Gemeenteblad van Maassluis
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Maassluis | Gemeenteblad 2025, 125101 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Maassluis | Gemeenteblad 2025, 125101 | beleidsregel |
Beheerplan sportvelden Gemeente Maassluis
Gemeente Maassluis wil zorgen voor veilige, bespeelbare sportvoorzieningen die voldoen aan de (sporttechnische) normeringen van de sportbonden. Tevens wenst zij inzicht te hebben in de daarbij benodigde financiële middelen. Om dit inzichtelijk te krijgen heeft B.A.S. Begeleiding en Advies Sportterreinen een beheerplan voor de sportvelden opgesteld.
Van de sportvelden is een kwaliteitsbepaling en inventarisatie uitgevoerd. Aan de hand hiervan is een inschatting gemaakt van de levensduur van het veld en het moment van vervangen of renoveren.
Niet opgenomen in het beheerplan:
In hoofdstuk 3 wordt het dagelijks beheer omschreven en worden de kosten daarvan berekend en weergegeven. Door het uitvoeren van het dagelijks beheer en onderhoud, worden de sportaccommodaties in stand gehouden om veilig binnen de sporttechnische normen te kunnen worden gebruikt.
De gemeente Maassluis is voor het onderhoud van de sportvelden verantwoordelijk voor:
De verenigingen zijn verantwoordelijk voor:
|
Overzicht kostenonderhoudsplan (DOP) sportvelden Gemeente Maassluis |
||
Gemeente Maassluis vindt de aandacht voor het milieu bij de aanleg, renovatie en het onderhoud van sportvelden van wezenlijk belang. Dat geldt ook voor kunstgrasvelden. Daarbij heeft gemeente Maassluis ook een (wettelijke) zorgplicht om de bodem en watergangen schoon te houden.
Belangrijkste uitgangspunten van de zorgplicht t.b.v. kunstgrasvelden:
Als door het dagelijks beheer en onderhoud een sportaccommodatie niet meer op een veilig en/of sporttechnisch verantwoord niveau gehouden kan worden, moet deze worden vervangen of gerenoveerd. Hiervoor is het MIP opgesteld.
De vereniging is verantwoordelijk voor:
Uitgangspunten ter verbetering van de kwaliteit en beleving van de sportparken:
Bijlage III “Meerjaren Investeringsplan 2024-2029” geeft de investeringskosten exclusief BTW voor de komende 5 jaar weer. Hierbij is geen rekening gehouden met inflatie.
Het doel van een accommodatieplan voor de toekomst is om dezelfde uitgangspunten te hanteren voor de verschillende gebruikers. Daarbij is gekeken naar duurzaam onderhoud en aanleg van een sportveld.
1.1 Inhoud en doelstelling van het beheerplan
Gemeente Maassluis wil zorgen voor veilige, bespeelbare sportvoorzieningen die voldoen aan de (sporttechnische) normeringen van de sportbonden en inzicht hebben in de daarbij benodigde financiële middelen. B.A.S. Begeleiding en Advies Sportterreinen (BAS) heeft sinds 2014 jaarlijks de kwaliteit van de sportvelden beoordeeld. Om inzicht te krijgen in de kosten voor het dagelijks, - en meerjarenonderhoud is aan BAS opdracht gegeven om een beheerplan voor de sportvelden op te stellen en dit jaarlijks bij te werken. Het beheerplan bestaat uit:
Nulmeting / Kwaliteitsbepalingen:
Advies voor het dagelijks onderhoud op de sportvelden incl. het eventuele extra onderhoud dat nodig is om de velden in een goede staat te houden.
Wij noemen dit het Dagelijks OnderhoudsPlan (DOP). Daarin worden de onderhoudshandelingen in beeld gebracht die nodig zijn om de accommodaties in stand te houden. Van deze onderhoudshandelingen worden ook de kosten uitgewerkt.
Buitensport accommodatieplan/beleid (BAP):
Niet opgenomen in het beheerplan:
De algemene doelstelling van het “Beheerplan sportparken gemeente Maassluis” is:
Om een goed beheerplan op te stellen, is het van belang dat de huidige kwaliteit van de sportvelden en alle bijbehorende inrichtingselementen bekend is. Tevens dienen de hoeveelheden van alle sportvelden en inrichtingsmaterialen opgenomen te worden.
De kwaliteitsbepalingen zijn opgenomen in bijlage I en aan dit rapport toegevoegd.
In het beheerplan zijn alle onderstaande onderdelen opgenomen. Het gaat hierbij om:
Niet opgenomen in het Beheerplan:
Om een eenduidig beeld te krijgen van de sportaccommodaties en inrichtingselementen, worden deze afgezet tegen een kwaliteitsniveau. In de kwaliteitsniveaus is voor de volgende indeling gekozen:
Gemeente Maassluis heeft als streefwaarde voor de te leveren kwaliteit op de sportvelden, minimaal een voldoende ( C ) gesteld. Hieruit kan worden opgemaakt dat de sportaccommodaties en inrichtingselementen veilig en functioneel moeten zijn. Deze dienen tijdig te worden onderhouden, gerepareerd, vervangen of gerenoveerd als er onveilige of niet beheersbare situaties ontstaan.
2.3 Huidige areaal en capaciteit
In deze paragraaf is een overzicht gegeven van de sportparken en velden binnen de gemeente Maassluis die opgenomen zijn in het beheerplan.
Op hoofdlijnen verzorgt de gemeente het onderhoud van alle sportvelden, echter zijn er een paar uitzonderingen. Zo heeft VDL het hoofdveld en het trainingsveldje in eigendom en verzorgt de vereniging al het onderhoud aan de kunstgrasvelden.
Bij MSV’71 is het kunstgras jeugdveldje 4 eigendom van de vereniging en voeren ze hier ook het onderhoud uit.
Capaciteit en gebruik van de velden
Sportvelden welke zeer intensief gebruikt worden door de sportvereniging en of schoolsport of andere verhuur hebben een kortere levensduur. Ook het uitvoeren van juist onderhoud is van invloed op de levensduur van de velden.
Om een globaal beeld te geven van de bezettingsgraad op de sportvelden in Maassluis zijn bijgevoegd als bijlage VI de capaciteitsbepalingen van de sportverenigingen. De berekeningen zijn opgesteld aan de hand van tools of uitgangspunten van de betreffende sportbond.
In onderstaande tabel 1 de belangrijkste gegevens van de capaciteitsbepalingen gebaseerd op het seizoen 2023-2024.
Sportpark Sportlaan huisvest momenteel de oudste voetbalvereniging van Maassluis, V.D.L.
AFBEELDING 1: OVERZICHT VELDEN SPORTPARK SPORTLAAN/ VDL
TABEL 2: OVERZICHT SPORTVELDEN VDL
Veld 1 en het trainingsveldje zijn eigendom van de VDL en is niet opgenomen in de MIP.
Veld 2 is eigendom van de gemeente en wordt ook door de gemeente onderhouden.
Veld 3 is eigendom van de gemeente maar wordt door VDL onderhouden.
Sportpark Dijkpolder huisvest momenteel voetbalvereniging Excelsior Maassluis.
AFBEELDING 2: OVERZICHT VELDEN SPORTPARK EXCELSIOR MAASSLUIS
2.3.3 M.S.V.’71 en H.V. Unitas ‘63
Voetbalvereniging M.S.V.’71 en handbalvereniging H..V. Unitas ’63 zijn gevestigd in de Steendijkpolder in Maassluis West.
AFBEELDING 3: OVERZICHT VELDEN SPORTPARK M.S.V.’71 EN H.V UNITAS ‘63
TABEL 4: OVERZICHT SPORTVELDEN M.S.V.’71 EN H.V. UNITAS ‘63
Jeugdveld is eigendom van de vereniging en niet opgenomen in de MIP.
H.V. Unitas is gebruikt de faciliteiten van MSV’71 en hebben een eigen asfalt handbalveld op het terrein.
2.3.4 Honk- en softbalvereniging Gophers
Gophers is in september 2023 gestopt met hun activiteiten; de accommodatie is NIET opgenomen in het MIP. Het beachveld en het grasoppervlak wordt wel meegenomen in het Dagelijks Onderhoudsplan.
AFBEELDING 4: OVERZICHT VELDEN SPORTPARK GOPHERS EN ALLEZ TIRER (JEU DE BOULES)
De banen van de jeu de boules vereniging Allez Tirer worden door de vereniging zelf onderhouden. Alleen de gazons zoals op afbeelding 4 hierboven weergegeven, worden door de gemeente gemaaid. Deze zijn, samen met de Gophers, opgenomen in het dagelijks onderhoudsplan (DOP).
Hockeyvereniging Evergreen is gevestigd aan de Dr. Albert Schweitserdreef.
AFBEELDING 5: OVERZICHT VELDEN SPORTPARK MHV EVERGREEN
TABEL 6: OVERZICHT SPORTVELDEN MHV EVERGREEN
* Fielddrain is destijds een innovatief product geweest. De aanwezige lava-rubber is gemengd met cement en als gebonden constructie teruggebracht. Hierop is een E-layer aangebracht.
3 Dagelijks Onderhoudsplan (DOP)
Bij het opstellen van het DOP is uitgegaan van de in paragraaf 3.3 opgestelde uitgangspunten.
Dit onderhoudsplan is opgesteld om de wijze van beheer vast te leggen. Daarnaast worden de hiervoor benodigde financiële middelen inzichtelijk gemaakt. In bijlage II is per type sportveld omschreven welke onderhoudsmaatregelen er moeten worden uitgevoerd om de kwaliteit van de sportvelden goed te houden. In deze bijlage zijn eveneens de kosten voor deze onderhoudsmaatregelen opgenomen.
Om dit plan actueel te houden, dient er na het doorvoeren van wijzigingen een update te worden gemaakt. Wijzigingen in beleid, gebruik (intensief of extensief), sportveld (kunst- of natuurgras) en beschikbare budgetten kunnen van invloed zijn op het totale beheerplan.
3.2 Kwaliteitsniveau en taakverdeling
Onderhoud van sportvelden kan op vele wijzen worden uitgevoerd. Doelstelling van de gemeente Maassluis is het zorgen voor veilige, bespeelbare sportvoorzieningen die voldoen aan de (sporttechnische) normeringen van de sportbonden.
Om dit te bewerkstelligen is uitgegaan van de bijlage II beschreven frequentie van onderhoudswerkzaamheden. In deze bijlage is ook de taakverdeling van de werkzaamheden tussen de gemeente en verenigingen weergegeven.
3.3 Uitgangspunten Dagelijks OnderhoudsPlan (DOP )
De gemeente Maassluis is voor het onderhoud van de sportvelden verantwoordelijk voor:
In de huidige situatie worden de werkzaamheden, benoemd in tabel 8, in eigen beheer door de gemeente Maassluis uitgevoerd. Hiervoor zijn de genoemde machines aanwezig. Het werk wordt uitgevoerd door 2 medewerkers van de gemeente Maassluis die naast hun werkzaamheden aan de sportvelden andere taken hebben.
TABEL 8: WERKZAAMHEDEN IN EIGEN BEHEER GEMEENTE MAASSLUIS
*Totaal 8,5 kunstgrasvelden: kunstgras wordt door VDL zelf onderhouden, 2,5 veld bij Excelsior Maassluis, 1 veld bij MSV, 3 korfbalvelden CKC Maassluis en 2 kunstgras hockey bij Evergreen.
**Totaal 6 natuurgras: 1 veld bij VDL, 2 velden bij Excelsior, 2 velden bij MSV, en 1 grasoppervlak bij Gophers.
De vereniging is verantwoordelijk voor :
3.4 Onderhoud en gebruik natuurgras
Om de kwaliteit van de sportvelden op peil te houden, is voortdurend onderhoud noodzakelijk. De mate van onderhoud is afhankelijk van de kwaliteit en het gebruik van een veld. Om inzicht te krijgen in de verschillende soorten velden, zijn de verschillende type velden met hun bijbehorende functie en onderhoudsmaatregelen hieronder beschreven.
3.4.1 Grasvelden (wedstrijdvelden)
Onder wedstrijdvelden (voetbal) verstaan we de grasvelden die voornamelijk voor wedstrijden gebruikt worden. Het aantal speeluren voor een gras voetbalveld is uit het oogpunt van kwaliteitsbeheersing aan een maximum gebonden. Bij het aantal speeluren wordt uitgegaan van bespeling door een seniorenteam. Het toelaatbare gebruik in speeluren verdeeld over het hele seizoen van een wedstrijdveld is voor voetbal gesteld op 250-300 uur.
Andere grasvelden die in Maassluis aanwezig zijn betreffen korfbalvelden en honk- en softbalvelden. Voor deze velden kan over het algemeen een gelijk onderhoudsniveau als bij voetbal grasvelden worden aangehouden.
De standaard gras wedstrijdvelden kennen, naast een maximumaantal speeluren, ook gebruiksbeperkingen ten opzichte van de volgende klimatologische omstandigheden:
Uiteraard dient vakkundig en met gezond verstand een veld beoordeeld (gekeurd) te worden alvorens een veld te bespelen.
Een correcte, regelmatige belasting van de speelvelden is in principe een belangrijke onderhoudsmaatregel die, in samenhang met de overige toegesneden onderhoudsmaatregelen, de kwaliteit van de velden en daarmee het speelgenot bepaalt. Om die reden zijn wedstrijdvelden in het najaar en het voorjaar, m.n. de zijstroken, ook geschikt voor trainingen.
In onderstaande tabel 9 zijn de standaard onderhoudswerkzaamheden voor grasvelden weergegeven, inclusief de frequentie per jaar en verdeling van het werkzaamheden.
Deze velden zijn vrijwel onder alle omstandigheden bespeelbaar voor wedstrijden en trainingen. Uitzonderingen zijn tijdens extreme vorst, extreme regen en tijdens sneeuwval. Ook in de periode van opdooi is het niet toegestaan kunstgrasvelden te gebruiken.
I.v.m. de inzetbaarheid van kunstgrasvelden wordt over het algemeen uitgegaan van betreding van 1.200 tot 1.500 uur op jaarbasis.
Daarnaast zijn er ook kunstgras korfbalvelden in Maassluis aanwezig. Deze velden zijn zandingestrooide velden met een poollengte van ca. 20 tot 24 mm. De bruikbaarheid en het onderhoud van dergelijke velden zijn vergelijkbaar met die van de voetbalvelden.
Onderhoud van de kunstgrasvelden
Kunstgrasvelden dienen wekelijks geïnspecteerd te worden op beschadigingen. Bij constatering daarvan dient men deze vakkundig te (laten) herstellen.
Zwerfafval als glas, blik e.d. kan beschadiging van de kunstgrasmat veroorzaken. Daarom dient dagelijks het veldoppervlak en de directe omgeving schoongemaakt te worden. Ook moet organische vervuiling als bladafval e.d. zoveel mogelijk worden tegengegaan.
Regelmatig schoonmaken van de kunstgrasvelden is van groot belang.
Om vervuiling door het schoeisel van de gebruikers tegen te gaan, is het belangrijk dat er schoonloopmatten/ roosters bij de ingangen van het veld aanwezig zijn of borstels, zodat schoenen schoongemaakt kunnen worden. Een schone omgeving en verharde paden naar de velden kunnen er al voor zorgen dat het schoeisel schoon is en vervuiling wordt tegengegaan.
Als gevolg van vocht en/ of schaduwwerking kan er algengroei in de kunstgrasmat optreden. Ook onkruidgroei in de randen van een kunstgrasveld is mogelijk. Ook deze vervuiling moet worden tegengegaan, zo nodig door bestrijding met voor dit doel geschikte en toegestane middelen.
Om de invulling (zand en/of rubber) zoveel mogelijk verdeeld over het veld aanwezig te laten zijn, is regelmatig onderhoud d.m.v. slepen noodzakelijk. Om de kunstgrasmat de sporttechnische kwaliteiten te laten behouden, is regelmatig decompacteren van de invulling (rubber of zand) noodzakelijk. Indien noodzakelijk, zal zand en/of rubber moeten worden bijgevuld.
In onderstaande tabel 10 zijn de standaard onderhoudswerkzaamheden voor kunstgrasvelden opgenomen, inclusief de frequentie per jaar en verdeling van het werk. Daarbij zijn de kruisjes bij ‘verantwoordelijk voor uitvoering’ aannames.
Ter voorkoming van verspreiding van infill -materiaal op basis van polymeren dient de eigenaar te voldoen aan de zorgplicht. Paragraaf 3.6.2 geeft een duidelijk toelichting.
|
schoonhouden voorbespeling van het kunstgrasveld incl.zwerfvuil |
||||
|
schoonhouden verhardingen (zwerfafval en organisch materiaal) |
||||
Onder de sportterreinen van de gemeente Maassluis vallen ook de gravel delen van de honk- en softbalvelden. Deze velden worden tijdens het schrijven van dit beheerplan niet meer gebruikt en zullen ook niet onderhouden worden. Mocht het onderhoud weer opgepakt worden moet uitgegaan worden van onderstaande werkzaamheden:
Dagelijks onderhoud (vereniging):
Wekelijks onderhoud (deels vereniging deel gemeente):
Jaarlijks onderhoud: Het jaarlijks onderhoud vindt plaats in het voorjaar en wordt in de regel uitgevoerd door de leverancier (gemeente):
In de tabel 11 hieronder zijn de standaard onderhoudswerkzaamheden voor halfverhardingen opgenomen, inclusief de frequentie per jaar en verdeling van het werk.
|
afstrooien met toplaagmateriaal, egaliseren en rollen in voorjaar |
||||
|
uitvullen met toplaagmateriaal,egaliseren en rollen tijdens seizoen |
||||
3.6 Ontwikkelingen Onderhoud: Onkruidbestrijding/zorgplicht infill
Bij bovengenoemde is rekening gehouden met het huidige standaard onderhoud. Desondanks is het van belang rekening te houden met ontwikkelingen in het dagelijks beheer en onderhoud van sportvelden en de wet- en regelgeving. In onderstaande paragrafen worden twee onderwerpen aangehaald.
3.6.1 Preventie en bestrijding van onkruiden, ziekten en plagen
Het primaire doel van sportgrasbeheer is het realiseren van structureel goede en veilig bespeelbare velden. Dat vereist zorgvuldige aanleg en goed onderhoud. Een blijvende zorg hierbij is de beheersing van onkruiden, ziekten en plagen die de speelkwaliteit ondermijnen. In het verleden werden deze problemen veelal ‘opgelost’ met herbiciden, fungiciden of insecticiden. Hoewel het gebruik hiervan buiten de landbouw is verboden, gelden onder andere voor sportvelden en golfbanen tijdelijk nog enkele uitzonderingen.
Onderstaand een citaat uit de rapportage “ Handleiding Geïntegreerd Sportgrasbeheer ”.
Sportveldbeheerders, die als laatste redmiddel (mogelijk) gewasbeschermingsmiddelen gebruiken, zijn wettelijk verplicht om Geïntegreerde Gewasbescherming (IPM – Integrated Pest Management) toe te passen. Deze verplichting is vastgelegd in Europese verordeningen en richtlijnen en uitgewerkt in de Nederlandse wet- en regelgeving.
Doel van IPM is het gebruik en de afhankelijkheid van gewasbeschermingsmiddelen zoveel mogelijk te beperken en de impact op mens, dier en milieu zo gering mogelijk te houden. De focus ligt op preventie, biologische en mechanische bestrijding. IPM is op sportvelden en golfbanen relatief complex door de aard, intensiteit en het jaarrond gebruik van de velden. Daarnaast vereist het beheer goede communicatie met diverse stakeholders, zoals verenigingsbestuurders, spelers, aannemers en politiek.
Vanwege deze brede focus spreken we in de sportgrassector daarom ook wel van Geïntegreerd Sportgrasbeheer (ITM - Integrated Turfgrass Management).
Op basis van de ervaringen van B.A.S. met het werken zonder chemische bestrijdingsmiddelen moet er rekening gehouden worden met ongeveer 10% extra kosten voor het onderhoud. Deze kosten zijn opgenomen in het beheerplan.
Bronnen: - Handleiding Geïntegreerd Sportgrasbeheer maart 2023
3.6.2 Zorgplicht kunstgrasvelden
Gemeente Maassluis vindt de aandacht voor het milieu bij de aanleg, renovatie en het onderhoud van sportvelden van wezenlijk belang. Dat geldt ook voor kunstgrasvelden. Daarbij heeft gemeente Maassluis ook een (wettelijke) zorgplicht om de bodem en watergangen schoon te houden.
Een speciale werkgroep binnen de BSNC –de werkgroep Zorgplicht- heeft een zorgplichtdocument opgesteld. De werkgroep Zorgplicht werkte bij de totstandkoming van dit document nauw samen met de BSNC-werkgroep Renovatie Kunstgras.
Het zorgplichtdocument presenteert met dit document één compleet, gedragen stuk voor alle onderdelen van het kunstgrasveld. In het zorgplichtdocument is omschreven welke maatregelen u kunt inzetten om zo netjes mogelijk om te gaan met de gebruikte materialen in het kunstgrassysteem, ook gelet op het hergebruik. Het zorgplichtdocument is te downloaden van de website van de BSNC.
Belangrijkste uitgangspunten van de zorgplicht t.b.v. kunstgrasvelden:
Ten behoeve van de invulling van de zorgplicht is in bijlage IV omschreven hoe gemeente Maassluis invulling wil gaan geven aan deze zorgplicht.
De kosten voor het onderhoud van de sportvelden, op basis van de in paragraaf 3.3 beschreven uitgangspunten, is per sportpark weergegeven in bijlage II. Hierin zijn ook de frequenties van uit te voeren werkzaamheden omschreven. In deze begrotingen is rekening gehouden met normale marktconforme prijzen.
Het totaal van de ramingen voor het onderhoud op de sportparken voor de komende 5 jaar is hieronder weergegeven. In deze raming is rekening gehouden met kosten voor toezicht en begeleiding. De genoemde bedragen zijn bedragen voor het onderhoud van de sportvelden per jaar en excl. btw.
TABEL 12: OVERZICHT ONDERHOUDSKOSTEN PER JAAR
*VDL verzorgt zelf het onderhoud van de kunstgrasvelden, genoemde kosten betreffen alleen het onderhoud aan natuurgras veld 2. Verhardingen en overhoeken gras.
4 Meerjaren InvesteringsPlan (MIP)
Een Meerjaren InvesteringsPlan (MIP) geeft inzicht in de benodigde kosten voor het renoveren van de sportvelden en alle bijbehorende inrichtingselementen. Aan de hand van de vastgestelde kwaliteit tijdens de inventarisatie/ nulmeting is per element een vervangings- of renovatiemoment vastgesteld. Aan alle elementen zijn renovatie- of vervangingsbedragen gekoppeld. Deze zijn verwerkt in de MIP (bijlage III).
Ook een MIP dient jaarlijks geactualiseerd te worden. Wijzigingen in beleid, gebruik en mogelijk beschikbare budgetten kunnen van invloed zijn op de ingeschatte renovatie- of vervangingsjaren.
De frequentie van gebruik van de sportvelden is hierbij een belangrijke factor. Frequenter gebruik (door bijvoorbeeld groei van een vereniging) van een sportveld kan leiden tot vervroegde renovatie of vervanging van het veld of tot vervanging/ renovatie van de inrichtingselementen. Ook beheer en onderhoud van de sportvelden is van invloed op de levensduur. Goed beheer zorgt voor het behalen van de levensduur. Matig tot slecht beheer leidt tot vervroegde afschrijving.
Bij renovaties en/ of vervangingen van sportvelden en/of hun inrichting dient een gedegen plan/ bestek opgesteld te worden. Door middel van een aanbesteding bij minstens drie gerenommeerde bedrijven dient hiervoor een prijs te worden opgevraagd.
Een goede voorbereiding, maar ook begeleiding en directievoering tijdens de uitvoering van het werk, is voor een goed eindresultaat van belang. Hiervoor zou hiernavolgende jaarschijf-indeling gehanteerd kunnen worden om werkzaamheden vooral tijdig en goed voorbereid in de markt te zetten. Dit resulteert in een soepele aanbesteding en gunstige prijsvorming.
4.1 Uitgangspunten Meerjaren InvesteringsPlan
Onderstaande uitgangspunten worden gehanteerd.
De vereniging is verantwoordelijk voor:
Uitgangspunten ter verbetering van de kwaliteit en beleving van de sportparken:
Als door het uitvoeren van dagelijks beheer de kwaliteit van de sportvelden niet kan worden gehandhaafd of als er te veel kosten moeten worden gemaakt om de kwaliteit van de sportvelden te handhaven, kan het nodig zijn een veld te renoveren. Het doel van een renovatie is het veld weer op een dusdanig niveau te brengen dat met normaal onderhoud de sporttechnische eigenschappen, het behalen van het aantal speeluren en de veiligheid gegarandeerd kunnen worden.
Er wordt onderscheid gemaakt tussen een toplaagrenovatie en een totale renovatie. Bij een toplaagrenovatie wordt alleen de grasmat vervangen. Bij een totale renovatie wordt de totale constructie van het veld, indien nodig tot en met de drainage, vervangen c.q. opnieuw opgebouwd.
De frequentie van het gebruik, beheer en onderhoud van een sportveld heeft invloed op de levensduur van het veld, maar zeker ook op de inrichtingselementen (hekwerken, dug-outs, doelen etc.).
In tabel 13 worden de afschrijvingstermijnen en de eenheidsprijzen weergegeven waar rekening mee is gehouden in het Meerjaren InvesteringsPlan.
TABEL 13: OVERZICHT AFSCHRIJVINGSTERMIJNEN EN EENHEIDSPRIJZEN
4.4 Kosten Meerjaren InvesteringsPlan (MIP)
In bijlage III wordt voor de periode van 2024 tot 2029 per sportpark een overzicht gegeven van het gewenste investeringsjaar en investeringsbedrag.
In de MIP zijn eenheidsprijzen opgenomen die zijn ontstaan op basis van onze jarenlange ervaring met beheer en onderhoud van sportterreinen en onze kennis van de marktprijzen.
De investeringsbedragen zijn gebaseerd op het prijspeil 2023 en vermeld excl. btw en inclusief 12-15% (afhankelijk van type werk) project en advieskosten. Er is geen rekening gehouden met inflatie.
5 Buitensport AccommodatiePlan (BAP)
Het doel van een accommodatiebeleidsplan voor de toekomst is om op een duurzame manier dezelfde uitgangspunten te hanteren voor de verschillende gebruikers. In dit hoofdstuk worden de uitgangspunten weergegeven die worden aangehouden bij aanleg of vervanging van sportvelden.
5.1 Kunstgrasconstructies en infill
Op 26 september 2023 heeft de Europese commissie besloten om de verkoop van infill materialen op basis van polymeren < 5 mm voor sportvelden per september 2031 te verbieden. De gemeente Maassluis past bij de laatste renovaties of aanleg van kunstgrasvoetbalvelden SBR (gemalen autobanden), een polymerisch materiaal, toe in hun kunstgrasvoetbal constructies.
Voor dit materiaal geldt eveneens een verkoop verbod per september 2031, de kans bestaat dat leveranciers al eerder stoppen met de productie ervan waardoor de verkrijgbaarheid van het product onder druk komt te staan.
Het Europese besluit maakt dat ook de gemeente Maassluis moet nadenken over een alternatieve constructie opbouw van hun kunstgrasvoetbalvelden. Mogelijkheden hiervoor zijn:
In de investeringskosten is nu uitgegaan van kunstgras met TPE infill (synthetisch rubber op basis van polymeren). Dit is een veel gebruikt materiaal wat op den duur ook zal worden verboden. De investeringskosten van dit materiaal zijn vrij hoog, alle andere niet polymerische infill-materialen waar de gemeente Maassluis voor kan kiezen zijn goedkoper in aanschaf.
5.6 Biodiversiteit op de sportterreinen
Binnen de branche is er steeds meer oog voor verduurzaming van de sportterreinen.
Ook de NOC*NSF wil de sportsector helpen met verduurzamen en is één van de ondertekenaars van de Routekaart Verduurzaming Sport. "Sporten in een natuurrijke omgeving is nóg gezonder”.
Het natuur inclusief ontwerpen van sportparken en de openbare ruimte gaat over duurzaam ontwerpen en bouwen van de sportomgeving, zodat het waarde toevoegt aan de biodiversiteit, een gezondere leefomgeving en het klimaat.
B.A.S. heeft voor meerdere gemeente een biodiversiteitsplan opgesteld voor de sportterreinen. Daarbij wordt gekeken naar maairegime van graslanden, onderhoud van bomen en heesters, natuurvriendelijk oevers en overige kleine eenvoudige maatregelen om meer natuurwaarde te creëren.
De gemeente Maassluis heeft de ambitie om aan de routekaart van de NOC*NSF invulling te geven.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-125101.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.