Overwegingen ten aanzien van het besluit
Vereiste van besluit
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Bevoegdheid
Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 en op grond van het besluit van het college van burgemeester en wethouders, van 5 april 2011, ben ik bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.
Doelstelling
Uit het oogpunt van het waarborgen van de bruikbaarheid van de weg, het bevorderen van een doelmatig of zuinig energieverbruik en het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade, alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet Milieubeheer en de Omgevingswet is het gewenst een openbare parkeergelegenheid voor het opladen van elektrische auto’s vast te stellen.
Motivering
Hierbij is het volgende overwogen:
Dat de gemeente Horst aan de Maas initiatieven ter bevordering van duurzame mobiliteit stimuleert;
Dat uit een burgerinitiatief blijkt dat in de omgeving van de Prinses Marijkestraat potentie voor 2 deelauto’s aanwezig is;
Dat Autodelen resulteert in minder privéautogebruik en minder gereden autokilometers;
Dat deelmobiliteit een positieve invloed heeft op parkeerdruk;
Dat deelautogebruikers meer gebruik maken van ov en fiets;
Dat een deelauto de aanschaf van een eigen (tweede) auto kan voorkomen;Dat deelautogebruikers jaarlijks 15 tot 20 procent minder kilometers rijden waarmee een bijdrage geleverd aan het verbeteren van het milieu;
Dat door OnzeAuto éé elektrische deelauto worden geleverd;
Dat elektrische voertuigen bijdragen aan het verbeteren van de leefbaarheid omdat ze geen schadelijke uitstoot hebben en minder geluid produceren;
Dat bij de parkeergelegenheid voor de deelauto een laadpaal geplaatst wordt;
Dat door het inrichten van een vaste parkeergelegenheid voor de deelauto met laadinfrastructuur het gebruik van de deelauto aantrekkelijk(er) wordt gemaakt.
Overleg
Overeenkomstig het bepaalde in artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) heeft over dit besluit overleg plaatsgevonden met de Basiseenheid Horst van de Politie Limburg-Noord.
Belangenafweging
Door het inrichten van parkeergelegenheid voor de deelauto verdwijnt een reguliere parkeerplaats.
De deelauto’s zorgt ook voor een afname van autobezit.
Volgens meerdere onderzoeken vervangt 1 deelauto 9 tot 14 privéauto’s.
Dit betekent dat een deelauto een positief effect heeft op de parkeerdruk in de omgeving van de Prinses Marijkestraat.