Gemeenteblad van Vijfheerenlanden
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Vijfheerenlanden | Gemeenteblad 2025, 136592 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Vijfheerenlanden | Gemeenteblad 2025, 136592 | beleidsregel |
Beleidsregels leerlingenvervoer gemeente Vijfheerenlanden 2025
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Vijfheerenlanden
overwegende dat het op grond van artikel 1:3 jo. 4:81 Algemene wet bestuursrecht de bevoegdheid heeft om beleidsregels op te stellen over de onderwerpen zoals omschreven staan in de Verordening leerlingenvervoer gemeente Vijfheerenlanden 2025
gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders (hierna: het college) van 25 maart 2025;
B E S L U I T: vast te stellen de ”Beleidsregels leerlingenvervoer gemeente Vijfheerenlanden 2025”.
Artikel 1 Leerling met een beperking
Het college vult het begrip ‘leerling met een beperking’ op de volgende manier in:
De beperking qua vervoer die de leerling door zijn/haar beperking ervaart moet:
Artikel 2 Onaanvaardbaar gedrag van de leerling binnen het vervoer
Het college accepteert onaanvaardbaar gedrag van een leerling richting de chauffeur en/of medeleerlingen niet volgens het gedragsprotocol van Regiotaxi Utrecht. Onder onaanvaardbaar gedrag verstaat het college, agressief gedrag of ander ongewenst gedrag in en rondom het taxivervoer van de leerling die de orde in de taxi verstoort of de veiligheid van de taxi en inzittenden in gevaar brengt. De veiligheid van medeleerlingen, chauffeur en verkeersveiligheid mogen niet in het geding zijn.
Als sprake is van onaanvaarbaar gedrag van een leerling binnen het vervoer, dan worden de volgende stappen gevolgd door de vervoerder en het college:
als de conclusie van het onderzoek van het college is dat het voorval is terug te voeren op de lichamelijke, verstandelijke, zintuiglijke of psychische beperking van de leerling dan wordt met vervoerder, ouders en eventueel school een passende oplossing gezocht (bijv. begeleiding in het aangepast vervoer of inzet van eigen vervoer);
als de conclusie van het onderzoek van het college is dat het voorval niet is terug te voeren op de lichamelijke, verstandelijke, zintuigelijke of psygische beperking van de leerling, wordt het onaanvaardbaar gedrag aan de leerling toegerekend. Het college neemt de beslissing over al dan niet sanctioneren en over de hoogte van de sanctie;
Als de conclusie van het onderzoek van het college zoals beschreven staat in lid 4 van dit artikel, is dat het agressieve en/of ongewenste gedrag is toe te rekenen aan de leerling, dan vindt een gesprek plaats tussen de ouder(s) van de leerling en het college . Daarna ontvangen de ouder(s) onder verwijzing naar de eerste waarschuwingsbrief een tweede brief waarin in elk geval wordt meegedeeld, dat:
als de leerling zich na de schorsing opnieuw schuldig maakt aan onaanvaardbaar gedrag, de leerling wordt uitgesloten van het aangepaste vervoer met een maximum van twee maanden excl. vakanties;
als de leerling zich vervolgens na de schorsing opnieuw schuldig maakt aan onaanvaarbaar gedrag, de leerling wordt uitgesloten voor de rest van het schooljaar.
Artikel 3 Kleinschalig vervoer en individueel vervoer
Het college kan kleinschalig vervoer of individueel vervoer inzetten als is aangetoond door een deskundige met BIG of SKJ registratie dat een leerling met een lichamelijke, verstandelijke, zintuiglijke of psychische beperking niet in groepsverband vervoerd kan worden of samen met een aantal andere leerlingen vervoer kan worden en ouders hebben aangetoond dat zij zelf niet in staat zijn om de leerling met eigen vervoer, te vervoeren.
Het college kent kleinschalig of individueel vervoer in beginsel toe voor de duur van maximaal drie maanden tenzij is aangetoond dat kleinschalig vervoer of individueel vervoer voor een langere periode ingezet moet worden. Bij een eventuele verlenging wordt door het college opnieuw een belangenafweging gemaakt.
Artikel 4 Woning van de leerling
Een leerling kan op grond van de verordening meerdere woningen hebben. Van deze situatie kan bijvoorbeeld sprake zijn als sprake is van co-ouderschap. Het college gaat bij het vaststellen van de woning van de leerling uit van de plaats waar de leerling strucutureel en feitelijk verblijft. Waar de leerling staat inschreven doet niet ter zake.
De afstand van de woning van de leerling naar school wordt door het college gemeten langs de kortste voor de leerling voldoende begaanbare en veilige weg volgens de ANWB routeplanner, optie kortste route per auto.
Artikel 6 Bekostiging van openbaar vervoer
De kosten van het openbaar vervoer worden door het college berekend met behulp van www.9292.nl en de informatie die verstrekt wordt op de websites van het openbaar vervoer bedrijf, waarbij de goedkoopste optie bepalend is.
Artikel 7 Bevorderen zelfstandig reizen
Het college wil zelfstandig(er) reizen stimuleren. Het college vindt het bij de beoordeling van een aanvraag leerlingenvervoer daarom belangrijk om te kijken naar de individuele mogelijkheden van een leerling zoals persoonskenmerken, leeftijd, de route, de behoeften van de leerling en de stimulerende/begeleidende rol van de ouder(s).
Artikel 8 Kilometervergoeding eigen vervoer
Het college sluit voor de hoogte van de kilometervergoeding voor eigen vervoer aan bij de richtlijnen van de rijksoverheid met betrekking tot de algemeen gebruikelijke belastingvrije kilometervergoeding.
Artikel 12 Vervoersvoorziening naar de dichtstbijzijnde toegangelijke school
Als een vervoersvoorziening wordt gevraagd voor het reizen naar een locatie voor voltijds hoogbegaafdheidsonderwijs, ziet het college de locatie van deze school als de dichtstbijzijnde toegankelijke school.
Het college kan een vervoersvoorziening toekennen voor vervoer naar deze basisschool als voldaan wordt aan de voorwaarden van de verordening.
Als de dichtstbijzijnde toegangelijke school niet toegankelijk is voor een leerling omdat er een wachtlijst bestaat, neemt het college in de toekenningsbeschikking op dat de vervoersvoorziening wordt verstrekt tot het moment dat de leerling op de dichtstbijzijnde school kan worden geplaatst, waarna de vervoersvoorziening vervalt.
Artikel 13 Tijdelijk verblijf buiten de gemeente – Crisisplaatsing
Het college verstaat onder het begrip crisisplaatsing, een plotsellinge uithuisplaatsing van een kind in een pleeggezin of gezinsvervangend thuis. Deze plaatsing is van tijdelijke aard en heeft tot doel om de leerling zo snel mogelijk (binnen zes weken) terug te plaatsen in het ouderlijk huis, dan wel in een andere definitieve woonomgeving onder te brengen.
Artikel 16 Overgangsbepalingen
Zoals omschreven in artikel 32 lid 3 van de Verordening leerlingenvervoer gemeente Vijfheerenlanden 2025, voorziet het college bij de leerlingen die drie jaren een vervoersvoorziening op grond van de verordening ontvangen, bij beëindiging of wijziging van de vervoersvoorziening, het komende jaar in maatwerk indien het college dit noodzakelijk acht;
Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na die van bekendmaking in het elektronisch gemeenteblad en geldt vanaf 1 april 2025.
Deze regeling kan worden aangehaald als: “Beleidsregels verordening leerlingenvervoer Vijfheerenlanden 2025”
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-136592.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.