Gelet op:
- de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994 (WVW), het reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV), het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) en de Algemene wet Bestuursrecht (Awb);
- artikel 15, eerste lid, van de WVW 1994;
- artikel 15, tweede lid, van de WVW 1994;
- artikel 2, eerste lid, onder a, c en d van de WVW 1994;
- artikel 18, eerste lid, onder d van de WVW 1994;
Overwegende dat:
- Op 12 juni 2023 een verkeersbesluit is gepubliceerd voor de herinrichting van de Storm van ’s-Gravesandeweg;
- In dit verkeersbesluit onder andere het opheffen van het fietspad op de Schouwweg (noord) is opgenomen;
- Tegen dit verkeersbesluit geen bezwaren zijn ingediend en daarom onherroepelijk is geworden;
- Op 1 december 2023 een petitie is gestart om het fietspad te behouden;
- Er naar aanleiding van de petitie een second opinion is uitgevoerd en tevens nog extra verkeerstellingen zijn uitgevoerd;
- Er opnieuw advies is gevraagd aan de politie, Veiligheidsregio Haaglanden, ANWB, SWOV, Fietsersbond, bewoners en de Montessorischool;
- Gezien de adviezen er geen aanleiding was om het ontwerp voor de Schouwweg (noord) aan te passen;
- De gemeenteraad desondanks op 26 maart 2024 heeft besloten om een onverplicht half verhard fietspad aan te leggen;
- Er sindsdien is gebleken dat het bord G13 ‘Onverplicht fietspad’ een sterk aanzuigende werking heeft op fietsverkeer waardoor conflicten optreden op het pad;
- er overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg heeft plaatsgevonden met de politie-eenheid Den Haag, afdeling Infrastructuur, en;
- op 05/03/2025 de politie heeft laten weten: ‘’Negatief te adviseren, fietsers dienen gebruik te maken van de rijbaan van de ETW30 waardoor een uitzonderingspositie op een voetpad geen noodzaak is’’;
- De politie in feite adviseert om helemaal geen fietsers toe te laten op het desbetreffende halfverhardingspad;
- Ondanks dit negatieve advies van de politie er toch voor wordt gekozen het besluit te handhaven, om beter te voldoen aan de oorspronkelijke intentie van het verkeersbesluit - een intentie waarover de politie eveneens bedenkingen had –;
- Om toekomstige conflicten tussen fietsers en voetgangers te vermijden, zonder het technische gebruik van het pad te wijzigen;
- Dit besluit (kwetsbare) fietsers nog steeds de keuze geeft om gebruik te maken van het pad;
- Het voor overige fietsers duidelijk is dat de voornaamste plek voor hen op de rijbaan is;