De paden in het Weizigtpark aanwijzen als onverplicht fietspad en als voetpad

 

Wettelijk kader

Op grond van artikel 2 lid 1 WVW 1994 kunnen de krachtens deze wet vastgestelde regels strekken tot:

a. het verzekeren van de veiligheid op de weg;

b. het beschermen van weggebruikers en passagiers;

c. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

d. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

 

Op grond van artikel 15, lid 1, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

 

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd over de handhaafbaarheid van het verkeersbesluit met de verkeersfunctionaris van de eenheid Rotterdam, namens de korpschef van politie.

 

Motivering besluit

In 2024 wordt de herinrichting van het Weizigtpark afgerond en wordt de nieuwe fietsenstalling/stationsentree van ProRail aan de zuidzijde van het station opgeleverd.

 

In eerste instantie was het voornemen om alle paden in het park aan te wijzen als onverplicht fietspad. Door reacties van het Hondenplatform, hondenbezitters en voetgangers is het voornemen aangepast en worden naast fietspaden ook voetpaden aangewezen.

 

Fietsen/wandelen gemengd

In het nieuwe ontwerp van het Weizigtpark zijn de doorgaande paden ontworpen als shared-space langzaamverkeersroutes. Dat betekent dat er géén onderscheid wordt gemaakt tussen ruimte voor voetgangers en fietsers. Die routes worden flexibel gebruikt. Het ene moment zijn er overwegend voetgangers, het andere moment overwegend fietsers. Daar tussenin worden deze routes gemengd gebruikt. In verband met doorgaande fietsroutes en de nieuwe fietsenstalling is een deel van deze paden extra breed uitgevoerd, om het gemengd gebruik in drukke periodes goed te laten verlopen. Wettelijk is het voor voetgangers toegestaan het fietspad te gebruiken als een trottoir of voetpad ontbreekt.

 

Voetpaden

Andere paden zijn smaller uitgevoerd. Deze paden worden ingesteld als voetpad. Het gaat hier onder andere om de paden bij het hondenlosloop-gebied.

 

Door het instellen van een onverplicht fietspad en voetpad worden snor- en bromfietsers geweerd uit het park en is het mogelijk te handhaven bij overtredingen. Snor- en bromfietsers kunnen de nieuwe fietsenstalling bereiken via de Markettenweg.

 

Door de situering van de fietsenstalling vervalt de logistieke route tussen de Stadsboerderij en de Markettenweg. De extra breedte op de hoofdpaden in het park heeft als voordeel dat de Stadsboerderij logistiek bediend kan worden via het hoofdpad dat aansluit op de Mauritsweg. Dit besluit regelt de uitzondering voor het logistieke verkeer om op het fietspad te mogen rijden. Het is de bedoeling dat op termijn de logistieke route via de zijde van NMC Weizigt gaat lopen. Dat is afhankelijk van nader uit te werken ontwikkelingen aan die kant.

 

De ervaring leert op andere paden in Dordrecht waar zowel fietsers als voetgangers gebruik van maken dat groene bordjes met fiets- en voetgangerssymbolen en de tekst "houdt rekening met elkaar" de situatie verduidelijkt. Diezelfde bordjes worden daarom ook op verschillende plekken in het park opgehangen.

 

Op basis van bovenstaande overwegingen en met inachtneming van:

 

- de Algemene wet bestuursrecht (Awb);

- de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994);

- het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);

- het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990);

- het Algemeen Mandaatbesluit Dordrecht;

 

Besluit het college van burgemeester en wethouders van Dordrecht:

 

1. De paden in het Weizigtpark op tekening "paden Weizigtpark" d.d. 20 december 2024 aangeduid als "fietsers/voetgangers" in te stellen als onverplicht fietspad door het plaatsen van verkeersborden model G13 en G14 van bijlage 1 van het RVV 1990 bij het begin en eind van die paden.

2. De paden in het Weizigtpark op tekening "paden Weizigtpark" d.d. 20 december 2024 aangeduid als "voetgangers" in te stellen als voetpad door het plaatsen van verkeersborden model G7 van bijlage 1 van het RVV 1990 bij het begin van die paden.

3. Logistiek verkeer voor de Stadsboerderij Weizigt toe te staan op de hoofdroute door het Weizigtpark zoals aangegeven op tekening "paden Weizigtpark" d.d. 20 december 2024 vanaf de Mauritsweg (t.h.v. kruispunt Nassauweg) door het plaatsen van een onderbord met tekst onder bord G13 bij die entree.

4. Alle voorgaande verkeersbesluiten ter regeling van verkeer in het Weizigtpark te laten vervallen.

 

Het college van burgemeester en wethouders

namens dezen,

de heer J. Booij

Clustermanager

 

Bezwaar

Als u het niet eens bent met dit besluit, kunt u binnen zes weken na dagtekening schriftelijk bezwaar maken. U dient uw bezwaarschrift te richten aan: Het college van Burgemeester en Wethouders, Postbus 8, 3300 AA Dordrecht.

 

Op grond van artikel 6:5 van de Algemene wet bestuursrecht moet het bezwaarschrift ondertekend zijn. Verder moet het ten minste bevatten: uw naam en adres, de datum, de omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt en de reden van uw bezwaar. Wilt u ook het telefoonnummer vermelden, waarop u overdag te bereiken bent?

 

Het indienen van een bezwaarschrift houdt de werking van het besluit niet tegen. In spoedeisende gevallen kunt u de voorzieningenrechter van de Rechtbank Rotterdam, Postbus 50951, 3007 BM Rotterdam, verzoeken een voorlopige voorziening te treffen.

U kunt het verzoekschrift ook digitaal indienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.

Voor de behandeling van een verzoek om voorlopige voorziening brengt de Rechtbank een bedrag aan griffierecht in rekening.

 

Naar boven