Nummer: 2024-016-MER
Wettelijke grondslag
De wettelijke grondslag voor dit verkeersbesluit wordt gevormd door:
- Wegenverkeerswet 1994 (hierna WVW 1994);
- Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (hierna RVV 1990);
- Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (hierna BABW).
Op grond van het bepaalde in artikel 15, tweede lid, van de WVW 1994 moet voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of een weggedeelte gebruik kan maken, een verkeersbesluit genomen worden.
Doelstelling en motivering
Doelstelling
Uit het oogpunt van het verzekeren van de veiligheid en het beschermen van weggebruikers is het gewenst drie onverharde paden in het Ballonzuilenbos fysiek voor gemotoriseerd verkeer af te sluiten.
Motivering
Hierbij is het volgende overwogen:
- •
Dat de Ballonzuilbossen een bosgebied tussen Merselo en Overloon is;
- •
Dat binnen dit bosgebied diverse onverharde wegen aanwezig zijn;
- •
Dat de Zwartwater onderdeel uitmaakt van een toeristisch-recreatieve fietsverbinding;
- •
Dat in toenemende mate de onverharde paden gebruikt worden door motorvoertuigen;
- •
Dat de aard en gesteldheid van de paden zich niet leent voor dit gebruik;
- •
Dat motorvoertuigen zorgen voor gevaarlijke verkeerssituaties voor recreanten in het bosgebied;
- •
Dat de paden geen veilige aansluiting op de Beekweg (maximumsnelheid 80 km/uur) hebben;
- •
Dat regelmatig illegale (drugs)afval stortingen in het bosgebied voor komen die gelet op de hoeveelheden met een motorvoertuig het bosgebied in zijn gebracht;
- •
Dat door het fysiek afsluiten van drie paden voor motorvoertuigen in de Ballonzuilenbossen de verkeersveiligheid voor recreanten en fietsers op de toeristisch-recreatieve fietsverbinding verbetert en onveilige verkeerssituaties op de aansluitingen op de Beekweg voorkomen worden;
- •
Dat het parkeerterrein bij de visvijver bereikbaar blijft via de Rozendaal;
- •
Dat de fysieke afsluitingen bestaan uit houten slagbomen die aan de zijkant door fietsers/voetgangers gepasseerd kunnen worden;
- •
Dat de houten slagbomen een slot krijgen waarvan de hulpdiensten over een sleutel beschikken;
- •
Dat landbouwverkeer voldoende mogelijkheden behoudt om via de andere paden de percelen te kunnen bereiken.
Overleg
Onderhavige verkeersmaatregelen zijn besproken met de Politie Eenheid Limburg. De politie heeft ingestemd met bovengenoemde verkeersmaatregel. Hiermee is voldaan aan het bepaalde in artikel 24 van het BABW.
Belangenafweging
Door het fysiek afsluiten van drie onverharde zandpaden in het Ballonzuilenbos verbetert de verkeersveiligheid voor fietsers en voetgangers. De parkeerplaats blijft bereikbaar via de Rozendaal. Landbouwverkeer dat incidenteel gebruik maakt van deze paden heeft via de andere paden voldoende mogelijkheden om de percelen te kunnen bereiken.
Besluiten
Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten burgemeester en wethouders:
- 1.
Door het aanbrengen van houten balken de volgende onverharde paden in de Ballonzuilenbossen af te sluiten voor gemotoriseerd verkeer:
- •
Zwartwater na huisnummer 2 tot het verderop gelegen parkeerterrein;
- •
Het pad tussen de Beekweg en Zwarteweg dat in het verlengde van de Grasdijk loopt;
- •
Het pad tussen de Beekweg en Zwarteweg dat op een afstand van circa 500 meter evenwijdig ten westen van de Loonsedijk loopt.
- 2.
Genoemde verkeersmaatregelen uit te voeren zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening;
- 3.
Dit verkeersbesluit treedt in werking daags na bekendmaking en wordt geëffectueerd na het verstrijken van de bezwaartermijn.