DIVERSE VERKEERSMAATREGELEN DOETINCHEMSESTRAAT TE MIDDELHARNIS (Verkeersbesluit gemeente Goeree-Overflakkee)

 

Ons kenmerk: Z-23-150875

 

 

College van b urgemeester en wethouders van de gemeente Goeree-Overflakkee ,

 

Gelet op

- Artikel 18, eerste lid, onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW1994) zijn burgemeester en wethouders bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten in de gemeente Goeree-Overflakkee.

- Artikel 15, eerste lid, van de WVW1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake wegverkeer (hierna: BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of dit wordt gewijzigd.

- Artikel 15, tweede lid, van de WVW1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

 

Grondslag

Overeenkomstig artikel 2, lid 1, sub a t/m d, van de WVW1994 en artikel 21 van het BABW op de bovengenoemde weg maatregelen dienen te worden genomen met als doel:

  • a.

    het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • b.

    het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • c.

    het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • d.

    het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

 

Op basis van bovenstaande overweging en met inachtneming van:

  • uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens;

  • de Algemene wet bestuursrecht;

  • het mandaatbesluit van de gemeente Goeree-Overflakkee is ondertekenaar bevoegd dit besluit te nemen. (Mandaatregeling Goeree-Overflakkee 2021)

Overwegende dat

  • de in dit verkeersbesluit genoemde weg in eigendom, beheer en onderhoud is van de gemeente Goeree-Overflakkee;

  • de in dit verkeersbesluit genoemde weg zowel binnen als buiten de bebouwde kom van de kern Middelharnis ligt;

  • het in dit verkeersbesluit gaat over de Doetinchemsestraat, waarbij de straat opgedeeld wordt in drie wegvakken om zo de verschillende verkeersmaatregelen nader toe te lichten:

    • Deel 1, vanaf kruising Koningin Julianaweg tot voor de Rottenburgseweg;

    • Deel 2, vanaf Rottenburgseweg tot de bebouwde komgrens;

    • Deel 3, vanaf de bebouwde komgrens tot en met de Zuidelijke Randweg;

  • de Doetinchemsestraat, in de huidige situatie, binnen de bebouwde kom een gebiedsontsluitingsweg is waarop een maximumsnelheid geldt van 50 km/u;

  • de Doetinchemsestraat, in de huidige situatie, buiten de bebouwde kom een gebiedsontsluitingsweg is waarop een maximumsnelheid geldt van 80 km/u;

  • uit onderzoek is gebleken dat het verkeer op de Doetinchemsestraat jaarlijks toeneemt;

  • de Doetinchemsestraat wordt gebruikt als ontsluitingsroute van en naar het centrum van Middelharnis;

  • de Doetinchemsestraat deze functie in de toekomst zal behouden;

  • er veel verschillende groepen verkeersdeelnemers zoals automobilisten, fietsers en vrachtverkeer gebruik maken van de Doetinchemsestraat;

  • er veel verkeersonveilige situaties plaatsvinden op de verschillende wegvakken en kruisingen van de Doetinchemsestraat;

  • deze verkeersonveilige situaties van zodanige aard zijn dat de kruisingen Doetinchemsestraat-Rottenburgseweg en Doetinchemsestraat-Zuidelijke Randweg behoren tot de verkeersonveiligste kruispunten binnen de gemeente;

  • de gemeente van mening is dat de Doetinchemsestraat (verkeers-)veilig moet zijn ingericht voor alle weggebruikers;

  • de gemeente van mening is dat de snelheid van 50 km/u niet past bij de vorm, functie en gebruik van de Doetinchemsestraat op het gedeelte tussen de Koningin Julianaweg en de Rottenburgseweg;

  • de gemeente om de hierboven genoemde redenen de Doetinchemsestraat vanaf de Koningin Julianaweg tot en met de Zuidelijke Randweg verkeersveiliger wil inrichten;

  • de gemeente de volgende verkeersmaatregelen uitvoert om de verkeersveiligheid en leefbaarheid op de Doetinchemsestraat en de doorstroming Zuidelijke Randweg te verbeteren;

 

Deel 1, vanaf de kruising Koning in Julianaweg tot de voor de Rottenburgseweg

  • dit deel van de Doetinchemsestraat nu nog aangemerkt is als gebiedsontsluitingsweg met een maximaal toegestane snelheid van 50 km/u (hierna: GOW50) en waar men voorrang heeft op de zijstraten;

  • de Doetinchemsestraat door de aanwezigheid van woningen naast een verkeersfunctie ook een verblijfsfunctie heeft;

  • de gemeente van mening is dat door de wegcategorisering als GOW50 de verblijfsfunctie van deze weg niet goed tegen de verkeersfunctie is afgewogen;

  • de gemeente van mening is dat de Doetinchemsestraat zowel een verblijfsfunctie heeft door de aangrenzende woningen en de nabijheid van scholen alsmede een verkeersfunctie heeft als invalsweg van en naar het centrum van Middelharnis;

  • de Doetinchemsestraat daarnaast onderdeel is van een OV-route;

  • het tegelijkertijd van belang is om een maximumsnelheid van 30 km/u in te stellen, vanwege de nabijheid van scholen en leefbaarheid voor omwonenden;

  • het niet mogelijk is om deze weg veilig volgens de richtlijnen voor een GOW50 in te richten, omdat er geen aparte voorzieningen voor fietsers gerealiseerd kan worden en het niet mogelijk is om de parkeervakken die zich nu langs de weg bevinden op te heffen;

  • dit deel van de Doetinchemsestraat daarom gecategoriseerd en ingericht dient te worden als een gebiedsontsluitingsweg waar een maximale toegestane snelheid van 30 km/u moet gaan gelden;

  • hierdoor de 30 km/u zone wordt uitgebreid (dan wel verplaatst) naar de kruising met de Rottenburgseweg;

  • de bestaande voorrangsregelingen (uitritconstructies) vanwege het belang van de doorstroming op de Doetinchemsestraat behouden blijven;

  • het verlagen van de maximumsnelheid wordt ondersteund door snelheidsremmende maatregelen;

  • veel voetgangers de Doetinchemsestraat oversteken ter hoogte van de kruising met de Rembrandtlaan en de Kastanjelaan;

  • hier nu geen veilige oversteekplaats is, terwijl de oversteek onderdeel is van een schoolroute naar een basisschool verderop in de Kastanjelaan;

  • er op de Doetinchemsestraat, ter hoogte van de Kastanjelaan, een nieuwe voetgangersoversteekplaats (zebrapad) wordt aangelegd om de veiligheid en oversteekbaarheid van de voetganger op deze locatie te vergroten;

 

Deel 2, vanaf de Rottenburgseweg tot de bebouwde komgrens

  • de kruising van de Doetinchemsestraat met de Rottenburgseweg ingericht is als een voorrangskruising;

  • de kruising als onoverzichtelijk wordt ervaren;

  • de kruising behoort tot een van de meest verkeersonveilige locaties binnen de gemeente;

  • de verkeersveiligheid, leefbaarheid en doorstroming structureel verbeterd kunnen worden door de voorrangskruising te vervangen door een rotonde;

  • conform het Duurzaam Veilig principe, op de rotonde zowel de voetgangers als de (brom)fietsers binnen de bebouwde kom voorrang hebben;

  • hiermee de kwetsbaarheid van deze weggebruikers op de rotonde wordt benadrukt en de veiligheid van deze weggebruikers wordt verzekerd;

  • de routering voor de fietser en bromfietser verder niet verandert;

 

Deel 3, vanaf de bebouwde komgrens tot en met de Zuidelijke Randweg

  • de kruising van de Doetinchemsestraat met de Zuidelijke Randweg ingericht is als een voorrangskruising;

  • de kruising als onoverzichtelijk wordt ervaren;

  • de kruising behoort tot een van de grootste verkeersveiligheidsknelpunten binnen de gemeente;

  • gemeente om deze redenen de voorrangskruising wil vervangen voor eveneens een rotonde;

  • een rotonde zorgt voor een betere doorstroming en de verkeersveiligheid ter plaatse vergroot;

 

Concluderend

  • met deze verkeersmaatregelen wordt gezorgd voor het verzekeren van de veiligheid op de weg alsmede het beschermen van de weggebruikers en passagiers;

  • met deze verkeersmaatregelen de wegen zoveel mogelijk in stand worden gehouden en de bruikbaarheid en de veiligheid wordt gewaarborgd;

  • het treffen van een of meerdere verkeersmaatregelen een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee eenieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van de betrokkenen blijven;

  • bij het voorbereiden van dit besluit een integrale belangenafweging is gemaakt op basis van de verkeersveiligheid, doorstroming, leefbaarheid, inpasbaarheid, uniformiteit en het beheren van de openbare ruimte;

  • er geen aanwijzingen zijn dat er sprake is van belangen die strijdig zijn met de gewenste verkeersmaatregelen, in die mate dat gesproken kan worden van onevenredigheid als bedoeld in artikel 3:4, lid 2, van de Algemene wet bestuursrecht.

 

  • Mede gelet op

  • artikel 24 van het BABW is overleg gepleegd met de politie inzake de handhaafbaarheid.

  • artikel 26 van het BABW wordt dit besluit bekendgemaakt door op de in de artikelen 5 onderscheidenlijk 6 van de Bekendmakingswet bepaalde wijze.

 

Besluit

Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten:

 

Deel 1, vanaf de kruising Koning in Julianaweg tot de voor de Rottenburgseweg

  • 1.

    tot het uitbreiden van het de 30 km/u zone op de Doetinchemsestraat vanaf de kruising met de Koningin Julianaweg naar de kruising met de Rottenburgseweg te Middelharnis, door het verplaatsen van de verkeersborden A0130zb en A0230ze en het verwijderen van de verkeersborden A0130zb en A0230ze op alle tussengelegen zijstraten conform model van bijlage I van het reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

  • 2.

    tot het aanwijzen van een voetgangersoversteekplaats op de Doetinchemsestraat aan de zuidzijde van de kruising met de Rembrandtlaan en Kastanjelaan te Middelharnis, door het plaatsen van de verkeersborden L02 en het aanbrengen van wegmarkering in de vorm van strepen zoals bedoeld in de Uitvoeringsvoorschriften van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer;

 

Deel 2, vanaf de Rottenburgseweg tot de bebouwde komgrens

  • 3.

    tot het intrekken en verwijderen van alle verkeersbesluitplichtige verkeersregels en verkeerstekens op de kruising Doetinchemsestraat met de Rottenburgseweg te Middelharnis;

  • 4.

    tot het aanleggen en instellen van een rotonde op de kruising Doetinchemsestraat met de Rottenburgseweg te Middelharnis, door het plaatsen van de verkeersborden D01 op het middeneiland tegenover de toeleidende wegen conform model van bijlage I van het reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

  • 5.

    tot het instellen van een gebod op het verplicht aan de rechterzijde voorbij gaan van de betreffende verkeersborden nabij de rotonde op de Rottenburgseweg te Middelharnis, door het plaatsen van verkeersborden D02 conform model van bijlage I van het reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

  • 6.

    tot het aanwijzen van voetgangersoversteekplaatsen op alle vier de toeleidende wegen naar de rotonde Doetinchemsestraat met de Rottenburgseweg te Middelharnis, door het plaatsen van de verkeersborden L02 conform model van bijlage I van het reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 en het aanbrengen van wegmarkering in de vorm van strepen zoals bedoeld in de Uitvoeringsvoorschriften van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer;

  • 7.

    tot het instellen van diverse voorrangsregelingen op de rotonde Doetinchemsestraat met de Rottenburgseweg te Middelharnis waardoor verkeer op rotonde voorrang heeft op verkeer welke de rotonde op wil rijden, alsmede brom-/fietsers welke voorrang hebben op het overige verkeer, door het plaatsen van de verkeersborden B06 conform model van bijlage I van het reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 en het aanbrengen van wegmarkering in de vorm van haaientanden zoals bedoeld in de Uitvoeringsvoorschriften van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer;

  • 8.

    tot het instellen van in een richting bereden verplichte bromfietspaden aan de noordzijde gelegen, naast en behorende bij, de rotonde Doetinchemsestraat met de Rottenburgseweg te Middelharnis, door het plaatsen van de verkeersborden G12a conform model van bijlage I van het reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

  • 9.

    tot het instellen van in twee richtingen bereden verplichte bromfietspaden aan de zuidzijde gelegen, naast en behorende bij, de rotonde Doetinchemsestraat met de Rottenburgseweg te Middelharnis, door het plaatsen van de verkeersborden G12a met onderborden OB505 conform model van bijlage I van het reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

 

  • 10.

    tot het instellen van een voorrangsregeling op de kruising Doetinchemsestraat met de Korendreef te Middelharnis, door het door het plaatsen van verkeersborden B04, B05 en B06 conform model van bijlage I van het reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 en het aanbrengen van wegmarkering in de vorm van haaientanden zoals bedoeld in de Uitvoeringsvoorschriften van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer;

  • 11.

    tot het instellen van een in twee richtingen bereden verplicht bromfietspad vanaf de Korendreef naar de rotonde met de Rottenburgseweg te Middelharnis, door het plaatsen van verkeersbord G12a met onderbord OB505 conform model van bijlage I van het reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

  • 12.

    tot het instellen van een gebod op het verplicht aan de rechterzijde voorbij gaan van de betreffende verkeersborden op de Doetinchemsestraat nabij de Korendreef, door het plaatsen van verkeersborden D02 conform model van bijlage I van het reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

 

Deel 3, vanaf de bebouwde komgrens tot en met de Zuidelijke Randweg

  • 13.

    tot het intrekken en verwijderen van alle verkeersbesluitplichtige verkeersregels en verkeerstekens (uitgezonderd de verkeersborden H01 en H02 conform model van bijlage I van het reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990) op de kruising Doetinchemsestraat met de Zuidelijke Randweg te Middelharnis;

  • 14.

    tot het aanleggen en instellen van een rotonde op de kruising Doetinchemsestraat met de Zuidelijke Randweg te Middelharnis, door het plaatsen van de verkeersborden D01 op het middeneiland tegenover de toeleidende wegen conform model van bijlage I van het reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

  • 15.

    tot het aanwijzen van de Zuidelijke Randweg te Middelharnis als voorrangsweg door het plaatsen van de verkeersborden B01 op het middeneiland tegenover de toeleidende wegen conform model van bijlage I van het reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

  • 16.

    tot het instellen van een gebod op het verplicht aan de rechterzijde voorbij gaan van de betreffende verkeersborden op de Doetinchemsestraat nabij rotonde met de Zuidelijke Randweg te Middelharnis, door het plaatsen van verkeersborden D02 conform model van bijlage I van het reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

  • 17.

    tot het instellen van diverse voorrangsregelingen op de rotonde Doetinchemsestraat met de Zuidelijke Randweg te Middelharnis waardoor verkeer op rotonde voorrang heeft op verkeer welke de rotonde op wil rijden, door het plaatsen van de verkeersborden B06 conform model van bijlage I van het reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 en het aanbrengen van wegmarkering in de vorm van haaientanden zoals bedoeld in de Uitvoeringsvoorschriften van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer;

  • 18.

    tot het instellen van een in twee richtingen bereden verplicht bromfietspad vanaf de zuidzijde van de rotonde naar de Doetinchemsestraat te Middelharnis, door het plaatsen van verkeersbord G12a met onderbord OB505 conform model van bijlage I van het reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

  • 19.

    tot het instellen van een voorrangsregeling op het verplichte bromfietspad gelegen naast de rotonde op de Zuidelijke Randweg, waardoor fietsers en bromfietsers voorrang moeten verlenen aan het verkeer op de Zuidelijke Randweg, door het plaatsen van de verkeersborden B06 conform model van bijlage I van het reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 en het aanbrengen van wegmarkering in de vorm van haaientanden zoals bedoeld in de Uitvoeringsvoorschriften van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer;

  • 20.

    tot het gelsloten verklaren van de Zuidelijke Randweg te Middelharnis voor fietsers, bromfietsers en gehandicaptenvoertuigen, door het plaatsen van verkeersborden C15 conform model van bijlage I van het reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

 

  • 21.

    de verkeersmaatregelen vast te hebben gelegd op de hieronder opgenomen tekeningen met kenmerk 2024-012-001.A.2 d.d.: 27-02-2025.

Aldus besloten te Middelharnis, 05-03-2025

 

Namens burgemeester en wethouders van de gemeente Goeree-Overflakkee,

 

 

H. (Henk) Stel

(Waarnemend) Teamleider Leefbaarheid en Wijk

 

R echtsbescherming

Indien u het met deze beslissing niet eens bent kunt u hiertegen op grond van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) een schriftelijk gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Goeree-Overflakkee. De termijn voor het indienen van een bezwaarschrift is 6 weken en gaat in op de dag van publicatie in het Gemeenteblad.

Het bezwaarschrift moet in ieder geval bevatten:

a. de naam en het adres van de indiener;

b. de dagtekening;

c. een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;

d. de argumenten voor het bezwaar;

e. de handtekening van de indiener;

f. indien u bezwaar maakt namens een instelling: Een kopie van de statuten en ondertekening van het bezwaarschrift door alle functionarissen die volgens de statuten bevoegd zijn om de instelling in rechte te vertegenwoordigen (vaak zijn ingevolge de statuten de handtekeningen van meerdere bestuursleden noodzakelijk).

Als u over een DigiD beschikt kunt u ook digitaal een bezwaarschrift indienen. Op het moment dat u een bezwaarschrift heeft ingediend kunt u ook de voorzieningenrechter van de Rechtbank te Rotterdam verzoeken om een voorlopige voorziening te treffen. Hiervoor moet er sprake zijn van onverwijlde spoed. Voor het verzoek om een voorlopige voorziening bent u griffierecht verschuldigd. U kunt dit verzoek indienen bij adres: Rechtbank Rotterdam, Postbus 50951, 3007 BM Rotterdam.

U kunt een verzoek om voorlopige voorziening ook digitaal indienen bij de Rechtbank Rotterdam via https://mijn.rechtspraak.nl/start/burger

 

 

 

 

 

 

 

Naar boven