Amsterdam Zuid, verkeersbesluit Dintelstraat, instellen geslotenverklaring voor alle motorvoertuigen ten behoeve van een schoolstraat

 

Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam,

 

 

 

g elet op :

  • de Wegenverkeerswet (WVW 1994);

  • het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990);

  • de bepalingen en de uitvoeringsvoorschriften van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);

  • de Algemene wet Bestuursrecht (Awb);

  • de Verordening stadsdelen en stadsgebied Amsterdam 2022;

  • de ondermandaatbesluiten van de stadsdelen en stadsgebied.

 

Overwegende dat :

  • in de Dintelstraat een school van basisonderwijs is gevestigd;

  • om de verkeersveiligheid rondom deze school gedurende breng- en haalmomenten te verbeteren, een schoolstraat wordt ingesteld;

  • dit betekent dat de als schoolstraat aangewezen straat op specifieke tijden gedurende de openings- en sluitingstijden van de school, fysiek is afgesloten voor gemotoriseerd verkeer met behulp van een uitneembare verkeerspaal;

  • door de mogelijkheid van wegnemen van deze verkeerspaal het gebied toegankelijk blijft voor nood- en hulpdiensten;

  • op verzoek van de school in de periode van 3 juni tot en met 20 juli 2024 een proef is gehouden voor een tijdelijke schoolstraat tijdens breng- en haalmomenten;

  • deze proef als positief is ervaren, waardoor de gemeente Amsterdam overgaat tot het definitief invoeren van bovengenoemde maatregel;

  • genoemde maatregel betrekking heeft op de Dintelstraat, het gedeelte tussen de Deurloostraat en de Geulstraat gedurende de venstertijden op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag, tussen 8.15 en 8.45 uur en tussen 14.45 en 15.15 uur en op woensdag tussen 8.15 en 8.45 uur en tussen 12.15 en 12.45 uur;

  • het plaatsen en verwijderen van de fysieke afsluiting zal worden gecoördineerd en uitgevoerd door de school;

  • gedurende de fysieke afsluiting de paal bemenst zal blijven;

  • op 19 november 2024 overleg met het Toetsteam Openbare Ruimte & Mobiliteit heeft plaatsgevonden;

  • overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer, overleg is gepleegd met een gemandateerde van de politie, eenheid Amsterdam;

  • deze aanwijzing van verkeersmaatregelen in het algemeen verkeersbelang wenselijk en/of noodzakelijk kan worden geacht;

  • de bovenvermelde maatregel op basis van artikel 2 van de WVW 1994 strekt tot het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van de weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan, alsmede het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

  • de in dit verkeersbesluit genoemde wegen of weggedeelten gelegen en onder beheer zijn van de gemeente Amsterdam.

Besluit:

  • 1.

    Door het plaatsen van verkeersbord conform model C12 van Bijlage I van het RVV 1990, voorzien van onderborden met daarop de tekst ‘schoolstraat’ en ‘ma, di, do, vr 8.15 – 8.45 h 14.45 – 15.15 h wo 8.15 – 8.45 h 12.15 – 12.45 h’ in de Dintelstraat, hoek Geulstraat, aan te wijzen: het instellen van een geslotenverklaring voor alle motorvoertuigen gedurende de venstertijden op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag, tussen 8.15 en 8.45 uur en tussen 14.45 en 15.15 uur en op woensdag tussen 8.15 en 8.45 uur en tussen 12.15 en 12.45 uur in de Dintelstraat, het gedeelte tussen de Deurloostraat en de Geulstraat, en deze maatregel fysiek te ondersteunen door het gedurende de venstertijden plaatsen van een uitneembare paal met inleidende markering.

 

Zoals aangegeven op onderstaande tekeningen.

 

Amsterdam,18 maart 2025

Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam, namens hen,

 

Alieke Hordijk

Teammanager Expertisecentrum

Markten Gebied en Gebruik, Stadswerken

Oneens met dit besluit?

Hier leest u hoe u bezwaar kunt maken.

Let op: u kunt binnen zes weken na de dag waarop het besluit is verzonden bezwaar maken.

 

Het beste en het snelste kunt u via de website bezwaar maken:

•    Kijk op www.amsterdam.nl/bezwaar/JB

•    Vul het formulier in. U hebt hiervoor DigiD of E-herkenning nodig.

•    Stuur het formulier op via de website.

 

Als u niet in Nederland woont of u geen DigiD/E-herkenning kunt gebruiken.

Een brief versturen met daarin:

•    De datum

•    Uw naam, adres en telefoonnummer en eventueel uw e-mailadres.

•    Waarom u het niet eens bent met het besluit

•    Uw handtekening

•    Maak een kopie van het besluit en stuur deze mee.

De termijn van zes weken is heel belangrijk.

Misschien heeft u meer tijd nodig omdat u nog niet alle informatie heeft verzameld. Of omdat u nog met iemand wilt overleggen. Dan kunt u een voorlopig (pro forma) bezwaarschrift indienen.

U zet in het voorlopige bezwaar dat u de redenen waarom u bezwaar maakt zo snel mogelijk opstuurt. Daarna hoort u van ons wanneer u de redenen uiterlijk moet opsturen.

 

Dient iemand anders namens u het bezwaarschrift in? Stuur dan een machtiging mee.

 

U stuurt uw brief naar:

Gemeente Amsterdam

T.a.v. Juridisch Bureau

Postbus 483

1000 AL AMSTERDAM

 

Schorsende werking

Het indienen van een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. Dat wil zeggen: het besluit waartegen u bezwaar maakt, blijft geldig totdat over uw bezwaar is beslist.

 

Spoed? Voorlopige voorziening

Bij grote spoed kunt u (tegen kosten) een zogeheten voorlopige voorziening aanvragen. Dat is een spoedprocedure waarmee het genomen besluit tijdelijk kan worden ingetrokken en/of andere maatregelen kunnen worden getroffen. Een voorlopige voorziening vraagt u digitaal aan via:

 

http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor hebt u een DigiD nodig. Op deze site vindt u ook meer informatie.

 

of per post:

De Voorzieningenrechter van de Rechtbank Amsterdam

Afdeling Publiekrecht –teams bestuursrecht

Postbus 75850

1070 AW Amsterdam

Naar boven