Gemeenteblad van Wormerland
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Wormerland | Gemeenteblad 2025, 124747 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Wormerland | Gemeenteblad 2025, 124747 | beleidsregel |
Reglement van orde van de gemeenteraad van de gemeente Wormerland 2025
Hoofstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In dit reglement wordt verstaan onder:
Artikel 6 Lange Termijn Agenda
Een kaderstellende behandeling houdt een uitgebreid traject in waarbij de raad gedurende de verschillende fasen van beeldvorming, oordeelsvorming en besluitvorming betrokken wordt. Het college stelt een startnotitie op met uitgangspunten, tijdpad, alternatieven, afstemmingsmomenten met de raad en een voorstel over de omvang van burgerparticipatie in het traject.
Hoofdstuk 2 Toelating van nieuwe leden; benoeming wethouders, fracties
Artikel 7 Onderzoek geloofsbrieven en beëdiging raadsleden
Deze commissie onderzoekt de geloofsbrieven en de daarop betrekking hebbende stukken van de nieuw benoemde raadsleden en brengt vervolgens advies uit aan de raad over de toelating van de nieuw benoemde raadsleden tot de raad. Indien van toepassing wordt van een minderheidsstandpunt melding gemaakt in dit advies.
Artikel 8 Benoeming wethouders
Bij de benoeming van een wethouder stelt de raad een commissie in bestaande uit drie leden van de raad. De commissie onderzoekt of de benoeming van de kandidaat voldoet aan de vereisten van de artikelen 36a, 36b, 41b eerste, derde en vierde lid, 41c eerste lid van de Gemeentewet, en brengt vervolgens advies uit aan de raad over de benoeming van de wethouder. De commissie betrekt de eindconclusie van de risicoanalyse bij haar advies.
De risicoanalyse is niet openbaar en wordt verstrekt aan de kandidaat. De onderzoeker verstrekt aan de burgemeester in ieder geval een rapportage met uitsluitend voor de benoeming relevante zaken en een advies over mogelijke beheersmaatregelen. Onder voorwaarde dat de kandidaat daar toestemming voor verleent, verstrekt de onderzoeker de volledige risicoanalyse tevens aan de burgemeester.
Indien boven de kandidatenlijst een aanduiding was geplaatst, voert de fractie in de raad deze aanduiding als naam. Indien geen aanduiding boven de kandidatenlijst was geplaatst, deelt de fractie in de eerste vergadering van de raad aan de voorzitter mee welke naam deze fractie in de raad wil voeren.
Indien: één of meer leden van een fractie als zelfstandige fractie gaan optreden; twee of meer fracties als één fractie gaan optreden; één of meer leden van een fractie zich aansluiten bij een andere fractie; wordt hiervan zo spoedig mogelijk schriftelijk mededeling gedaan aan de voorzitter. Met deze gewijzigde situatie wordt rekening gehouden met ingang van de eerstvolgende vergadering van de raad na de mededeling daarvan.
Hoofdstuk 3 Raadsvergaderingen
Indien om 22.30 uur nog niet alle op de agenda vermelde onderwerpen zijn behandeld, sluit of schorst de voorzitter (na afronding bespreking lopend agendapunt) de vergadering, tenzij de raad van oordeel is, dat de vergadering moet worden voortgezet. In geval van schorsing zal, in de regel, de vergadering op de datum van de eerstvolgende vergadering worden voortgezet, dan wel in bijzondere gevallen op een door de raad nader te bepalen moment.
Artikel 11 Uitnodiging en voorlopige agenda
In spoedeisende gevallen kan de voorzitter na het verzenden van een digitale uitnodiging een aanvullende agenda opstellen. Zo spoedig mogelijk, voor aanvang van de raadsvergadering wordt deze met de daarbij behorende stukken aan de leden aangeboden en openbaar gemaakt, indien de inhoud zich daar niet tegen verzet.
Artikel 12 Ter inzage leggen van stukken
Informatie van de raad of aan de raad verstrekte informatie, waaromtrent op grond van hoofdstuk Va van de Gemeentewet geheimhouding is opgelegd, worden in de regel digitaal ter beschikking gesteld (achter het slotje) en/of berusten onder de griffier. Het college vermeldt deze plicht tot geheimhouding op aangeboden stukken.
Bij binnenkomst in de vergaderzaal tekent ieder lid van de raad de presentielijst. Aan het einde van elke vergadering wordt die lijst door de voorzitter en de griffier door ondertekening vastgesteld.
Artikel 22 Spreekrecht inwoners en belanghebbenden
Elke spreker krijgt maximaal 5 minuten het woord in de eerste termijn. Voor het spreekrecht is per vergadering maximaal 20 minuten beschikbaar. De voorzitter verdeelt de spreektijd evenredig als er meer dan 4 sprekers zijn. De voorzitter kan in bijzondere gevallen afwijken van de maximale lengte van de spreektijd.
Inhoudelijke bespreking van onderwerpen en voorstellen vindt in beginsel plaats in de voorronden, tenzij het onderwerp/voorstel niet in de voorronden is behandeld, dan wel direct ter besluitvorming wordt voorgelegd. Beraadslaging in de raadsvergadering vindt plaats in geval van debat, ingediende (sub) amendementen, moties of initiatiefvoorstellen.
Op verzoek van een lid van de raad of op voorstel van de voorzitter kan de raad besluiten de bespreking voor een nader te bepalen tijd te schorsen teneinde het college of de leden van de raad de gelegenheid te geven tot onderling nader beraad. De bespreking wordt hervat nadat de schorsingsperiode verstreken is.
Artikel 25 Voorstellen van orde
Het voorstel heeft betrekking op de agenda van de raadsvergadering en kan bijvoorbeeld inhouden een wijziging van de volgorde van agendapunten of van sprekers tijdens de vergadering, uitstel van de behandeling van een op de agenda opgenomen onderwerp, dan wel het sluiten of schorsen van de beraadslaging of het uitstellen van een beslissing over een onderwerp.
Artikel 26 Handhaving orde en schorsing
Indien een raadslid/spreker zich beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen veroorlooft, afwijkt van het in behandeling zijnde onderwerp, een andere spreker herhaaldelijk interrumpeert of een ander in persoon onbetamelijk dan wel beledigend bejegent dan wel anderszins de orde verstoort, wordt hij/zij door de voorzitter tot de orde geroepen.
Indien een raadslid/spreker zich na een waarschuwing van de voorzitter niet gedraagt naar de aanwijzingen van de voorzitter, heeft de voorzitter de bevoegdheid, het desbetreffende raadslid het verder verblijf in de vergadering te ontzeggen. Het raadslid verlaat de vergadering onmiddellijk en zo nodig laat de voorzitter het raadslid verwijderen.
Na het sluiten van de bespreking en voordat de raad tot stemming overgaat, kunnen raadsleden hun voorgenomen stemgedrag toelichten. Discussie over een stemverklaring, dan wel het stellen van vragen is niet toegestaan. Er worden geen nieuwe elementen ingebracht die uitnodigen tot discussie. Ook worden er geen opmerkingen geplaatst over standpunten van andere fracties.
Artikel 29 Algemene bepalingen stemmingen/hoofdelijke stemming
Als een voorstel zonder stemming wordt aangenomen, kunnen de in de raadsvergadering aanwezige raadsleden aantekening in het verslag vragen, dat zij geacht willen worden te hebben tegengestemd of zich overeenkomstig artikel 28 van de Gemeentewet van deelneming aan de stemming te hebben onthouden. In geval van onthouding van stemming wordt het raadslid geacht de zaal te verlaten gedurende de stemming.
Een raadslid dat zich bij het uitbrengen van zijn stem vergist, bij hoofdelijke stemming, kan deze vergissing herstellen tot het volgende raadslid heeft gestemd. Bemerkt het raadslid zijn vergissing pas later, dan kan hij, nadat de voorzitter de uitslag van de stemming bekend heeft gemaakt, aantekening vragen van zijn vergissing. Dit brengt geen verandering in de uitslag van de stemming.
Artikel 31 Stemming over personen
Het stembureau onderzoekt of het aantal ingeleverde stembriefjes gelijk is aan het aantal leden dat ingevolge het tweede lid verplicht is een stembriefje in te leveren. Wanneer de aantallen niet gelijk zijn, worden de stembriefjes vernietigd zonder deze te openen en wordt een nieuwe stemming gehouden.
Paragraaf 4 Verslaglegging en ingekomen stukken
Artikel 34 Besluitenlijst of woordelijk verslag
Bij het begin van de vergadering wordt, zoveel mogelijk, het conceptverslag van de vorige raadsvergadering vastgesteld. De leden, de voorzitter, de wethouders en de griffier hebben het recht, een voorstel tot verandering aan de raad te doen, indien het concept verslag onjuistheden bevat of niet duidelijk weergeeft hetgeen gezegd of besloten is. Een voorstel tot verandering dient voor het vaststellen van het woordelijk verslag bij de griffier te worden ingediend.
Bij de raad ingekomen brieven, stukken ter kennisname, raadsberichten, uitnodigingen en nieuwsbrieven worden toegevoegd aan het Raadsinformatiesysteem op de website. De ingekomen brieven worden voorzien van een afdoeningsvoorstel.
Paragraaf 5 Inwoners, belanghebbenden en pers
Artikel 36 Digitaal weergeven van de vergadering
Artikel 39 Geluid en beeldregistraties
Degenen die van een openbare vergadering geluid- of beeldregistraties willen maken, volgen de aanwijzingen van de voorzitter en gedragen zich naar diens aanwijzingen. Er wordt verplicht melding gemaakt bij de voorzitter van geluidsregistraties of bewegende beeldregistraties. De privacywetgeving vanuit de AVG is van toepassing in de raadzaal.
Hoofdstuk 4 Bevoegdheden en instrumenten van raadsleden
Artikel 40 Amendementen en subamendementen
Bij voorkeur dienen raadsleden 32 uur (uitgaande van werkdagen) voor aanvang van de raadsvergadering, dan wel uiterlijk tot moment van het sluiten van de beraadslagingen van het voorstel waarop deze betrekking hebben (sub) amendementen schriftelijk bij de voorzitter in, tenzij de voorzitter oordeelt dat mondelinge indiening ingeval van een wijziging volstaat.
Een (sub)amendement kan het voorstel inhouden om een geagendeerd voorstel in één of meer onderdelen te splitsen, waarover afzonderlijke besluitvorming zal plaatsvinden. Alleen beraadslaagd kan worden over amendementen die ingediend zijn door leden van de raad, die de presentielijst getekend hebben en in de vergadering aanwezig zijn.
Bij voorkeur dienen raadsleden 32 uur (uitgaande van werkdagen) voor aanvang van de raadsvergadering, dan wel uiterlijk tot moment van het sluiten van de beraadslagingen over het onderwerp/het voorstel waarop de motie betrekking heeft schriftelijk bij de voorzitter in, tenzij de voorzitter ingeval van aanpassing/wijziging oordeelt dat mondelinge indiening volstaat.
Het verzoek tot het houden van een interpellatie wordt, behoudens in naar het oordeel van de voorzitter spoedeisende gevallen, voor vrijdag 12.00 uur voorafgaand aan de raadsvergadering (uitgaande van werkdagen), schriftelijk bij de voorzitter ingediend. Het verzoek bevat een duidelijke omschrijving van het onderwerp waarover inlichtingen worden verlangd alsmede de te stellen vragen.
De voorzitter brengt de inhoud van het verzoek zo spoedig mogelijk ter kennis van de overige leden van de raad en de wethouders. Bij de vaststelling van de agenda van de eerstvolgende vergadering na indiening van het verzoek wordt het verzoek in stemming gebracht. De raad bepaalt op welk tijdstip tijdens de vergadering de interpellatie zal worden gehouden.
Technische vragen zijn vragen aan het college over feiten of ter verduidelijking van het voorstel, en wel met gebruikmaking van een format, zoals te vinden op het raadsinformatiesysteem (iBabs onder documenten). De technische vragen worden ter kennis gebracht aan de raad en het college, tenzij de indiener van de vragen anders aangeeft.
Artikel 45 Schriftelijke vragen aan het college
Schriftelijke beantwoording vindt zo spoedig mogelijk plaats, in ieder geval binnen 30 dagen, nadat de vragen zijn binnengekomen. Mondelinge beantwoording vindt plaats in de eerstvolgende raadsvergadering. Indien beantwoording niet binnen deze termijnen kan plaatsvinden, stelt het verantwoordelijk lid van het college of de voorzitter de vragensteller hiervan gemotiveerd in kennis, waarbij de termijn aangegeven wordt, waarbinnen beantwoording zal plaatsvinden. Dit bericht wordt behandeld als een antwoord.
Het raadslid dat tijdens het vragen halfuur vragen wil stellen, meldt dit onder aanduiding van het onderwerp uiterlijk 32 uur (uitgaande van werkdagen) voor aanvang van de vergadering bij de griffier. Het onderwerp moet voldoende nauwkeurig bepaald, actueel en urgent zijn. Het onderwerp staat niet op de agenda voor dezelfde vergadering geagendeerd. De voorzitter toetst of aan de criteria is voldaan.
Debat wordt bij aanvang van de raadsvergadering door ten minste 2 leden van de raad, die van mening verschillen, aangevraagd bij de voorzitter. Andere raadsleden kunnen zich vooraf na aanmelding bij de voorzitter aansluiten bij het debat. Collegeleden vervullen geen rol ingeval van een debat tussen raadsleden.
Hoofdstuk 5 Geheimhouding en beslotenheid
Artikel 50 Besloten vergadering
Artikel 52 Opleggen geheimhouding
Het college, de burgemeester, een commissie in de zin van de gemeentewet of de raad kan geheimhouding opleggen ingevolge hoofdstuk Va van de Gemeentewet, op grond van een belang genoemd in artikel 5.1 eerste en tweede lid, van de Wet open overheid.
Artikel 53 Opheffen geheimhouding
Als de raad op grond van artikel 89, vierde lid van de Gemeentewet voornemens is de geheimhouding van de aan de raad verstrekte informatie op te heffen, wordt als het orgaan dat geheimhouding heeft opgelegd daarom verzoekt, daarover in een besloten raadsvergadering met het desbetreffende orgaan overleg gevoerd. Vervolgens besluit de gemeenteraad over het opheffen van de geheimhouding.
Artikel 54 Onvoorziene gevallen
Het presidium beslist in die gevallen waarin dit reglement niet voorziet.
In de gevallen waarin dit reglement niet voorziet of bij twijfel omtrent de toepassing van het reglement, beslist de raad op voorstel van de voorzitter.
Halverwege de zittingsperiode van de raad wordt beoordeeld of en hoe het RvO wordt geëvalueerd.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-124747.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.