Gemeenteblad van Dijk en Waard
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Dijk en Waard | Gemeenteblad 2025, 135890 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Dijk en Waard | Gemeenteblad 2025, 135890 | beleidsregel |
Reglement van Orde van de gemeenteraad Dijk en Waard 2025
De raad van de gemeente Dijk en Waard;
gelet op artikel 16 van de Gemeentewet;
besluit vast te stellen de volgende verordening:
“Reglement van Orde van de gemeenteraad Dijk en Waard 2025”
Het RvO van de raad is bedoeld om de interne huishouding van de gemeenteraad te regelen. Het RvO vormt de basis voor het functioneren van de gemeenteraad. De griffie hanteert het vastgestelde RvO als uitgangspunt als het gaat om de vergaderingen van de raad. Voor de commissie is er nu een eigen RvO opgesteld. De gemeentewet kent verschillende voorgeschreven regels, het RvO is hierop een aanvulling.
Naast de wensen vanuit de gemeenteraad om het Rvo op delen aan te passen, zijn er recente wettelijke wijzigingen in de gemeentewet en de inwerkingtreding van de WOO (Wet Open Overheid), die een aantal aanpassingen in het RvO vergden.
Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Deze verordening verstaat onder:
Artikel 2. Voorzitter van de raad
Artikel 4b. Het seniorenconvent
Het seniorenconvent functioneert als afzonderlijk overlegorgaan binnen het presidium, maar vergadert besloten. Het seniorenconvent doet aanbevelingen aan de raad inzake de organisatie, de processen en het functioneren van de raad en de raadscommissies met een vertrouwelijk karakter voor zover het niet betreft de taken van de agendacommissie of het presidium.
De griffier is aanwezig bij vergaderingen als eerste adviseur van de raad en stelt een vertrouwelijke afsprakenlijst op, waarin uitsluitend wordt vastgelegd welke onderwerpen zijn besproken en welke adviezen zijn geformuleerd. Deze besluitenlijst is alleen ter inzage voor raadsleden en wordt niet openbaar gepubliceerd.
De agendacommissie bewaakt de rol en de positie van de raad door middel van de volgende taken:
het opstellen van de agenda voor de commissie en de raadsvergaderingen, waarbij in de planning rekening wordt gehouden met de focus van de raad, het belang voor de gemeente en haar inwoners, de zwaarte van het onderwerp, de actualiteit van het onderwerp en de verhouding tussen voorstellen en verzoeken vanuit het college en voorstellen en verzoeken vanuit de raad en initiatiefgerechtigden;
Hoofdstuk 2. Toelating van nieuwe leden, benoeming wethouders en fracties
Artikel 6. Onderzoek geloofsbrieven en beëdiging raads- en commissieleden
Deze onderzoekt de geloofsbrieven en de daarop betrekking hebbende stukken van de nieuw benoemde raads- en commissieleden en brengt vervolgens advies uit aan de raad over de toelating van de nieuw benoemde leden tot de raad of commissie. Indien van toepassing, wordt van een minderheidsstandpunt melding gemaakt in dit advies.
Artikel 7. Benoeming wethouders
Deze onderzoekt of de benoeming van de kandidaat-wethouder voldoet aan de vereisten van de artikelen 36a, 36b, 41b, eerste, derde en vierde lid, en 41c, eerste lid, van de Gemeentewet en verplicht de kandidaat-wethouder om een verklaring omtrent het gedrag aan te leveren als bedoeld in artikel 28 van de Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens.
Als boven de kandidatenlijst een aanduiding was geplaatst, voert de fractie in de raad deze aanduiding als naam. Als geen aanduiding was geplaatst, of het betreft een afsplitsing, samenvoeging of nieuwe naam, deelt de fractie in de eerste raadsvergadering aan de voorzitter mee welke naam deze fractie in de raad zal voeren.
Hoofdstuk 3. De Raadsvergaderingen
De agendacommissie stelt jaarlijks en uiterlijk in oktober voorafgaand aan het vergaderjaar een vergaderschema vast, volgens een door de raad vastgestelde vergadercyclus, met alle geplande data van de raadsvergaderingen, commissievergaderingen en andere bijeenkomsten die de raad betreffen. De agendacommissie kan lopende het jaar aanpassingen doen in het vergaderschema op grond van actuele ontwikkelingen.
De burgemeester stuurt ten minste 12 dagen voorafgaand aan de raadsvergadering een schriftelijke of digitale oproep als bedoeld in artikel 19 Gemeentewet op de website, onder vermelding van dag, tijdstip en plaats van de aanstaande raadsvergadering met inbegrip van de agenda en de stukken, met uitzondering van informatie waarop op grond van de gemeentewet geheimhouding is opgelegd.
In afwijking van het gestelde onder het eerste lid kan een aanpassing van de agenda en/of het aanpassen of toevoegen van de bijbehorende stukken, door tussenkomst van de agendacommissie tot uiterlijk maandag 12.00 uur voorafgaand aan de raadsvergadering plaatsvinden. De aanpassing en/of toevoeging wordt via het raadsinformatiesysteem bekendgemaakt.
In spoedeisende gevallen kan de burgemeester na het plaatsen van een schriftelijke oproep en schriftelijke mededeling aan de raadsleden en commissieleden tot uiterlijk 48 uur voor aanvang van de raadsvergadering een aanvullende agenda opstellen. Ook deze wordt met de daarbij behorende stukken op de website geplaatst.
Buiten het formele kader van raadsvergaderingen en de commissies kan de agendacommissie besluiten tot voorbereidende informatieve raadssessies. Ook op voorstel van de raadsleden, de griffier of het college kan een informatiesessie georganiseerd worden. De hiervoor beschikbare momenten worden in de vergaderkalender van de raad voor het lopende jaar vastgelegd. De agendacommissie kan hiervan indien nodig afwijken.
Een informatiesessie is bedoeld als een openbare, informele bijeenkomst voor raadsleden commissieleden, gericht op informatie-uitwisseling en verdieping van kennis, ter voorbereiding op het formele besluitvormingstraject. Deze informatieve sessies en onderwerpen worden tenminste 2 weken van tevoren aangemeld bij de agendacommissie.
Artikel 13 Ter inzage leggen van stukken
Paragraaf 1 Orde van de vergadering
Artikel 16. Handhaving van de orde
De voorzitter roept sprekers tot de orde als zij zich, naar het oordeel van de voorzitter, in beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen uitlaten, afwijken van het in behandeling zijnde onderwerp, andere sprekers herhaaldelijk interrumperen, dan wel anderszins de orde verstoren. Sprekers die hieraan geen gevolg geven, kunnen door hem het woord ontnomen worden over het onderwerp van bespreking.
De voorzitter kan, gehoord hebbende de vergadering, besluiten een raadslid of commissielid, dat door zijn gedragingen de geregelde gang van zaken belemmert, het verdere verblijf in de vergadering te ontzeggen. Het raadslid of commissielid verlaat hierop onmiddellijk de vergadering. Zo nodig doet de voorzitter hem verwijderen. Bij herhaling van zijn gedrag kan het raadslid of commissielid bovendien voor ten hoogste drie maanden de toegang tot de vergadering worden ontzegd.
Voor een schorsing tijdens de raadsvergadering geldt dat per onderwerp voor de eerste schorsing een maximale schorsingstijd is van 15 minuten. Na afloop wordt door degene die de schorsing heeft aangevraagd de reden voor de aanvraag gegeven. Indien hierbij wordt gevraagd om een nieuwe schorsing gebeurt dit met opgaaf van redenen en de gevraagde schorsingstijd.
Artikel 21. (Digitale) Stemming
Een raadslid dat zich bij het uitbrengen van zijn stem vergist, kan deze vergissing herstellen totdat het volgende raadslid heeft gestemd. Bemerkt het raadslid zijn vergissing pas later, dan kan deze, nadat de voorzitter de uitslag van de stemming bekend heeft gemaakt, aantekening in het verslag vragen van zijn vergissing. Dit brengt geen verandering in de uitslag van de stemming.
Artikel 22. Stemming over amendementen en moties
Artikel 23. Stemming over personen
Wanneer ook bij deze tweede stemming door niemand de volstrekte meerderheid is verkregen, heeft een derde stemming plaats tussen twee personen, die bij de tweede stemming de meeste stemmen op zich hebben verenigd. Zijn bij de tweede stemming de meeste stemmen over meer dan twee personen verdeeld, dan wordt bij een tussenstemming uitgemaakt tussen welke twee personen de derde stemming zal plaatshebben.
Paragraaf 3 Bevoegdheden en instrumenten
Artikel 25. Recht op informatie
Artikel 28. Initiatiefvoorstel
Nadat het college schriftelijk wensen of bedenkingen ter kennis van de raad heeft gebracht of kenbaar heeft gemaakt hiertoe niet te zullen overgaan, dan wel nadat de in het tweede lid gestelde termijn is verlopen, wordt het voorstel op de agenda van de eerstvolgende raadsvergadering geplaatst. Als de schriftelijke oproep hiervoor reeds verzonden is wordt het voorstel op de agenda van de daaropvolgende raadsvergadering geplaatst.
De behandeling van het voorstel vindt plaats nadat alle op de agenda voorkomende voorstellen en onderwerpen zijn behandeld, tenzij de raad oordeelt dat het voorstel samen met een ander geagendeerd voorstel of onderwerp gecombineerd kan worden óf het voorstel eerst dient te worden behandeld binnen een commissie.
Over verzoeken tot het houden van een interpellatie, die ten minste 48 uur voor aanvang van een raadsvergadering zijn ingediend of in naar het oordeel van de raadsvoorzitter spoedeisende gevallen, wordt tijdens de eerstvolgende raadsvergadering gestemd. In andere gevallen tijdens de daaropvolgende raadsvergadering.
Artikel 31. Schriftelijke vragen
De vragensteller mag als reactie op de beantwoording maximaal één aanvullende vraag stellen als het antwoord hem niet duidelijk is. De overige leden van de raad wordt, indien nodig, eveneens éénmaal de mogelijkheid geboden een aanvullende vraag over het onderwerp te stellen. Interrupties tijdens de vragenronde zijn niet toegestaan en er kunnen geen moties ingediend .
Hoofdstuk 4. Besloten raadsvergaderingen
Artikel 33. Besloten vergaderingen
Artikel 35 Opheffing geheimhouding
Als de raad op grond van artikel 89, vierde lid, van de gemeentewet voornemens is de geheimhouding van aan de raad verstrekte informatie op te heffen, wordt, als het orgaan dat geheimhouding heeft opgelegd daarom verzoekt, daarover in een besloten raadsvergadering met het desbetreffende orgaan overleg gevoerd.
Hoofdstuk 5. Toehoorders en pers.
Artikel 37. Geluid- en beeldregistraties
Artikel 38. Uitleg reglement van orde
In gevallen waarin dit reglement van orde niet voorziet of bij twijfel omtrent de toepassing van het reglement van orde, beslist de raad op voorstel van de voorzitter.
Artikel 39. Inwerkingtreding en citeertitel
Het “Reglement van orde voor de politieke avond en raadsvergadering van de gemeente Dijk en Waard 2022” vastgesteld op 3 januari 2022, wordt ingetrokken met ingang van de datum van inwerkingtreding van deze verordening.
[Artikel 39 lid 1 bevat een kennelijke verschrijving. Hier wordt bedoeld: Het “Reglement van orde van de gemeenteraad Dijk en Waard 2024” vastgesteld op 22 oktober 2024, wordt ingetrokken met ingang van de datum van inwerkingtreding van deze verordening.]
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-135890.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.