Gemeenteblad van Vlieland
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Vlieland | Gemeenteblad 2025, 126759 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Vlieland | Gemeenteblad 2025, 126759 | beleidsregel |
De raad van de gemeente Vlieland,
gelezen: het voorstel van burgemeester en wethouders van 18 december 2017
het beleid rond het strand en het strandgebruik, zoals vastgelegd in de Strandnotitie (1.0) vast te stellen.
Deze notitie is bedoeld als voorstel tot een beleidskader voor het strandgebruik.
Hoewel het college bevoegd is op basis van de APV regels te stellen wil zij in overleg met de raad een besluit over dit voorstel nemen.
De hoofdfuncties van het strand zijn: waterkering en natuur.
Menselijke activiteiten zijn - volgens Europese en landelijk vastgestelde regelgeving - onderschikt aan de natuurbelangen en evolueren in de tijd: het strand wordt al lang niet meer alleen gebruik voor zonnen, zwemmen, wandelen en vissen. Steeds nieuwe vormen van gebruik zijn aan de orde, zoals (kite)surfen, blo-karten en meer.
In het verleden is aan diverse partijen een vorm van gebruik (menselijke activiteiten) van het Vlielandse strand toegestaan.
Daarbij is het geldende “standplaatsbeleid” en “ventbeleid” meestal als (hulp)richtlijn voor de regelgeving genomen. Dit beleid is echter niet specifiek voor het strandgebruik geschreven en levert soms knelpunten op. Bovendien is de tendens dat ondernemers steeds additionele wensen formuleren waardoor regels nog wel eens te kort schieten.
De wens van de gemeente Vlieland is om te dereguleren. Dit lijkt in tegenspraak met het formuleren van regels rond het strandgebruik, zeker als regels dreigen te kort te schieten.
In deze notitie wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met de wens om zo min mogelijk regels te gebruiken, maar wordt ook rekening gehouden met de “roep om handhaving”.
De positie van de gemeente mag niet worden overschat omdat zij niet de enige partij is die regels voor het strandgebruik op stelt. Het strand kent twee eigenaren: Staatsbosbeheer en Rijkswaterstaat.
De gemeente is geen eigenaar en gaat enkel over situaties die het publiekrecht (de verhouding tussen burgers en overheid) raken. Staatsbosbeheer (SBB) heeft als grondeigenaar en beheerder vanuit de privaatrechtelijke sfeer (de verhouding tussen personen) ook invloed op alle strandactiviteiten. Zij verhuren de strandgebieden en stellen hiervoor ook regels op.
Rijkswaterstaat (RWS) heeft als beheerder ook regels opgesteld (gebaseerd op wetten). Deze regels kunnen die van de gemeente overrulen: zo mogen sommige typen bouwwerken vanwege de gemeenteregels wél blijven staan in de winter, maar omwille van RWS regels moeten de gebouwen ’s winters verwijderd worden van het strand.
Dit betekent dat voor het opstellen van beleid voor het strand met verschillende partijen rekening moet worden gehouden. In deze beleidsnotitie wordt getracht om beleidsregels op te stellen die in overeenstemming zijn met de regelgeving van SBB en RWS.
Voor de totstandkoming van deze beleidsnotitie zijn er inventariserende gesprekken gevoerd met diverse gebruikers en beheerders van het strand. Hierdoor is een goed beeld ontstaan van de huidige situatie, knelpunten en de behoeftes van de gebruikers en beheerders. Onderwerp waren: de huidige situatie, de knelpunten en de wensen over de toekomst.
De volgende personen zijn geïnterviewd:
Er is deskresearch gedaan op basis van 2 notities:
De notitie is van commentaar voorzien door:
Het strand van Vlieland is groot, zowel in kilometers lengte als in breedte tussen duin en vloedlijn.
Omwille van de afmeting hoeft de gemeente niet rigide te proberen greep te krijgen op de gebruikers en het vierkante meter gebruik. Er is veel “plek” dus het gaat er vooral om “waar” welk gebruik wordt toegestaan.
Het strand van Vlieland is mooi en relatief schoon. Het heeft een hoge natuurwaarde.
Natura 2000 heeft het bestaande gebruik beschreven en onder meer vastgelegd op een overzichtskaart. Dit is gedaan om de natuurwaarde te kunnen behouden en te kunnen bewaken.
De inpasbaarheid van opstallen in de landschappelijke omgeving, de aard van activiteiten die mensen uitvoeren op het strand, de mate van vervuiling; al deze onderwerpen hebben te maken met de natuurwaarde en het behoud hiervan. Duitse als Belgische potentiële kustbezoekers vinden een mooie natuur en schone en veilige stranden het belangrijkst aldus een onderzoek uit 2015 1 . Door het online gastenonderzoek weten we inmiddels dat een hoog percentage Nederlandse bezoekers van ons eiland “zee en strand, natuur en landschap” noemt als reden om naar Vlieland te gaan.
Figuur: overgenomen uit Eindrapport bezoekersonderzoek Vlieland (2016)
Het strand van Vlieland is een publiekstrekker en heeft daarmee ook een belangrijke economische waarde. Dit geldt voor mooi weer-, maar ook voor slecht weersituaties. Omdat toerisme economisch belangrijk is voor Vlieland, moet de toerist ook wat geboden worden. Ook op het strand.
Onder strand wordt in deze notitie verstaan: de zandvlakte tussen waterlijn en duinvoet en/of voet van de strandovergang aan de Noordzee zijde van het eiland. Dit is iets beperkter dan de definitie die gebruikt wordt in de APV (Algemene Plaatselijke Verordening).
Ten aanzien van de huidige inrichting op het strand zijn de bestemmingsplannen en het standplaatsenbeleid de basis geweest.
Op het strand bij de overgang einde Badweg is het strandpaviljoen ‘Het Badhuys’ gesitueerd. Dit is vastgelegd in het bestemmingsplan waarop later in deze notitie uitgebreider zal worden ingegaan.
Nabij het strandpaviljoen zijn een drietal standplaatsvergunningen verleend voor het innemen van een standplaats op het strand.
Deze standplaatsen betreffen twee outdoor bedrijven en een ligbeddenverhuur die vanaf hun standplaats hun diensten aanbieden. Op basis van de standplaatsvergunning is het toegestaan om van van 1 april tot 1 oktober een opstal in de vorm van een zeecontainer te plaatsen. De ingenomen/toegestane oppervlakken verschillen.
De standplaatsvergunningen worden afgegeven voor de duur van twee jaar.
Op grond van het huidige standplaatsenbeleid mogen er maximaal drie standplaatsen worden ingenomen omdat alle de overige standplaatsen in en om het dorp zijn benut. Er is echter geen maximum voor het strand benoemd.
In het standplaatsenbeleid is geen locatie aangewezen voor de in te nemen standplaatsen. Dat betekent dat een standplaatshouder dus zelf mag bepalen waar hij een standplaats gaat innemen.
Voor één bedrijf is een omgevingsvergunning verleend voor het plaatsen van een zeecontainer. Deze omgevingsvergunning is seizoensgebonden en mag geplaatst worden van 1 mei tot en met 15 september.
Daarnaast is het iemand vergund om een hekwerk te plaatsen en een ander om een botenrek wagen te plaatsen bij zijn bouwwerk.
In de praktijk blijven de standplaatsen en/of bouwwerken in de winter wel eens staan, omdat niet wordt gehandhaafd.
Er zijn 3 ventvergunningen uitgegeven. Dit is het maximaal toegestane aantal.
Bij het venten is het gebruik van een elektrische auto toegestaan en wel 1 per vergunning.
Er zijn geen maten voor de toegestane auto beschreven.
Er is wel benoemd welk type producten mogen worden aangeboden.
Naast in de gemeentelijke regelgeving is het huidige toegestane strandgebruik vastgelegd in de Natura 2000 wetgeving en de kaart van de Dienst Landelijk Gebied kaartnummer DLGNN2009LJ-0986 d.d. 10 mei 2010. Op deze handige overzichtskaart staat precies aangegeven welke activiteiten waar worden uitgevoerd op het strand en langs het strand op het water.
Deze kaart behoort als bijlage bij deze notitie.
Er zijn momenteel geen klachten van toeristen bekend over het strandgebruik, maar het is onbekend of dit komt omdat er geen klachten zijn of omdat deze niet worden gemeld. Er wordt momenteel niet actief navraag gedaan bij de toerist en andere strandgebruikers.
Er zijn wel wensen van ondernemers om hun huidige bedrijfsvoering verder uit te breiden. Daarnaast spelen er ook perikelen tussen ondernemers. Er zijn in het verleden verschillende typen vergunningen voor activiteiten verleend, terwijl de activiteiten min of meer overeenkomen. Ook is er een geringe mate van “rechtsongelijkheid” omdat er ruimte is vergund of is ingenomen.
Het betreffen hier minor issues, die echter wel voor onduidelijkheid zorgen.
Het is onduidelijk of het strand een “openbare weg” is in de zin van de Wegenverkeerswet (WvW), althans is er geen jurisprudentie over. Hierdoor is het onduidelijk of een voertuig een kenteken moet hebben en of de chauffeur een rijbewijs moet hebben.
De voormalig procureur generaal van de Hoge Raad J. Remmelink zegt in zijn boek “Hoofdwegen door het verkeersrecht” (Deventer 2000) dat hij zou willen spreken van een “weg” en dat dus de WVW (Wegen Verkeers Wet) van toepassing is. Op basis van artikel 36 WVW is een kenteken verplicht en moet de bestuurder in het bezit zijn van een rijbewijs.
Het strand is tevens een “terrein” in de zin van artikel 1 van de Wet Aansprakelijkheidsverzekering Motorvoertuigen (WAM) en motorvoertuigen moeten dus voldoen aan de verplichtingen van de WAM (het voertuig moet verzekerd zijn).
Motorvoertuigen op het strand: Algemeen
Op basis van de APV (Algemene Plaatselijke Verordening, voorheen: Algemene Politieverordening Vlieland) artikel C38 geldt een rijverbod tussen strand overgang Haven en de Fortweg.
Daarnaast voor de periode van 1 mei tot 1 oktober tussen 08.00 uur en 20.00 uur voor alle motorvoertuigen, waaronder bromfietsen, voor het strand tussen Fortweg en Pad van 20.
Motorvoertuigen op het strand: Vliehors Expres
Het rijden van de Vliehors Expres is gebaseerd op een ontheffing van 23 juni 1988 (op het bepaalde in artikel C38 van de APV) die is herleefd nadat een gemeentelijk intrekkingsbesluit van 2 juli 1991 is vernietigd door de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State (brief 29 oktober 1991).
In de ontheffing van 23 juni 1988 staat aangegeven dat ontheffing wordt verleend op het verbod om zich van 1 juni tot 1 september met een motorvoertuig op het strandgedeelte tussen strand overgang Strandhotel en strand overgang Pad van 20 te bevinden. Er staat niet expliciet dat dit maar 1 motorvoertuig mag zijn en het voertuig staat ook niet nader gespecificeerd met een kenteken of ander onderscheidend kenmerk.
Er is hierin geen ontheffing verleend voor het gedeelte: tussen duinovergang Strandhotel en Duinovergang Rijkswerkhaven tussen 8.00 en 20.00 uur, waardoor de stalling op het industrieterrein alleen kan worden bereikt buiten dit tijdsinterval.
Er is ook geen ontheffing voor het rijden op de openbare weg zonder kenteken voor het gedeelte strand overgang Fortweg naar de stalling en het Pad van Zes (Posthuys naar Strandovergang)
Belangrijke beperkende bepalingen in deze ontheffing zijn tevens:
De Afdeling Rechtspraak van de Raad van State heeft in de brief 29 oktober 1991 tevens aangegeven dat van een dienstregeling geen sprake is, als noodzakelijke vertrektijden worden aangekondigd bij gasten van hotels et cetera.
De (twee) terreinwagens van de Vliehors Expres hebben geen kenteken en voldoen wellicht niet aan de eisen uit de Wet Personen Vervoer, althans kennen geen personenvervoer registratie. Dat geldt trouwens ook voor soortgelijk vervoer op andere eilanden. Alleen Terschelling heeft een vrachtwagen met kenteken, maar geen personenvervoer registratie.
Het is echter de vraag of de Wet Personen Vervoer (WPV) van toepassing is, want deze geldt voor “voor het openbaar vervoer openstaande wegen”; onduidelijk is of het stand hieronder valt.
In de WPV staan wel verhelderende definities:
bus = motorrijtuig, al dan niet voorzien van een aanhangwagen, ingericht voor het vervoer van meer dan acht personen, de bestuurder daaronder niet begrepen;
Uit het kenteken moet blijken of het voertuig als bus wordt aangemerkt en een rijbewijs D noodzakelijk is (mail politie Fryslân 17-3-2010) Er is echter geen kenteken. Ontheffingen voor korte stukjes rijden op de openbare weg zijn er niet.
Het is ook onhelder of er één of twee auto’s mogen rijden.
Op verschillende plaatsen worden regelmatig kampvuren gestookt op het strand. Camping Stortemelk heeft hiervoor een ontheffing die ze “doorgeven” aan gasten. Maar iedereen weet dat er ook op andere plekken wordt gestookt, zoals aan de havenkop (bruine vloot) of op de Vliehors (Vliehors Expres).
De regels zijn niet bij iedereen bekend maar staan in de APV.
3. Nieuwe situatie: Voorstel tot nieuw beleid
3.1 Het vastgelegde gebruik in Natura 2000 wordt onze norm voor het strandgebruik
Het strand van Vlieland is groot en breed, maar niet overal kan iedereen zomaar zijn gang gaan.
Het strand is voor veel vogelsoorten en planten een vitaal onderdeel van hun bestaan. Voor diverse vogelsoorten is het strand voedselgebied, rustplaats, hoogwatervluchtplaats en broedplaats. De diverse recreatieactiviteiten op een aantal plaatsen op het strand zijn strijdig met de natuurbelangen en soms bedreigend voor de aanwezige vogelsoorten.
De kaart van Natura 20002 is opgesteld na inventarisatie en in samenspraak met diverse gebruikers van ons eiland. Natura 2000 wordt onze norm voor de zones op het stand en voor het strandgebruik aangaande activiteiten op het strand. De kaart is daar een prima hulpmiddel bij.
3.2 Het “het blijft wat het is” kader
We houden de voorzieningen op het strand sober en basic. We willen er geen kermis van maken (zoals soms aan de orde op andere stranden bij badplaatsen elders in het land). Hierdoor blijft de rust en de natuurwaarde bewaard. Dit zien we als een USP (unic selling point).
Er komt dus geen opstal, voertuig, ventkar of activiteit bij, tenzij er heel zwaarwegende redenen voor zijn. De redenen zijn ter beoordeling van- en worden voorgelegd aan de gemeenteraad. Dit wordt voorbereid door de ambtenaar van de betreffende portefeuille.
3.3 Bouwwerken en vergunningen
Daar waar nu verschillende typen opstallen en vergunningen worden gebruikt, hanteren we in de toekomst één vereenvoudigd type opstal- en vier typen exploitatie- en tenslotte 2 typen evenementen vergunningen.
Voor alle ondernemers en ook de gemeente zelf worden strandbouwwerken toegestaan in het kader van het bestemmingsplan buitengebied. Er wordt wat ruimer bemeten dan voorheen omdat er ruimte genoeg is op het strand, maar er zijn grenzen. Ook zijn er regels voor het uiterlijk.
Het totaal toegestane aantal bouwwerken op het strand stellen we vast op 5.
Een strandbouwwerk mag van de gemeente het hele jaar blijven staan, maar de richtlijnen van Rijkswaterstaat bepalen dat het bouwwerk ’s winters (1 oktober – 1 april) moet worden verwijderd van het strand.
Strandpaviljoens vallen niet onder het bestemmingsplan buitengebied en zijn ook niet onderwerp in deze notitie.
Ten behoeve van het aanbieden van diensten in een bouwwerk krijgen de ondernemers een exploitatievergunning die de standplaatsvergunning vervangt: de strandexploitatie vergunning.
De exploitatievergunning voor het strand kent 4 varianten en van elk zijn er slechts enkele stuks:
Strandsporten & instructie (2 stuks)
Voor het bedrijfsmatig uitvoeren van (water)sportactiviteitenmoet de vergunninghouder aangesloten zijn bij de landelijke buitensportbranchevereniging (VeBON) of KNWV- (Koninklijke Nederlandse Watersport Vereniging) gediplomeerd zijn. Als een vergunninghouder nog niet aan deze eis voldoet, wordt een overgangsperiode van twee jaar gegeven om aan deze eis te voldoen.
Het is toegestaan één aangedreven gemotoriseerd voertuig van maximaal 5 meter lengte te gebruiken, waarbij de snelheid op het strand zich beperkt tot maximaal 25 km/u. Dit uitsluitend voor het vervoer van benodigde sportattributen naar diverse locaties op het strand. Daarbij is gebruik van een aanhanger voor boten/surfplanken geoorloofd.
Venten is: het in de uitoefening van de ambulante handel te koop aanbieden, verkopen of afleveren van goederen dan wel diensten op een openbare en in de open lucht gelegen plaats. Het maximum aantal ventvergunningen voor het strand is 3 en er zijn geen verdere eisen aan de inhoud gesteld in het ventbeleid 2012. Wel kunnen burgemeester en wethouders nadere voorwaarden stellen aan een vergunning (Ventbeleid 2012 artikel 5:15 lid 2) hetgeen meestal betekent dat benoemd wordt welke artikelen gevent mogen worden.
Er worden twee typen evenementenvergunning voor het strand onderscheiden, die door B&W incidenteel kunnen worden verleend.
Organiserende bedrijven en evenementenbureau’s
Organiserende bedrijven en evenementenbureau’s kunnen alleen iets organiseren indien een evenementenvergunning is verleend, tenzij het een bedrijf betreft met een strandsport & instructie vergunning. Deze laatstgenoemde bedrijven moeten voor evenementen wel een vergunning aanvragen, maar mogen wel (bijvoorbeeld) groepslessen geven omdat dit valt binnen hun exploitatie vergunning.
Denk bijvoorbeeld aan bureaus die niet op Vlieland zijn gevestigd maar wel een evenement willen organiseren op het Vlielandse strand.
3.4 (Reclame) Borden en wegwijzers
Een ondernemer mag één bord aan zijn bouwwerk bevestigen om kenbaar te maken wat de naam en aard van het bedrijf is.
Het bord mag niet verlicht zijn of licht geven en de maatvoering wordt begrensd op een nader te bepalen afmeting.
Niet de kleuren geel en rood (zijnde strandbewakingskleuren) te gebruiken.
Een ondernemer mag wegverwijzing plaatsen op een speciaal aan te brengen informatiebord (van gemeente wege verstrekt) bij de strand overgang aan het einde van de Badweg.
3.5 Motorvoertuigen op het strand
Op basis van de APV (Algemene Plaatselijke Verordening, voorheen: Algemene Politieverordening Vlieland) artikel C38 geldt een rijverbod tussen strand overgang Haven en de Fortweg. Daarnaast voor de periode van 1 mei tot 1 oktober tussen 08.00 uur en 20.00 uur voor alle motorvoertuigen, waaronder bromfietsen, voor het strand tussen Fortweg en Pad van 20.
In de APV wordt “Alternatief Personenvervoer” opgenomen (zie ook gemeente Amsterdam) waarin het vervoer zoals de Vliehors Expres dat uitvoert goed wordt geregeld, inclusief desgewenst een eigen registratieplaat.
Voorstel tot aanpassing van de vergunning Vliehors Express
Quads die geen kenteken voeren, mogen op het strand worden gebruikt. Ze moeten wel verzekerd zijn op grond van de WAM (wet aansprakelijkheidsverzekering motorvoertuigen).
Er worden, conform de kaart van Natura 2000 (versie 14 december 2009) op 5 plaatsen kampvuren toegestaan:
Op de huidig geldende kaartversie (Kaartnummer: DLGNN2009LJ-0986 d.d. 10 mei 2010) zijn deze locaties echter verdwenen, maar in de praktijk vinden kampvuren wel plaats, bijvoorbeeld op de Vliehors of bij Camping Stortemelk.
In deze beleidsnotitie worden de locaties wederom als toegestane locaties gezien.
De toegestane plaatsen worden gemarkeerd met een bord (inclusief veiligheidstips, telefoonnummers) en gefaciliteerd met een prullenbak voor glaswerk en afval.
Naakt recreatie op het strand is niet toegestaan op de bewaakte gedeelten van het strand (APV 5.40)
Vliegeren en het oplaten van vliegers is verboden op bewaakte stranden in het badseizoen (1 mei tot 1 oktober) op bewaakte stranden (APV 5.41).
Drones laten stijgen en landen als mede boven het strand laten vliegen is verboden tenzij B&W hiervoor vergunning hebben verleend. Drones zijn meestal voorzien van camera’s en derhalve verstoren ze de privacy van strandgebruikers. Ook verstoren ze de rust van vogels en de rust in zijn algemeenheid.
Er wordt vanuit de gemeente voorzien in het actief schoonhouden van het strand op intensief gebruikte plaatsen in de drukke maanden juli en augustus. Ook worden in deze periode en op deze plaatsen vuilnisbakken geplaatst en geleegd.
Het gebruik van een hottub op het strand valt in te passen in een “klein strand evenement” of wordt toegestaan op de volgende plaatsen nabij de kampvuur plekken:
4.2 Implementatie van het nieuwe beleid
Onderhavige notitie wordt voorgelegd aan het college en vervolgens aan de raad.
Eventuele wijzigingen worden aangebracht op basis van de opmerkingen.
De notitie wordt vervolgens vastgesteld door college en raad in november 2017.
Alle strand gebruikende ondernemers worden voorgelicht over de inhoud.
Alle lopende vergunningen worden ingetrokken/beëindigd.
De vergunninghouders van 2017 kunnen op basis van het nieuwe beleid een vergunning aanvragen, waarbij her-toekenning gebeurt tenzij er teveel gedragingen tegen de regelgeving zijn geweest in het verleden.
De nieuwe vergunningen gelden 2 jaar.
Per 1 januari 2018 gaat het nieuwe beleid in.
Voor het bedrijfsmatig uitvoeren van (water)sportactiviteitenmoet de vergunninghouder aangesloten zijn bij de landelijke buitensportbranchevereniging (VeBON) of KNWV- (Koninklijke Nederlandse Watersport Vereniging) gediplomeerd zijn. Als een vergunninghouder nog niet aan deze eis voldoet, wordt een overgangsperiode van twee jaar gegeven om aan deze eis te voldoen.
4.3 Handhaving van het nieuwe beleid
Er wordt drie keer per jaar een steekproef bezoek gebracht aan het strand om te controleren of het beleid wordt gevolgd door gebruikers. Daarnaast kunnen ad hoc signalen een trigger zijn om een controle bezoek te brengen. De bezoeken worden in principe uitgevoerd door toezichthouders van de gemeente of ingehuurde toezichthouders, in opdracht van de gemeente.
Aldus vastgesteld in de raad van de gemeente Vlieland in zijn openbare vergadering van 18 december 2017
de plv. griffier,
P.J. Tijdeman
de voorzitter
C. Schokker-Strampel
Bijlage 1. Strandbouwwerken nader beschreven
Bij een Strandbewakingscabine is toegestaan:
maximaal aantal opstallen per terrein is 3, (noot3 )
NB. Dit past niet binnen het geldende bestemmingsplan. Het bestemmingsplan moet hierop worden herzien of de vergunningen moeten met een afwijkingsprocedure worden verleend
Bij een strandbouwwerk is toegestaan:
Uiterlijk van strandbouwwerken
Een strandpaviljoen is een bijzondere vorm van bouwwerk op het strand.
Strandpaviljoens valllen niet onder het Bestemmingsplan Buitengebied.
Er is momenteel een strandpaviljoen gesitueerd op het strand, dit is strandpaviljoen ’t Badhuys. Het huidige strandpaviljoen valt onder het bestemmingsplan “Hotels- Badweg”.
Voor het nieuwe strandpaviljoen is een wijzigingsplan opgesteld dat heet “Vlieland – Strandpaviljoen Fortweg”.
In het bestemmingsplan zijn de voorschriften opgenomen waaraan moet worden voldaan ten aanzien van de aspecten op het gebied van ruimtelijke ordening.
Het begrip “strandpaviljoen” wordt verder niet beschreven in deze strandnotitie.
Een strandpaviljoen heeft geen eigen verzorgingsgebied of strandje buiten het terrein (footprint) van het gebouw.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-126759.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.