Gemeente Rheden - Verzamelverkeersbesluit voor het reserveren van meerdere parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen gemeente Rheden

Kenmerk RHD2025-VKB-292

Dossier/zaaknummer Z2025-004018

Burgemeester en wethouders van Rheden;

Overwegen het volgende:

INLEIDING

Binnen de gemeente Rheden zijn de Nota ‘Rheden op weg naar CO2 neutraal’ en de Klimaataanpak in Rheden 2019-2022 ‘Aan de slag voor een duurzaam klimaat’ van kracht.

Eind november 2022 heeft de gemeenteraad de ‘Visie laadinfrastructuur gemeente Rheden’ vastgesteld.

Een van de doelstellingen in dit programma is het stimuleren van elektrisch rijden. Hiervoor zijn openbare oplaadpunten nodig.

BEVOEGDHEID

Onze bevoegdheid tot het nemen van dit besluit ontlenen wij aan het bepaalde in de artikelen 15 en 18 van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994), de artikelen 12 en verder van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en het Mandaatbesluit Rheden 2020.

De in dit verkeersbesluit genoemde wegen zijn wegen als bedoeld in artikel 1 lid 1 sub b van de WVW 1994 en zijn in beheer bij de gemeente Rheden.

Ingevolge artikel 24 van het BABW heeft er overleg plaatsgevonden met een door de Korpschef van Politie gemandateerde verkeersspecialist van de eenheid Oost Nederland.

DOEL

Gelet op artikel 2 van de WVW 1994 strekt de verkeersmaatregel tot het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan. Voorts strekt de verkeersmaatregel tot het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, als bedoeld in de Wet milieubeheer alsmede het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik, als bedoeld in artikel 2 lid 3 van de Wegenverkeerswet.

In dit verkeersbesluit worden parkeerplaatsen uitsluitend ten behoeve van het opladen van elektrische voertuigen aangewezen.

OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT

In het Nationale klimaatakkoord is vastgesteld dat vanaf 2030 alle nieuwe personenauto’s emissieloos zijn. Dat wil zeggen dat zij geen uitlaatgassen meer uitstoten.In deze visie zijn knelpunten, zoals extra parkeerdruk en de capaciteit van het elektriciteitsnetwerk als risico genoemd.

De aanleg van openbare laadpalen voor auto’s is een van de doelen in de Rhedense Klimaataanpak.

Niet alle eigenaren van elektrische auto’s kunnen op eigen terrein een oplaadvoorziening maken.

Voor die mensen wil de gemeente Rheden in het openbare gebied oplaadpunten aanleggen.

De provincie Gelderland heeft onderzocht dat in Rheden in 2025-2030 ongeveer 50 tot 150 nieuwe openbare laadpalen nodig zijn.

Leverancier

De gemeente Rheden besteedt de plaatsing, onderhoud en exploitatie uit.

Plankaart

Wij hebben een plankaart gemaakt, waarop locaties zijn aangegeven waar in de toekomst mogelijk oplaadpunten kunnen worden aangelegd. Het doel is te komen tot een netwerk waarbij alle inwoners die niet op eigen terrein kunnen opladen binnen 250 meter loopafstand een elektrisch oplaadpunt voor hun auto kunnen vinden.Voor de keuze van de locaties hebben wij de volgende uitgangspunten gehanteerd:

- Een plek binnen ca. 250 meter loopafstand van de woning van een aanvrager.

- Een plek waar minimaal twee parkeerplaatsen gereserveerd kunnen worden voor elektrisch laden.

- Een plek met zo min mogelijk kans op schade aan (de wortels van de) bomen en beplanting.

- Het zoveel mogelijk rekening houden met de privacy van de omwonenden.

- De locatie van het laagspanningsnet.

Laadpaal

Een laadpaal heeft twee oplaadpunten.

Wij besluiten om bij elke laadpaal twee parkeerplaatsen te reserveren als oplaadpunt.

Proactief aanwijzen van locaties voor oplaadpunten

Voorliggend verkeersbesluit beschrijft het reserveren van parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen voor de proactieve laadpalen in het jaar 2025 en 2026. Om de groei van elektrische voertuigen te faciliteren en ervoor te zorgen dat laadinfrastructuur geen beperkende factor is voor de groei van elektrische voertuigen, worden deels laadpalen proactief geplaatst. Om te komen tot een realistisch aantal proactieve laadpalen voor zowel de exploitant als de gemeente, is een berekening uitgevoerd op basis van de prognoses van ElaadNL. In Rheden worden in deze periode 22 laadpalen op proactieve wijze geplaatst, waarvan in dit besluit er nu 21 worden vastgesteld. De laatste locatie volgt op een later moment.

De proactieve laadpalen worden geplaatst aan de hand van een plankaart. Deze plankaart borgt een gespreid netwerk van de laadinfrastructuur.

Parkeerverbod

Overeenkomstig artikel 18 van het BABW moeten de aard en de omvang van de maatregel worden aangegeven. De hiervoor benoemde verkeersmaatregel wordt uitgevoerd door middel van het plaatsen van verkeersbord E8c van bijlage 1 van het RVV 1990 en een onderbord met pijlen dat aanduidt dat het verkeersbord van toepassing is op specifieke parkeerplaatsen. Het gebruik van die parkeerplaatsen is geregeld in artikel 24, lid 1, sub d ten 2e van het RVV 1990, namelijk: ‘de bestuurder mag zijn voertuig niet parkeren op een parkeergelegenheid op een andere wijze of met een ander doel dan op het bord of op het onderbord is aangegeven’. Het exclusief parkeren voor elektrische auto’s is slechts toegestaan met als doel de auto op te laden, zodat het oplaadpunt voor meerdere gebruikers beschikbaar is.

De situatieschetsen hieronder visualiseren de betreffende verkeersmaatregel.

APV

De gemeente is aansprakelijk voor schade of ongeval door materialen aan boven of op de openbare weg. Het is inwoners daarom niet toegestaan een (laad-)kabel over het trottoir te leggen of te spannen.

Dit verbod ligt vast in de Algemene Plaatselijke Verordening van de gemeente Rheden.

Locaties

De gemeente Rheden gaat overeenkomstig de Plankaart een openbaar laadpunt (proactief) realiseren op de volgende locaties:

- Dieren:

Abelenlaan naast Magnolialaan 1, Abelenlaan naast Taxuslaan 2, Hazelaarhof naast huisnummer 12, de Vlashegge nabij huisnummer 104, De Vlashegge naast huisnummer 40, Vlierhof 2 naast Meidoornlaan 126, Meidoornlaan naast Pijnboomhof 2, Esdoornhof naast Meidoornlaan 66, Domeinlaan thv 222, De Beverodelaan naast huisnummer 63, Nachtegaallaan nabij Mezenlaan 107, Industrielaan achter Patrijslaan 69, Industrielaan achter Patrijslaan 33, Vogelplantsoen naast huisnummer 2-12, Van Limburg Stirumstraat t.o. huisnummer 30, Wilhelminaweg t.o. 106, Willem Pijperlaan t.o. 46,

- Laag Soeren:

Bosmarklaan-naast Rozesteinweg 4a,

- Ellecom:

Binnenweg thv 43b, Binnenweg thv de Selsweg,

- Velp:

Annastraat naast huisnummer 55;

De motivatie waarom een laadpaal hier geplaatst wordt staat hierboven in de paragraaf Plankaart verwoord.

BELANGENAFWEGING

Op veel plekken in de gemeente Rheden is sprake van een hoge parkeerdruk. Als parkeerruimte bestemd wordt voor elektrisch opladen, mogen andere auto’s daar niet meer geparkeerd worden.

Elektrische auto’s staan er niet de hele dag. Dus het is mogelijk dat parkeerplaatsen voor elektrisch opladen de eerste tijd regelmatig leeg staan, terwijl de rest van de straat vol is. Wij erkennen dat. Het belang van het ontwikkelen van een openbaar oplaadnetwerk wordt belangrijker geacht dan het verlies aan openbare (algemene) parkeergelegenheid.

Gelet op artikel 2 van de WVW 1994 komt het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer in het geding bij het treffen van deze verkeersmaatregel. Het treffen van een of meer verkeersmaatregelen is een normale maatschappelijke ontwikkeling waarmee eenieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van de betrokkenen blijven.

Gelet op de hierboven beschreven overwegingen wordt het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer in deze specifieke situatie minder belangrijk geacht dan het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan en het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

De locaties voor de elektrische oplaadpunten zijn dan ook met zorg gekozen. Wij willen schoon vervoer stimuleren. Elektrisch rijden zal de komende jaren enorm toenemen. Op dit moment zijn er geen andere laadpalen op loopafstand van de hierboven genoemde locaties.

Gelet op artikel 12 van het BABW is voor het plaatsen van bord E8c van bijlage 1 van het RVV 1990 tezamen met het bijbehorende pijlonderbord - een verkeersbesluit vereist.

Er zijn geen aanwijzingen dat er sprake is van belangen die strijdig zijn met de gewenste verkeersmaatregelen, in die mate dat gesproken kan worden van onevenredigheid als bedoeld in artikel 3:4, lid 2, van de Algemene wet bestuursrecht.

BEKENDMAKING

Wij publiceren dit besluit op 2 april 2025 in de Regiobode en op 31 maart 2025 op de website www.officielebekendmakingen.nl.

In de linker kolom op de website vindt u een link naar de foto met de exacte locatie van de nieuwe laadpaal.

MOGELIJKHEDEN TOT BEZWAAR

U kunt bezwaar maken als u het niet eens bent met dit besluit. Dit recht heeft u volgens de Algemene wet bestuursrecht. Onder aan dit besluit staat beschreven hoe u dit kunt doen.

BESLUIT

en besluiten als volgt:

Door plaatsing van borden E8c van Bijlage I van het RVV 1990 met een onderbord met pijlen, waaruit blijkt dat het bord voor twee parkeerplaatsen van toepassing is, aanwijzen van twee parkeerplaatsen ten behoeve van elektrisch laden op de navolgende locaties:

- Dieren:

  • 1.

    Abelenlaan naast Magnolialaan 1,

  • 2.

    Abelenlaan naast Taxuslaan 2,

  • 3.

    Hazelaarhof naast huisnummer 12,

  • 4.

    De Vlashegge nabij huisnummer 104,

  • 5.

    De Vlashegge naast huisnummer 40,

  • 6.

    Vlierhof 2 naast Meidoornlaan 126,

  • 7.

    Meidoornlaan naast Pijnboomhof 2,

  • 8.

    Esdoornhof naast Meidoornlaan 66,

  • 9.

    Domeinlaan thv 222,

  • 10.

    Beverodelaan naast huisnummer 63,

  • 11

    Nachtegaallaan nabij Mezenlaan 107,

  • 12

    Industrielaan achter Patrijslaan 69,

  • 13

    Industrielaan achter Patrijslaan 33,

  • 14

    Vogelplantsoen naast huisnummer 2-12,

  • 15

    Van Limburg Stirumstraat t.o. huisnummer 30,

  • 16

    Wilhelminaweg t.o. 106,

  • 17

    Willem Pijperlaan t.o. 46,

- Laag Soeren:

  • 1.

    Bosmarklaan-naast Rozesteinweg 4a,

- Ellecom:

  • 1.

    Binnenweg thv 43b,

  • 2.

    Binnenweg thv de Selsweg,

- Velp:

  • 1.

    Annastraat naast huisnummer 55;

een en ander overeenkomstig onderstaande situatieschetsen:

De Steeg, 31 maart 2025

burgemeester en wethouders van Rheden.

MOGELIJKHEDEN TOT BEZWAAR

U kunt bezwaar maken als u het niet eens bent met dit besluit. Dit recht heeft u volgens de Algemene wet bestuursrecht.

Wilt u bezwaar maken? Stuur dan binnen 6 weken een bezwaarschrift naar:

Het college van burgemeester en wethouders

Team Woon- en Leefomgeving

Postbus 9110

6994 ZJ DE STEEG

In uw bezwaarschrift moet minimaal staan:

 

  • 1.

    Uw naam en adres.

  • 2.

    De datum waarop u de brief geschreven hebt.

  • 3.

    Een omschrijving van het besluit waar u het niet mee eens bent en het zaaknummer Z2025-004018

     

  • 4.

    Stuur ook een kopie van dat besluit mee.

  • 5.

    De redenen waarom u het niet eens bent met dit besluit.

  • 6.

    Het bezwaarschrift moet u ondertekenen.

Goed om te weten: als u bezwaar maakt, blijft het besluit gelden

Wilt u dit voorkomen? Dat kan alleen met een voorlopige voorziening bij zeer dringende spoedeisende redenen. U kunt een voorlopige voorziening aanvragen bij de rechter.

Een voorlopige voorziening betekent dat u vraagt om een schorsing van het besluit totdat er een besluit is genomen op uw bezwaarschrift. Dit kan via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Hiervoor heeft u een DigiD nodig.

Wilt u liever een brief sturen? Dat kan ook. Stuur dan ook een kopie mee van het besluit waarvoor u een voorlopige voorziening wilt. Het adres is:

Rechtbank Gelderland

Team Bestuursrecht

Postbus 9030

6800 EM ARNHEM

Kosten (griffierecht)

Voor het indienen van een verzoek om voorlopige voorziening bent u griffierecht verschuldigd.

Het griffierecht is € 51,00 voor mensen in huurtoeslag- en sociale zekerheidsvoorzieningen,

€ 187,00 voor anderen en € 371,00 voor rechtspersonen (artikel 8:41 Algemene wet bestuursrecht).

Naar boven