Gemeenteblad van Zwolle
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Zwolle | Gemeenteblad 2025, 131305 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Zwolle | Gemeenteblad 2025, 131305 | beleidsregel |
In deze Regeling wordt verstaan onder:
Invloedgebied: wanneer het plan gelegen is buiten het parkeervergunningengebied is het invloedgebied het gebied rondom een plan dat wordt begrensd op basis van acceptabele loopafstanden behorende bij de functie van het plan. Wanneer het plan gelegen is binnen een parkeervergunningengebied, is het invloedgebied voor de gebruikers gelijk aan de parkeersector en voor de bezoekers aangevuld met acceptabele loopafstanden.
Paragraaf 2. Parkeeropgave Zwolle
Deze paragraaf is van toepassing op het grondgebied van de gemeente Zwolle, met uitzondering van het gebied dat op de kaart in bijlage 2 is aangeduid als Spoorkwartier.
Artikel 3. Bepalen parkeeropgave
De parkeeropgave wordt bepaald op basis van de Parkeerkencijfers CROW en de in Bijlage 1 en Bijlage 2 opgenomen indeling. Een berekening die resulteert in een getal met een decimaal, wordt bij een decimaal van 4 of lager afgerond naar hetzelfde getal en bij een decimaal hoger dan 4 afgerond naar het eerstvolgende getal.
De parkeeropgave wordt als volgt bepaald:
Door toepassing van het gemiddelde in de bandbreedte van de Parkeerkencijfers CROW. Het realiseren van meer parkeerruimte is toegestaan tot aan de bovengrens die in de bandbreedte van de Parkeerkencijfers CROW is aangegeven. Afwijking van de bovengrens kan indien het voldoen aan die regel door bijzondere omstandigheden op overwegende bezwaren stuit;
Bij een wijziging van de functie of een wijziging van de gebruiksactiviteit wordt er rekening gehouden met de parkeeropgave die aan de/het te vervallen functie/gebruik kan worden toegeschreven, gerekend naar het maatgevend moment voor de nieuwe situatie, op basis van de huidige Parkeerkencijfers CROW. Voorwaarde daarbij is dat die functie/het gebruik in de laatste twee jaren vóór de datum van aanvraag omgevingsvergunning in de praktijk aanwezig was. Voor het bepalen van de parkeeropgave van de nieuwe situatie wordt de parkeeropgave gerelateerd aan de/het vervallen functie/gebruik verrekend met de parkeeropgave voor de nieuwe situatie.
binnen het parkeervergunningengebied indien zich één of meerdere van de onderstaande situaties voordoen:
indien op een andere wijze in de parkeeropgave is voorzien buiten het invloedgebied, voor zover deze andere wijze is gelegen binnen het gebied rondom het plan dat wordt begrensd op basis van acceptabele loopafstanden behorende bij de functie van het plan. De parkeeropgave moet in dat geval worden opgelost in een parkeeraccommodatie of op een andere wijze, voor zover deze andere wijze niet is gelegen in de openbare ruimte. Hieraan kan alleen toepassing worden gegeven onder de voorwaarde dat het adres/de adressen op de POET-lijst wordt/worden geplaatst.
Van het bepaalde in de voorgaande artikelen kan worden afgeweken als het voldoen aan de parkeeropgave voor plannen die zijn gelegen in de historische binnenstad en waarvan de parkeeropgave voor het gehele plan maximaal twee parkeerplaatsen bedraagt, op overwegende bezwaren stuit. De afwijking wordt alleen verleend onder de voorwaarde dat het adres/de adressen op de POET-lijst worden geplaatst.
Paragraaf 3. Parkeeropgave Spoorkwartier
Deze paragraaf is van toepassing op het gebied dat op de kaart in bijlage 2 is aangeduid als Spoorkwartier.
Artikel 5. Bepalen parkeeropgave auto
De parkeeropgave wordt als volgt bepaald:
op basis van de normen zoals die zijn opgenomen in bijlage 3, waarbij onderscheid wordt gemaakt in aandelen gebruikers en bezoekers. Indien deze berekening resulteert in een getal met een decimaal van 4 of lager wordt afgerond naar hetzelfde getal en bij een decimaal hoger dan 4 wordt afgerond naar het eerstvolgende getal;
voor de functie wonen wordt de parkeeropgave bedoeld onder a aangevuld met een parkeeropgave voor deelauto’s van minimaal 0,025 per woning. Indien deze berekening resulteert in een getal met een decimaal van 4 of lager wordt afgerond naar hetzelfde getal en bij een decimaal hoger dan 4 wordt afgerond naar het eerstvolgende getal;
bij een wijziging van de functie of een wijziging van de gebruiksactiviteit wordt er rekening gehouden met de parkeeropgave die aan de/het te vervallen functie/gebruik kan worden toegeschreven, gerekend naar het maatgevend moment voor de nieuwe situatie, op basis van de normen zoals die zijn opgenomen in bijlage 3. Voorwaarde daarbij is dat die functie/het gebruik in de laatste twee jaren vóór de datum van aanvraag omgevingsvergunning in de praktijk aanwezig was. Voor het bepalen van de parkeeropgave van de nieuwe situatie wordt de parkeeropgave gerelateerd aan de/het vervallen functie/gebruik verrekend met de parkeeropgave voor de nieuwe situatie.
Paragraaf 4. Overige bepalingen
Van het bepaalde in deze regeling kan worden afgeweken als het voldoen aan de artikelen door bijzondere omstandigheden op overwegende bezwaren stuit.
Artikel 10. Inwerkingtreding, overgangsbepaling en citeertitel
Deze Regeling treedt in werking met ingang van de datum van inwerkingtreding van het Bestemmingsplan Spoorzone, District Z, Werkplaatsen en Lurelui (het bestemmings¬plan). Indien deze Regeling na de datum van inwerkingtreding van het bestemmingsplan wordt gepubliceerd, dan treedt zij in werking op de eerste dag na publicatie van deze Regeling en heeft zij terugwerkende kracht tot en met de datum van inwerkingtreding van het bestemmingplan.
Aldus vastgesteld in de vergadering van 3 december 2024.
P. Snijders, burgemeester
F. Wijnandts, waarnemend secretaris
Bijlage 1 - Omgevingsadressendichtheid
https://cijfersoverzwolle.nl/jive?workspace_guid=1d3d938c-399e-43ef-842b-9620474d9e96
Figuur 1: Omgevingsadressendichtheid
Tabel 1:Legenda Omgevingsadressendichtheid: Eenheid adressen/ km2
Bijlage 2 - Zwolse parkeerzones
Onderstaand de kaart met de gebiedsindeling en de verschillende parkeerzones van de gemeente Zwolle. Uitgelicht is het Spoorkwartier in de Spoorzone.
https://www.zwolle.nl/parkeerzones
Figuur 2: Zwolse parkeerzones en gebiedsindeling
Bijlage 3 - Parkeernormen Spoorkwartier (auto)
|
Bedrijf arbeidsintensief/bezoekersextensief (industrie, laboratorium, werkplaats) |
||||
|
Bedrijf arbeidsextensief/bezoekersextensief (loods, opslag, transportbedrijf) |
||||
Deze Regeling Parkeernomen Zwolle is het kader voor het bepalen van de parkeeropgave bij fysieke ontwikkelingen op alle niveaus. Het is de leidraad voor het beoordelen van de parkeeropgave van stedenbouwkundige visies en plannen voor (her-)ontwikkeling van de fysieke leefomgeving en is ook het kader dat invulling geeft aan het begrip “voldoende parkeer- of stallingsruimte dan wel laad- of losruimte” in bestaande en op ontwikkeling gerichte nieuwe omgevingsplannen. En tenslotte is dit ook het beoordelingskader voor het verlenen van een omgevingsvergunning voor het bouwen en/of gebruik. De parkeeropgave wordt in al deze gevallen op basis van deze Regeling bepaald.
Artikel 1, sub a: Bij het plan kan het dus gaan om een nieuwbouwontwikkeling, uitbreiding van een bestaande functie of een functieverandering al dan niet in combinatie met (ver)bouw.
Artikel 1, sub c: parkeeropgave realiseren op eigen terrein bij het plan
Uitgangspunt is dat de parkeeropgave wordt gerealiseerd op het eigen terrein. Onder eigen terrein wordt verstaan het terrein en/of bouwwerk dat bij het plan hoort en dat de aanvrager in eigendom of (particulier) gebruik heeft en waarover hij kan beschikken.
Artikel 1, sub d: parkeervergunningengebied
Op grond van de Parkeerverordening 2016 zijn nadere regels en voorschriften opgenomen in de Regeling Parkeervergunningen 2024. Deze Regeling Parkeervergunningen 2024 wordt regelmatig geactualiseerd en heeft het parkeervergunningengebied onderverdeeld in parkeersectoren waarbinnen parkeervergunningen kunnen worden aangevraagd en waarbinnen deze geldig zijn. Met een parkeervergunning wordt het straatparkeren gereguleerd. Aan de parkeersectoren zijn gemeentelijke parkeeraccommodaties toegewezen waarvoor abonnementen kunnen worden aangevraagd door bewoners of zakelijk belanghebbenden .
POET is een afkorting voor `parkeren op eigen terrein`. Er zijn twee mogelijkheden waarom een adres op deze lijst staat:
Bij de gemeente is bekend dat er ruimte is op eigen terrein voor een, twee of meer parkeerplaatsen. Dat heeft gevolgen voor de uitgifte van parkeervergunningen. Als er voor een auto parkeerruimte bij een gebouw is, komt een gebruiker ervan niet voor de eerste parkeervergunning in aanmerking, als er twee zijn niet voor de tweede, etc. De hoeveelheid te verlenen parkeervergunningen is daarmee (o.a.) afhankelijk van de eigen parkeerruimte. De huidige lijst is niet volledig: als het bestaan van de eigen parkeerruimte bij de gemeente niet bekend was/is en het adres daardoor ten onrechte niet op de POET–lijst staat, komt een gebruiker ervan ook niet voor een of twee/meer parkeervergunningen in aanmerking.
Bij de omgevingsvergunning en/of in een anterieure overeenkomst is afgesproken dat de gebruikers van het gebouw (gelegen in een gereguleerd gebied of wanneer in de toekomst regulering wordt ingevoerd) niet voor een parkeervergunning in aanmerking komen of dat afwijking van de parkeeropgave is toegestaan , omdat bij het bouwplan de parkeeropgave geheel of gedeeltelijk niet is gerealiseerd. Dit is de nulvergunningenafspraak .
Met de gebruikers van een gebouw worden de bewoners en de bedrijven bedoeld die in een gebouw wonen of gevestigd zijn. Zij kunnen op basis van de Regeling Parkeervergunningen 2024 (of indien van toepassing een geactualiseerde versie) geen parkeervergunning aanvragen. Voor zowel adressen binnen als buiten het parkeervergunningengebied wordt de POET-lijst bijgehouden om gemaakte afspraken te borgen.
Artikel 1, sub h: invloedgebied
In principe moet de parkeeropgave op eigen terrein worden gerealiseerd. Als de gemeente ermee akkoord kan gaan dat dat niet mogelijk is en een afwijking wordt toegestaan (zie verder onder artikel 2), moet in beginsel in de parkeeropgave worden voorzien binnen het invloedgebied van het plan, omdat binnen dit gebied de parkeerdruk zich zal manifesteren.
Binnen het parkeervergunningengebied is het invloedgebied voor gebruikers gelijk aan de parkeersector aangevuld met parkeeraccommodaties rondom het plan dat wordt begrensd op basis van acceptabele loopafstanden behorende bij de functie van het plan.
Binnen het parkeervergunningengebied is het invloedgebied voor bezoekers overeenkomstig gebruikers, aangevuld met acceptabele loopafstanden. Bezoekers zijn niet gebonden aan een parkeervergunning en kunnen ook buiten de parkeersector of in een aangrenzende parkeersector parkeren. Daarvoor zijn de acceptabele loopafstanden toegevoegd (zie tabel 1). Vooral de parkeeraccommodaties zijn bedoeld voor het parkeren van bezoekers van de stad. Daarvoor is een ruime loopafstand acceptabel.
Zowel gemeentelijke als particuliere/commerciële parkeeraccommodaties vallen binnen het invloedgebied.
Buiten het parkeervergunningengebied wordt het invloedgebied voor zowel de gebruikers als de bezoekers begrensd door de bij een functie van het plan behorende maximaal acceptabele loopafstanden, gemeten via logische looproutes, niet hemelsbreed en vanaf de rand van het eigen terrein. Hiervoor worden de volgende loopafstanden gehanteerd:
|
Bron1 |
Tabel 3 : Acceptabele loopafstanden Zwolle gebruikers
De in de tabel gehanteerde indeling in Centrum, Schil, Rest bebouwde kom en Buitengebied is de CROW-indeling. Binnen de gemeente Zwolle hanteren we echter een indeling in Historische binnenstad, Centrumschil, Spoorzone, Schil, Buitenwijken en Buitengebied, zoals opgenomen in Bijlage 2. In Bijlage 2 is eveneens een conversietabel opgenomen zodat de Zwolse indeling kan worden omgezet in de CROW-indeling en vice versa.
In artikel 2 wordt tot uitdrukking gebracht dat paragraaf 2 van toepassing is op de gehele stad, met uitzondering van het Spoorkwartier. Voor het Spoorkwartier gelden namelijk de regels uit paragraaf 3.
Artikel 3. Bepalen parkeeropgave
Door het toepassen van een stappenplan wordt de parkeeropgave bepaald.
Stap 1: Uitgangspunt is dat de gemeente op basis van de Parkeerkencijfers CROW de bij het plan behorende parkeeropgave berekent aan de hand van de volgende punten:
Toepassen van de Parkeerkencijfers CROW. Wanneer niet in een specifieke functie wordt voorzien zoals in de Parkeerkencijfers CROW is aangegeven of een ruime marge wordt toegepast, wordt de norm voor een vergelijkbare functie gehanteerd (bijv. voor een hostel wordt de norm voor een 1* hotel gehanteerd). Daarbij wordt zoveel mogelijk aangesloten bij de functie en de werkelijke situatie;
De parkeeropgave is in beginsel het gemiddelde van de bandbreedte. Voor het naar boven afwijken van het gemiddelde van de bandbreedte zal de aanvrager een gemotiveerde onderbouwing moeten indienen, op basis waarvan de gemeente kan besluiten een andere parkeernorm te hanteren. Daarbij mag het maximum van de bandbreedte in beginsel niet worden overschreden, tenzij er sprake is van bijzondere omstandigheden die leiden tot overwegende bezwaren, bijvoorbeeld bij een garagebedrijf;
Door rekening te houden met aanwezigheidspercentages kunnen de parkeerplaatsen optimaal benut worden. Daarbij wordt dan rekening gehouden met de aanwezigheid van geparkeerde voertuigen bij de betreffende functies/het gebruik en ontstaat een soort dubbelgebruik. De parkeerdruk bij woningen is bijvoorbeeld vooral 's avonds en 's nachts groot. Overdag is de aanwezigheid lager en biedt het mogelijkheden voor andere functies (bijvoorbeeld een kantoor) maar ook voor bezoekers om deze ruimte te benutten;
Verrekenen van de parkeeropgave van de/het te vervallen functie/gebruik volgens de huidige parkeernormen met de berekende parkeeropgave voor de nieuwe situatie (salderen). Onder functiewijziging valt een verandering van de functie, bijvoorbeeld van een bedrijf naar een woning. Onder wijziging van gebruik valt bijvoorbeeld de splitsing van een woning in 2 appartementen.
De berekende parkeerbehoefte kan worden verlaagd als goed wordt gemotiveerd en onderbouwd dat het aanleggen van parkeerplaatsen of laad- en losruimtes niet of slechts gedeeltelijk nodig is. Een manier om de gemeente hiervan te overtuigen, is door een overtuigende visie te presenteren op de doelgroep van het gebouw. Als deze doelgroep voornamelijk gebruikmaakt van fietsen, openbaar vervoer of deelauto’s, zal er minder behoefte zijn aan parkeerplaatsen. Bedrijven kunnen dit aantonen via een mobiliteitsplan, waarin duidelijk wordt dat deze maatregelen integraal onderdeel zijn van het plan en kunnen worden uitgevoerd waarmee dit gaat leiden tot minder autokilometers. Denk hierbij aan selectie van doelgroepen om autogebruik te verlagen. Een andere maatregel is het aanbieden en inbedden in het mobiliteitsplan van deelmobiliteit en het waarborgen dat gebruikers langjarig hierover de beschikking krijgen.
In de tabellen van de Parkeerkencijfers CROW worden diverse typen woningen en oppervlakteklasses ( bvo ) van woningen genoemd.
Stap 2: Het uitgangspunt is dat de parkeeropgave binnen het plan of het eigen terrein van de aanvrager wordt gerealiseerd. Dit betekent dat het parkeren op eigen terrein moet plaatsvinden of dat er in, op of onder het bouwproject een parkeervoorziening moet worden gerealiseerd. Als het parkeren volledig op eigen terrein wordt gerealiseerd, is de gemeente voor wat de parkeeropgave betreft akkoord met de aanvraag.
Stap 3: Als voldoende aannemelijk is gemaakt dat het feitelijk onmogelijk is of in redelijkheid onmogelijk of onwenselijk is om (volledig) op eigen terrein in de parkeeropgave te voorzien kan gekeken worden of (een deel van) de parkeeropgave van het plan op een andere wijze kan worden opgelost. Redenen die de gemeente hierbij kan betrekken zijn bijvoorbeeld:
In ieder geval moet de aanvrager, als hij wil afwijken van het uitgangspunt van het realiseren van de parkeeropgave op eigen terrein, bij het indienen van zijn aanvraag gemotiveerd toelichten waarom het niet mogelijk dan wel wenselijk is om de parkeeropgave op eigen terrein te realiseren. Hij moet gemotiveerd toelichten op welke wijze er is geprobeerd om de parkeeropgave op eigen terrein te realiseren en om welke redenen dat niet mogelijk dan wel niet wenselijk is. Dit kan bijvoorbeeld zijn omdat het omgevingsplan dit verbiedt of onmogelijk maakt of omdat er überhaupt geen ruimte is voor het aanleggen van parkeerplaatsen. Daarnaast moet de aanvrager gemotiveerd toelichten dat het realiseren van het plan in een beperktere omvang of het realiseren van een parkeervoorziening in, op of onder het bouwproject, waarbij de (kleinere) parkeeropgave wel volledig op eigen terrein kan worden gerealiseerd, financieel niet haalbaar is.
Verder moet er een afweging in ruimtelijke aanvaardbaarheid worden gemaakt. In beginsel mag de parkeeropgave niet leiden tot het inzetten van de volledig beschikbare grond rondom het gebouw/de gebouwen voor parkeren. Dit leidt namelijk tot ruimtelijk ongewenste situaties en aantasting van de (woon)kwaliteit door bijvoorbeeld opoffering van groen voor verharding.
Stap 4: Als voldoende aannemelijk is gemaakt dat het feitelijk onmogelijk is of in redelijkheid onmogelijk of onwenselijk is om (volledig) op eigen terrein in de parkeeropgave te voorzien, kan er van de eis om de parkeeropgave op eigen terrein te realiseren, worden afgeweken, mits op een andere wijze in de parkeeropgave is voorzien. De verantwoording om aan te tonen dat een alternatieve oplossing in de parkeeropgave voorziet, ligt bij de initiatiefnemer van het nieuwe vastgoedproject of de aanvrager van desbetreffende omgevingsvergunning.
Bij deze stap is het allereerst van belang te bepalen in wat voor gebied het plan ligt, binnen het parkeervergunningengebied of daarbuiten. Daarnaast kan in de parkeeropgave voor het aandeel gebruikers anders worden voorzien dan voor het aandeel bezoekers, zodat ook onderscheid daarin helder moet blijven. Niet alleen gemeentelijke parkeeraccommodaties kunnen voorzien in de parkeeropgave, maar ook particuliere parkeergelegenheden, die binnen het invloedgebied liggen.
Als er voldoende redenen zijn om toe te staan dat de parkeeropgave ook (deels) in de openbare ruimte wordt verwezenlijkt, wordt eerst gekeken of in het invloedgebied hiervoor parkeerruimte is. Deze ruimte kan zich voordoen bij de volgende situaties, waarbij de mogelijkheden gecombineerd kunnen worden en er geen sprake is van een volgorde voor toetsing.
Binnen parkeervergunningengebied
Ad 1. Het maximaal aantal uit te geven parkeervergunningen van de parkeersector is en/of wordt niet door toevoeging van het plan bereikt. Is binnen de parkeersector het maximaal aantal uit te geven parkeervergunningen zoals vastgesteld in de Regeling Parkeervergunningen verleend? Het betreft hier straat parkeren en niet de abonnementen die voor de parkeeraccommodaties verleend kunnen worden. Voor zover het maximum van de te verlenen vergunningen ook door toevoeging van het plan niet wordt bereikt, kan de afwijking van de parkeeropgave worden toegestaan zonder nadere voorwaarden.
Ad 2. Indien op een andere wijze in de parkeeropgave is voorzien binnen het invloedgebied, alleen onder de voorwaarde dat het adres/de adressen op de POET-lijst wordt/worden geplaatst.
Onder “Mogelijke alternatieven” wordt hierop nader ingegaan.
Ad 3. Indien op een andere wijze in de parkeeropgave is voorzien buiten het invloedgebied, voor zover deze andere wijze is gelegen binnen het gebied rondom het plan dat wordt begrensd op basis van acceptabele loopafstanden behorende bij de functie van het plan en niet is gelegen in de openbare ruimte (langs de openbare weg/straat).
Van deze afwijkingsmogelijkheid kan gebruik worden gemaakt bij plannen waarvan het gebied dat zich binnen de bij de plannen behorende acceptabele loopafstanden bevindt zich uitstrekt tot buiten het invloedgebied van die plannen. Deze afwijkingsmogelijkheid maakt het mogelijk om met een alternatieve parkeeroplossing te komen die buiten het invloedgebied van het plan ligt, maar binnen de acceptabele loopafstanden. Om de parkeerdruk van het plan niet te verschuiven naar de openbare ruimte buiten het invloedgebied van het plan, kan van deze afwijkingsmogelijkheid alleen gebruik worden gemaakt als het alternatief wordt gevonden in een gemeentelijke of private parkeeraccommodatie of anderszins niet in de openbare ruimte (langs de openbare weg) is gelegen. Van deze afwijkingsmogelijkheid kan bovendien alleen gebruik worden gemaakt onder de voorwaarde dat het adres/de adressen op de POET-lijst wordt/worden geplaatst.
Voor het aandeel bezoekers van een gebouw wordt alleen meegewerkt aan een afwijking van de parkeeropgave indien er voor de bezoekers wel voldoende ruimte is. De capaciteit van de gemeentelijke en particuliere parkeeraccommodaties die binnen het invloedgebied vallen zijn er op gericht om het parkeren door bezoekers te faciliteren. Voor een beoordeling of er voldoende ruimte is, wordt gekeken naar de voor deze categorie beschikbaar zijnde parkeerplaatsen.
Buiten het parkeervergunningengebied
Ad 1. De parkeerdruk in de openbare ruimte binnen het invloedgebied door het plan onder de 80% is en blijft. Het invloedgebied wordt bepaald op basis van de functie van het plan en de daarbij behorende maximaal acceptabele loopafstanden. De parkeerdruk in dit gebied mag op de bij de functie van het plan behorende maatgevende momenten niet boven de 80% komen.
Ad 2. Indien op een andere wijze, anders dan in de openbare ruimte, in de parkeeropgave is voorzien binnen het invloedgebied. Onder “Mogelijke alternatieven” wordt hierop nader ingegaan.
Voor het aandeel bezoekers van een gebouw wordt alleen meegewerkt aan een afwijking van de parkeeropgave indien de parkeerdruk in de openbare ruimte binnen het invloedgebied door het plan onder de 80% is en blijft, en/of op andere wijze in de parkeeropgave is voorzien binnen het invloedgebied.
Voor het bepalen of er sprake is van parkeerdruk worden minimaal de maatgevende momenten zoals aangegeven in de Parkeerkencijfers CROW aangehouden. Daarnaast kan een plan aanleiding geven om ook beoogd gebruik naast de theorie te leggen om zo een beter beeld te krijgen van het daadwerkelijk gebruik en maatgevend moment. Ofwel door de aanvrager wordt een parkeerdrukonderzoek ingediend bij de gemeente, waarover de gemeente kan adviseren en waar altijd een gemeentelijke toets op plaats heeft, ofwel op kosten van de aanvrager wordt door de gemeente een parkeeronderzoek uitgevoerd.
Als er geen parkeerruimte (meer) is binnen het invloedgebied, kunnen alternatieven worden aangedragen door de aanvrager/initiatiefnemer. Als deze alternatieven de gemeente ervan overtuigen dat op een andere wijze in de parkeeropgave wordt voorzien, kan er een afwijking op de parkeeropgave worden toegestaan. Het moet aannemelijk zijn dat op een alternatieve wijze in de parkeeropgave wordt voorzien. De oplossing moet binnen het invloedgebied van het plan zijn gevonden, omdat gebruikers en bezoekers van het plan binnen dit gebied een parkeerplaats zullen zoeken. Deze afwijking wordt in het gebied waar geen ruimte meer is om parkeervergunningen te verlenen, alleen toegestaan onder de voorwaarde dat er geen parkeervergunningen voor de gebruikers van het adres/de adressen wordt/worden verstrekt. Het adres/de adressen wordt/worden daarvoor geplaatst op de POET-lijst.
De gemeente Zwolle heeft de mogelijke alternatieven niet van te voren vastgelegd om ruimte te houden voor innovaties en ontwikkelingen. Een aantal mogelijkheden voor het elders voldoen aan de parkeeropgave zijn:
Ter illustratie worden deze mogelijkheden hieronder toegelicht.
Ad 1 Om afwijking van de reguliere parkeereisen toe te staan, moet overtuigend en aannemelijk zijn dat de gebruikers van het gebouw in het invloedgebied van het plan op alternatieve wijze in hun parkeerbehoefte kunnen voorzien. Dit kan bijvoorbeeld worden aangetoond door langdurige huurovereenkomsten met derden te overleggen. Bij particuliere parkeeraccommodaties moet het voldoende aannemelijk zijn dat gebruikers alternatieve abonnementen kunnen aanschaffen. Daarom moet de alternatieve parkeeraccommodatie zich binnen het invloedgebied van het plan bevinden.
In Zwolle biedt de gemeente specifieke abonnementsvormen aan voor bewoners en bedrijven. Wanneer de parkeervraag niet op eigen terrein wordt gerealiseerd, wordt het bouwplan op de Nulvergunningslijst geplaatst. De gemeente stelt voorwaarden in de Omgevingsvergunning. Bovendien is de aanvrager verantwoordelijk voor het informeren van (toekomstige) gebruikers over deze Nulvergunningenafspraak . In huur- of koopovereenkomsten met betrekking tot het gebouw moet expliciet worden vermeld dat er geen recht op een parkeervergunning bestaat. Ook informatiefolders over verhuur of verkoop moeten duidelijk maken dat gebruikers van het gebouw geen recht hebben op een parkeervergunning. Deze verplichting moet ook worden doorgegeven aan toekomstige eigenaren of verhuurders van het gebouw (bijvoorbeeld via een kettingbeding in een notariële akte), zodat toekomstige bewoners hiervan op de hoogte zijn. De gemeente publiceert de POET-lijst op haar website
Ad 2 Het is overtuigend, aannemelijk en gewaarborgd dat op het moment dat de parkeerdruk in de nabije omgeving van het gebouw meer dan 80% is, de parkeeropgave alsnog op het eigen terrein binnen het plan wordt gerealiseerd. Er is een afdwingbare overeenkomst tussen de ontwikkelaar en de gemeente waarin is bepaald hoe en wanneer de reserveruimte voor parkeerruimte wordt ingevuld en wanneer deze wordt gerealiseerd.
Dit kan wanneer er een functieaanduiding is voor (een deel van) het plan, bijvoorbeeld parkeren en groen voor zover parkeren niet (direct) nodig zou zijn en de gemeente bereid is gedurende een bepaalde termijn aan te zien wat voor effect een maatregel heeft op de parkeerdruk. Daarbij moet een afdwingbare overeenkomst tussen de gemeente en de ontwikkelaar zijn gesloten welke een doorwerking naar diens rechtsopvolgers heeft, waaruit blijkt dat zodra de parkeerdruk binnen het invloedgebied van het plan wel boven de 80% is gekomen of het maximum aantal uit te geven parkeervergunningen is bereikt, deze parkeerruimte alsnog wordt gerealiseerd.
Artikel 3.5. Afwijking centrum 2 parkeerplaatsen
Om mee te kunnen werken aan kleinschalige plannen en functiewijzigingen in de historische binnenstad, dat is het gebied gelegen binnen de grachten, is een afwijking van de parkeeropgave toegestaan voor plannen die een totale parkeeropgave hebben tot en met twee parkeerplaatsen. Als een parkeeropgave hoger is dan twee, dan zal deze inclusief de eerste twee moeten worden gerealiseerd. Wanneer de afwijking wordt toegepast, vervalt het recht op een parkeervergunning en wordt het adres/de adressen geplaatst op de POET-lijst.
In artikel 4 wordt tot uitdrukking gebracht dat paragraaf 3 alleen van toepassing is op het Spoorkwartier.
Artikel 5 en 6. Bepalen parkeeropgave auto en fiets
Het normen(kader) voor Spoorkwartier is een uitwerking van het vastgestelde mobiliteitsbeleid voor de Spoorzone. Het ontwikkelingsgebied Spoorzone kent een eigen mobiliteits- en parkeerconcept gebaseerd op het STOMP principe. Toepassing van dit principe tot een lagere autoafhankelijkheid en ander -gebruik. In combinatie met de inzet van deelmobiliteit en parkeervoorzieningen op afstand ontstaat voor alle functies een lagere autoparkeerbehoefte .
Het plangebied NS gronden (Spoorkwartier) ligt binnen het ontwikkelingsgebied Spoorzone. In dit gebied, aangegeven op het kaartbeeld in bijlage 2, gelden in lijn met de ‘Parkeerstrategie Zwolle 2040’ en het ‘Ontwikkelkader Spoorzone’, specifieke parkeernormen en een op onderdelen afwijkend toetsingskader.
Het invloedgebied betreft de Spoorzone (en kan dus loopafstanden tot 600 meter bevatten) dat gereguleerd gaat worden voor parkeren en dus fungeert als sector.
In de hubs wordt gewerkt met parkeerrechten voor auto’s gekoppeld aan de functies in het gebied. Dit betekent dat parkeerplaatsen niet 1 op 1 gelabeld zijn aan een adres. Alle parkeerrechten zullen zwerfplekken zijn.
De parkeerrecht situatie zal per adres worden vastgelegd in de gemeentelijke administratie ten behoeve van informeren van (toekomstige) gebruikers en het verlenen van eventuele parkeervergunningen /abonnementen.
Vooruitlopend op een, bij deze en andere parkeer strategische uitgangspunten passende, nota mobiliteitsnormen worden voor het Spoorkwartier de in deze nota genoemde uitgangspunten voor autoparkeerbehoeftebepaling als normen en toetsingskader vastgelegd.
Artikel 7 Kwaliteitseisen fietsparkeren
Teneinde het gebruik van de fiets als vervoermiddel te optimaliseren is het van belang dat fietsparkeerplaatsen ten behoeve van gebruikers en bezoekers van de ontwikkeling goed vorm worden gegeven. In dit artikel zijn deze kwaliteitseisen beschreven.
Artikel 8. Afmetingen en bereikbaarheid van de autoparkeerplaatsen
De CROW-publicaties bevatten richtlijnen voor het inrichten van nieuwe verkeers- en verblijfsgebieden. Deze richtlijnen worden vaak gebruikt om te beoordelen of parkeervakken en laad- en losvoorzieningen goed bereikbaar en bruikbaar zijn. Let op: deze richtlijnen gelden specifiek voor nieuwe voorzieningen. Het is niet de bedoeling dat een bouwplan de initiatiefnemer verplicht om bestaande parkeervakken aan te passen naar de huidige maatvoering.
Het is belangrijk om bijvoorbeeld bij kleine parkeergarages of parkeerterreinen goed na te denken over de bereikbaarheid. We willen (zeker bij openbaar toegankelijke terreinen) voorkomen dat er doodlopende wegen zijn (waar je niet kunt keren) en kleine parkeervakken langs muren of hagen worden gerealiseerd. Of dat je over andere parkeerplaatsen moet rijden om de ingang van een accommodatie te bereiken..
In de regeling is er een algemene hardheidsclausule die inhoudt dat er kan worden afgeweken van het bepaalde in deze regeling voor zover de toepassing daarvan door bijzondere omstandigheden op overwegende bezwaren stuit. Deze afwijkingsmogelijkheid mag alleen in bijzondere gevallen worden gebruikt en moet dus terughoudend worden toegepast. Dergelijke omstandigheden zullen voornamelijk maatschappelijk-economisch van aard zijn, bijvoorbeeld als het voor een bepaald plan ruimtelijk en financieel-economisch niet mogelijk is om op of buiten het eigen terrein (volledig) te voorzien in de parkeeropgave, terwijl het initiatief wel van maatschappelijk of algemeen belang is. Gedacht kan worden aan een project dat de werkgelegenheid in de gemeente aanzienlijk vergroot of voorziet in een nieuwe maatschappelijke voorziening die zeer wenselijk wordt geacht. Deze afwijkingsmogelijkheid kan alleen door het college zelf worden toegepast. Er dient een zorgvuldige motivering te worden opgesteld waarin de aantoonbare bijzondere omstandigheden en overwegende bezwaren uiteen worden gezet en waarom de afwijkingsbevoegdheid wordt toegepast. Bij toepassing van de hardheidsclausule moet worden aangetoond dat er redelijkerwijs voldoende inspanning is gepleegd om te proberen te voldoen aan de parkeeropgave en moet de parkeeropgave (nog) de enige belemmerende factor zijn voor de realisering van het plan.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-131305.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.