Overwegingen ten aanzien van het besluit
Gelet op:
Artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 en op grond van het besluit van de mandaat- en volmacht regeling gemeente Horst aan de Maas, ben ik bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.
Artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Artikel 15, tweede lid, geschieden maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer krachtens een verkeersbesluit, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.
Grondslag
Overeenkomstig artikel 2, lid 1, sub a t/m d van de Wegenverkeerswet 1994 en artikel 21 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wetverkeer (BABW) op de bovenstaande wegen maatregelen dienen te worden genomen met als doel:
a. het verzekeren van de veiligheid op de weg;het beschermen van de weggebruikers en passagiers;
b. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
c. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.
Op basis van bovenstaande BABW inzake verkeerstekens en met inachtneming van:
- uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens;
- De Algemene wet bestuursrecht.
Doelstelling
Uit het oogpunt van het verzekeren van de veiligheid op weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers en het waarborgen van de bruikbaarheid van de weg is het gewenst op het gedeelte van de Past. Debijestraat dat binnen de bebouwde kom ligt, de maximumsnelheid op 30 km/uur vast te stellen.
Motivering
Hierbij is het volgende overwogen:
Dat er op de Past. Debijestraat een plateau volgens richtlijnen CROW wordt geplaatst ten behoeve van de aansluiting op de Nieuwe Hegelsomseweg en dat bij de richtlijnen rekening is gehouden met een snelheid van 30km./uur;Dat het verlagen van de maximumsnelheid van 50 km./uur naar 30 km./uur aansluit bij het aangebrachte plateau op de kruising van de Past. Debijestraat en Nieuwe Hegelsomseweg;Dat door het instellen van een maximumsnelheid van 30 km./uur uniformiteit ontstaat in de maximumsnelheid op de wegen in Hegelsom;Een verlaging van de snelheid van 50km. naar 30km. bijdraagt aan de verkeersveiligheid.
Overleg
Overeenkomstig het bepaalde in artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) heeft over dit besluit overleg plaatsgevonden met de Basiseenheid Horst van de Politie Limburg-Noord.
Belangenafweging
Niet is gebleken dat belanghebbenden onevenredig zullen worden benadeeld door de genoemde verkeersmaatregelen, dan wel dat door de te treffen verkeersmaatregel een onduidelijke verkeerssituatie zal ontstaan.
.