Gemeenteblad van Oudewater
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Oudewater | Gemeenteblad 2025, 121917 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Oudewater | Gemeenteblad 2025, 121917 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Verordening Jeugdhulp gemeente Oudewater 2025
De raad van de gemeente Oudewater;
gelezen het voorstel d.d. 28 januari 2025 van:
gelet op het bepaalde in de Gemeentewet;
artikel 149 van de Gemeentewet en de artikelen 2.9, 2.10 en 8.1.1, derde lid van de jeugdwet
De "Verordening Jeugdhulp gemeente Oudewater 2025" vast te stellen
Besluit van de raad van Oudewater houdende een Verordening voor jeugdhulp gemeente Oudewater 2025 (Verordening Jeugdhulp gemeente Oudewater 2025)
De raad van de gemeente Oudewater;
gelezen het voorstel van 28 januari 2025 van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oudewater;
vast te stellen de Verordening Jeugdhulp gemeente Oudewater 2025.
In deze Verordening en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
Basisondersteuning: algemene ondersteuning geboden door een professional die bijdraagt aan het veilig en gezond opgroeien van jeugdige en het verkrijgen van een zo integraal mogelijke dienstverlening op het gebied van jeugdhulp, maatschappelijke ondersteuning, preventieve zorg, zorg, onderwijs, welzijn, wonen, schulphulpverlening, werk en inkomen. Binnen de basisondersteuning wordt vanuit de Jeugdwet ook lichte opvoedondersteuning geboden.
Eigen kracht: de eigen mogelijkheden en het probleemoplossend vermogen (capaciteit), tijd en middelen van de jeugdige en/of ouders(s) om, zelf of met personen uit het sociaal netwerk (mantelzorg), te voorzien in of bij te dragen aan het oplossen van opgroei- en opvoedingsproblemen, psychische problemen en stoornissen.
Professional: beroepskracht met (middels diploma of ervaringscertificaat) aantoonbare specifieke kennis en vaardigheden ten aanzien van de opgroei-, opvoed- en ontwikkelingsproblematiek van de jeugdige en/of ouder(s) en/of de benodigde ondersteuning én die (aantoonbaar) voldoet aan de in de branche geldende (kwaliteits)eisen én een gericht op de voorziening passende registratie heeft bij de KvK of in het beroepsregister of in loondienst is bij een formele zorgaanbieder.
Zorg in Natura: zorg in natura is een daadwerkelijke levering van de individuele jeugdhulpvoorziening door een door de gemeente gecontracteerde Jeugdhulpaanbieder. De gemeente geeft aan de (al dan niet door de jeugdige en/of ouders/verzorgers gekozen) jeugdhulpaanbieder of –leverancier de opdracht om de hulp op maat te leveren.
Alle definities die in deze verordening worden gebruikt en niet nader worden omschreven, hebben dezelfde betekenis als in de Jeugdwet en de Awb.
Artikel 1.2 Reikwijdte verordening
Deze verordening heeft betrekking op jeugdhulp voor jeugdigen:
Artikel 2. Vormen van jeugdhulp
Algemene voorzieningen anders dan in het kader van de Jeugdwet, op het gebied van zorg, onderwijs, maatschappelijke ondersteuning of werk en inkomen. Het betreft onmisbare, vrij toegankelijke voorzieningen waar jeugdigen en/of ouders/verzorgers gebruik van kunnen maken. De voorziening is rechtstreeks toegankelijk zonder voorafgaand onderzoek naar de behoeften en persoonskenmerken van de jeugdige en/of ouders/verzorgers. Laagdrempelige ondersteuning zoals preventie, informatie en advies, en signalering vallen hier ook onder net als basisondersteuning.
In aanvulling op het aanbod specialistische jeugdhulp draagt het college in bijzondere gevallen zorg voor de bekostiging van jeugdhulp die niet geboden wordt door aanbieders van specialistische jeugdhulp die door de gemeente Oudewater zijn gecontracteerd. Dit betreft:
jeugdhulp voor jeugdigen die buiten de gemeente Oudewater verblijven maar volgens het woonplaatsbeginsel onder de verantwoordelijkheid van het college vallen, en voor wie de gecontracteerde jeugdhulpaanbieders geen passende hulp kunnen organiseren of hulp voldoende in de nabijheid van de jeugdigen geboden kan worden;
het landelijk transitiearrangement voor zeer weinig voorkomende zorgvragen die hoogwaardige, specialistische inzet. Deze jeugdhulp wordt geboden door jeugdhulpaanbieders met een specialistische functie binnen de kaders van de door de Vereniging van Nederlandse Gemeenten afgesloten landelijke raamcontracten;
Artikel 3. Toegang jeugdhulp via de huisarts, medisch specialist of jeugdarts
Het college zorgt voor de inzet van jeugdhulp na een verwijzing door de bij Jeugdwet bevoegde verwijzers, opgenomen in artikel 2.4 en 2.6 van de Jeugdwet, naar een jeugdhulpaanbieder, als en voor zover genoemde jeugdhulpaanbieder van oordeel is dat inzet van jeugdhulp nodig is. Hiervoor zal in de regel geen formele beschikking worden afgegeven. Dit geldt ook voor bepalingen jeugdhulp die door de voor jeugdbeschermingsmaatregelen en jeugdreclassering gecertificeerde instellingen worden afgegeven;
Het college zorgt voor inzet van de jeugdhulp die de rechter of de gecertificeerde instelling, het openbaar ministerie, de selectiefunctionaris, de inrichtingsarts of de directeur van de justitiële inrichting nodig achten bij de uitvoering van een strafrechtelijke beslissing, of die de gecertificeerde instelling nodig acht bij de uitvoering van jeugdreclassering.
Artikel 4. Cliëntondersteuning
Het college zorgt ervoor dat de jeugdige en/of ouders/verzorgers een beroep kunnen doen op kosteloze onafhankelijke cliëntondersteuning, waarbij het belang van de jeugdige en/of ouders/verzorgers het uitgangspunt is.
Artikel 5. Toegang jeugdhulp via de gemeente
Jeugdigen en/of ouders/verzorgers kunnen zich met een hulpvraag bij het Stadsteam melden. Het Stadsteam onderzoekt de hulpvraag zo spoedig mogelijk. Jeugdigen en/of ouders/verzorgers kunnen vormvrij een aanvraag indienen voor jeugdhulp. Voor een aanvraag gelden de regels zoals die zijn opgenomen in de Algemene wet bestuursrecht (Awb).
Voorafgaand aan het onderzoek wijst het jeugdteam de jeugdige en/of ouders/verzorgers op de mogelijkheid gebruik te maken van onafhankelijke cliëntondersteuning of een onafhankelijke vertrouwenspersoon en de mogelijkheid van het maken van een gezinsplan. Wanneer het college een melding ontvangt van Veilig Thuis met zorgen over een jeugdige (een zorgmelding), stelt het college ook een onderzoek in.
Het Stadsteam informeert de jeugdige of zijn ouders over de gang van zaken bij het onderzoek, zijn rechten en plichten en de vervolgprocedure. Bij het nemen van een besluit wordt een standaard schriftelijk document aangeleverd met alle informatie over de bezwaarprocedure. Het Stadsteam vraagt jeugdige en/of ouders/verzorgers wat zij willen bereiken of veranderen.
Een medewerker van het Stadsteam voert tijdens het onderzoek een gesprek met de jeugdige en/of ouders/verzorgers waarin de behoefte aan jeugdhulp in kaart wordt gebracht. De medewerker doet dit in:
Vertrouwen: het Stadsteam benadert de inwoners en maatschappelijke partners vanuit een positieve insteek, met waardering en zonder vooroordelen. Er is respect voor de ander. Daarbij hoort ook het vertrouwen dat de inwoner en haar/zijn netwerk zelf tot oplossingen (kunnen) komen.
Betrouwbaar: het Stadsteam komt afspraken na. Maatschappelijke partners/organisaties en de inwoner weten wat ze aan het Stadsteam hebben.
Resultaatgericht: het Stadsteam richt zich op resultaten en het vinden van duurzame oplossingen die ook op de lange termijn werken. Het Stadsteam doet wat nodig is en levert maatwerk
Respect: er is waardering voor de kwaliteiten, vaardigheden en/of prestaties van de ander. Vanuit gelijkwaardigheid en zonder vooroordeel wordt naar situaties gekeken. Er wordt naar elkaar om gekeken en we houden vandaar uit rekening met de ander.
De jeugdige en/of ouders/verzorgers verschaffen het college de gegevens en bescheiden die voor het onderzoek nodig zijn en waarover zij redelijkerwijs de beschikking kunnen krijgen. De jeugdige dan wel zijn wettelijk vertegenwoordiger tonen in ieder geval een identificatiedocument als bedoeld in artikel 1 van de Wet op de Identificatieplicht ter vaststelling van de identiteit.
Artikel 7. Afwegingskader eigen mogelijkheden en probleemoplossend vermogen
Bij het beoordelen van de eigen kracht heeft het college als uitgangspunt dat de ouders en andere verzorgers en opvoeders in eerste instantie verantwoordelijk zijn voor het verzorgen en opvoeden van de jeugdige en het houden van toezicht. Zij doen alles wat binnen hun mogelijkheden past om ervoor te zorgen dat de jeugdige gezond en veilig kan opgroeien. Deze verantwoordelijkheid geldt ook als de jeugdige een ziekte, aandoening of beperking heeft.
Om te bepalen wat de jeugdige en de ouders op eigen kracht kunnen oplossen, beoordeelt het college:
Of er gebruik kan worden gemaakt van algemene voorzieningen of overige voorzieningen. Daarnaast wordt onderzocht of een beroep kan worden gedaan op een voorliggende wettelijke voorziening. Denk hierbij aan hulp of zorg vanuit de Wmo 2015, de Zorgverzekeringswet, de Wet langdurige zorg of via onderwijswetgeving. Als er sprake is van zorg op grond van de Zorgverzekeringswet wordt ook onderzocht of een beroep kan worden gedaan op een aanvullende verzekering.
Artikel 8. Deskundig onderzoek, deskundige toeleiding en beoordeling
De uitvoeringstaken in het kader van de Jeugdwet kunnen extern zijn belegd of de besluitvorming op aanvragen voor jeugdhulp kan zijn gemandateerd aan andere bestuursorganen of aanbieders. In die gevallen draagt het college zorg voor het voorkomen van een rolvermenging bij advisering, gemandateerde besluitvorming en levering van individuele voorzieningen door deze partijen.
Bij de individuele voorzieningen kan vervoer van en naar de locatie waar de jeugdhulp wordt geboden, worden toegekend, voor zover het naar het oordeel van het college noodzakelijk wordt geacht in verband met een medische noodzaak of beperkingen in de zelfredzaamheid van de betreffende jeugdige, mits niet vanuit andere regelingen of instanties vergoed
Uiterlijk 8 weken na ontvangst van de aanvraag volgt een beschikking waarin gemotiveerd aangegeven is of de gevraagde voorziening wordt toegekend of afgewezen. Bij een toekenning van de voorziening wordt in de beschikking aangegeven of de voorziening in pgb of natura wordt verstrekt. Tevens wordt aangegeven hoe bezwaar tegen de beschikking kan worden gemaakt.
Artikel 13. Periodiek onderzoek en heroverweging
Het college kan periodiek onderzoeken of er aanleiding is een besluit te heroverwegen.
Artikel 15. Tarieven persoonsgebonden budget
De tarieven inzake de producten zijn opgenomen in het tarieven overzicht zoals vermeldt op de website https://inkooputrechtwest.nl onder het tabblad Inkoop & Monitoring/tarieven en productenlijst.
De hoogte van een pgb voor jeugdhulp professioneel bedraagt 75% van het Zorg in Natura tarief.
Indien er in individuele situaties geen tijdige en kwalitatief goede jeugdhulp beschikbaar is in de vorm van Zorg in Natura en deze jeugdhulp door de jeugd en gezinswerker noodzakelijk wordt geacht, dan wordt eerst gekeken naar de mogelijkheden voor een maatwerkcontract. Is dit niet mogelijk dan kan aan de jeugdige of ouders/verzorgers een pgb worden toegekend van 100% van de kosten van de jeugdhulp mits de jeugdhulp wordt geleverd door een derde.
De jeugdhulpaanbieder van een individuele voorziening houdt rekening met de godsdienstige gezindheid, de levensovertuiging en de culturele achtergrond van jeugdigen. De jeugdhulpaanbieder zorgt ervoor dat binnen de organisatie als vanzelfsprekend wordt omgegaan met verschillen in o.a. seksuele oriëntatie, genderdiversiteit en intersekse-conditie.
Artikel 17. Verhouding prijs en kwaliteit aanbieders jeugdhulp en uitvoerders kinderbeschermingsmaatregelen en jeugdreclassering
Artikel 18. Nieuwe feiten en omstandigheden, herziening, intrekking of terugvordering
Onverminderd artikel 8.1.2 van de Jeugdwet doen een jeugdige en/of de wettelijk vertegenwoordiger op verzoek of onverwijld uit eigen beweging aan het college mededeling van alle feiten en omstandigheden, waarvan hen redelijkerwijs duidelijk moet zijn dat deze aanleiding kunnen zijn tot heroverweging van een beslissing tot verstrekking van een individuele voorziening of pgb.
Als het college een beslissing op grond van het derde lid, onder a, heeft ingetrokken en de verstrekking van de onjuiste of onvolledige gegevens heeft plaatsgevonden, kan het college van degene die onjuiste of onvolledige gegevens heeft verschaft geheel of gedeeltelijk de geldswaarde vorderen van de ten onrechte genoten individuele voorziening of het ten onrechte genoten pgb.
Het Stadsteam en aanbieders van jeugdhulp waarborgen de privacy van hun cliënten en handelen volgens de wet, de Algemene Verordening Gegevensbescherming en, indien van toepassing, de Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst.
Het college stelt een regeling vast voor de afhandeling van klachten van jeugdigen en ouders/verzorgers die betrekking hebben op de wijze van afhandeling van meldingen en aanvragen als bedoeld in deze verordening.
Artikel 22. Betrekken van ingezetenen bij het beleid
Het college betrekt de ingezetenen van de gemeente, vertegenwoordigd in de Participatieraad Sociaal Domein, bij de voorbereiding van het beleid betreffende jeugdhulp overeenkomstig de krachtens artikel 150 van de Gemeentewet gestelde regels met betrekking tot de wijze waarop inspraak wordt verleend.
Het college stelt ingezetenen, vertegenwoordigd in de Participatieraad Sociaal Domein, vroegtijdig in de gelegenheid voorstellen voor het beleid betreffende jeugdhulp te doen, advies uit te brengen bij de besluitvorming over verordeningen en beleidsvoorstellen betreffende jeugdhulp, en voorziet hen van ondersteuning om hun rol effectief te kunnen vervullen.
Het college kan, in bijzondere gevallen, een artikel of artikelen van deze verordening buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zover toepassing van dat artikel gelet op het belang van de jeugdige en/of de wettelijk vertegenwoordiger leidt tot onbillijkheid van overwegende aard. Het van toepassing verklaren van dit artikel wordt gemotiveerd in het besluit.
Artikel 24. Nadere regels en beleidsregels
Het college kan nadere regels en beleidsregels vaststellen ter uitvoering van deze verordening.
Het college voert iedere 2 jaar een evaluatie van de Verordening Jeugdhulp uit en deelt dit met de gemeenteraad.
Artikel 26. Overgangsbepalingen
Een jeugdige houdt recht op een lopende voorziening verstrekt op grond van de Verordening jeugdhulp gemeente Oudewater 2015 totdat het college een nieuw besluit heeft genomen waarbij het besluit waarmee deze voorziening is verstrekt wordt ingetrokken, of tot de afloop van de geldigheidsduur van de beschikking.
Aldus besloten door de raad van de gemeente Oudewater in zijn openbare vergadering, gehouden op 6 maart 2025,
mr. M.W. Bosma
griffier
drs. D.C. de Vries
voorzitter
Bijlage horende bij artikel 7 Verordening Jeugdhulp gemeente Oudewater
Overzicht van ontwikkelingstaken, opvoedingsopgaven en ‘normale’ uitdagingen.
Onderstaand overzicht, uit ‘Opgroeien en opvoeden’ van het NJi, is niet uitputtend maar geeft voorbeelden van ontwikkelingstaken en opvoedingsopgaven die kenmerkend zijn voor de verschillende leeftijdsgroepen. Vaak begint de ontwikkeling al in een eerdere fase, maar staat het in het schema in de fase waarin dit het meeste speelt.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-121917.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.