Verkeersbesluit
zaaknummer 2164604
Betreft
Het plaatsen van bebording en het aanbrengen van belijning ten behoeve van de nieuwe rondweg te Lochem
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Lochem;
Overwegende
Gelet op:
De bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, het Besluit Administratieve bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de Algemene wet bestuursrecht.
Beschrijving gebied, weg of straat
Het besluit wordt genomen voor de volgende wegen:
- De Kwinkweerd
- De Goorseweg (noordelijke parallelweg langs de N346)
- De Stationsweg tussen de Kwinkweerd en de Hanzeweg
Gewenste maatregel
Na opening van de nieuwe weg kan het verkeer beter doorstromen tussen de Achterhoek en de A1, en maakt minder gebruik van de wegen in de kern van Lochem. Fietsers en voetgangers hebben dan een betere verbinding tussen het station en het centrum van Lochem.
Beheer en onderhoud
Dit besluit ziet toe op de wegen in het beheer bij de gemeente Lochem. Als wegbeheerder van de N346 nemen Gedeputeerde Staten van Gelderland een apart verkeersbesluit.
Beschrijving feitelijk gedrag
Gemeente Lochem en provincie Gelderland leggen een rondweg aan met een nieuwe brug over het Twentekanaal, de N346 Schakel Achterhoek-A1.
De provinciale weg de N346 vormt een verbinding tussen de Achterhoek, de A1 en de Stedendriehoek. Bij Lochem ontbreekt een doorgaande route. Terwijl deze erg belangrijk is voor het regionale verkeer tussen de A1 en de Achterhoek.
Deze nieuwe doorgaande weg is de ontbrekende schakel in het provinciale wegennet. Dit moet zorgen voor goede bereikbaarheid, veiligheid en ruimtelijke kwaliteit binnen de omgeving.
De nieuwe rondweg wordt deels voorzien van parallelwegen, waardoor het aantal uitwisselpunten met de N346 wordt beperkt. Voor de verbinding met de N346 worden enkele kruisingen en een rotonde aangelegd. Verder wordt de omgeving van het station aangepakt, en komt er een betere verbinding voor voetgangers en fietsers richting het centrum van Lochem. Bij het kruispunt van de Rengersweg en de Kwinkweerd wordt voor fietsers een ongelijkvloerse verbinding gerealiseerd.
Argumenten
De gemeente is verantwoordelijk voor het waarborgen – en waar nodig verbeteren - van de kwaliteit van de bestaande wegen, waterwegen en fietspaden welke in gemeentelijk beheer zijn. Tevens is de gemeente verantwoordelijk voor de veiligheid van de weggebruiker op deze wegen.
Spiegelen van feitelijk gedrag aan beoogdfunctioneren
Gelet op artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994.
Deze maatregelen worden genomen i.v.m.
- 1.
- het verzekeren van de veiligheid op de weg;
- 2.
- het beschermen van weggebruikers en passagiers;
- 3.
- het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
- 4.
- het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.
- 5.
- het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;
het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden;
Het resultaat van het horen van betrokkenen
Tijdens de procedure heeft overleg plaatsgevonden met de provincie Gelderland en met een door de korpschef van de Politie gemandateerde verkeerspecialist van de eenheid Oost-Nederland, district Noord en Oost-Gelderland.
Legitimiteit
Gelet op het bepaalde ter zake in de Wegenwet, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens en het Besluit Administratieve Bepalingen in zake het Wegverkeer (BABW);
Besluit
De gemeente Lochem neemt voor het weggedeelte in beheer en onderhoud bij de gemeente Lochem het volgende verkeersbesluit. Het betreft hier het fietspad vanaf Aalsvoort richting de N346 (Kwinkweerd) en de parallelweg gelegen langs de N346 (Kwinkweerd)
- 1.
door het plaatsen van het bord C1 van het RVV 1990 met het onderbord “Uitgezonderd onderhoudsvoertuigen en voertuigen t.b.v. de scheepvaart” ter hoogte van de aansluiting met Aalsvoort de weg in zuidelijke richting af te sluiten voor het verkeer.
- 2.
door het plaatsen van bord C2 van het RVV 1990, éénrichtingverkeer in te stellen op het fietspad langs Aalsvoort ter hoogte van de kruising met de N332.
- 3.
door het plaatsen van het bord C1 van het RVV 1990 met het onderbord “Uitgezonderd onderhoudsvoertuigen en voertuigen t.b.v. de scheepvaart” ter hoogte van de aansluiting met fietspad langs Aalsvoort de weg in zuidelijke richting af te sluiten voor het verkeer.
- 4.
door het plaatsen van het bord C1 van het RVV 1990 met het onderbord “Uitgezonderd onderhoudsvoertuigen en voertuigen t.b.v. de scheepvaart” ter hoogte van de aansluiting met fietspad het schouw pad in westelijke richting af te sluiten voor het verkeer.
- 5.
Door het plaatsen van de borden C19 van het RVV 1990 met de hoogtevermelding 2.7 meter, de onderdoorgang met de N346 ter hoogte van het Twentekanaal de weg af te sluiten voor voertuigen die met inbegrip van de lading hoger zijn dan op het bord is aangegeven
- 6.
door het plaatsen van het bord C1 van het RVV 1990 met het onderbord “Uitgezonderd onderhoudsvoertuigen en voertuigen t.b.v. de scheepvaart” ter hoogte van de aansluiting met Aalsvoort de weg in oostelijke richting af te sluiten voor het verkeer.
- 7.
door het plaatsen van bord G12a van het RVV 1990, in combinatie met het onderbord OB505 van het RVV 1990, een in twee richtingen te berijden verplicht (brom)fietspad in te stellen, op het pad vanaf het Twentekanaal in noordelijke richting.
- 8.
door het plaatsen van het bord H1 van het RVV 1990 ter hoogte van de aansluiting van de parallelweg op de hoofdrijbaan (km 16.1) het begin van de bebouwde kom aan te geven
- 9.
door het plaatsen van bord G12a van het RVV 1990, in combinatie met het onderbord OB505 van het RVV 1990, een in twee richtingen te berijden verplicht (brom)fietspad in te stellen, op het fietspad ter hoogte van km. 16.1
- 10.
door het plaatsen van bord C2 van het RVV 1990, een eenrichtingsweg in te stellen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee, op de Kwinkweerd ter hoogte van de aansluiting van de parallelweg op de hoofdrijbaan (km 16.1)
- 11
door het plaatsen van borden B6 van het RVV 1990 in combinatie met het aanbrengen van haaientanden als bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990, bestuurders te verplichten voorrang te verlenen aan bestuurders op de parallelweg van de N346 bij kilometer 16.1
- 12
door het plaatsen van borden B6 van het RVV 1990 in combinatie met het aanbrengen van haaientanden als bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990, bestuurders te verplichten voorrang te verlenen aan bestuurders op de parallelweg van de N346 ter hoogte van de doorsteek naar de hoofdrijbaan van de N346 (km16.4)
- 13
door het plaatsen van het bord H1 en H2 van het RVV 1990 ter hoogte van de aansluiting van de parallelweg op de N346 (km 16.4) het begin en einde van de bebouwde kom aan te geven
- 14
door het plaatsen van bord C15 en C16 van het RVV 1990, de N346 te sluiten voor voetgangers, fietsen, bromfietsen en voor gehandicaptenvoertuigen, ter hoogte van de aansluiting van de parallelweg op de N346 (km 16.4)
- 15
door het plaatsen van de borden F5 en F6 van het RVV 1990 op de parallelweg een voorrangsregeling in te stellen ter hoogte van km 16.7
- 16
door het plaatsen van borden B6 van het RVV 1990 in combinatie met het aanbrengen van haaientanden als bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990, bestuurders te verplichten voorrang te verlenen aan bestuurders op de parallelweg, bij kilometer 17.2
- 17
door het plaatsen van de borden F5 en F6 van het RVV 1990 op de parallelweg een voorrangsregeling in te stellen ter hoogte van km 17.6
- 18
door het plaatsen van bord G12a van het RVV 1990, in combinatie met het onderbord OB505 van het RVV 1990, een in twee richtingen te berijden verplicht (brom)fietspad in te stellen, op parallelweg van de N346 ter hoogte van km. 17.8
- 19
door het plaatsen van borden B6 van het RVV 1990 in combinatie met het aanbrengen van haaientanden als bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990, bestuurders te verplichten voorrang te verlenen aan bestuurders op de parallelweg, bij kilometer 17.8
- 20
door het plaatsen van het bord H1 en H2 van het RVV 1990 ter hoogte van de aansluiting van de parallelweg op de N346 (rotonde) het begin en einde van de bebouwde kom aan te geven
- 21
door het plaatsen van borden D1 van het RVV 1990, bestuurders te verplichten de rijrichting die de pijl aangeeft op de parallelweg aan te houden, bij kilometer 18,00
- 22
Het over de gehele lengte van de parallelweg aanbrengen van een fietsstrook door een met onderbroken strepen gedeelte van de rijbaan te markeren waarop afbeeldingen van een fiets zijn aangebracht;
De gemeente Lochem neemt voor het weggedeelte in beheer en onderhoud bij de gemeente Lochem het volgende verkeersbesluit. Het betreft hier de Stationsweg vanaf de rotonde in de N346.
- 1.
door het plaatsen van het bord H1 en H2 van het RVV 1990 ter hoogte van de aansluiting van de Stationsweg op de N346 (rotonde) het begin en einde van de bebouwde kom aan te geven
- 2.
door het plaatsen van het bord A1-30-zb een maximumsnelheid in te stellen van 30 km per uur in het achterliggende gebied.
- 3.
door het plaatsen van bord C15 van het RVV 1990, de N346 te sluiten in beide richtingen voor fietsen, bromfietsen en voor gehandicaptenvoertuigen, ter hoogte van de aansluiting van de Stationsweg met de N346
- 4.
door het plaatsen van borden B6 van het RVV 1990 in combinatie met het aanbrengen van haaientanden als bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990, bestuurders te verplichten voorrang te verlenen aan bestuurders op de Stationsweg
- 5.
door het plaatsen van de borden E1-zb en E1-ze van het RVV 1990, een parkleerverbod in te stellen op de Stationsweg vanaf de aansluiting met de N346 (rotonde) tot aan het einde van de bebouwde kom.
- 6.
door het plaatsen van borden B6 van het RVV 1990 in combinatie met het aanbrengen van haaientanden als bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990, ter hoogte van de station fietsenstalling, bestuurders te verplichten voorrang te verlenen aan bestuurders op de Stationsweg
- 7.
door het plaatsen van bord G12a van het RVV 1990, in combinatie met het onderbord OB505 van het RVV 1990, een in twee richtingen te berijden verplicht (brom)fietspad in te stellen, op het pad tussen de Stationsweg en de fietsenstalling.
- 8.
Door het plaatsen van bord L3 van het RVV 1990 het instellen van een bushalte aan de Stationsweg ter hoogte van het stationsgebouw.
- 9.
door het plaatsen van bord C2 en C3 van het RVV 1990, een eenrichtingsweg in te stellen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee, op de Stationsweg ter hoogte van de in-/uitgang van de ter plaatse aanwezige parkeerplaats.
- 10.
door het plaatsen van borden B6 van het RVV 1990 in combinatie met het aanbrengen van haaientanden als bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990, ter hoogte van de uitgang van de parkeerplaats, bestuurders te verplichten voorrang te verlenen aan bestuurders op de Stationsweg
De gemeente Lochem neemt voor het weggedeelte in beheer en onderhoud bij de gemeente Lochem het volgende verkeersbesluit. Het betreft hier de parallelweg langs de N346.
- 1.
door het plaatsen van borden 12a van het RVV 1990, in combinatie met het onderbord OB505 van het RVV 1990, een voetpad in te stellen op het half verharde pad gelegen tussen de perceelnummers Goorseweg 15 en 27
De gemeente Lochem neemt voor het weggedeelte in beheer en onderhoud bij de gemeente Lochem het volgende verkeersbesluit. Het betreft hier de Stationsweg, het gedeelte gelegen tussen de brug over het Twentekanaal en de aansluiting met de Hanzeweg.
- 1.
I. door het plaatsen van bord C2 van het RVV 1990, een eenrichtingsweg in te stellen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee, op de Stationsweg ter hoogte van de aansluiting met de Hanzeweg.
- 2.
II. door het plaatsen van de borden bord D5 van het RVV 1990, in combinatie met het onderbord OB54 van het RVV 1990, een verplichte rijrichting in te stellen voor voertuigen, met uitzondering van fietsers en bromfietsers, op de Stationsweg en Hanzeweg ter hoogte van de kruising Hanzeweg/Stationsweg.
- 3.
Door het plaatsen van bord D5 van het RVV 1990 in combinatie met het onderbord OB54 van het RVV 1990, een verplichte rijrichting instellen op de Havenstraat ter hoogte van de aansluiting met de Stationsweg.
Overige relevante algemene informatie
Dit besluit wordt in afschrift verzonden aan:
- 1.
Politie Oost-Nederland, District IJsselstreek, Postbus 618, 7300 AP Apeldoorn
- 2.
Veiligheidsregio NOG, Cluster IJsselstreek, afd. Preparatie, Postbus 234, 7300 AE Apeldoorn.
- 3.
Vervoersmaatschappij Arriva, Infrabeheer Oost, Industriestraat 25, 7005 AN Doetinchem.
Bezwaar
Op grond van de Algemene Wet Bestuursrecht kunnen belanghebbenden tegen dit besluit bezwaar maken bij het college van burgemeester en wethouders. Het bezwaarschrift moet binnen zes weken na de dag van de publicatie van dit besluit worden ingediend bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Lochem, postbus 17, 7240 AA Lochem. Het bezwaarschrift moet ondertekend zijn en moet in ieder geval bevatten:
- 1.
- 2.
- 3.
Een omschrijving van het besluit waartegen uw bezwaar zich richt;
- 4.
De gronden van uw bezwaar.
Als u bezwaar maakt, wordt de werking van dit besluit niet stopgezet. Mocht u dat willen en u heeft een spoedeisend belang, dan kunt u een verzoek om een voorlopige voorziening indienen bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank Gelderland, Locatie Arnhem, Postbus 9030, 6800 EM Arnhem. Aan een dergelijk verzoek zijn afzonderlijke kosten verbonden.
Lochem,
Burgemeester en wethouders van de gemeenteLochem,