Gemeenteblad van Hellendoorn
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Hellendoorn | Gemeenteblad 2025, 137746 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Hellendoorn | Gemeenteblad 2025, 137746 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Reglement van orde van de raad van Hellendoorn
Nijverdal, 4 maart 2025; kenmerk 2025-002085
De raad van de gemeente Hellendoorn;
gezien het voorstel van de leden van het presidium;
gelet op de artikelen 16, 82 en 84 van de Gemeentewet;
I. in te trekken zijn besluiten van 21 september 2021, tot vaststelling van het Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad en de Verordening op het raadsplein;
II. vast te stellen het Reglement van orde van de raad van Hellendoorn
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In dit reglement wordt verstaan onder:
Hoofdstuk 2 Toelaten raadsleden; benoeming burgerleden en wethouders; fracties
Artikel 4 Onderzoek geloofsbrieven en beëdiging raadsleden
De commissie onderzoekt ook de geloofsbrieven en de daarop betrekking hebbende stukken van nieuw benoemde leden en brengt vervolgens advies uit aan de raad over de toelating van de nieuw benoemde raadsleden tot de raad. Indien sprake is van een minderheidsstandpunt wordt hiervan melding gemaakt in dit advies.
Artikel 6 Benoeming wethouders
De kandidaat-wethouder legt ten behoeve van het integriteitsonderzoek alle documenten en informatie over die nodig zijn voor het uitvoeren van dit onderzoek. De kandidaat-wethouder maakt bovendien alle in dit verband relevant geachte informatie aan de onderzoeker kenbaar. De kandidaat-wethouder wordt in de gelegenheid gesteld de documenten en aangedragen informatie mondeling toe te lichten.
Deze commissie verricht onderzoek naar de benoembaarheid van de kandidaat-wethouder en brengt hierover advies uit aan de raad. De commissie toetst in een niet-openbare vergadering, waarvan geen verslag wordt gemaakt, de rapportage van het uitgevoerde integriteitsonderzoek en de onderliggende documenten aan de hand van:
De commissie brengt na haar onderzoek verslag uit aan de raad en geeft op basis van de beoordeelde informatie advies aan de raad ten aanzien van de benoembaarheid van de voorgedragen kandidaat-wethouder. Indien de commissie niet unaniem is in haar oordeel, wordt hiervan melding gemaakt in het advies.
Hoofdstuk 3 Het presidium, de agendacommissie en overige commissies
Artikel 12 Taken agendacommissie
De agendacommissie is belast met het voorbereiden en vaststellen van de voorlopige agenda’s van vergaderingen van de informatierondes, debatrondes en de raad en bepaalt de wijze van behandeling van agenderingsverzoeken van raadsleden, de leden van het college, inwoners, maatschappelijke instellingen en bedrijven.
Hoofdstuk 4 Bepalingen voor de informatierondes, de debatrondes en de raad
Paragraaf 1 Algemene bepalingen
De vergaderingen zijn openbaar en beginnen in principe om 19.30 uur en duren in beginsel niet langer dan tot 22.30 uur. Wanneer de agenda om 22.30 uur nog niet is afgehandeld, nemen de leden van de vergadering op voorstel van de voorzitter een beslissing over de wijze en het tijdstip van behandeling van de nog resterende agendapunten.
Artikel 16 Ter inzage leggen van stukken
Informatie van de raad of een commissie of aan de raad of een commissie verstrekte informatie waaromtrent op grond van hoofdstuk Va van de Gemeentewet geheimhouding is opgelegd, blijft, in afwijking van het eerste lid, onder berusting van de griffier en ligt voor raads- en burgerleden ter inzage bij de griffier.
Ieder lid van het college heeft toegang tot de vergaderingen en kan aan de beraadslagingen deelnemen. Collegeleden kunnen zich laten bijstaan door ambtenaren of adviseurs.
De voorzitter kan de leden die aan de vergadering deelnemen voorstellen om een deelnemer aan de vergadering, die door zijn gedragingen de geregelde gang van zaken belemmert, het verdere verblijf in de vergadering te ontzeggen. Over het voorstel wordt niet beraadslaagd. Na aanneming van dit voorstel verlaat het betreffende deelnemende lid of lid van het college de vergadering onmiddellijk. Zo nodig laat de voorzitter hem verwijderen. Bij herhaling van zijn gedrag kan de betreffende deelnemer door de voorzitter van de raad voor maximaal drie maanden de toegang tot de vergaderingen wordt ontzegd.
Tijdens een informatieronde, debatronde of raadsvergadering kunnen inwoners en vertegenwoordigers van instellingen of bedrijven inspreken over geagendeerde onderwerpen. Dit geldt niet voor personen die eerder over hetzelfde onderwerp in een informatieronde, debatronde of raadsvergadering gebruik hebben gemaakt van het inspreekrecht, tenzij het voorstel afwijkt van het voorstel dat eerder is behandeld.
Degene die tijdens een informatieronde, debatronde of raadsvergadering wil inspreken op een onderwerp dat niet op de voorlopige agenda staat, dient zich 24 uur voor de vergadering te melden bij de griffier onder vermelding van het onderwerp en de reden van inspreken. De voorzitter beslist vervolgens of het onderwerp passend is binnen de (voorlopige) agenda. Een inspraakreactie op een niet-geagendeerd onderwerp wordt in principe aan het begin van de vergadering (na de mededelingen) behandeld.
Een inspreker wordt door de voorzitter voor maximaal 5 minuten het woord verleend aan het begin van de eerste termijn. De leden van de vergadering kunnen de inspreker vragen stellen. Vervolgens kan een gesprek volgen. De inspreker krijgt de gelegenheid aan het begin van de tweede termijn nog maximaal 2 minuten het woord te voeren.
Paragraaf 2 Orde van de informatieronde
Artikel 24 Doel en samenstelling informatieronde
Voor elke vergadering doet de agendacommissie een voorstel, gebaseerd op de soorten informatierondes zoals genoemd in het eerste lid. Afhankelijk van het onderwerp kiest de agendacommissie voor een passende vorm, zoals expertmeeting, hoorzitting, rondetafelgesprek, informatiemarkt etc. Ook de vergaderlocatie ligt niet vast; in beginsel is dit het Huis voor Cultuur en Bestuur, maar de vergadering kan ook op een andere locatie worden gehouden als dat beter past bij het onderwerp.
Aan een informatieronde kan door maximaal 25 raads- of burgerleden worden deelgenomen. Elke fractie kan evenveel raads- of burgerleden afvaardigen als het aantal zetels van die fractie in de raad. De voorzitter bepaalt, gehoord hebbende de leden van de vergadering, of ook anderen kunnen deelnemen of het woord kunnen voeren.
Paragraaf 4 Overige bepalingen voor de raadsvergaderingen
Artikel 33 Algemene bepalingen over stemmingen
Heeft een lid zich bij het uitbrengen van zijn stem vergist, dan kan hij deze vergissing nog herstellen voordat het volgende lid gestemd heeft. Bemerkt het lid zijn vergissing pas later, dan kan hij, nadat de voorzitter de uitslag van de stemming bekend heeft gemaakt, laten aantekenen dat hij zich heeft vergist. Dit wijzigt de uitslag van de stemming echter niet.
Artikel 35 Stemming over personen
Artikel 36 Herstemming over personen
Wanneer ook bij de tweede stemming niemand de volstrekte meerderheid heeft gekregen, vindt bij meer dan twee kandidaten een derde stemming plaats tussen de twee personen die bij de tweede stemming de meeste stemmen hebben gekregen. Als bij de tweede stemming de meeste stemmen over meer dan twee personen verdeeld zijn, wordt in een tussenstemming uitgemaakt tussen welke twee personen de derde stemming zal plaatshebben.
Hoofdstuk 5 Besloten vergaderingen
Artikel 38 Toepassing reglement op besloten vergaderingen
Op vergaderingen, die in de beslotenheid plaatsvinden, is dit reglement van overeenkomstige toepassing voor zover dat niet strijdig is met het besloten karakter van de vergadering.
Artikel 39 Verslag of besluitenlijst besloten vergadering
Het conceptverslag van een informatieronde of debatronde, die met gesloten deuren is gehouden, wordt niet verspreid, maar uitsluitend voor de raads- en burgerleden ter inzage gelegd bij de griffier. Het verslag wordt zo spoedig mogelijk in een besloten debatronde ter vaststelling aangeboden. Tijdens deze besloten vergadering nemen de leden van de vergadering een besluit over het al dan niet opheffen van de verplichting tot geheimhouding.
De conceptbesluitenlijst van een raadsvergadering, die met gesloten deuren is gehouden, wordt niet verspreid, maar uitsluitend voor de raadsleden ter inzage gelegd bij de griffier. Deze besluitenlijst wordt zo spoedig mogelijk in een besloten raadsvergadering ter vaststelling aangeboden. Tijdens deze besloten vergadering neemt de raad een besluit over het al dan niet opheffen van de verplichting tot geheimhouding.
Artikel 40 Overige bepalingen geheimhouding
Als de raad op grond van artikel 89, vierde lid van de Gemeentewet voornemens is om de geheimhouding van aan de raad, de informatieronde of de debatronde verstrekte informatie op te heffen, wordt, als het orgaan dat geheimhouding heeft opgelegd daarom verzoekt, daarover in een besloten raadsvergadering met het desbetreffende orgaan overleg gevoerd.
Hoofdstuk 6 Bevoegdheden en instrumenten van raadsleden
Ieder raadslid dat in de raadsvergadering aanwezig is, kan tot het sluiten van de beraadslagingen over een onderwerp een motie indienen, die betrekking heeft op of verband houdt met het behandelde onderwerp of voorstel. De behandeling van een motie vindt gelijktijdig plaats met de beraadslaging over het onderwerp of voorstel waarop de motie betrekking heeft.
Ieder raadslid kan de agendacommissie gemotiveerd verzoeken om een onderwerp te agenderen voor een informatie- of debatronde.
De verlangde inlichtingen worden zo spoedig mogelijk schriftelijk aan de raad verschaft. Dit gebeurt in ieder geval binnen vier weken na de eerstvolgende vergadering van het college na ontvangst van het verzoek. Het college of de burgemeester kan de gevraagde inlichtingen ook mondeling geven in de eerstvolgende raadsvergadering. In dat geval wordt het verzoek geagendeerd voor de raadsvergadering, waarin de antwoorden worden gegeven.
Een verzoek tot het houden van een interpellatie wordt, behoudens naar het oordeel van de voorzitter spoedeisende gevallen, uiterlijk op de vrijdag vóór de raadsvergadering vóór 10.00 uur schriftelijk bij de griffier ingediend. Het verzoek bevat een duidelijke omschrijving van het onderwerp waarover inlichtingen worden verlangd alsmede de te stellen vragen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-137746.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.