Regeling van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Altena tot eerste wijziging van de Klachtenregeling Jeugdhulp Altena 2022

Het college van burgemeester en wethouders van Altena;

 

gelet op paragraaf 4.2a van de Jeugdwet, artikel 11.4 lid 3 van Verordening sociaal domein gemeente Altena 2022 en Hoofdstuk 9 van de Awb;

 

B E S L U I T :

Artikel I  

De Klachtenregeling Jeugdhulp Altena 2022 wordt gewijzigd als volgt:

 

A.

 

Artikel 2 komt te luiden:

 

Artikel 2 Samenstelling

  • 1.

    Het college benoemt de klachtencommissie die bestaat uit ten minste drie leden waaronder een voorzitter. Zowel de leden als de voorzitter zijn niet werkzaam voor of bij de gemeente Altena.

  • 2.

    Het college benoemt één lid als plaatsvervangend voorzitter. Het college kan één of meer plaatsvervangende leden benoemen.

  • 3.

    In de klachtencommissie zijn ten minste de volgende disciplines aanwezig: een jurist en een gedragsdeskundige. Gestreefd wordt naar een aanvulling met een jeugdarts.

  • 4.

    De leden van de klachtencommissie worden benoemd voor een periode van vier jaar. Ze zijn eenmaal herbenoembaar voor een periode van vier jaar.

  • 5.

    In afwijking van het bepaalde in lid 4 zijn leden die voor 1 januari 2025 zijn benoemd tweemaal herbenoembaar voor steeds een periode van vier jaar.

  • 6.

    De leden van de klachtencommissie worden benoemd, geschorst en ontslagen door het college van de gemeente Altena. De leden kunnen slechts van hun functie ontheven worden wegens verwaarlozing van hun taak of wegens andere redenen op grond waarvan handhaving als lid redelijkerwijs niet kan worden verlangd. Het lid maakt per direct geen deel meer uit van de commissie.

  • 7.

    De leden van de klachtencommissie kunnen op enig moment tijdens hun benoemingsperiode zelf terugtreden. Zij stellen het college schriftelijk op de hoogte. Het vertrekkend lid blijft aan totdat in zijn of haar opvolging is voorzien, tenzij sprake is van ernstige onvoorzienbare omstandigheden.

  • 8.

    De klachtencommissie stelt een reglement op voor haar werkzaamheden. Het reglement wordt ter kennisname aan het college gebracht.

  • 9.

    Het college stelt de vergoedingen van de voorzitter en de leden van de klachtencommissie vast.

B.

 

Artikel 6, vijfde lid, vervalt.

 

C.

 

Artikel 10, tweede lid, komt te luiden:

  • 2.

    Van het niet (verder) in behandeling nemen van de klacht wordt de klager zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen vier weken na ontvangst van het klaagschrift, schriftelijk in kennis gesteld. Artikel 9:12, tweede lid van de Algemene wet bestuursrecht is van overeenkomstige toepassing.

D.

 

Artikel 11 komt te luiden:

 

Artikel 11 Tweedelijns klachtvoorziening

Tegen een beslissing van het college op een klacht welke valt onder hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht, kan de klager zich wenden tot de Ombudsman.

Artikel II  

Deze regeling wordt aangehaald als de Regeling tot eerste wijziging van de Klachtenregeling Jeugdhulp Altena 2022

Artikel III  

Dit besluit treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van openbare bekendmaking in het digitale Gemeenteblad van Altena.

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders d.d. 11 maart 2025.

Burgemeester en wethouders van de gemeente Altena,

de secretaris,

P.J.E. Breukers

de burgemeester,

drs. E.B.A. Lichtenberg MCM

Naar boven