Gemeente Rijswijk – verkeersbesluit tijdelijke afsluiting Karel Doormanlaan en fietspad Sir Winston Churchilllaan – te Rijswijk.

Registratienummer: 24.118141

 

Bevoegdheidsgrondslag

De teammanager Mobiliteit en Parkeren is bevoegd om verkeersbesluiten te nemen in de gemeente Rijswijk, want in artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994, staat dat het college van burgemeester en wethouders verkeersbesluiten mogen nemen en dat zij dit mogen mandateren. Het college van Rijswijk heeft deze bevoegdheid gemandateerd aan de teammanager Mobiliteit en Parkeren in het Bevoegdhedenoverzicht gemeente Rijswijk I en ll. Dit verkeersbesluit bevat alleen wegen onder beheer van de gemeente Rijswijk.

Grondslag voor het besluit

Op grond van artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 moet er een verkeersbesluit genomen worden voor het plaatsen of verwijderen van verkeerstekens en onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

En

Op grond van artikel 15 lid 2 van de Wegenverkeerswet 1994 moet er een verkeersbesluit genomen worden voor maatregelen op of aan de weg indien de maatregelen leiden tot beperkingen of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

Op grond van artikel 21 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) moet het verkeersbesluit vermelden welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het verkeersbesluit. Als andere belangen uit artikel 2, eerste en tweede lid, in het geding zijn wordt aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.

Op basis van bovenstaande grondslagen en met inachtneming van:

• de Algemene wet bestuursrecht (AWB);

• de Wegenverkeerswet 1994 (WVW);

• het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);

• het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV);

• uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens;

• Bevoegdhedenoverzicht gemeente Rijswijk I en ll.

zijn wij bevoegd dit besluit te nemen.

Overwegende

- dat de gemeente de veiligheid op de weg wil verzekeren;

- dat de gemeente bestuurders en passagiers wil beschermen;

- dat de gemeente de vrijheid van het verkeer zo veel mogelijk wil waarborgen;

- dat de gemeente de door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade, alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer, wil voorkomen of beperken;

- dat er sprake is van een woningbouwopgave in de gemeente Rijswijk;

- dat de woningen (zie plangebied in bijlage 1) in een deel van de buurt Te Werve Oost worden opgewaardeerd, verduurzaamd of gesloopt;

- dat de woningen in het plangebied (zie bijlage 1) de komende jaren worden vernieuwd;

- dat tijdens fase 1 (zie bijlage 2) de woningen aan de Karel Doormanlaan tussen nummer 3 en 49 worden gesloopt;

- dat het hiervoor noodzakelijk is dat de Karel Doormanlaan wordt afgesloten tussen de Pater van Lithstraat en de Doctor Kruytstraat om werkruimte te creëren;

- dat door het afsluiten van de Karel Doormanlaan tussen de Pater van Lithstraat en de Doctor Kruytstraat de veiligheid van de weggebruikers gewaarborgd blijft door bestuurders en passagiers te scheiden van het bouwverkeer en eventuele gevaren van sloopwerkzaamheden.

- dat de bewoners van alle te vernieuwen woningen tijdelijk worden uitgehuisd, waardoor er minder bestemmingsverkeer in de wijk is;

- dat de omleiding daardoor niet leidt tot extra overlast;

- dat de bewoners van de woningen in de buurt Te Werve Oost die niet worden opgewaardeerd, verduurzaamd of gesloopt hun woningen nog kunnen bereiken;

- dat binnen de afsluiting een bouwterrein wordt gerealiseerd voor de aannemer om de werkzaamheden veilig uit te voeren;

- dat met deze afsluiting erbij twee tijdelijke afsluitingen actief zijn op de Karel Doormanlaan, naast de tijdelijke afsluiting van Lammers Real Estate ter hoogte van Karel Doormanlaan 155 (zie bijlage 2) 

- dat de tijdelijke afsluiting van Lammers Real Estate is opgenomen in verkeersbesluit met referentienummer 25.008736;

- dat de Pater van Lithstraat, tijdens fase 1 project Te Werve Oost, toegankelijk blijft voor al het verkeer, waardoor bewoners wonende aan de Van Vollenhovenlaan, Karel Doormanlaan en Idenburglaan twee of meerdere in- en uitgangen van de wijk hebben, zie bijlage 3;

- dat hiermee de bewoners binnen het plangebied hetzelfde aantal in- en uitgangen tot de wijk hebben als voor de afsluiting van de Karel Doormanlaan, tussen de Pater van Lithstraat en de Doctor Kruytstraat, waardoor de bereikbaarheid van dit gedeelte van de wijk voldoende wordt gewaarborgd;

- dat de fiets en de voetganger lokaal in de wijk worden omgeleid;

- dat het gemotoriseerde verkeer geïnformeerd wordt om via de Doctor H. Colijnlaan en de Generaal Berenschotlaan de wijk te verlaten met het toepassen van “wijk uit” bebording, zie bijlage 5;

- dat ter hoogte van de eerdergenoemde afsluiting een dam wordt aangelegd tussen de Sir Winston Churchilllaan en de Karel Doormanlaan, welke tijdens de werkzaamheden gaat fungeren als in- en uitrit voor bouwverkeer, (zie bijlage 2);

- dat het aan- en afvoeren van materiaal en materieel verloopt via de Sir Winston Churchilllaan, waardoor dit een positief effect heeft op de veiligheid en de leefbaarheid nabij de Karel Doormanlaan, omdat deze route verder niet wordt gebruikt in dit project Te Werve Oost; (zie bouwroutes in bijlage 4);

- dat het minimaliseren van bouwverkeer over de Karel Doormanlaan positief is voor de leefbaarheid in dit gebied, in het bijzonder voor kinderdagverblijf True Colors die gevestigd is aan de Karel Doormanlaan 1;

- dat het wenselijk is dat het fietspad op de Sir Winston Churchilllaan, van de Burgemeester Elsenlaan tot en met dam van de bouwplaats van Lammers Real Estate wordt afgesloten, vanwege de twee tijdelijke bouwinritten op de Sir Winston Churchilllaan en het risico op ongevallen tussen fietsers en bouwverkeer;

- dat dit een fietspad is die als belangrijke verbinding geldt in het fietsnetwerk van Rijswijk en dat deze daarom is aangemerkt als “hoofdfietsroute” in de vastgestelde “Mobiliteitsstrategie Rijswijk 2040”;

- dat er een omleidingsroute voor fietsers wordt ingesteld langs sporthal de Altis en over de Treubstraat, zie bijlage 6;

- dat fietsers met deze omleiding over de voetgangersbrug worden geleid;

- dat fietsen en lopen op deze brug veilig te combineren is en daarom de voetgangersbrug aangewezen wordt als fiets/bromfietspad;

- dat het fietspad van de Burgemeester Elsenlaan infrastructureel wordt aangesloten op de voetgangersbrug, die wordt aangewezen als fiets/bromfietspad;

- dat fietsers bij het volgen van de omleiding maximaal 2 minuten langer onderweg zijn;

- dat de Treubstraat een maximumsnelheid van 50 km/h heeft, waarbij het fietsverkeer en het overige verkeer gemengd op één rijbaan rijdt, waarbij fietsers geacht worden gebruik te maken van de fietsstroken;

- dat, in tegenstelling tot de Sir Winston Churchilllaan, een fysieke scheiding tussen fietsverkeer en het overige verkeer op de Treubstraat ontbreekt;

- dat daarom gedurende fase 1 onderzocht moet worden of het fietspad aan de zuidzijde van de Sir Winston Churchilllaan twee richting gemaakt kan worden en dat daarmee de fietsers niet meer omgeleid hoeven te worden over de Treubstraat;

- dat wanneer het niet mogelijk is om het fietspad aan de zuidzijde van de Sir Winston Churchilllaan twee richting te maken er naar een andere verkeersveilige oplossing gezocht moet worden;

- dat de omleiding van de fietsers via de Treubstraat alleen van toepassing is tijdens fase 1 van het project Te Werve Oost;

- dat het veiliger is om fietsers twee keer de Sir Winston Churchilllaan te laten oversteken dan fietsers twee maal te laten kruisen met afslaand bouwverkeer;

- dat diverse informatieavonden zijn georganiseerd om bewoners en belanghebbenden in aanloop naar het project Te Werve Oost te informeren over de voorgenomen werkzaamheden en de verwachte hinder die hierdoor gaat ontstaan;

- dat bewoners en belanghebbenden ook per brief periodiek hierover worden geïnformeerd;

- dat er vooruitlopend op het instellen van de omleidingen voor fietsers een communicatieplan is uitgewerkt;

- dat met het instellen van omleidingsroutes, met een beperkte omrijdtijd, voor de verschillende type verkeersdeelnemers de vrijheid van verkeer gewaarborgd blijft;

- dat tijdens fase 1 van het project Te Werve Oost het beperken van de overlast en hinder door bouwverkeer in de Karel Doormanlaan en de omliggende straten zwaarder weegt dan het openhouden van het fietspad aan de noordzijde van de Sir Winston Churchilllaan;

- dat hiermee de gemeente de door het bouwverkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade, alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer, zo veel mogelijk beperkt;

- dat door kruisend bouw -en fietsverkeer op het fietspad aan de noordzijde van de Sir Winston Churchilllaan en in de Karel Doormanlaan er een veiligere optie wordt beschouwd, namelijk het omleiden van het fietsverkeer via de eerdergenoemde omleidingsroute;

- dat het belang van de veiligheid van bestuurders en passagiers zwaarder weegt dan het belang van de vrijheid van het verkeer (afsluiting Karel Doormanlaan);

- dat de verkeersveiligheid op de Karel Doormanlaan zwaarder weegt dan op de Sir Winston Churchilllaan tijdens fase 1 van het project Te Werve Oost;

- dat het voorkomen van conflicten tussen afslaand bouwverkeer en fietsers zwaarder weegt dan het omleiden van fietsers met een beperkte omrijdtijd;

- dat hierdoor de verkeersveiligheid op de Sir Winston Churchilllaan zwaarder weegt dan het belang om als fietser van de Sir Winston Churchilllaan gebruik te maken, tijdens fase 1 van het project Te Werve Oost;

- dat de gemeente hiermee bestuurders en passagiers wil beschermen, de belangen van verzekering van verkeersveiligheid, het beperken van het door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade en het waarborgen van de vrijheid van het verkeer heeft afgewogen en vaststelt dat geen andere belangen worden geschaad.

Overig

Conform artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gevoerd met de politie.

Gelet op artikel 26 van het BABW wordt dit besluit bekendgemaakt door publicatie in de Staatscourant, deze is voor een ieder in te zien op de website zoek.officielebekendmakingen.nl. Daarnaast wordt het verkeersbesluit bekend gemaakt in het Nieuwsblad van Rijswijk.

BESLU ITEN

  • 1.

    tot het afsluiten van de Karel Doormanlaan gedurende fase 1 project Te Werve Oost, tussen de Pater van Lithstraat en de Doctor Kruytstraat, met een geslotenverklaring (C01) ten behoeve van het creëren van werkruimte voor de sloop van de woningen en de bouw van nieuwe woningen in Te Werve Oost aan de Karel Doormanlaan, conform bijlage 1 van het RVV [conform de bij het besluit behorende verkeersplan in bijlage 5];

  • 2.

    tot het afsluiten van de fietspad aan de noordzijde van de Sir Winston Churchilllaan, tussen de Burgemeester Elsenlaan en de bestaande fietsoversteek tussen de Treubstraat en de Karel Doormanlaan, met een geslotenverklaring voor fietsers (C14) ten behoeve van de veiligheid van de fietsers aan de Sir Winston Churchilllaan, en de verkeersveiligheid op de Karel Doormanlaan conform bijlage 1 van het RVV [conform de bij het besluit behorende verkeersplan in bijlage 6];

  • 3.

    tot het aanwijzen van de voetgangersbrug op de Burgemeester Elsenlaan tot bromfietspad in twee richtingen, ten behoeve van de tijdelijke omleidingsroute voor de (brom)fietser, doormiddel van het plaatsen van het bord G12a+OB505 conform bijlage 1 van het RVV [conform de bij het besluit behorende verkeersplan in bijlage 7];

  • 4.

    tot het plaatsen van de bebording (bebording B06/haaientanden) ten behoeve van de ingebruikname van de in- en uitrit van het bouwverkeer aan de Sir Winston Churchilllaan door middel van de aangelegde tijdelijke dam, conform bijlage 1 van het RVV [conform de bij het besluit behorende verkeersplan in bijlage 8];

  • 5.

    tot het laten vervallen van bovenstaande tijdelijke maatregelen (behalve punt 3) na afronding van het project Te Werve Oost.

Rijswijk 19-03-2025

Burgemeester en wethouders van Rijswijk

Namens deze,

Teammanager Mobiliteit en Parkeren

R. den Dulk

 

Mededelingen

De verkeerstekens worden benoemd conform bijlage I van het RVV 1990.

Dit verkeersbesluit en de bijbehorende tekening zijn in te zien op https://www.officielebekendmakingen.nl en wordt gepubliceerd in Nieuwsblad Rijswijk op 20-03-2025.

Daarnaast ligt het verkeersbesluit en de bijbehorende tekening ter inzage bij de balie Publieksvoorlichting in de hal van het Huis van de Stad aan de Generaal Spoorlaan 2, 2283 GM Rijswijk

De openingstijden zijn:

maandag en vrijdag van 09:00 uur tot 12:00 uur;

dinsdag, woensdag en donderdag van 09:00 uur tot 17:00 uur

 

Bezwaar- en beroepsclausule

Ingevolge de Algemene Wet Bestuursrecht, kan iedere belanghebbende vanaf de dag volgend op de dag van bekendmaking, binnen een termijn van zes weken, schriftelijk bezwaar maken bij het college van burgemeester en wethouders, Postbus 5305, 2280 HH Rijswijk

Hoe u dat doet, kunt u lezen op https://www.rijswijk.nl/bezwaarschrift-indienen.

Het indienen van een bezwaarschrift schort de werking van dit besluit niet. Degenen die een bezwaarschrift hebben ingediend kunnen, als er sprake is van spoedeisend belang, ook op grond van artikel 8:81 van de Algemene wet bestuursrecht, bij de president van de Arrondissementsrechtbank ‘s-Gravenhage, sector bestuursrecht, Postbus 20302, 2500 EH ’s-Gravenhage vragen een voorlopige voorziening te treffen. Voor het behandelen van een dergelijk verzoek wordt griffierecht geheven.

 

Naar boven