Aasterbergstaat tweede laadplaats bij bestaande laadpaal

Datum verkeersbesluit: 25 maart 2025

Zaaknummer: 4468267

HET COLLEGE VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN ARNHEM;

 

gelet op:

  • artikel 2 en artikel 18, eerste lid, onderdeel d van de WvW 1994,

  • het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990),

  • het bepaalde in de artikelen 12, 15 en 21 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer;

 

b e s l u i t:

 

  • 1.

    door het verwijderen en aanbrengen van onderborden (model OB504) onder het E8 van bijlage 1 van het RVV 1990, naast de bestaande laadplaats aan de Aasterbergstraat, nabij huisnummer 27 in Arnhem, een tweede parkeerplaats te reserveren voor het opladen van elektrische auto’s.

 

Afbeelding aan te brengen onderbord OB504

Genoemde wegen zijn in beheer bij de gemeente Arnhem.

 

Achtergrond en motivatie

Het beleid voor de gemeente Arnhem op het gebied van energietransitie is vastgelegd in de het Programma New Energy made in Arnhem en verder uitgewerkt in het Uitvoeringskader elektrisch laden in Arnhem. In het Uitvoeringskader elektrisch laden in Arnhem staat hoe de gemeente Arnhem ervoor wil zorgen om op tijd voldoende laadvoorzieningen voor elektrische auto’s in de stad te realiseren. Om dit doel te bereiken werkt de gemeente samen met een exploitant die de laadpalen in de openbare ruimte plaatst en onderhoudt. De gemeente Arnhem reserveert parkeerplaatsen voor het opladen van de elektrische voertuigen. Aan een laadpaal kunnen twee auto’s tegelijkertijd worden opgeladen. Bij de laadpaal aan de Aasterbergstraat, nabij huisnummer 27, is nu een parkeerplaats gereserveerd die alleen mag worden gebruikt voor het opladen van elektrische voertuigen. Er is behoefte om hier ook de tweede parkeerplaats voor dit doel te reserveren. Dit blijkt uit het feit dat een plaats voor het opladen van elektrische voertuigen onvoldoende is om aan de vraag te voldoen. Het aantal elektrische/hybride voertuigen is het afgelopen jaar harder gestegen dan de uitbreiding van laadplaatsen in dit deel van de wijk. Vaak parkeren nu voertuigen in de groenstrook naast het gereserveerde vak voor het opladen van elektrische voertuigen als er al een ander voertuig aan de laadpaal gekoppeld staat. Hierdoor raakt de groenstrook beschadigd.

 

Belangenafweging artikel 2 Wegenverkeerswet 1994 (WvW)

De in onderstaand verkeersbesluit genoemde verkeersmaatregelen strekken tot de volgende in artikel 2 van de WvW genoemde belangen:

  • Het voorkomen of beperken van de door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade, alsmede de gevolgen voor het milieu.

  • Het bevorderen van doelmatig of zuinig energieverbruik.

Het aanwijzen van parkeerplaatsen ten behoeve van het laden van elektrische voertuigen zou, omdat dit ten koste gaat van (vergunningen)parkeerplaatsen, als in strijd met het belang van het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer kunnen worden gezien. Wij zijn van mening dat er sprake is van een geringe mate van vrijheidsbeperking en dat de algemene belangen die met dit besluit gediend zijn, namelijk het verminderen van schadelijke gevolgen voor het milieu en de bevordering van doelmatig of zuinig energieverbruik door beïnvloeding van het mobiliteitsgedrag, zwaarder wegen.

 

Daarnaast wil de gemeente Arnhem rekening houden met de te verwachten snelle groei van de elektrische mobiliteit. Daarom reserveren wij bij elke laadvoorzieningen direct twee parkeerplaatsen. We zijn ons ervan bewust dat dit nu nog nodig is, maar later (als er veel meer elektrische auto’s zijn dan auto’s met een verbrandingsmotor) achterwege kan blijven.

 

Het college erkent dat een laadplek zorgt voor een verhoging van de parkeerdruk. Laadplekken zullen enerzijds op de momenten dat zij bezet zijn, een deel van de parkeerdruk in de onmiddellijke omgeving wegnemen. Anderzijds kan een laadplek minder lang bezet blijven dan een reguliere parkeerplaats. In die zin zal een laadplek een verhoging van de parkeerdruk veroorzaken. Echter vormt deze verhoging van de parkeerdruk voor het college geen reden om van een verdere bevordering van de energietransitie af te zien. Het college richt zich op de taak om bijbehorende laadinfrastructuur tegen die tijd op orde te hebben. In 2035 mogen geen verbrandingsmotoren meer worden verkocht.

 

Advies Politie

Ingevolge artikel 24 van het BABW heeft er overleg plaatsgevonden met een door de Korpschef van Politie gemandateerde verkeersadviseur van de eenheid Oost Nederland. Deze stemt in met het verkeersbesluit.

 

Reacties op ons voornemen tot dit verkeersbesluit

Er is gelegenheid geboden om over het voornemen tot dit verkeersbesluit te reageren. Er zijn een reactie binnengekomen. Deze reactie komt kort samengevat op het volgende neer:

De parkeerdruk in de Aasterbergstraat is hoog. Het is moeilijk om na werktijd een parkeerplaats te vinden. Eerst is er een OC op een parkeerplaats geplaatst. Nu komt er weer een verplichte plek bij voor de elektrische voertuigen. Voorgesteld om een stuk groen om te zetten in parkeerplaats of om de laadpaal bij de Echterboschstraat te plaatsen langs de speelruin, waar zo goed als niemand parkeert.

 

Onze afweging en motivering

In de reactie zien wij geen redenen om van het voorgenomen verkeersbesluit af te zien.

Het aantal elektrische/hybride voertuigen is het afgelopen jaar harder gestegen dan de uitbreiding van laadplaatsen in dit deel van de wijk. Nu kunnen bestuurders van elektrische voertuigen zeer regelmatig niet hun voertuig opladen omdat de oplaadplaats al in gebruik is. Er staat hier al een laadpaal die door minimale aanpassingen voor een tweede elektrische voertuig geschikt kan worden gemaakt om op te laden.

 

Wij zijn er niet van overtuigd dat de parkeerdruk als gevolg van het aanwijzen van deze tweede plaats zo zwaar toeneemt, dat wij van het voorgenomen besluit moeten afzien. Hierom, gelet op de laadbehoefte, en de hoge kosten die met een verplaatsing gemoeid zijn, vinden wij het niet noodzakelijk, noch gewenst op de laadpaal naar de Echterboschstraat te verplaatsen, of openbaar groen op te offeren.

 

Gelet op het voorgaande komen wij tot de conclusie dat de verkeersmaatregelen in dit verkeersbesluit noodzakelijk, effectief en evenredig zijn en dat er geen omstandigheden zijn die ertoe moeten leiden dat wij van dit verkeersbesluit afzien of het verkeersbesluit moeten wijzigen.

 

Het college van burgemeester en wethouders van Arnhem,

namens het college,

 

J. Weijman

Hoofd van de afdeling Vergunning en Handhaving a.i.

 

Bezwaar

Als u het met deze beslissing niet eens bent, kunt u op grond van de Algemene wet bestuursrecht binnen zes weken na de dag waarop deze beslissing is bekendgemaakt een bezwaarschrift indienen. Uw bezwaarschrift moet u motiveren en ondertekenen en sturen naar:

 

Het college van burgemeester en wethouders van Arnhem

Postbus 9200

6800 HA Arnhem

 

Als u de werking van dit besluit daarnaast wilt laten opschorten kunt u de rechter verzoeken om een voorlopige voorziening te treffen, op grond van artikel 8:81 van de Algemene wet bestuursrecht. Uw verzoek om voorlopige voorziening stuurt u in tweevoud naar:

 

De voorzieningenrechter van de rechtbank Gelderland

Afdeling bestuursrecht

Walburgstraat 2-4

Postbus 9030

6800 EM Arnhem

 

Naar boven