Gemeenteblad van Goeree-Overflakkee
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Goeree-Overflakkee | Gemeenteblad 2025, 124384 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Goeree-Overflakkee | Gemeenteblad 2025, 124384 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Wijziging verschillende verordeningen
De raad van de gemeente Goeree-Overflakkee;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 19 november 2024;
overwegende dat de wijze waarop cliëntenparticipatie vormgegeven is, is gewijzigd waardoor een aantal regelingen niet langer actueel is;
gelezen de adviezen van de Adviesraad Sociaal Domein Goeree-Overflakkee van 6 maart 2024 en van de Culturele Raad Goeree-Overflakkee van 14 augustus 2024;
gelet op de artikel 96 van de Gemeentewet en artikel 3.4.1 van het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers, artikel 2.1.3, derde lid, van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, artikel 2.10 van de Jeugdwet en artikel 47 van de Participatiewet;
besluit vast te stellen de volgende wijzigingen van de Verordening rechtspositie raads- en commissieleden Goeree-Overflakkee 2019 en de Verordening adviesraad sociaal domein Goeree-Overflakkee.
De Verordening rechtspositie raads- en commissieleden Goeree-Overflakkee 2019 wordt gewijzigd als volgt.
Artikel 5 Verhoging vergoeding commissieleden (niet-raadsleden) voor het bijwonen van commissievergaderingen i.v.m. bijzondere deskundigheid of zwaarte taak
In afwijking van artikel 3.4.1 van het Rechtspositiebesluit decentrale politieke ambtsdragers wordt de hoogte van de vergoeding voor het bijwonen van een vergadering voor de in bijlage 1 genoemde commissies en functies bepaald overeenkomstig het daarbij genoemde percentage.
De Verordening adviesraad sociaal domein Goeree-Overflakkee wordt als volgt gewijzigd:
Artikel 4 Benoeming en zittingsduur
De voor te dragen kandidaten dienen woonachtig te zijn binnen de grenzen van de gemeente Goeree-Overflakkee. Als hierdoor geen als geschikt aan te merken kandidaat voorgedragen kan worden, kunnen burgemeester en wethouders naar aanleiding van een hiertoe ingediend gemotiveerd schriftelijk verzoek incidenteel besluiten hiervan af te wijken.
Indien meer dan de helft van het aantal leden tegelijkertijd benoemd is, kan worden afgeweken van de zittingsperiode van vier jaar. In dat geval zal door burgemeester en wethouders een rooster van aftreden worden vastgesteld naar aanleiding van een hiertoe opgestelde voordracht van het dagelijks bestuur van de adviesraad sociaal domein.
De adviesraad sociaal domein heeft als taken:
het verstrekken van gevraagde schriftelijke adviezen aan burgemeester en wethouders van de gemeente Goeree-Overflakkee over de hoofdlijnen van het te voeren gemeentelijk beleid als bedoeld in de wet, bezien vanuit de positie van vragers naar ondersteuning, alsmede over de uitvoering hiervan en de uitgaven welke ermee gemoeid zijn;
het – na op overeenstemming gerichte bespreking in het technisch overleg en afhankelijk van de bevoegdheden – verstrekken van ongevraagde schriftelijke adviezen aan burgemeester en wethouders en/of de raad van de gemeente Goeree-Overflakkee over de hoofdlijnen van het te voeren gemeentelijk beleid als bedoeld in de wet, bezien vanuit de positie van vragers naar ondersteuning, alsmede over de uitvoering hiervan en de uitgaven welke ermee gemoeid zijn;
Ter uitvoering van de onder het eerste lid genoemde taken stelt de adviesraad sociaal domein per kalenderjaar een globaal activiteitenplan en een begroting op, binnen de door burgemeester en wethouders vastgestelde financiële kaders, en dient het plan ter kennisname, en de begroting ter goedkeuring voor 1 november van het jaar voorafgaand aan het betreffende kalenderjaar in bij burgemeester en wethouders.
Ter verantwoording van de wijze waarop invulling is gegeven aan de in het eerste lid genoemde taken stelt de adviesraad sociaal domein per kalenderjaar een jaarverslag en een jaarrekening op, die voor 1 mei van het jaar volgend op het betreffende kalenderjaar worden aangeboden aan burgemeester en wethouders. Bij de jaarrekening worden tevens de bevindingen van de kascontrolecommissie overgelegd.
Ter verantwoording van de inkomsten, levert de adviesraad elk jaar uiterlijk 15 januari de overzichten van hoeveel inkomsten er per persoon ontvangen zijn voor het bijwonen van de vergaderingen. Ieder krijgt vervolgens een jaaropgaaf welke opgegeven kan worden in de aangifte inkomstenbelasting onder ‘overige inkomsten’.
Het budget mag jaarlijks, op grond van een ingediende begroting, vrijelijk door de adviesraad sociaal domein worden ingezet voor inhoudelijke activiteiten, deskundigheidsbevordering en diverse organisatiekosten. Onkostenvergoedingen worden slechts op declaratiebasis verstrekt door de penningmeester.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-124384.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.