Gemeenteblad van Edam-Volendam
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Edam-Volendam | Gemeenteblad 2025, 131811 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Edam-Volendam | Gemeenteblad 2025, 131811 | verkeersbesluit of -mededeling |
Verkeersbesluit instellen tijdelijk parkeerverbod Westeinde en Seevancksweg, Oosthuizen
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Edam-Volendam
Het bepaalde in artikel 15, eerste lid en artikel 18, eerste lid onder d, van de Wegenverkeerswet 1994, het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer en het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;
de Mandaatregeling Edam-Volendam d.d. 29-03-2022, waarmee het college van burgemeester en wethouders de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten heeft gemandateerd aan het hoofd van de afdeling Openbare Werken.
Daaruit in het bijzonder de volgende bepalingen:
• Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
• De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.
• Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.
• Artikel 37 van het BABW bepaalt dat de tijdelijke plaatsing van verkeersborden en de tijdelijke maatregelen geschieden krachtens een verkeersbesluit indien de omstandigheden die tot de tijdelijke plaatsing of tot de tijdelijke maatregel leiden van langere duur zijn dan vier maanden dan wel zich regelmatig voordoen.
• Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen voor verkeersbesluiten:
a. het verzekeren van de veiligheid op de weg;
b. het beschermen van weggebruikers en passagiers;
c. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
d. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.
2. In tweede instantie ook voor:
a. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;
b. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.
Overwegingen ten aanzien van het besluit
De bouw van woningen in het woningbouwproject in Waterrijk Fase 3 is het noodzakelijk van diepladers gebruik te maken voor het type woningen dat wordt gerealiseerd.
De gemeenteraad van de voormalige Zeevang heeft voor het bouwverkeer ten behoeve van Waterrijk afgesproken een routeprotocol in te stellen via het Westeinde en de Seevancksweg, en dat het bouwverkeer niet via de Klemweg en Middelie rijdt. Dat maakt dat de te volgen route beschikbaar moet worden gemaakt voor het passeren van het bouwverkeer. Het Westeinde en de Seevancksweg zijn beiden erftoegangswegen binnen de bebouwde kom. Op erftoegangswegen binnen de bebouwde kom is parkeren op de rijbaan in beginsel toegestaan, zolang dat niet op kruispunten en voor uitritten gebeurt.
Om de passage van diepladers veilig te maken, en om kwetsbare deelnemers op de route ook een veilige doorgang te kunnen geven, dient de rijbaan vrij te zijn van geparkeerde voertuigen.
De transporten met diepladers zullen plaatsvinden van 25 augustus 2025 tot en met 11 februari 2026. In die periode zijn er dagelijks circa 6 vervoersbewegingen per richting met een dieplader tussen 06:30 uur en 16:00 uur. Tussen 08:00 en 09:00 en tussen 13:30 en 14:30 zal er geen verkeer met diepladers zijn met het oog op de veiligheid van de schoolgaande kinderen.
Voor deze transporten geldt een maximale rijsnelheid van 15 km/h, hetgeen is afgesproken met de opdrachtgever van de transporten en de partijen betrokken bij de realisatie van de woningen in Waterrijk.
Het parkeerverbod in dit verkeersbesluit geldt op alle dagen van de week, omdat anders niet gegarandeerd kan worden dat een geparkeerd voertuig is verwijderd door de eigenaar of bestuurder van het voertuig. Een parkeerverbod voor bepaalde dagen of tijdstippen vergroot zodoende de kans op het moeten besluiten tot wegslepen en in bewaring stellen van het voertuig. Dat komt de voortgang van het werk niet ten goede, omdat dat van invloed is op de duur en de implicaties van dit verkeersbesluit.
Dit parkeerverbod, dat met het bord E1 als bedoeld in bijlage 1 van het RVV1990 is aangegeven, geeft een parkeerverbod op de rijbaan aan. Parkeren in de parkeervakken en de parkeerhavens op de Seevancksweg blijft op basis hiervan toegestaan.
De parkeerverboden kunnen een plaatselijk tekort aan parkeerruimte veroorzaken, waardoor automobilisten op een wat grotere afstand bij de bestemming vandaan moeten gaan parkeren. Dat weegt niet op tegen de noodzaak van een zo veilig mogelijk verkeersafwikkeling op de Seevancksweg en het Westeinde.
Dit verkeersbesluit draagt bij aan het het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers, het waarborgen van de bruikbaarheid van de weg en het voorkomen of beperken van hinder, overlast en schade door het verkeer.
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Op grond van artikel 37 van het BABW geldt dat, in afwijking van artikel 35 van het BABW, voor de tijdelijke plaatsing van tijdelijke maatregelen deze krachtens een verkeersbesluit geschieden indien de omstandigheden die tot de tijdelijke plaatsing van de tijdelijke maatregel leiden langer duren dan vier maanden dan wel zich regelmatig voordoen. Het is op het moment van deze publicatie niet zeker dat het parkeerverbod minder lang dan 4 maanden van kracht blijft.
Bij Westeinde 4, Seevancksweg 1 en Seevancksweg 8 zijn reeds parkeerverboden van kracht welke in stand blijven dan wel uitgebreid worden tijdens het parkeerverbod in dit verkeersbesluit. In de externe bijlage is de werking daarvan te zien.
Overleg heeft plaatsgevonden met de gemandateerde van de korpschef van politie, waarbij te kennen is gegeven dat met het voorgestelde verkeersbesluit wordt ingestemd.
Een parkeerverbod in te stellen op het Westeinde tussen huisnummers 2 en 7 op de Seevancksweg tussen huisnummer 2a en het kruispunt met De Fabriek; en
Dit aan de weggebruiker kenbaar te maken middels de plaatsing van het bord E1 als bedoeld in bijlage 1 van het RVV1990, conform het bordenplan in de externe bijlage bij dit verkeersbesluit.
Dat dit verkeersbesluit van kracht is tussen augustus 2025 en januari 2026, voor zo lang als de duur van de bouwwerkzaamheden waarvoor het tijdelijke parkeerverbod noodzakelijk is.
Het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Edam-Volendam
Namens deze,
A. Okx
Hoofd van de afdeling Openbare Werken
Belanghebbenden kunnen op grond van artikel 7.1 van de Algemene wet bestuursrecht binnen zes weken na deze publicatie, hiertegen een bezwaarschrift indienen bij burgemeester en wethouders, postbus 180, 1130 AD Volendam.
Daarnaast kan op grond van artikel 8.81 van genoemde wet, indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist, de voorzieningenrechter te Haarlem worden verzocht een voorlopige voorziening te treffen.
U kunt ook digitaal een voorlopige voorziening aanvragen bij genoemde rechtbank via www.loket.rechtspraak.nl. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-131811.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.