Verkeersbesluit 1375760-2025

Binnenstad: diverse straten: aanwijzing als voetgangersgebied met een (beperkte) uitzondering voor fietsers en venstertijden voor laden en lossen.

 

 

De straten in het kernwinkelgebied in de binnenstad worden aangewezen als voetgangerszone, waarbij in de drukste winkelstraten fietsen is toegestaan met uitzondering van 11-18 uur, en in de minder drukke winkelstraten fietsen is toegestaan. Tevens worden de venstertijden voor laden en lossen aangepast.

 

 

 

 

 

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN G O U D A

 

 

Overwegende,

 

dat de straten in het kernwinkelgebied in de binnenstad met diverse verkeersbesluiten (verkeersbesluiten 29132-1988, 15252-1998, 535495-2008 , 535494-2008, 548944-2008) zijn aangewezen als voetgangersgebied met verschillende bebording, te weten zowel RVV borden G7 (voetgangersgebied) als C1 (geslotenverklaring voor voertuigen), waarbij in een aantal straten op bepaalde tijden niet gefietst mag worden en in een aantal andere straten wel;

 

dat daarbij tevens door middel van een onderbord gedurende venstertijden toegang voor motorvoertuigen voor laden en lossen is toegestaan;

 

dat de huidige onduidelijk bebording onbegrip en (bijna) conflicten tussen voetgangers en fietsers veroorzaakt en leidt tot veel overtredingen van fietsers;

 

dat in het Verkeer Circulatie Plan Gouda (VCP) is vastgesteld dat de voetganger in de binnenstad centraal staat;

 

dat in het Wijk Mobiliteitsplan Binnenstad (WMP Binnenstad, vastgesteld door de gemeenteraad d.d. 17 mei 2023) als maatregel is opgenomen om de bebording voor het gehele voetgangersgebied in de binnenstad aan te passing en te verduidelijken;

 

dat in het WMP is opgenomen dat het hele voetgangersgebied wordt aangeduid als voetgangerszone (RVV borden G07-Zone). Dit benadrukt dat de voetganger hoofdgebruiker is van dit gebied en dat in het hele voetgangersgebied het principe van ‘fietser te gast’ geldt. Dit maakt fietsers bewuster van het feit dat zij te gast zijn in het voetgangersgebied;

 

dat in het WMP de binnenstad is aangewezen in verschillende deelgebieden, waar in het A/B gebied de voetganger prioriteit heeft;

 

dat de fiets een belangrijk onderdeel is van het vervoer naar en in de Binnenstad maar dat besloten is dat de fiets in het kernwinkelgebied onderschikt is aan de voetganger tijdens piekmomenten;

 

Drukste winkelstraten

dat de wijziging met name gevolgen heeft voor fietsers in de drukste winkelstraten, zoals genoemd in het dictum onder 2;

 

dat in deze straten fietsers nu (volgens de bebording conform het verkeersbesluit 535495-2008) tijdens de winkelopeningstijden moeten afstappen. Dit is onduidelijk omdat de winkelopeningstijden niet eenduidig zijn;

 

dat ook overigens de winkelopeningstijden geen goede maat zijn om fietsen al dan niet toe te staan, omdat ‘s morgens en ’s avonds het aantal voetgangers zo beperkt is dat er dan geen bezwaar is om te fietsen;

 

dat een tijdvenster voor fietsers noodzakelijk is in de drukke/smalle straten. Immers: geen verbod zorgt voor conflicten tussen voetgangers en fietsers tijdens piekmomenten en altijd een verbod zorgt voor grootschalige overtreding van de regels en een grote barrière in het binnenstedelijk fietsnetwerk;

 

dat met een onderbord :”fietsen toegestaan m.u.v. 11 en 18 uur. Snor-en bromfietsen verboden”, in de nieuwe situatie gaat gelden dat fietsers in drukke winkelstraten voortaan alleen moeten afstappen tussen 11 en 18 uur. Ten opzichte van de huidige situatie wordt de Lange Groenendaal aan dit regime toegevoegd;

 

dat hiermee de situatie veel duidelijker wordt;

 

Overige winkelstraten in de binnenstad

dat de andere winkelstraten in het voetgangersgebied zoals genoemd in het dictum onder 3, rustiger of breed genoeg zijn om fietsen de hele dag toe te staan;

 

dat met onderbord:” fietsen toegestaan, snor- en bromfietsen verboden” deze straten toegankelijk blijven voor fietsen, waardoor de doorwaadbaarheid van de binnenstad behouden blijft voor de fietser die om een boodschap komt;

 

dat bromfietsen in het gehele voetgangersgebied (inclusief de drukke winkelstraten) verboden blijven;

 

Venstertijden:

dat de huidige venstertijden voor laden/lossen in de binnenstad zijn aangegeven op onderborden:

ma, di, wo, vr: 6-12 uur en 18-19 uur

do. van 1 april t/m 15 oktober: 5-9:30 uur en 21-22 uur

do. van 16 oktober t/m 31 maart: 5-12 uur en 21-22 uur

za: 5-12 uur en 17-18 uur

koopzondag: 17-18 uur

 

dat de venstertijden voor laden en lossen worden versimpeld teneinde de eenduidigheid en leesbaarheid te verbeteren;

 

dat de venstertijden voor laden en lossen als volgt worden aangepast:

laden en lossen toegestaan van 5-11 uur en 18-20 uur

m.u.v. op wo, do en za van 1 april tot 1 oktober: 5-9.30 uur en 18-20 uur;

 

dat de venstertijden voor laden en lossen hiermee aansluiten op de momenten waarop de winkelstraten het domein van de voetganger zijn en het te druk is om te laden en te lossen;

 

dat om de totale laad- en lostijd niet te veel te beperken laden en lossen vanaf 5 uur ‘s ochtends mogelijk wordt tot 11 uur, en s ’avonds standaard van 18 tot 20 uur;

 

dat de koopavonden qua bezoekersaantallen niet (meer) heel druk zijn en laden en lossen mogelijk is;

 

dat in verband met de drukte op de marktdagen op de woensdag, donderdag en zaterdag van 1 april tot 1 oktober de ochtendvenstertijd voor laden en lossen in deze periode beperkt wordt tot 9.30 uur;

 

dat de aanpassingen van de venstertijden pas ingaan op 1 januari 2026. Dit houdt verband met de looptijd van de afgegeven ontheffingen tot 1 januari en dit geeft ruimte aan ondernemers om zich voor te bereiden op de aanpassingen van de venstertijden;

 

belangenafweging

dat voor de bereikbaarheid en aantrekkelijkheid van de binnenstad een veilige omgeving voor voetgangers belangrijk is.

 

dat de bereikbaarheid van de binnenstad voor fietsers voldoende gewaarborgd blijft en het mogelijk is om kleine stukken met de fiets in de hand te lopen;

 

dat de nieuwe bebording duidelijker is voor het fietsverkeer en de binnenstad grotendeels toegankelijk blijft voor fietsers;

 

dat het toestaan van fietsen zoals in dit besluit is het resultaat is van een zorgvuldige afweging van meerdere belangen. Er is daarvoor gekeken naar de drukte van voetgangers op verschillende momenten van de dag. Deze maatregel komt tegemoet aan bezoekers van de binnenstad die per fiets komen en waarborgt tegelijkertijd de veiligheid op momenten dat er veel voetgangers zijn;

 

dat overleg is geweest in het kader van het WMP binnenstad, met ondernemers, bewoners en andere stakeholders;

 

dat het in verband met de in artikel 2 van de Wegenverkeerswet genoemde belangen, te weten het verzekeren van de veiligheid op de weg en het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade, noodzakelijk wordt geacht de in het dictum genoemde oude besluiten in te trekken en te vervangen door de in het dictum genoemde maatregelen;

 

dat dit verkeersbesluit niet leidt tot een toename van de geluidsbelasting afkomstig van wegverkeerslawaai op de geluidsgevoelige gebouwen als gevolg van de wijziging;

Overwegende voorts dat deze maatregelen mede zijn gericht op het beschermen van de openbare orde en de leefbaarheid, door het verminderen van hinder en overlast en het creëren van een prettige en geordende leefomgeving;

 

dat deze maatregel betrekking heeft op bij de gemeente in beheer zijnde wegen;

 

dat gelet op artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer overleg met de politie heeft plaatsgevonden, waarbij de politie geen bezwaar heeft;;

 

gelet op artikel 15 en 18 van de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer en de Algemene wet bestuursrecht;

 

gelet op het Gouds Mandatenbesluit;

 

BESLUITEN:

 

 

  • 1.

    In te trekken de verkeersbesluiten 29132-1988, 15252-1998, 535495-2008 , 535494-2008, 548944-2008.

  •  

  • 2.

    door plaatsing van borden conform model G07-ZB en G08-ZE van Bijlage1 van het

Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, met onderbord, de volgende straten aan te wijzen als voetgangerszone, waarbij fietsen is toegestaan m.u.v. 11-18 uur, snor-en bromfietsen verboden:

  • de Kleiweg,

  • de Kleiwegstraat,

  • de Nieuwstraat,

  • de Sint Anthoniestraat,

  • de Hoogstraat,

  • de Korte Groenendaal,

  • de Lange Groenendaal,

  • de Korte Tiendeweg,

  • de Koster Gijzensteeg,

  • de Lange Tiendeweg (tussen Jeruzalemstraat en Korte Tiendeweg)

 

  • 3.

    door plaatsing van borden conform model G07-ZB en G08ZE van Bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, met onderbord, de volgende straten aan te wijzen als voetgangerszone, waarbij fietsen is toegestaan, snor-en bromfietsen verboden:

  • de Markt

  • Wijdstraat

  • Torenstraat

  • de Achter de Kerk (muv het gedeelte tussen de Spieringstraat en huisnummer 15)

  • Kerksteeg

  • Lange Tiendeweg (muv het gedeelte tussen Houtmansgracht en Geuzenstraat)

  • Stoofsteeg

  • Cappenersteeg

  • Speldemakerssteeg

  • Achter de Waag

  • Nieuwe Markt

  • Agnietenstraat (muv het gedeelte tussen de Conventstraat en de Korte Vest)

  • Kazernestraat

  • Zeugstraat

  • Jeruzalemstraat

  • Turfmarkt (deel tussen Kleiweg en Vrouwesteeg)

  • Blauwstraat

  •  

  • 4.

    door plaatsing van een onderbord aan te geven dat het bestuurders van motorvoertuigen is toegestaan ten behoeve van laden en lossen genoemde wegen te berijden of daarop stil te staan van:

ma t/m zo: 5:00-11:00 uur en 18:00-20:00 uur

M.u.v. op wo, do en za van 1 april tot 1 oktober 5:00-9:30 uur en 18:00-20:00

 

  • 5.

    dat de nieuwe venstertijden zoals beschreven onder 4 ingaan op 1 januari 2026.

 

Een en ander zoals op bijgaande tekening is aangegeven

 

 

GOUDA, 27 maart 2025

 

Burgemeester en wethouders van Gouda

namens dezen,

het (waarnemend) hoofd van de afdeling Beheer openbare ruimte,

 

 

 

 

 

 

ing. C.J.B. (Chris) van Velde (ad interim)

Bijlage: tekening

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Publicatie

Dit verkeersbesluit is bekendgemaakt door publicatie in het elektronisch gemeenteblad van 2 april 2025. Een vermelding van het besluit is tevens geplaatst op de gemeentepagina in de Goudse Post/het Kontakt. Het besluit ligt na de publicatiedatum gedurende zes weken ter inzage in het Huis van de Stad.

 

Bezwaar maken

Bent u het niet eens met dit besluit?

Als u het niet eens bent met dit besluit, dan kunt u eerst bellen voor meer informatie of om vragen te stellen. Nadere inlichtingen over dit besluit kunt u verkrijgen via telefoonnummer 14 0182.

Vaak wordt dan al veel duidelijker en opgelost.

 

Bezwaarschrift

Komen we er dan toch niet uit, dan kunt u een bezwaarschrift indienen. Dit mag overigens ook direct, zonder eerst te bellen. Een bezwaarschift kunt u indienen binnen zes weken na de dag waarop dit besluit is verzonden. Het besluit blijft ook bij het indienen van een bezwaarschrift gewoon geldig.

 

Hoe dien ik een bezwaar in?

U kunt uw bezwaar online indienen. Hier heeft u DigiD voor nodig (of e-Herkenning). Ga hiervoor naar de website www.gouda.nl.

 

Maakt u geen gebruik van het online bezwaarformulier?

Dan kunt u uw bezwaar sturen naar:

College van burgemeester en wethouders van Gouda

t.a.v. de bezwaarschriftencommissie Gouda

Postbus 1086

2800 BB Gouda

 

Wat moet er in een bezwaarschrift staan?

Zet in elk geval in uw bezwaarschrift:

• uw naam, adres en handtekening;

• de datum waarop u het bezwaarschrift verstuurt;

• een omschrijving van het besluit waar u bezwaar tegen maakt;

• de redenen waarom u bezwaar maakt;

• als dat mogelijk is, het telefoonnummer en e-mailadres waarop u bereikbaar bent.

Om u sneller te kunnen helpen is het handig als u een kopie meestuurt van het besluit waar u bezwaar tegen maakt.

 

Voorlopige voorziening

Indien u op korte termijn uitvoering van het besluit wilt voorkomen, dan kunt u de voorzieningenrechter van de Rechtbank, Postbus 20302, 2500 EH Den Haag, vragen een voorlopige voorziening te treffen. Een verzoek om een voorlopige voorziening kunt u alleen indienen als u ook bezwaar hebt gemaakt. Bovendien moet er sprake zijn van een spoedeisend belang. U kunt ook om een voorlopige voorziening vragen via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor heeft u een DigiD nodig.

 

Naar boven