Gemeenteblad van Capelle aan den IJssel
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Capelle aan den IJssel | Gemeenteblad 2025, 127312 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Capelle aan den IJssel | Gemeenteblad 2025, 127312 | beleidsregel |
Horecabeleid Capelle aan den IJssel
Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente
Capelle aan den IJssel, elk voor zover het haar/zijn bevoegdheden betreft;
De gemeente Capelle aan den IJssel wil bijdragen aan een toekomstbestendige horeca. In het coalitieakkoord ‘Voor vandaag en morgen’ uit 2022 is afgesproken om samen met horecaondernemers te kijken hoe de gemeente hierbij kan helpen. Na gesprekken met ondernemers en Koninklijke Horeca Nederland is in 2023 het ‘Actieplan horeca’ opgesteld. Hieruit bleek dat duidelijke regels en processen nodig zijn. Daarom is dit horecabeleid opgesteld.
Wat staat er in het horecabeleid?
Dit beleid geeft informatie over:
Het beleid zorgt voor duidelijke regels over het vestigen en bestaan van horecabedrijven. Dit biedt ondernemers helderheid en draagt bij aan een veilige, eerlijke en aantrekkelijke horecabranche in Capelle aan den IJssel.
Horecaondernemers kunnen de volgende vergunningen digitaal aanvragen via de gemeentelijke website:
De aanvragen worden zoveel mogelijk tegelijk behandeld. Hierdoor doorloopt de ondernemer maar één aanvraagprocedure. Met een digitale handtekening via e-Herkenning kunnen ondernemers de aanvraag invullen, benodigde documenten toevoegen en indienen. Na het indienen krijgt de ondernemer een bevestiging van ontvangst.
Bij complexe aanvragen kan de gemeente een persoonlijk gesprek aanvragen om extra uitleg of aanvullende informatie te krijgen.
De gemeente beoordeelt of de aanvraag volledig is en alle documenten aanwezig zijn. De behandeling van een aanvraag duurt maximaal 12 weken. Als meer tijd nodig is, kan de gemeente de termijn met nog eens 12 weken verlengen. Dit wordt schriftelijk aan de ondernemer gemeld.
Bij de beoordeling vraagt de gemeente advies bij verschillende diensten:
De gemeente rekent kosten (leges) voor het behandelen van een vergunningaanvraag. Deze kosten moeten altijd betaald worden, ook als de vergunning niet wordt verleend. De hoogte van de leges is vastgesteld in de gemeentelijke legesverordening en kan jaarlijks wijzigen.
De kosten zijn afhankelijk van de activiteiten waarvoor een vergunning wordt aangevraagd.
Een exploitatievergunning is bedoeld om ervoor te zorgen dat horecabedrijven bijdragen aan een veilige en prettige omgeving. Het helpt om openbare orde, leefbaarheid, volksgezondheid en milieu te beschermen en draagt bij aan een goed ondernemersklimaat in Capelle aan den IJssel.
Bij het aanvragen van een exploitatievergunning moet de ondernemer de volgende documenten en informatie aanleveren:
De gemeente beoordeelt de aanvraag op:
Daarnaast moet het horecabedrijf voldoen aan bouw- en brandveiligheidseisen volgens het Besluit bouwwerken leefomgeving. De ondernemer is zelf verantwoordelijk voor deze controle. De gemeente kan meedenken en vragen over wet- en regelgeving beantwoorden.
Voor het maken van reclame op of bij het pand zijn geen regels opgenomen in dit beleid. Hiervoor geldt de Nota Buitenreclame.
Een wijziging in de exploitatievergunning moet worden doorgegeven als:
Een nieuwe vergunning is nodig als:
Een horecabedrijf kan verschillende activiteiten uitvoeren. In het omgevingsplan zijn die activiteiten verdeeld in categorieën waarbij rekening wordt gehouden met de effecten op de leefomgeving, zoals aard, omvang en parkeerdruk.
In de exploitatievergunning wordt vastgelegd welke activiteiten zijn toegestaan.
Als de activiteiten van een horecabedrijf niet passen binnen het omgevingsplan, dan wordt de aanvraag afgewezen.
Horeca-activiteiten zijn ingedeeld van licht naar zwaar. Lichte activiteiten hebben veelal weinig invloed op de omgeving. Zwaardere activiteiten kunnen juist veel invloed hebben.
Aan horecabedrijven die veel invloed hebben op de omgeving worden zwaardere eisen of voorwaarden gesteld. Zo moet het bedrijf bijvoorbeeld een exploitatieplan inleveren.
Een exploitatieplan laat zien hoe een horecabedrijf wordt geëxploiteerd en welke maatregelen de ondernemer neemt om overlast te voorkomen.
Een exploitatieplan wordt gevraagd bij:
De burgemeester kan ook tijdens een lopende vergunning verplichten een exploitatieplan op te stellen als dit nodig is om problemen in de omgeving aan te pakken.
Inhoud van het exploitatieplan
Het plan beschrijft hoe de exploitant de veiligheid en leefbaarheid waarborgt.
Alle horecabedrijven die een exploitatieplan moeten indienen, nemen hierin de volgende onderwerpen op:
2.3 Geldigheidsduur exploitatievergunning
In Capelle aan den IJssel wordt een exploitatievergunning voor onbepaalde tijd afgegeven.
In sommige gevallen kan de burgemeester een vergunning voor een bepaalde tijd verlenen, bijvoorbeeld:
Bij de start van een horecabedrijf met een andere exploitatie dan het laatst gevestigde bedrijf of bij een nieuwbouwlocatie. Vooraf is namelijk niet altijd duidelijk wat het effect van het bedrijf op de omgeving zal zijn. De exploitatievergunning geldt maximaal drie jaar. Na deze periode wordt de situatie opnieuw beoordeeld. Als aan alle voorwaarden is voldaan, kan een vergunning voor onbepaalde tijd worden verleend.
2.4 Voorlopige exploitatievergunning
Als een horecabedrijf wordt overgenomen, kan een voorlopige exploitatievergunning worden aangevraagd. Dit is alleen mogelijk als het horecabedrijf dezelfde activiteiten blijft uitvoeren.
De ondernemer kan hierdoor snel starten in afwachting van de definitieve exploitatievergunning.
De aanvraag wordt beoordeeld op:
Een voorlopige exploitatievergunning wordt binnen twee weken beoordeeld en is maximaal zes maanden geldig. Deze vergunning kan niet worden verlengd en vervalt zodra de reguliere exploitatievergunning is verleend of de aanvraag wordt ingetrokken. De overige regels voor exploitatievergunningen blijven gelden.
Een voorlopige exploitatievergunning wordt niet afgegeven als:
Voor het exploiteren van een terras is een vergunning vereist.
Het terras wordt ook getoetst aan het omgevingsplan. Hierin staat beschreven waar horeca is toegestaan en waarom het vanuit ruimtelijk oogpunt toegelaten kan worden.
Overkappingen of andere bouwsels op het terras vereisen meestal een aparte omgevingsvergunning.
De vergunning is voor onbepaalde tijd, maar kan beperkt worden als dit nodig is voor openbare orde, veiligheid of om overlast te voorkomen.
Bij een terras op gemeentegrond wordt via een huurovereenkomst jaarlijks terrashuur in rekening gebracht.
Uitgangspunten voor een terrasvergunning
Bij het verlenen van een terrasvergunning gelden de volgende regels:
Onderdeel van horecabedrijf: een terras is een onderdeel van het horecabedrijf en telt mee bij de totale oppervlakte van het bedrijfsvloeroppervlak (bvo). Bij uitbreiding van het terras moet de ondernemer aantonen dat er voldoende parkeermogelijkheden zijn op eigen terrein of in de omgeving, volgens het parkeerbeleid van de gemeente.
Inrichtingseisen voor terrassen
De gemeente hecht waarde aan de kwaliteit van de buitenruimte. De ondernemer heeft veel vrijheid in de inrichting van het terras, maar er gelden wel de volgende eisen:
Voor horecabedrijven met een exploitatievergunning zijn er geen sluitingstijden. De burgemeester kan echter sluitingstijden opleggen als een horecabedrijf bijvoorbeeld regelmatig (geluids)overlast veroorzaakt in een woonwijk.
Horecabedrijven die geen exploitatievergunning nodig hebben (zie 2.1) houden dezelfde openingstijden aan als winkels, zoals vastgesteld in de Winkeltijdenwet en de Verordening Winkeltijden Capelle aan den IJssel.
2.9 Paracommerciële instellingen
Een paracommerciële instelling is een vereniging of stichting die zich bezighoudt met activiteiten, zoals sport, recreatie, cultuur, educatie of religie. Vaak wordt er ook eten en drinken aangeboden.
Om oneerlijke concurrentie met reguliere horeca te voorkomen, gelden de volgende regels bij het verstrekken van alcoholhoudende drank.
Paracommerciële instellingen mogen maximaal 12 bijeenkomsten per jaar organiseren die niets te maken hebben met hun doelstellingen en waarbij alcohol wordt geschonken. Dit zijn bijvoorbeeld:
Deze bijeenkomsten moeten minimaal vijf werkdagen van tevoren bij de gemeente worden gemeld.
De burgemeester kan een bijeenkomst verbieden als:
Voor bijeenkomsten die direct te maken hebben met de doelen van de paracommerciële instelling, zoals een afsluiting van het sportseizoen of een kampioenschapsviering, geldt geen maximumaantal. Wel kunnen regels uit de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van toepassing zijn, zoals bepalingen over evenementen en geluid.
2.10 Melding incidentele festiviteit (geluid)
Horecabedrijven en paracommerciële instellingen mogen maximaal 12 keer per jaar in hun gebouw harder geluid maken dan normaal:
Hiervoor moet minimaal twee weken van tevoren een melding worden gedaan. De gemeente stuurt een reactie op de melding.
Toetsing incidentele festiviteit
De gemeente beoordeelt of een incidentele festiviteit geen grote negatieve invloed heeft op het woon- en leefklimaat. Bij deze beoordeling wordt ook gekeken naar het verleden van het horecabedrijf of de instelling, zoals klachten over overlast. Het college kan besluiten om incidentele festiviteiten (tijdelijk) niet toe te staan.
In het Kontakt IJssel en Lekstreek (lokale krant) staat wanneer een incidentele festiviteit plaatsvindt.
Regels bij gebruik van een incidentele festiviteit
Het geluidsniveau mag niet hoger zijn dan:
Het geluid wordt gemeten op de gevel van gevoelige gebouwen op 1,5 meter hoogte.
2.11 Collectieve festiviteiten
Voor collectieve festiviteiten, zoals Koningsdag, hoeft geen melding te worden gemaakt om meer geluid te mogen maken. Voor de dagen waarop meer geluid is toegestaan geldt een algemene ontheffing, opgenomen in een aanwijzingsbesluit. Het aanwijzingsbesluit is te vinden op www.overheid.nl en op de gemeentelijke website.
Toezicht gebeurt op verschillende manieren.
Er worden reguliere controles uitgevoerd op basis van klachten en meldingen van overlast.
Daarnaast worden maximaal drie keer per jaar integrale controles gehouden. Daarbij wordt samengewerkt met verschillende partijen, zoals politie, Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond, de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit, Stedin, DCMR Milieudienst Rijnmond, Sociale Zaken en de Nederlandse Arbeidsinspectie.
Om de controlelast voor ondernemers te beperken, stemmen de verschillende toezichthouders controles zo veel mogelijk op elkaar af en sluiten relevante samenwerkingspartners bij elkaar aan. Stadsbeheer coördineert de samenwerking.
In het handhavingsarrangement wordt per overtreding van de APV, de Alcoholwet en de Wet op de Kansspelen uitgewerkt welke bestuurlijke maatregel wordt opgelegd bij welke overtreding.
Afhankelijk van de ernst van de overtreding en de tijd die sinds de laatste overtreding is verstreken, bepaalt de burgemeester hoe er gehandhaafd wordt.
In bijzondere (verzwarende of verlichtende) omstandigheden kan de burgemeester afwijken van wat in het handhavingsarrangement is opgenomen.
Overtredingen tijdens voorlopige exploitatievergunning
Als er tijdens de looptijd van een voorlopige exploitatievergunning een overtreding of incident plaatsvindt, kan er een waarschuwing worden gegeven of een maatregel worden opgelegd. Dit kan zelfs betekenen dat de voorlopige vergunning meteen wordt ingetrokken.
Overtredingen en incidenten worden meegenomen bij de beslissing over de definitieve exploitatievergunning. Dergelijke overtredingen kunnen ervoor zorgen dat de exploitatievergunning uiteindelijk wordt geweigerd.
ALGEMENE PLAATSELIJKE VERORDENING
OVERIGE BIJ PARACOMMERCIËLE INSTELLINGEN
|
Geen reglement vastgesteld, of voldoet niet aan eisen lid 2. |
||
|
Geen registratie van barvrijwilligers die instructie hebben gehad. |
||
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-127312.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.