Gemeenteblad van Den Helder
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Den Helder | Gemeenteblad 2025, 121802 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Den Helder | Gemeenteblad 2025, 121802 | beleidsregel |
Besluit van de burgemeester van de gemeente Den Helder, houdende regels over ontheffing artikel 35 Alcoholwet (Beleidsregels ontheffing artikel 35 Alcoholwet Den Helder)
De burgemeester van de gemeente Den Helder;
gelet op artikel 35 Alcoholwet, alsmede de Algemene wet bestuursrecht;
Het daarom wenselijk is om beleidsregels vast te stellen voor de ontheffingsmogelijkheid die artikel 35 van de Alcoholwet biedt;
de volgende beleidsregels vast te stellen.
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
In deze beleidsregels wordt verstaan onder:
Ontheffing artikel 35 Alcoholwet: een ontheffing van het in artikel 3 van de Alcoholwet voor de uitoefening van het horecabedrijf gestelde verbod voor het verstrekken van zwak-alcoholhoudende drank (drank met een alcoholpercentage van minder dan 15%) zonder vergunning tijdens een in de beschikking aangewezen bijzondere gelegenheid van zeer tijdelijke aard voor een aaneengesloten periode van ten hoogste twaalf dagen, mits de verstrekking geschiedt onder onmiddellijke leiding van één of meer personen die voldoen aan artikel 35, lid 1 a. en b. van de Alcoholwet;
Een bijzondere gelegenheid van zeer tijdelijke aard: in de toelichting van de Alcoholwet is een bijzondere gelegenheid van zeer tijdelijke aard omschreven als een tijdelijk evenement zoals een braderie, jaarmarkt, kermis en andere festiviteiten/activiteiten die eenmalig, dan wel in de regel niet meer dan tweemaal per jaar voorkomen;
Hoofdstuk 2 Tijdelijke ontheffing artikel 35 Alcoholwet
Artikel 4 Voorschriften aan de ontheffing
Aan de ontheffing worden in ieder geval de volgende voorschriften en beperkingen verbonden:
Aan de ontheffing kunnen altijd nadere voorschriften worden verbonden. In bijzondere gevallen kan de burgemeester gemotiveerd andere voorschriften vaststellen.
Een aanvraag voor een ontheffing wordt bij voorkeur gelijktijdig met de aanvraag voor de evenementenvergunning bij de burgemeester ingediend. Voor een standaard bijzondere gelegenheid van zeer tijdelijke aard is de beslistermijn 8 weken (conform artikel 1:2 Apv).
Een ontheffing kan worden geweigerd:
Als het verstrekken van zwak-alcoholhoudende drank niet past bij het karakter van het evenement of de activiteit. Te denken valt aan een evenement of activiteit die zich voornamelijk richt op jeugdigen en/of sport. De burgemeester beoordeelt of het schenken van zwak-alcoholhoudende drank hier passend bij is;
Als voor het tijdstip van inwerkingtreding van deze beleidsregels een aanvraag om ontheffing op grond van de ‘beleidsregels ontheffing artikel 35 Drank- en Horecawet’ is ingediend waarop nog niet is beslist, worden daarop deze beleidsregels toegepast.
Aldus besloten door de burgemeester van de gemeente Den Helder op 3 maart 2025.
Jan de Boer
burgemeester
Toelichting bij Beleidsregels ontheffing artikel 35 Alcoholwet Den Helder
Omdat de Alcoholwet meer toeziet op alcoholmatiging is het goed om dit door te voeren in de aanpassing van het artikel 35 beleid. Zo kan aan de beleidsvrijheid meer richting worden gegeven wanneer het wel of niet is toegestaan om buiten een horeca-inrichting alcohol te schenken.
Op grond van artikel 35 lid 1 van de Alcoholwet kan de burgemeester ontheffing verlenen van het verbod om zonder alcoholvergunning (artikel 3 Alcoholwet) tijdelijk zwak-alcoholhoudende drank te verstrekken.
Deze ontheffing kan alleen worden verleend voor een bijzondere gelegenheid van zeer tijdelijke aard en voor een aaneengesloten periode van maximaal 12 dagen. De verstrekking van de alcohol mag alleen onder de onmiddellijke leiding van een persoon van minimaal 21 jaar, die niet in enig opzicht van slecht levensgedrag is.
Artikel 35 lid 2 bepaalt dat de ontheffing onder beperkingen kan worden verleend en dat er voorschriften aan kunnen worden verbonden.
Deze ontheffingsmogelijkheid is een bevoegdheid van de burgemeester. Er is sprake van een grote beleidsvrijheid.
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Een ontheffing voor het verstrekken van zwak-alcoholhoudende drank kan voor een aaneengesloten periode van ten hoogste twaalf dagen worden verleend. Dit betekent dat een ontheffing nooit voor een langere aaneengesloten periode kan worden afgegeven. Ook mag de periode van maximaal 12 dagen niet opgedeeld worden in meerdere kortere periodes. De verstrekking beperkt zicht tot zwak-alcoholhoudende drank met een alcoholpercentage van minder dan 15%. Het is niet toegestaan sterke drank, met een alcoholpercentage van 15% of meer aanwezig te hebben. Ook niet voor het maken van mix-dranken.
Het verstrekken van zwak-alcoholhoudende drank binnen een inrichting valt onder de reguliere vergunning op grond van artikel 3 van de Alcoholwet. Een inrichting is het totaal aan lokaliteiten en terras(sen) waar alcoholhoudende drank wordt verstrekt.
Voorts moet het gaan om bedrijfsmatige verstrekking of anders dan om niet. Wanneer er wordt betaald voor de verstrekking van de alcoholhoudende drank, bijvoorbeeld per consumptie, via een vrijwillige bijdrage, afgedragen contributie, entree van het evenement inclusief alcoholhoudende drank of iets dergelijks, dan is er sprake van bedrijfsmatige verstrekking of anders dan om niet. De bijzondere gelegenheid van zeer tijdelijke aard is openbaar toegankelijk, d.w.z. anders dan alleen op uitnodiging.
De burgemeester heeft – als het gaat om het verlenen van deze ontheffing – een grote beleidsvrijheid. Dat is ook absoluut noodzakelijk omdat de wet geen definitie geeft van het begrip “bijzondere gelegenheid van zeer tijdelijke aard.”
In een toelichting op de wet is een bijzondere gelegenheid omschreven als: een kermis, braderie, muziek- en/of sportfeest, jaarmarkt en andere festiviteiten die eenmalig, dan wel in de regel niet meer dan tweemaal per jaar voorkomen. Het gaat dus om incidentele gevallen. Let wel, dit is een toelichting en geen definitie. Elke gemeente maakt zijn afweging wat onder “bijzondere gelegenheid” dient te worden verstaan.
Er is uitdrukkelijk geen sprake van een dergelijke bijzondere gelegenheid:
In artikel 35 lid 1 sub a en b worden slechts twee eisen gesteld. De persoon onder wiens onmiddellijke leiding zwak-alcoholhoudende dranken worden verstrekt, moet minsten 21 jaar oud zijn en mag niet van slecht levensgedrag zijn.
De persoon die onmiddellijke leiding geeft aan de alcoholvertrekking tijdens een evenement hoeft niet meer te beschikken over een bewijsstuk Sociale Hygiëne. Vanuit alcoholmatiging en het verantwoord schenken is dit bewijsstuk wel verplicht gesteld.
Ook wordt niet meer geëist dat hij of zij niet onder curatele staat, dan wel niet uit het ouderlijke gezag of voogdij is ontzet.
Hoofdstuk 2 Tijdelijke ontheffing artikel 35 Alcoholwet
Artikel 4 Voorschriften uit oogpunt van openbare orde en veiligheid, sociale hygiëne en economie
Artikel 35, lid 2 van de Alcoholwet geeft de burgemeester de mogelijkheid om aan de ontheffing beperkingen en/of voorschriften te verbinden. Deze kunnen betrekking hebben op sociaal-hygiënische aspecten, economische aspecten en openbare orde- en veiligheidsaspecten.
Openbare orde- en veiligheidsaspecten
Bij openbare orde aspecten gaat het om het feit dat verstrekken van alcoholhoudende en niet alcoholhoudende dranken op een verantwoorde wijze plaatsvindt. Artikel 21 Alcoholwet verbiedt het om bedrijfsmatig of anders dan om niet alcoholhoudende drank te verstrekken als redelijkerwijs moet worden aangenomen dat dit tot verstoring van de openbare orde en/of veiligheid zal leiden.
In het licht van alcoholmatigingsbeleid en het voorkomen van overlast is een begrenzing van de geldigheidsduur van de ontheffing gewenst. Alcoholgebruik voor 12.00 uur tijdens een bijzondere aangelegenheid van zeer tijdelijke aard moet als maatschappelijk ongewenst worden beschouwd. Reden waarom het aanvangstijdstip van de ontheffing nooit voor 12.00 uur kan liggen.
De Alcoholwet kent een sociaal hygiënisch motief; dit motief wordt dan ook als toetsingskader gebruikt bij aanvragen om ontheffing.
Tijdens bijzondere gelegenheden van zeer tijdelijke aard is het van wezenlijk belang dat alle aspecten die met alcoholhoudende drankverstrekking gepaard gaan, in voldoende mate in beeld zijn en blijven en dat er indien nodig tijdig wordt opgetreden. Zij die over een bewijsstuk sociale hygiëne beschikken hebben aantoonbaar blijk gegeven van het feit dat zij weten welke aspecten van belang zijn bij de verstrekking van alcoholhoudende dranken.
De persoon die onmiddellijk leiding geeft aan de alcoholverstrekking tijdens evenementen hoeft volgens de wet niet meer verplicht te beschikken over een bewijsstuk sociale hygiëne. De naam van deze persoon moet wel op de ontheffing vermeld worden.
Op grond van het bovengenoemd sociaal hygiënisch motief en vanuit alcoholmatiging wordt fin dit beleid echter wel geëist dat de persoon die leiding geeft aan de alcoholverstrekking moet beschikken over een bewijsstuk sociale hygiëne. Dit wordt in de voorschriften opgenomen en moet worden aangeleverd bij de aanvraag.
Hierbij worden de termijnen gehanteerd conform artikel 1:2 Apv
Ook kan de ontheffing worden ingetrokken op grond van artikel 31, eerste lid onder a en c Alcoholwet.
Aanvragen die ten tijde van de inwerkingtreding van de nieuwe beleidsregels nog niet zijn afgehandeld, worden afgehandeld op basis van de nieuwe beleidsregels.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-121802.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.