Aanleiding
Gemeente Meppel wil in 2040 CO2 neutraal zijn. De invloed van vervoer van personen en goederen (mobiliteit) op de uitstoot van CO2 is aanzienlijk. Elektrisch rijden draagt bij aan een schonere lucht, minder geluidoverlast, minder verbruik van energie en minder afhankelijkheid van fossiele brandstoffen. Daarmee draagt elektrisch rijden bij aan gemeentelijke doelstellingen op het gebied van energie, klimaat en duurzaamheid. Het bezit en gebruik van elektrische voertuigen groeit snel. Hierdoor is er toenemende behoefte aan het laden van voertuigen, ook in de openbare ruimte.
Ter hoogte van bovenstaand adres staat een laadpaal. Bij deze laadpaal is één parkeervak aangewezen voor het laden van elektrische voertuigen. Uit de gebruiksgegevens blijkt dat de laadpaal voldoende wordt gebruikt om ook het tweede parkeervak aan te wijzen voor elektrisch laden.
Belangenafweging
Door het aanwijzen van een tweede parkeervak voor elektrische voertuigen zal de parkeerdruk op deze locatie in beperkte mate toenemen. In kader van de duurzame ambities van de gemeente Meppel wordt het verduurzamen van de mobiliteit verkozen boven de beperkte toename van de parkeerdruk. Parkeren in dit parkeervak is alleen mogelijk tijdens het laden van het voertuig. De parkeerplek is openbaar beschikbaar voor alle elektrische voertuigen.
Gelet op:
- Artikel 15, lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994, waarin is bepaald dat een verkeersbesluit moet worden genomen voor plaatsing van artikel 12 van het Besluit Administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (hierna: BABW) opgenomen verkeerstekens, evenals onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;
- Artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994, waarin is bepaald dat verkeersbesluiten voor wegen onder beheer van de gemeente Meppel worden genomen door Burgemeester en Wethouders;
- Het Mandaat-, volmacht- en machtigingsbesluit 2020 van de gemeente Meppel waarin geregeld wordt dat de teammanager gemandateerd is dit besluit te nemen.
Overwegingen ten aanzien van het besluit
- het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik;
- elektrisch rijden beter is voor het milieu dan rijden met een verbrandingsmotor;
- een belangrijke doelstelling stimuleren van elektrisch rijden is;
- het aantal elektrische voertuigen in Nederland de komende jaren verder zal toenemen;
- de vraag naar laadmogelijkheden in de openbare ruimte daarmee ook zal toenemen;
- dat door een omwonende een verzoek is gedaan voor het toewijzen van een tweede parkeervak voor elektrische laden omdat één parkeervak voor elektrisch laden in de praktijk ontoereikend blijkt te zijn;
- het laadobject volgens de gebruiksgegevens regelmatig wordt gebruikt (>1.000 kwh per maand over de afgelopen 3 maanden);
- dat het reserveren van een tweede parkeervak voor het opladen van elektrische voertuigen de parkeerdruk in het gebied in beperkte mate beïnvloedt;
- dat het stimuleren van elektrisch rijden wordt geprevaleerd boven de geringe toename van de parkeerdruk;
- dat het mogelijk is dat ook bewoners uit de buurt of bezoekers hier hun elektrische voertuig opladen;
- het parkeren op de aangewezen plaats alleen is toegestaan tijdens het laden van het voertuig;
- dat het reserveren van het parkeervak en het plaatsen van de laadinfrastructuur de veiligheid en doorgang van het verkeer niet nadelig beïnvloedt;
- dat de betreffende parkeerlocatie binnen de bebouwde kom van Meppel ligt, dat deze openbaar toegankelijk is en in beheer en onderhoud is bij de gemeente Meppel;
- de weg in stand wordt gehouden en de bruikbaarheid wordt gewaarborgd;
- dat overleg heeft plaatsgevonden met de politie, waarbij deze positief heeft geadviseerd op dit besluit.