Verkeersbesluit – Vaststellen parkeerplaatsen voor opladen elektrische auto’s – diverse locaties – Peel en Maas

Kenmerk

Zaaknummer 1894/2025/3144456

Documentnummer 1894/2025/3144463

Burgemeester en wethouders van de gemeente Peel en Maas;

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 en op grond van het mandaatbesluit, ben ik bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.

OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT:

Wetgeving

De grondslag voor dit verkeersbesluit wordt gevormd door:

  • Wegenverkeerswet 1994 (hierna WVW 1994);

  • Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (hierna RVV 1990);

  • Algemene wet bestuursrecht (hierna Awb);

  • Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (hierna BABW).

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de WVW 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Doelstelling en motivering

Doelstelling

Uit het oogpunt van het waarborgen van de bruikbaarheid van de weg, het bevorderen van een doelmatig of zuinig energieverbruik en het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade, alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet Milieubeheer is het gewenst op 13 locaties parkeergelegenheden voor het opladen van elektrische auto’s vast te stellen.

Motivering

Hierbij is het volgende overwogen:

  • Dat de provincies Noord-Brabant en Limburg elektrisch rijden willen bevorderen en samen de NAL regio Zuid vormen;

  • Dat de provincies Noord-Brabant en Limburg namens de gemeente Peel en Maas een contract met Vattenfall InCharge hebben afgesloten voor “Plaatsing en exploitatie van slimme laadinfrastructuur”;

  • Dat de gemeente via de provincie een concessieovereenkomst is aangegaan met Vattenfall InCharge voor het verlenen van openbare laaddiensten;

  • Dat de provincies Noord-Brabant en Limburg met dit contract namens de deelnemende gemeenten invulling geven aan de doelstellingen en vereisten zoals opgenomen in de Nationaal Agenda Laadinfrastructuur (NAL);

  • Dat een plankaart is opgesteld met locaties waar op basis van de geprognotiseerde behoefte een laadpaal kan worden geplaatst;

  • Dat de laadlocaties zijn bepaald aan de hand van toekomstprognoses per wijk, de plaatsingscriteria zoals afgestemd met de provincies en deelnemende gemeenten en lokale kennis vanuit de gemeente Peel en Maas;

  • Dat in deze fase 13 laadpalen worden geplaatst. Hoofdzakelijk op locaties waar nog geen ‘dekkend netwerk’ aan laadpalen is. Dit maakt de aanschaf en het gebruik van elektrische auto’s voor inwoners aantrekkelijker;

  • Dat het de eigenaar of houder van een elektrische auto is toegestaan deze auto te parkeren op een door het college gereserveerde parkeerkeerplaats voor het opladen van een elektrische auto, indien de auto wordt aangesloten aan het oplaadpunt bij de parkeerplaats;

  • Dat de gemeente de bevoegdheid heeft om parkeerplaatsen te reserveren voor uitsluitend het opladen van elektrische voertuigen, door middel van een verkeersbesluit;

  • Dat de laadpaal gelijktijdig twee elektrische auto’s kan opladen en er daarom bij iedere laadpaal twee parkeerplaatsen gereserveerd dienen te worden als parkeerplaats uitsluitend bedoeld voor het opladen van elektrische auto’s.

  • Dat door het tegelijk nemen van een verzamelverkeersbesluit voor alle 13 locaties, de doorlooptijd van het aanvraag- en realisatieproces van de laadinfrastructuur wordt verkort.

Overleg

Onderhavige tijdelijke verkeersmaatregelen zijn besproken met de Politie Eenheid Limburg. De politie heeft ingestemd met bovengenoemde tijdelijke verkeersmaatregelen. Hiermee is voldaan aan het bepaalde in artikel 24 van het BABW.

Belangenafweging

De komende jaren neemt het aantal elektrische auto’s in Nederland verder toe. Hierdoor neemt ook de behoefte aan (openbare) laadplaatsen toe. Met het vaststellen van parkeergelegenheden voor het opladen van elektrische auto’s wordt invulling gegeven aan de behoefte om elektrische auto’s op te kunnen laden. Omdat bestuurders van een elektrische auto ook al gebruik zouden maken van de openbare parkeervoorzieningen worden geen onoverkomelijke parkeerproblemen op de genoemde locaties verwacht.

Besluiten

Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten burgemeester en wethouders:

  • 1.

    Door het plaatsen van verkeersbord model E08c van Bijlage I van het RVV 1990 met onderbord OB504 op de volgende locaties twee parkeergelegenheden voor het opladen van elektrische voertuigen vast te stellen:

    • a.

      Servaashof 47 te Helden;

    • b.

      Vlasbemt 1 te Maasbree;

    • c.

      18 Novemberring 32 te Panningen;

    • d.

      Pastpaedje 44 te Meijel;

    • e.

      Venloseweg 1 te Maasbree;

    • f.

      Churchilllaan 71 te Meijel;

    • g.

      Hubertshof 6 te Maasbree;

    • h.

      Koninginnelaan 2 te Panningen;

    • i.

      Beukerveldstraat 3 te Beringe;

    • j.

      In de Haag 9 te Meijel;

    • k.

      Pauwkeshof 11 te Grashoek;

    • l.

      Stijnstraat 12 te Maasbree;

    • m.

      Reinette 23 te Helden.

  • 2.

    Dit verkeersbesluit treedt in werking daags na bekendmaking en wordt geëffectueerd op het moment dat verkeersborden geplaatst en/of verwijderd zijn.

Panningen 24 maart 2025

Burgemeester en wethouders van Peel en Maas, namens dezen,

Teammanager openbare ruimte,

P.H.G.M. Peeters

Dit besluit is op de in de gemeente gebruikelijke wijze ter openbare kennis gebracht, waarvan mededeling is gedaan in het Gemeenteblad van 25 maart 2025.

Bezwaar en verzoek om een voorlopige voorziening.

Het verkeersbesluit en de daarbij horende stukken liggen van 26 maart 2025 tot en met 7 mei 2025 gedurende de openingstijden van het Huis van de Gemeente ter inzage bij de publieksbalie vergunningen, toezicht en handhaving, Wilhelminaplein 1, 5981 CC Panningen.

Belanghebbenden kunnen tot zes weken na bekendmaking een bezwaarschrift indienen tegen dit besluit. Het bezwaarschrift moet worden gericht aan het college van burgemeester en wethouders van Peel en Maas, Postbus 7088, 5980 AB Panningen en moet tenminste bevatten:

  • De naam en het adres van de indiener;

  • De dagtekening;

  • Een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaarschrift is gericht;

  • De gronden van het bezwaar.

Tevens kan dan, als onverwijlde spoed dat vereist, de voorzieningenrechter van de rechtbank Roermond, sector bestuursrecht, verzocht worden een voorlopige voorziening te treffen.

Naar boven