Verkeersbesluit

Registratienummer: Z/24/233620 Gemeenteblad: 2025, nr.

Onderwerp: Het uitbreiden van de zone met een maximumsnelheid van 60 kilometer per uur en het opheffen van de voorrangsregelingen bij kruispunten tussen Wijchen, Leur en Hernen.

 

Burgemeester en wethouders van Wijchen,

 

Gelet op:

- artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994),

- artikel 18 van de WVW 1994,

- artikel 15 van de WVW 1994,

- artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW),

- artikel 24 onder a van het BABW dat in overeenstemming met dit artikel overleg is gevoerd met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district Gelderland-Zuid en dat op 17 maart 2025 negatief is geadviseerd;

Opmerkingen verkeersadviseur op het verkeersbesluit

  • V85; Dit geeft de snelheid weer die door 85% van de automobilisten niet wordt overschreden en door 15% wel wordt overschreden. Op 3 wegen in deze 60 km zone, te weten Broekstraat, Kavelpad en Zandbergseweg is de V85 respectievelijk 79/82/95 km/h. Om deze genoemde wegen op te laten gaan in een 60 km/zone gebied, een verblijfsgebied, is er m.i. een onbelans in vorm, functie en gebruik van de weg. M.i. voldoen deze aan een ontsluitingsweg criteria. Dit vraagt aan de wegbeheerder, om hier de beoogde snelheid te realiseren, veel aanpassingen aan de weginrichting en of snelheidsremmende maatregelen.

  • Terugbrengen snelheid; De in te stellen maximumsnelheid, in dit geval 60 km/h, dient in overeenstemming te zijn met het wegbeeld ter plaatse. Dit betekent dat waar nodig de omstandigheden op zodanige manier zijn aangepast dat de beoogde snelheid redelijkerwijs voortvloeit uit de aard en de inrichting van de betrokken weg en van zijn omgeving (§4 onder 1 Uitvoeringsbesluit BABW). Mocht ondanks de te realiseren maatregelen blijken dat de snelheid onvoldoende wordt teruggebracht dienen extra maatregelen door de wegbeheerder te worden ingesteld.

  • Snelheidsovergang; Voor een duidelijke snelheidsovergang van 60 naar 30 km/h en v.v. dan niet enkel bord A1-60zb/ A2-60zb te plaatsen, hiervoor verwijs ik naar richtlijn Duurzaam Veilig Verkeer. (Markeringen en wegvakpoort/portalen)

Indien voornoemde maatregelen worden uitgevoerd op de in het (U)BABW voorgeschreven wijze, daarbij de omschrijving en motivatie van het concept verkeersbesluit in ogenschouw nemende alsmede de gemaakte opmerkingen, zijn er voor de politie bezwaren in verband met de juridische handhaafbaarheid. De politie gaat niet akkoord met het voorgenomen (concept) verkeersbesluit tenzij alle wegen een daadwerkelijke ETW60 weginrichting hebben en de V85 60 km/h zal zijn. Ik verzoek u de uitkomst van het politieadvies in het verkeersbesluit op te nemen.

Opmerkingen gemeente.

Wij zijn ons ervan bewust dat niet alle wegen, die opgenomen zijn in het verkeersbesluit, geheel voldoen aan de richtlijnen voor een 60 km/h zone.

Met de onderhoudswerkzaamheden aan het Kavelpad-Broekstraat, ontstond er echter een mogelijkheid om een groter gebied binnen een 60 km/h zone te brengen. Nadeel hiervan is dat er wegen binnenvallen die wel aan de richtlijnen voldoen. En wegen die niet aan de richtlijnen voldoen.

 

Wanneer zich de mogelijkheid voordoet om werk met werk te maken, zullen de nodige aanpassingen meegenomen worden. Denk hierbij aan onderhoudswerkzaamheden of het jaarlijks markeringsbestek.

Wanneer de wegen allemaal ingericht zijn volgens de richtlijnen, zal de verkeersadviseur van de politie opnieuw om advies gevraagd worden.

Overwegende dat:

• het Kavelpad in Wijchen/Leur in eigendom, beheer en onderhoud is bij gemeente Wijchen;

• de Broekstraat en de Zandbergseweg in Leur/Hernen in eigendom, beheer en onderhoud is bij gemeente Wijchen;

• de Puitsestraat, de Van Balverenlaan en de Leurseweg in Leur in eigendom, beheer en onderhoud zijn bij gemeente Wijchen;

• de Meerenburg, de Molenhoek en de Dassenloop in Hernen in eigendom, beheer en onderhoud zijn bij gemeente Wijchen;

• gemeente Wijchen verantwoordelijk als wegbeheerder verantwoordelijk is voor de inrichting en vormgeving van deze wegen;

• op de bovengenoemde wegen momenteel een maximumsnelheid van 80 kilometer per uur van kracht is;

• gemeente Wijchen in het kader van duurzaam veilig voornemens is om de maximumsnelheid op erftoegangswegen buiten de bebouwde kom te verlagen van 80 kilometer per uur naar 60 kilometer per uur om de verkeersveiligheid te verbeteren;

• de gemeente dit wil bereiken door het invoeren van zones buiten de bebouwde kom waarbinnen de maximumsnelheid 60 kilometer per uur is, een zogenaamde ‘zone 60’;

• een verlaging van de maximumsnelheid van 80 kilometer per uur naar 60 kilometer per uur zorgt voor meer verkeersveiligheid op de weg, zodat ongevallen zoveel mogelijk worden voorkomen en in het geval er tóch een ongeval plaatsvindt, de ernst van de afloop beperkt blijft;

• de maximumsnelheid van 60 kilometer per uur in overeenstemming moet zijn met het wegbeeld ter plaatse, hetgeen betekent dat waar nodig de omstandigheden op zodanige wijze worden aangepast dat de beoogde maximumsnelheid redelijkerwijs voortvloeit uit de aard en inrichting van de betrokken weg en zijn omgeving;

• de huidige inrichting van het Kavelpad en de Broekstraat niet in overeenstemming is met de inrichtingseisen voor een 60 km/h zone;

• de gemeente Wijchen de inrichting van het Kavelpad en de Broekstraat in gaat richten zodat de inrichting van deze wegen wel overeenstemt met een maximumsnelheid van 60 kilometer per uur;

• de huidige inrichting van de Leurseweg (tot aan de Zandbergseweg) en de Zandbergseweg niet in overeenstemming is met de inrichtingseisen voor een 60 km/h zone;

• het gedeelte Leurseweg en Zandbergseweg toch bij de geplande uitbreiding van de 60 km/h zone te betrekken, er een groot, duidelijk en een aaneengesloten 60 km/h zone ontstaat tussen Wijchen, Leur en Hernen;

• er ter hoogte van de Hernenseweg meer ruimte aanwezig is voor een duidelijke poortaanduiding als begin en eind van de 60 km/h zone;

• bij het uitrijden van de bebouwde kom van Hernen, je een 60 km/h zone inrijdt. Deze eindigt op ongeveer 100 m op de Zandbergseweg (en Hernenseweg). Deze inrichting voldoet grotendeels wel aan de inrichtingseisen.;

• het college accepteert dat het gedeelte Leurseweg en Zandbergseweg nu nog niet aan de inrichtingseisen voldoet, maar dat bij de eerstvolgende onderhoudswerkzaamheden aan de Leurseweg en Zandbergseweg de inrichting aangepast zal worden aan de richtlijnen die bij een 60 km/h zone hoort;

• de huidige inrichting van de Puitsestraat, de Van Balverenlaan, de Leurseweg, de Meerenburg, de Molenhoek en de Dassenloop wel in overeenstemming is met een maximumsnelheid van 60 kilometer per uur;

• de gemeente Wijchen de inrichting van de Puitsestraat, de Van Balverenlaan, de Leurseweg, de Meerenburg, de Molenhoek en de Dassenloop daarom niet zal aanpassen;

• het binnen een ‘zone 60’ het uitgangspunt is om kruispunten gelijkwaardig te maken;

• gelijkwaardige kruispunten meer oplettendheid eisen van weggebruikers;

• het instellen van gelijkwaardige kruispunten daarom de verkeersveiligheid zal verbeteren;

• de belangen in de voorgaande overwegingen tegen elkaar zijn afgewogen;

• de bovengenoemde maatregel wordt genomen op basis van artikel 2 van de WVW 1994:

- lid 1: a. het verzekeren van de veiligheid op de weg;

- lid 1: b. het beschermen van weggebruikers en passagiers;

- lid 1: c. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

- lid 1: d. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

- lid 2: a. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet Milieubeheer.

 

nemen, gelet op het voorgaande, de volgende

 

B E S L U I T E N:

  • I.

    Het uitbreiden van de bestaande zone met een maximumsnelheid van 60 kilometer per uur naar het Kavelpad in Wijchen/Leur en de Broekstraat in Leur/Hernen, door het plaatsen van het bord A01-60-ZB uit de Reglementen Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990), inclusief het realiseren van een nieuwe weginrichting die in overeenstemming is met een maximumsnelheid van 60 kilometer per uur, zoals aangegeven op de tekening 00W1651;

  • II.

    Het uitbreiden van de bestaande zone met een maximumsnelheid van 60 kilometer per uur naar de Puitsestraat, de Van Balverenlaan en de Leurseweg in Leur en naar de Meerenburg, de Molenhoek en de Dassenloop in Hernen, door het plaatsen van het bord A01-60-ZB uit de Reglementen Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990), zoals aangegeven op de tekening 00W1651;

  • III.

    Het opheffen van de voorrangsregeling op het kruispunt Kavelpad-Hazenpad in Leur, door het verwijderen van de borden B03 en B06 uit het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990), en het verwijderen van de haaientanden, zoals benoemd in artikel 80 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990);

  • IV.

    Het opheffen van de voorrangsregeling op het kruispunt Kavelpad-Achterloseweg in Leur, door het verwijderen van de borden B04, B05 en B06 uit het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990), en het verwijderen van de haaientanden, zoals benoemd in artikel 80 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990);

  • V.

    Het opheffen van de voorrangsregeling op het kruispunt Kavelpad-Puitsestraat in Leur, door het verwijderen van de borden B04, B05 en B06 uit het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990), en het verwijderen van de haaientanden, zoals benoemd in artikel 80 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990);

  • VI.

    Het opheffen van de voorrangsregeling op het kruispunt Broeksestraat-Wezelseveldweg in Leur, door het verwijderen van de borden B04, B05 en B06 uit het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990), en het verwijderen van de haaientanden, zoals benoemd in artikel 80 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990);

  • VII.

    De bovengenoemde maatregelen die op tekeningen 1716 overzicht (d.d 24 februari 2025), 1716 blad 1 (d.d. 24 februari 2025), 1716 blad 2 (d.d. 24 februari 2025) en 1716 blad 3 (d.d. 18 april 2024) staan aangegeven vast te stellen.

 

Namens het college van burgemeester en wethouders van Wijchen,

 

Jan Rouw

beleidsmedewerker fysieke leefomgeving, team gebiedsinrichting

Datum: 20 maart 2025

 

Bijlage 1: Situatietekening overzicht uitbreiding ‘zone 60’ in Wijchen, Leur en Hernen.

Bijlage 2: Situatietekening blad 1 uitbreiding ‘zone 60’ in Wijchen, Leur en Hernen.

Bijlage 2: Situatietekening blad 2 uitbreiding ‘zone 60’ in Wijchen, Leur en Hernen.

Bijlage 3: Situatietekening blad 3 uitbreiding ‘zone 60’ in Wijchen, Leur en Hernen.

Bijlage 4: Advies politie-eenheid Oost-Nederland

Bijlage 5: Bezwaarschriftbijsluiter

 

Bezwaar

U heeft zes weken de tijd om bezwaar te maken. Deze termijn begint op de dag na de bekendmaking van het besluit: dat is de dag ná de datum waarop het besluit is verzonden, of de dag ná de datum waarop het besluit is gepubliceerd. Uw bezwaar moet vóór het einde van de termijn bij ons binnen zijn.

Dit besluit ligt gedurende de termijn van zes weken na de dag van openbare kennisgeving ter inzage in het Huis van de Gemeente bij de balie van het Omgevingsloket, gevestigd aan de Kasteellaan 27 te Wijchen. U kunt dit besluit inzien gedurende de openingstijden.

Ook is het mogelijk om het verkeersbesluit digitaal te raadplegen. Klik hiervoor op de volgende link: Zoeken in alle documenten | Overheid.nl > Officiële bekendmakingen

Een afschrift van dit verkeersbesluit wordt verzonden aan:

• Politie-eenheid Oost-Nederland, team verkeer Postbus 9109, 6500 HL Nijmegen;

• Werkorganisatie Druten Wijchen, centrale balie in Druten (ter inzagelegging);

• Werkorganisatie Druten Wijchen, domein fysieke leefomgeving, team GEO informatie.

 

Naar boven