschil ontstaat met betrekking tot de Offerteaanvraag, de procedure zoals beschreven in de Offerteaanvraag, de totstandkoming van de Overeenkomst of de uitvoering van Overeenkomst, dan is elk van de Partijen gerechtigd om het geschil voor te leggen aan de bevoegde rechter in het arrondissement waar de Gemeente is gevestigd.
III Financiële bepalingenArtikel 19 Prijzen, meerwerk en minderwerk
Artikel 19 Prijzen, meerwerk en minder werk
Artikel 20 Facturering en betaling
De Gemeente ontvangt elektronische facturen die voldoen aan de door de Gemeente te stellen aanvullende eisen voor elektronische verwerking. Indien Partijen dit Schriftelijk zijn overeengekomen, kunnen facturen als pdf-bestand per e-mail worden verzonden naar het door de Gemeente opgegeven e-mailadres.
Op de factuur vermeldt de Contractant:
De Contractant hanteert een betalingstermijn van dertig dagen na de ontvangst van de factuur of zoveel langer of korter als overeengekomen tussen Partijen in de Overeenkomst. De Gemeente zal binnen de gehanteerde betalingstermijn de factuur van de Contractant betalen. Indien de factuur niet voldoet aan de gestelde eisen, zal de betalingstermijn niet aanvangen.
IV Bepalingen betreffende de Leveringen van Goederen
Artikel 22 Verpakking en transport
De Contractant draagt zorg voor een deugdelijke en duurzame verpakking, alsmede voor een zodanige beveiliging en vervoer van de Goederen, dat deze in een goede staat en op duurzame wijze de plaats van Aflevering bereiken en het lossen daar veilig kan plaatsvinden. De Contractant is verantwoordelijk voor het naleven van de Nederlandse, Europese en internationale voorschriften met betrekking tot verpakkingen.
Artikel 23 Overdracht van eigendom en risico
V Bepalingen betreffende het verrichten van Diensten
Artikel 25 Personeel van Contractant
1. Voor zover Diensten worden verricht ten kantore en/of in de openbare ruimte van de Gemeente, zijn de Contractant, Personeel van Contractant en de door de Contractant ingeschakelde derden gehouden de vastgestelde huisregels voor dat kantoor/gebouw en/of die openbare ruimte na te leven.
2. Indien gedurende de uitvoering van de Overeenkomst blijkt dat Personeel van Contractant niet functioneert in het belang van de goede uitvoering van de Overeenkomst en/of wegens omstandigheden zijn werkzaamheden niet kan voortzetten, dan heeft de Gemeente het recht de desbetreffende persoon door de Contractant te laten vervangen.
3. Voor de vervanging van Personeel van Contractant, door de Contractant, is voorafgaande Schriftelijke toestemming vereist van de Gemeente, tenzij directe vervanging noodzakelijk is. In dat laatste geval kan worden volstaan met mondelinge toestemming van de Gemeente. Uitgangspunt daarbij is dat personen beschikbaar worden gesteld die een vergelijkbare deskundigheid, opleiding en ervaring hebben (conform het vereiste in de Offerteaanvraag).
4. Vervanging van Personeel van Contractant wordt op een korte termijn – doch uiterlijk binnen twee weken of zoveel korter als noodzakelijk – door de Contractant voorzien. Eventuele kosten die gepaard gaan met vervanging komen voor rekening van de Contractant.
5. De Contractant staat ervoor in dat Personeel van Contractant gerechtigd is om in Nederland arbeid te verrichten dan wel Diensten te verrichten.
6. De Contractant is verantwoordelijk voor en aansprakelijk voor de nakoming van de uit de Overeenkomst voortvloeiende verplichtingen uit de belastingwetgeving en de sociale zekerheidswetgeving, waaronder begrepen verplichtingen die verband houden met het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV). De Contractant vrijwaart de Gemeente tegen alle aanspraken ter zake. De Contractant zal – indien wettelijk vereist dan wel door de Gemeente wordt vereist – met een G-rekening werken. Indien de Gemeente geconfronteerd wordt met een naheffing, worden deze kosten een-op-een verhaald op de Contractant.
26.1. De Contractant is bij de uitvoering van de Overeenkomst verantwoordelijk en aansprakelijk voor de nakoming van de geldende wet- en regelgeving op het gebied van arbeidsvoorwaarden en de CAO, die voor het Personeel van Contractant van toepassing is. De Contractant zal de Gemeente verzoeken de daarvoor noodzakelijke informatie Schriftelijk te verstrekken, aan welk verzoek de Gemeente zal voldoen.
26.2. De Contractant legt alle arbeidsvoorwaardelijke afspraken ten behoeve van het verrichten van de Diensten op een inzichtelijke en toegankelijke wijze vast. De Contractant verschaft op verzoek aan de Gemeente toegang tot arbeidsvoorwaardelijke afspraken, indien de Gemeente dit noodzakelijk acht in verband met het voorkomen van, of de behandeling van een loonvordering.
26.3. De Contractant verschaft op verzoek aan bevoegde instanties toegang tot deze arbeidsvoorwaardelijke afspraken en werkt mee aan controles, audits of loonvalidatie.
26.4. De Contractant legt de verplichtingen voortvloeiend uit de vorige leden onverkort op aan alle partijen waarmee hij overeenkomsten aangaat ten behoeve van het verrichten van Diensten, en bedingt tevens dat deze partijen vervolgens bedoelde verplichtingen onverkort opleggen aan alle partijen met wie zij op hun beurt contracten aangaan ten behoeve van het verrichten van de Diensten.
De Gemeente is gerechtigd de Overeenkomst op te zeggen met inachtneming van een opzegtermijn zoals bepaald in de Overeenkomst. Indien geen opzegtermijn in de Overeenkomst is opgenomen, kan de Gemeente de overeenkomst opzeggen met inachtneming van een redelijke opzegtermijn, mede gelet op de duur van de Overeenkomst.
1. Ieder van de Partijen heeft het recht de Overeenkomst zonder rechterlijke tussenkomst en zonder ingebrekestelling met onmiddellijke ingang te ontbinden, indien:
- het bepaalde in de artikelen 4.4, 8 en/of 9.1 wordt geschonden;
- de andere Partij een besluit tot ontbinding van de rechtspersoon of onderneming heeft genomen;
- de zeggenschap van de andere Partij bij een ander komt te rusten dan ten tijde van het sluiten van deze overeenkomst;
- ten aanzien van de andere Partij faillissement is aangevraagd dan wel uitgesproken of, al dan niet voorlopig, surséance van betaling is aangevraagd of verleend;
- de andere Partij fuseert, splitst of op enigerlei wijze (een deel van) zijn bedrijf overdraagt; of
- de andere partij in een situatie van niet-toerekenbare tekortkoming, als bedoeld in artikel 6:75 Burgerlijk Wetboek, verkeert gedurende meer dan tien dagen.
2. De Gemeente heeft het recht de Overeenkomst zonder rechtelijke tussenkomst en zonder ingebrekestelling met onmiddellijke ingang te ontbinden, indien:
- de Contractant zich schuldig heeft gemaakt aan een integriteitsschending die blijkt uit het screeningsresultaat zoals bedoeld in artikel 6.3 of zich ten aanzien van de Contractant een uitsluitingsgrond voordoet die is vermeld in de Offerteaanvraag; of
- de Gemeente op goede gronden aanneemt dat de rechter de Overeenkomst zal aantasten doordat de Overeenkomst is gesloten in strijd met geldende wet- en regelgeving, zoals het staatssteunrecht en/of (Europese) aanbestedingsrecht.
3. Elke ontbinding als bedoeld in de leden 1 en 2 dient door middel van een aangetekend schrijven te geschieden.
4. Ingeval van ontbinding door de Gemeente als bedoeld in de leden 1 en 2 is de Gemeente geen vergoeding verschuldigd aan de Contractant voor de Prestaties die niet door Contractant zijn verricht. Eventuele aan de Contractant verrichte onverschuldigde betalingen, betaalt de Contractant terug aan de Gemeente, vermeerderd met wettelijke rente vanaf de dag waarop dit is betaald.
Indien één van de Partijen zich beroept op vernietiging door middel van een buitenrechtelijke verklaring, dient dit te geschieden met een aangetekend schrijven.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-138376.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.