Burgemeester en wethouders van Hilversum hebben het volgende overwogen;
Krachtens artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 dient een verkeersbesluit te worden genomen voor het plaatsen of verwijderen van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Er bestaat behoefte aan een aanpassing van de verkeerstekens in verband met de wens om meer mogelijkheden te bieden voor andere en of milieuvriendelijker vormen van vervoer.
Er komt steeds meer vraag naar oplaadpunten voor elektrisch aangedreven voertuigen en het is wenselijk ook in Hilversum een aantal punten aan te wijzen waar deze elektrische voertuigen (EV) kunnen worden opgeladen.
De gemeenteraad heeft op 1 april 2015 beleid vastgesteld voor het opladen van elektrische voertuigen. Aanvullend daarop is op 17 november 2016 een overeenkomst gesloten met MRA-Elektrisch om uitvoering te geven aan dit beleid. (MRA-E is een project binnen Metropoolregio Amsterdam, opdrachtgever MRA-E is provincie Noord-Holland)
In De Genestetlaan nabij Busken Huetplein staat een laadpaal die voor gemiddeld 70 procent bezet is. Er is behoefte aan een extra laadpaal in de omgeving. De parkeerplekken naast huidige laadplekken zijn hiervoor geschikt om een oplaadpunt te plaatsen en twee parkeervakken aan te wijzen als parkeervak dat uitsluitend mag worden gebruikt door elektrisch aangedreven voertuigen die gebruik willen maken van de oplaadpaal.
Het is noodzakelijk de parkeervakken aan te wijzen als parkeervak dat uitsluitend mag worden gebruikt door elektrisch aangedreven voertuigen, gedurende de tijd die nodig is voor het opladen van de accu’s.
De korpschef politie heeft, in overeenstemming met artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW), een algemeen positief advies afgegeven voor het inrichten van parkeerplaatsen ten behoeve van het opladen van elektrische voertuigen.
De Genestetlaan is gelegen binnen deze gemeente en bij de gemeente in beheer en onderhoud.
Op grond van artikel 18 van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994) is het college bevoegd ten aanzien van het verkeer op de binnen deze gemeente gelegen wegen, welke niet onder het beheer van het rijk, de provincie of een waterschap vallen, de besluiten te nemen als bedoeld in artikel 12 van het BABW en het college heeft deze bevoegdheid gemandateerd aan de portefeuillehouder verkeer.
Bij ons besluit van 30 augustus 2005 is de uniforme openbare voorbereidingsprocedure, afdeling 3.4 Awb, van toepassing verklaard voor verkeersbesluiten (besluiten op grond van de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 en het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer) met uitzondering van besluiten met betrekking tot gehandicaptenparkeerplaatsen op kenteken.