Verkeersbesluit tijdelijke verkeersmaatregelen werkzaamheden Haaksbergerstraat te Enschede

Burgemeester en wethouders van de gemeente Enschede,

gelet op de Wegenwet, de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) en de Uitvoeringsvoorschriften van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: Uitvoeringsvoorschriften BABW).

 

Overwegende:

dat de Haaksbergerstraat deels gelegen is buiten de bebouwde kom en deels binnen de bebouwde kom van Enschede en in beheer is bij de gemeente Enschede;

 

dat de Haaksbergerstraat een weg is als bedoeld in artikel 1, lid 1 onder b van de WVW 1994;

 

dat de wegencategorisering in Enschede aansluit op de categorisering zoals opgenomen in het landelijke programma Duurzaam Veilig;

 

dat de Haaksbergerstraat is gecategoriseerd als gebiedsontsluitingsweg buiten de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 80 km/u en binnen de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 50 km/u;

 

dat de verblijfsfunctie op deze weg ondergeschikt is aan de verkeersfunctie;

 

dat de in dit besluit genoemde maatregelen uitsluitend betrekking hebben op wegdelen van de Haaksbergerstraat gelegen buiten de bebouwde kom;

 

dat in het derde kwartaal van 2025 werkzaamheden plaats zullen vinden aan de Haaksbergerstraat;

 

dat in die periode de werkzaamheden aan de Haaksbergerstraat plaats zullen vinden tussen Haaksbergerstraat 858 en het kruispunt Haaksbergerstraat – Usselerrondweg;

 

dat het ten behoeve van het veilig uit kunnen voeren van deze werkzaamheden noodzakelijk is dat het wegvak waarop de werkzaamheden plaatsvinden volledig afgesloten is voor zowel gemotoriseerd verkeer als fietser;

 

dat de verwachting is dat de werkzaamheden gedurende het gehele derde kwartaal plaats gaan vinden;

 

dat zowel voor fietsers als voor gemotoriseerd verkeer een omleidingsroute wordt aangegeven voor verkeer dat om moet rijden door de werkzaamheden;

 

dat de omleidingsroutes voor gemotoriseerd verkeer over wegen gaan die eventuele extra intensiteit van het verkeer dat omgeleid wordt aan kunnen, en die als snelste alternatieve route gezien worden;

 

dat op die manier de kans op “sluipverkeer” over wegen die niet bedoeld zijn als omleidingsroute zoveel mogelijk voorkomen wordt;

 

dat het echter wel mogelijk blijft dat sluipverkeer gaat ontstaan op het onderliggende wegennetwerk, maar dat dit beperkt zal blijven;

 

dat voor fietsverkeer een omleidingsroute wordt aangegeven over wegen die voor fietsers het snelste alternatief bieden;

 

dat de hiervoor genoemde afsluiting gerealiseerd wordt door:

  • het plaatsen van verkeersbord C1 van bijlage 1 van het RVV 1990

  • het plaatsen van verkeersbord C15 van bijlage 1 van het RVV 1990

 

dat daarnaast het gedeelte van de Haaksbergerstraat tussen het kruispunt Haaksbergerstraat – Keuperweg en Haaksbergerstraat 858 afgesloten wordt met uitzondering van ondernemers en bewoners van ’t Mors;

 

dat op die manier de percelen net voor het wegvak dat volledig is afgesloten bereikbaar blijven vanaf de westkant, maar dat aan doorgaand verkeer tijdig kenbaar gemaakt wordt dat de Haaksbergerstraat is afgesloten;

 

dat de afsluiting van de Haaksbergerstraat op het kruispunt Haaksbergerstraat – Usselerrondweg ook kenbaar gemaakt wordt op de voorsorteerstroken richting het afgesloten wegvak van de Haaksbergerstraat;

 

dat op deze voorsorteerstroken middels geleidebakens en verkeersbord D2 (pijl schuin naar beneden links, en pijl schuin naar beneden rechts en D3 kenbaar gemaakt wordt dat bestuurders geen gebruik kunnen maken van deze voorsorteerstroken;

 

dat daarnaast gedurende de werkzaamheden op de wegen rondom het werkvlak lagere maximumsnelheden ingesteld worden ten behoeve van de veiligheid van weggebruikers en de uitvoerders van de werkzaamheden;

 

dat op de volgende wegvakken de maximumsnelheid verlaagt wordt naar 50 km/u:

  • de Usselerrondweg vanaf het kruispunt met de Willemsbeekweg tot het kruispunt met de Haaksbergerstraat;

  • de Usselerrondweg, vanaf het viaduct van de A35 tot het kruispunt met de Haaksbergerstraat;

 

dat op de volgende wegvakken de snelheid verlaagt wordt naar 30 km/u:

  • de Haaksbergerstraat tussen het kruispunt Haaksbergerstraat – Usselerrondweg en het kruispunt Haaksbergerstraat – Ferdinand Bolstraat;

  • de Haaksbergerstraat tussen het kruispunt Haaksbergerstraat – Keuperweg en Haaksbergerstraat 858;

 

dat bij onvoorziene omstandigheden tijdens de uitvoering van deze maatregelen daar waar nodig passende oplossingen worden gezocht;

 

dat het nemen van een verkeersbesluit volgens artikel 15 van de WVW 1994 vereist is indien:

  • door plaatsing of verwijdering van verkeerstekens en onderborden, een gebod of verbod wordt ingesteld of aangepast;

  • fysieke voorzieningen op de weg worden aangebracht of verwijderd;

 

dat gelet op artikel 12 van het BABW voor het tijdelijk plaatsen of verwijderen van het verkeersbord C1, C15, D2, D3 en A1 van bijlage 1 van het RVV 1990 een verkeersbesluit is vereist;

 

dat gelet op artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994 het college van burgemeester en wethouders van Enschede bevoegd is verkeersbesluiten te nemen voor deze wegen;

 

dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 de hiervoor genoemde verkeersmaatregelen strekken tot het;

  • verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

 

dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer in het geding komt bij het treffen van deze verkeersmaatregel;

 

dat de vrijheid van het verkeer tijdelijk wordt beperkt en dat dit van geringer belang wordt geacht dan het waarborgen van de veiligheid van het verkeer en het veilig uit kunnen voeren van de werkzaamheden aan de Haaksbergerstraat en het zoveel mogelijk in stand houden van de bruikbaarheid van de weg gedurende de werkzaamheden;

 

dat het treffen van een dergelijke tijdelijke verkeersmaatregelen een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

 

dat met betrekking tot het uitvoeren van deze verkeersmaatregelen overleg is gevoerd met de gemandateerde verkeersadviseur van de politie ingevolge artikel 24 van het BABW, deze een positief advies heeft afgegeven en de handhaafbaarheid van de maatregelen als gevolg daarvan gewaarborgd is.

 

Het besluit:

  • door middel van plaatsen van verkeersbord C1 van bijlage 1 van het RVV 1990, in combinatie met afzethekken, een geslotenverklaring in beide richtingen in te stellen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee, op de Haaksbergerstraat, tussen Haaksbergerstraat 858 en het kruispunt Haaksbergerstraat - Usselerrondweg;

  • door middel van het plaatsen van verkeersbord C15 van bijlage 1 van het RVV 1990 een geslotenverklaring voor fietsers, bromfietsers en gehandicaptenvoertuigen zonder motor op het verplichte fiets-/bromfietspad langs beiden zijden van de Haaksbergerstraat in te stellen, tussen Haaksbergerstraat 858 en het kruispunt Haaksbergerstraat – Usselerrondweg;

  • door middel van het plaatsen van verkeersbord C1 van bijlage 1 van het RVV 1990 met onderbord (uitgezonderd ondernemers & bewoners ’t Mös), in combinatie met afzethekken, een geslotenverklaring in beide richtingen in te stellen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee, op de Haaksbergerweg tussen het kruispunt Haaksbergerstraat – Keuperweg en Haaksbergerstraat 858;

  • door middel van het plaatsen van verkeersbord D2 (pijl naar links) van bijlage 1 van het RVV 1990 een gebod in te stellen voor het voorbijgaan van het afzethek ter hoogte van het kruispunt Haaksbergerstraat – Keuperweg, vermeld onder het hiervoor genoemde besluitpunt, ter hoogte van het kruispunt Haaksbergerstraat – Keuperweg langs de zijde die op het bord staat aangegeven;

  • door middel van het plaatsen van verkeersbord D2 en verkeersbord D3 van bijlage 1 van het RVV 1990, een gebod in te stellen voor het voorbijgaan van het bord langs de zijde die aangeven staat op het bord, op de voorsorteerstroken richting de westkant van de Haaksbergerstraat op het kruispunt Haaksbergerstraat – Usselerrondweg;

  • door middel van het plaatsen van verkeersbord A1 (50 km/u) van bijlage 1 van het RVV 1990, een maximumsnelheid in te stellen van 50 kilometer per uur op de:

    • -

      de Usselerrondweg vanaf het kruispunt met de Willemsbeekweg tot het kruispunt met de Haaksbergerstraat;

    • -

      de Usselerrondweg, vanaf het viaduct van de A35 tot het kruispunt met de Haaksbergerstraat;

  • door middel van het plaatsen van verkeersbord A1 (30 km/u) van bijlage 1 van het RVV 1990, een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur in te stellen op:

    • -

      de Haaksbergerstraat tussen het kruispunt Haaksbergerstraat – Usselerrondweg en het kruispunt Haaksbergerstraat – Ferdinand Bolstraat;

    • -

      de Haaksbergerstraat tussen het kruispunt Haaksbergerstraat – Keuperweg en Haaksbergerstraat 858;

  • de hiervoor genoemde verkeersmaatregelen van kracht te verklaren gedurende de periode van 1 juli tot eind september 2025 of zoveel korter als mogelijk, dan wel zoveel langer als noodzakelijk is.

 

Situatieschetsen:

Afbeelding 1: maatregelen Haaksbergerstraat ter hoogte van viaduct A35

 

Afbeelding 2: maatregelen rondom werkvlak Haaksbergerstraat

 

Afbeelding 3: maatregelen Usselerrondweg ter hoogte van viaduct A35

 

Afbeelding 4: detail maatregelen kruispunt Haaksbergerstraat – Usselerrondweg

 

Afbeelding 5: situatieschets Haaksbergerstraat ten westen van kruispunt met Usselerrondweg

Aldus vastgesteld op 19 maart 2025 te Enschede

Namens het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Enschede,

J. Kara

Technisch medewerker Vergunnen

Bezwaar

Dit besluit treedt in werking na bekendmaking in het Gemeenteblad. Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na publicatie van dit besluit in het Gemeenteblad bezwaar maken bij burgemeester en wethouders van Enschede, postbus 20, 7500 AA te Enschede. Door het indienen van het bezwaarschrift wordt dit besluit niet opgeschort.

Het bezwaarschrift moet de volgende gegevens bevatten:

  • uw naam en adres;

  • de datum waarop u het bezwaarschrift schrijft;

  • Het kenmerk van het besluit (0153Z2025031300021)

  • een omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt;

  • de reden waarom u het er niet mee eens bent;

  • uw handtekening.

Naar boven