Gemeenteblad van Veenendaal
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Veenendaal | Gemeenteblad 2025, 120162 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Veenendaal | Gemeenteblad 2025, 120162 | ander besluit van algemene strekking |
Verlegregeling gemeente Veenendaal 2025
Het college van B&W van de gemeente Veenendaal;
overwegende dat het wenselijk is om een regeling vast te stellen met het oog op een zorgvuldige afdoening van eventuele aanvragen voor nadeelcompensatie als bedoeld in de “Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuren gemeente Veenendaal 2024”
(hierna aan te duiden als: “AVOI”);gelet op artikel 3 van de AVOI Veenendaal 2024;besluit het volgende vast te stellen:
Verlegregeling met betrekking tot nadeelcompensatie voor het verleggen van kabels en leidingen, hierna te noemen: Verlegregeling gemeente Veenendaal 2025
In deze regeling wordt verstaan onder:
aanwijzing: verzoek tot aanpassing (VTA). Een schriftelijk besluit genomen door het college inzake het verleggen of verwijderen van een kabel en of leiding. Indien mogelijk op basis van overeenstemming bereikt in een vooroverleg tussen netwerkbeheerder en de gemeente. Tevens inhoudende de mededeling dat de vergunning voor betreffende kabel of leiding wordt ingetrokken.
netbeheerder: Een organisatie die handelend vanuit een wettelijke taak en voor het algemeen nut belast is met het beheer van een of meer netten dan wel de rechtspersoon onder wiens verantwoordelijkheid netten worden aangelegd, beheerd of geëxploiteerd, waaronder tevens wordt begrepen degene die onder volmacht een vergunning voor het aanleggen van netten heeft aangevraagd.
particulier(en): de natuurlijke persoon dan wel de rechtspersoon, niet handelend vanuit een door de overheid opgelegde taak of een taak ten algemeen nut, onder wiens verantwoordelijkheid een kabel of leiding wordt aangelegd, beheerd of geëxploiteerd, waaronder tevens wordt begrepen degene die onder volmacht een vergunning voor het aanleggen van een leiding heeft aangevraagd.
vitale (transport)kabels en/of -leidingen een leiding die zich kwalificeert als een elektriciteitskabel met een nominale spanning vanaf 10 kV en hoger; of een gasleiding met een nominale druk van 1 bar en hoger; of een waterleiding met een nominale diameter van 250 mm en groter; of een warmtebuis met een nominale diameter van 250 mm of groter; of een leiding die valt onder het Besluit externe veiligheid Buisleidingen; en een leiding die is gelegen in een in een bestemmingsplan opgenomen strook grond die primair is bestemd voor het leggen van leidingen en zo nodig is uitgevoerd met collectieve voorzieningen zoals infrastructurele voorzieningen (leidingstrook)
niet-vitale transportkabels en/of –leidingen een leiding die kwalificeert als een elektriciteitskabel met een nominale spanning die lager is dan 10 kV; of een gasleiding met een nominale druk die lager is dan 1 bar; of een waterleiding met een nominale diameter van kleiner dan 250 mm; of een warmtebuis met een nominale diameter van 250 mm of kleiner.
Deze regeling is van toepassing op aanvragen van netbeheerders om een vergoeding voor de schade van de netbeheerder door het verleggen van kabels of leidingen die is veroorzaakt door het college in de rechtmatige uitoefening van publiekrechtelijke bevoegdheden of taak, waaronder mede wordt verstaan de oprichting van gebouwen of de uitvoering van werken door of vanwege het college.
Indien een netbeheerder of een particulier als gevolg van een besluit van het college, inhoudende een intrekking of wijziging van een vergunning op grond van de AVOI schade lijdt of zal lijden die redelijkerwijs niet of niet geheel tot het normale maatschappelijke risico kan worden gerekend en waarvan een vergoeding niet of niet voldoende is verzekerd, dan kent het college op zijn verzoek aan hem een vergoeding toe.
Indien de netbeheerder een aanwijzing krijgt van het college tot het verleggen van een kabel en of leiding in de periode gelegen vanaf vijf tot en met vijftien jaren bij niet-vitale kabels en/of leidingen en vanaf 5 tot en met dertig jaar bij vitale kabels en/of leidingen, gerekend vanaf de datum van inwerkingtreding van de vergunning, zal de gemeente nadeelcompensatie uitkeren volgens het bijgevoegde schema (zie bijlage 1).
Indien de netbeheerder een aanwijzing krijgt tot het verleggen van een kabel en/of leiding na vijftien jaar voor een vitale kabel en/of leiding, en dertig jaar voor een niet-vitale kabel en/of leiding, gerekend vanaf de datum van inwerkingtreding van de vergunning wordt geen nadeelcompensatie toegekend.
De nadeelcompensatie wordt gecorrigeerd indien zich door de verlegging of aanpassing van de kabel of leiding een kwantificeerbare voordeeltoerekening voordoet, zoals een capaciteitstoename van een leiding of het voordeel dat ontstaat indien er een nieuwe leiding in de plaats komt van een technisch versleten leiding.
Artikel 8 Werken in vervuilde grond
Meerkosten voor werkzaamheden die als gevolg van de aanwijzing noodzakelijkerwijs moeten worden uitgevoerd in milieukundig verontreinigde grond komen voor nadeelcompensatie in aanmerking, ongeacht de levensduur van de leiding. De noodzaak van bovengenoemde werkzaamheden dient door voor zowel het college als de netbeheerder te zijn aangenomen.
Geen vergoeding vindt plaats als in de vergunning is opgenomen dat binnen een periode van vijf jaren na de datum van inwerkingtreding, een wijziging of intrekking van die vergunning is te voorzien. Dit in verband met bijvoorbeeld een binnen die periode op te starten project waarin de vergunde kabel en of leiding is gelegen.
Artikel 10 Tijdelijke verlegging
Indien tijdens de werkzaamheden blijkt dat meerdere (tijdelijke) verleggingen van dezelfde kabel en of leiding noodzakelijk zijn, dan is op de eerste tijdelijke verlegging deze regeling van toepassing en komen de kosten van de overige verleggingen ten laste van de gemeente. Bedoeld worden meerdere verleggingen, op dezelfde locatie in een bepaalde periode, van dezelfde leiding in een en hetzelfde werk of project.
Tijdelijke voorzieningen van fysieke aard, zoals extra kabel- en leidingvoorzieningen die worden opgeheven zodra de definitieve verlegging is gerealiseerd in samenhang met de voortgang van het infrastructuurproject worden niet gezien als een (tijdelijke) verlegging, maar als een noodzakelijke uitvoeringswijze.
Artikel 11 Bundelen werkzaamheden
Indien sprake is van het bundelen van werkzaamheden van verschillende netbeheerders geven de netbeheerders inzicht in de verdeling van de gezamenlijke kosten.
Artikel 12 Aankondiging werkzaamheden
Indien er nabij de werkzaamheden kabels of leidingen aanwezig zijn die technisch gezien niet noodzakelijk verlegd hoeven te worden maar waarvan de netbeheerder vindt dat er maatregelen nodig zijn, of dat de werkzaamheden een geschikte gelegenheid bieden om werk aan de kabels en leidingen uit te voeren, dan zal de netbeheerder de gelegenheid krijgen om op eigen kosten die leidingen te rijzen, te vervangen of te verwijderen.
Als de netbeheerder gevolg heeft gegeven aan de aanwijzing en er vervolgens binnen vijf jaar na verzending van de aanwijzing geen begin is gemaakt met de uitvoering van de in de aanwijzing bedoelde gemeentelijke werkzaamheden, dan heeft de netbeheerder recht op volledige vergoeding van alle door hem in redelijkheid gemaakte kosten als bedoeld in artikel 19 van deze regeling.
Artikel 14 Aanvraag van nadeelcompensatie
De netbeheerder dient zo spoedig mogelijk doch uiterlijk binnen vijf jaren na het onherroepelijk worden van de aanwijzing van het college tot het verleggen van een kabel en of leiding een verzoek in tot vaststelling van nadeelcompensatie. Hierbij wordt een uitgebreide specificatie en berekening van het schadebedrag overgelegd door de netbeheerder.
Indien het college heeft besloten om nadeelcompensatie toe te kennen dan dient na vaststelling van de definitieve hoogte van de nadeelcompensatie en na gereedkomen van de werkzaamheden de netbeheerder een factuur in ter hoogte van het bedrag aan nadeelcompensatie en vindt uitbetaling plaats binnen 60 dagen na ontvangst van de factuur door het college.
Artikel 18 Ontwerp en begeleiding
Onder kosten van ontwerp en begeleiding worden verstaan de kosten van werkzaamheden voorafgaand aan en tijdens de uitvoering. Het gaat om kosten van:
Artikel 19 Uit- en inbedrijfstellen
Onder kosten van het uit- en inbedrijfstellen worden verstaan:
Onder materiaalkosten worden verstaan de kosten van bedrijfseigen materialen die noodzakelijk zijn voor de instandhouding van de functie van de te verleggen kabel en of leiding en de daarvoor noodzakelijke beschermingsconstructies.
Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van publicatie in het Gemeenteblad waarin zij wordt geplaatst.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van 11 maart 2025
De gemeentesecretaris,
Sjoukje Deelstra
De burgemeester,
Gert-Jan Kats
Bijlage 2:Verwachte technische levensduur kabels en leidingen
In de Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuren Gemeente Veenendaal 2024 (hierna ook te noemen: AVOI Veenendaal 2024) wordt in artikel 13 het recht van de netbeheerder op een redelijke en billijke vergoeding in geval van gedwongen verlegging geregeld, Deze verlegregeling is een nadere uitwerking van dit artikel en moet worden beschouwd als beleidsregel.
Voor het leggen van kabels en leidingen in openbare gemeentelijke gronden is gekozen voor een gemeentelijke verordening. De verlegregeling is een invulling van de nadeelcompensatie in geval van verleggingen die op grond van de AVOI Veenendaal 2024 door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Veenendaal (hierna te noemen: “college”) zijn opgedragen.
Als het college het besluit neemt om een vergunning in te trekken in verband met het voornemen tot uitvoering van een werk, en dit leidt voor de belanghebbende tot schade die redelijkerwijs niet of niet geheel tot het normale bedrijfsrisico mag worden gerekend, dan kan de belanghebbende op basis van eerste lid om nadeelcompensatie verzoeken. Op basis van deze regeling wordt bepaald of een financiële tegemoetkoming wordt verleend en hoe hoog het bedrag is dat dan wordt uitgekeerd. Het tweede lid legt de basis voor de berekening van de omvang van de financiële tegemoetkoming.
Het schadebedrag dient inzichtelijk te worden gemaakt aan de hand van de verschillende
Bij het vaststellen van de hoogte van compensatie moet een bestuursorgaan o.a. rekening houden met de duur van de ligging, de voorzienbaarheid van een verlegging en de kosten die bij de verlegging komen kijken. Tegelijkertijd hebben bestuursorganen veel vrijheid om afwegingscriteria vast te stellen waarmee zij invulling geven aan begrippen als 'voorzienbaarheid' als maatstaf van maatschappelijk risico (en daarmee welk gedeelte van de schade als onevenredig kan worden beschouwd).
Het college heeft als standaard gekozen voor een vergoedingstermijn van 15 jaar met een gestaffelde afbouw van de vergoeding naarmate de liggingsduur langer is. De reden hiervoor is dat het (maatschappelijk) risico op verlegging van kabels en leidingen groter wordt naarmate de liggingsduur langer is.
Schematisch weergegeven ziet dat er als volgt uit:
Nadeelcompensatieregeling ingeval de leiding van belanghebbende niet ligt in openbare ruimte.
We onderscheiden de situaties dat sprake is van ligging van een leiding in grond die in eigendom is van belanghebbende zelf, de leiding met een zakelijk recht ligt en of een recht krachtens de Belemmeringenwet Privaatrecht (hierna ook te noemen: “BP”) rust op de leiding enerzijds en overige rechtsposities anderzijds.
Ingevolge de regels van het onteigeningsrecht kan aanspraak worden gemaakt op volledige schadeloosstelling in geval een leiding ligt in grond die in eigendom is van de netbeheerder, ingeval er een zakelijk recht rust op deze leiding of een BP-gedoogplicht bestaat.
Een aftrek nieuw voor oud vindt plaats op basis van een contante waardeberekening waarbij wordt uitgegaan van de technische levensduur van de betreffende kabel of leiding. Indien delen van een zelfstandige eenheid vervangen moeten worden, wordt voor de berekening uitgegaan van de integrale kosten van de vervanging van de gehele zelfstandige eenheid onder toerekening van een evenredig deel van de kosten aan het te vervangen onderdeel.
De technische levensduur van een aantal soorten kabels of leidingen wordt bepaald aan de hand van het overzicht dat als Bijlage 2 is opgenomen. De technische levensduur van soorten kabels of leidingen die niet in dit overzicht zijn opgenomen wordt naar redelijkheid bepaald.
Artikel 6 Zakelijk recht in gemeentegrond
Indien een kabel of leiding in gemeentegrond is aangelegd op basis van een zakelijk recht of een gedoogplicht dan bedraagt de nadeelcompensatie in beginsel 100% van de verleggingskosten. Wanneer blijkt dat voor de aanleg van de betrokken kabel of leiding ook een vergunning is afgegeven, dan vindt in principe afrekening plaats conform artikel 5, tenzij deze vergunning is afgegeven op een datum ná het vestigen van het zakelijk recht óf in het geval dat het zakelijk recht afhankelijk is van de vergunning. In dat geval wordt afgerekend conform artikel 4.
Afhankelijke rechten zijn zakelijke rechten die het recht volgen waaraan zij verbonden zijn, dit betekent dat wanneer de vergunning wordt opgezegd (tenietgaat) ook het zakelijk recht tenietgaat.
Artikel 8 Werken in vervuilde grond
Meerkosten voor werkzaamheden die als gevolg van de aanwijzing (VTA) noodzakelijkerwijs moeten worden uitgevoerd in milieukundig verontreinigde grond kunnen voor nadeelcompensatie in aanmerking komen, ongeacht de levensduur van de leiding. De noodzaak van bovengenoemde werkzaamheden dient hiervoor door zowel het college als de netbeheerder te zijn aangenomen.
De kosten van het werken in vervuilde grond en de hoogte van de nadeelcompensatie zullen, indien mogelijk, vooraf worden vastgesteld en vastgelegd.
Er kunnen zich situaties voordoen waarbij niet vooraf duidelijk was dat er gewerkt moest worden in vervuilde grond. Ook in dat geval zal de noodzaak van deze werkzaamheden door zowel het college als de netbeheerder moeten zijn aangenomen. Ook zullen de kosten van het werk en de hoogte van de nadeelcompensatie dan moeten worden vastgelegd en overeengekomen.
Als een vergunning verleend wordt aan een netbeheerder voor het leggen van een leiding op een locatie waarvan de gemeente redelijkerwijs weet dat de leiding binnen 5 jaren verlegd zal moeten worden als gevolg van de uitvoering van haar werken en in de vergunning daartoe een bepaling is opgenomen, dan zal geen nadeelcompensatie worden gegeven. Wanneer de aanwijzing ná deze 5 jaren wordt gegeven, dan zal het vergoedingsregime van artikel 4 in werking treden.
Artikel 10 Tijdelijke verlegging
Dit artikel is van toepassing wanneer er meerdere (tijdelijke) verleggingen noodzakelijk zijn voor het succesvol voltooien van de werkzaamheden die naar aanleiding van de VTA worden uitgevoerd.
Artikel 11 bundeling werkzaamheden
In geval van bundeling van werkzaamheden van verschillende netbeheerders moeten de kosten worden verdeeld over de netbeheerders. De projectkosten worden verdeeld in direct aan de netbeheerders toe te delen kosten en gezamenlijke kosten. De direct toe te delen kosten zijn kosten van in en uit bedrijf stellen en materiaalkosten exclusief de extra materialen die nodig zijn voor de gezamenlijke kruising. De gezamenlijke kosten zijn de uitvoeringskosten, ontwerp en begeleiding en de extra materialen die nodig zijn om gezamenlijk te kruisen.
De verdeelsleutel voor de gezamenlijke kosten wordt bepaald op basis van de afzonderlijke fictieve kosten van uitvoering en ontwerp en begeleiding die zouden moeten worden gemaakt als elke netbeheerder afzonderlijk zou kruisen.
Artikel 12 Aankondiging werkzaamheden
Het college neemt op basis van artikel 10 sub f en g, artikel 21 sub f en g, artikel 32 sub f en g j° artikel 16 van de AVOI het besluit tot het geven van een aanwijzing in de vorm van een VTA (Verzoek tot Aanpassing) voor het verleggen van kabels en of leidingen in verband met de uitvoer van gemeentewerken. Het aanwijzingsbesluit richt zich op de noodzaak tot verleggen en het tijdstip waarop dit gerealiseerd moet zijn alsmede het intrekken van de vergunning. Het besluit handelt uitdrukkelijk niet over ontstane schade en nadeelcompensatie.
Het college informeert de netbeheerder schriftelijk van dit besluit door middel van een VTA. Idealiter heeft voor het versturen van bovengenoemd schrijven vooroverleg plaatsgevonden met de netbeheerders en zijn de benodigde werkzaamheden en de consequenties voor betrokken kabels en leidingen besproken. In het vooroverleg is overeenstemming bereikt of niet.
De aanwijzing (VTA) is een besluit in de zin van de Algemene wet bestuursrecht waardoor er mogelijkheden zijn voor bezwaar en beroep.
Lid. 2 heeft betrekking op het belang van de netbeheerder om tijdens (reconstructie) werkzaamheden netaanpassingen uit te voeren. Het kan zijn dat de gemeentewerken een goede gelegenheid bieden voor de netbeheerder om investeringen te doen. Bijvoorbeeld het verwijderen van oude kabels of het vernieuwen of uitbreiden van het net.
Artikel 13 Overleg en afstemming
Bij de voorbereiding van gemeentewerken wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met wederzijdse belangen. Het college hecht belang aan samenwerking, adequate informatie-uitwisseling en goede communicatie met de netbeheerders. Het college zal daarom samenwerking en informatie-uitwisseling faciliteren door minimaal twee maal per jaar een centraal overleg te organiseren waarbij de bij het college bekende netbeheerders en andere betrokken partijen of belanghebbenden worden uitgenodigd.
In dit overleg worden de plannen van de gemeente en van de diverse netbeheerders en andere betrokken partijen of belanghebbenden besproken en eventueel afgestemd in het kader van de AVOI en de Verlegregeling.
Los van bovenstaande zal de gemeente voorafgaand aan de uitvoer van gemeentelijke werken de benodigde werkzaamheden en de consequenties voor betrokken kabels en leidingen bespreken met de netbeheerders. Tijdens dit vooroverleg is het doel om met de betrokken netbeheerders overeenstemming te bereiken over de noodzakelijke aanpassingen van het net.
Artikel 14 Aanvraag van nadeelcompensatie
Het verzoek moet in elk geval bevatten:
De netbeheerder zal zelf de periode moeten aantonen van de ligging van de betreffende leiding op die locatie. In beginsel zal dit plaatsvinden op basis van een vergunning. In overleg met de gemeente kan dit aantonen op een andere wijze plaatsvinden ( zie artikel 15 lid 3) dan vastgelegd in artikel 15 lid 2.
Indien een vergunning ontbreekt wordt gerekend vanaf de datum waarop het leggen volgens de registratie van de netbeheerder is aangevangen. Indien niet kan worden aangetoond op welke datum vergunning is verleend casu quo op welke datum het leggen is aangevangen, wordt er van uit gegaan dat de betreffende leiding langer dan 15 jaren aanwezig is.
De gemeente neemt binnen acht weken na indiening van het verzoek een besluit inhoudende één van de in dit artikel opgesomde mogelijkheden. Het verzoek om nadeelcompensatie wordt niet in behandeling genomen als deze meer dan 1 jaar nadat door het college een aanwijzing is gegeven aan de netbeheerder voor het verleggen van een leiding wordt ingediend. Het verzoek kan kennelijk ongegrond verklaard worden als de verlegging, verwijdering of aanpassing aan de leiding van belanghebbende niet door de gemeente wordt veroorzaakt. Het verzoek kan geheel of gedeeltelijk toegekend worden of geheel afgewezen worden.
Indien de aanvraag onvoldoende gegevens bevat voor een beoordeling van het verzoek om nadeelcompensatie of voor de vaststelling van het schadebedrag zal belanghebbende 4 weken de gelegenheid krijgen om aanvullende informatie te verstrekken. De termijn van 8 weken na indiening van het verzoek om nadeelcompensatie waarbinnen het college een besluit neemt wordt opgeschort met ingang van de dag waarop aanvullende informatie wordt gevraagd.
Het besluit tot vaststelling van de nadeelcompensatie is een besluit in de zin van de Algemene wet bestuursrecht waarvoor mogelijkheden van bezwaar en beroep bestaan.
De gemeente kan de termijn eenmalig met een redelijke termijn verlengen, met een maximum van acht weken. Dit zal schriftelijk aan de belanghebbende worden medegedeeld.
Is de nadeelcompensatie definitief vastgesteld dan dient de netbeheerder voor de betaling daarvan een factuur in te dienen.
Bij de bepaling van de nadeelcompensatie is sprake van een berekening op basis van de werkelijke kosten. Dit zijn de kosten die dírect toegerekend kunnen worden aan de verlegging van de leiding. Leidingen worden beschouwd als niet verhandelbare objecten en hebben geen economische waarde in die zin. Tot slot is hierbij van belang dat de verlegging gerealiseerd moet worden op basis van een technisch adequaat alternatief tegen de maatschappelijk laagste kosten ten opzichte van de meest voor de hand liggende variant. De netbeheerder en de gemeente ondervinden geen nadeel van de gekozen oplossing.
De meest voor de hand liggende variant is een verlegging van de leiding ter plaatse van de probleemlocatie. Denkbaar is echter, dat één van de partijen gebaat is bij een andere oplossing. Dit is bijvoorbeeld het geval indien de situatie ter plaatse van het uit te voeren werk zo ingewikkeld is, dat de netbeheerder er de voorkeur aan geeft - ook uit een oogpunt van efficiënt beheer - de leidingen gedeeltelijk te verplaatsen dan wel andere maatregelen te treffen buiten de grenzen van het uit te voeren werk. In principe dient te worden gekozen voor dit laatst genoemde, meest aantrekkelijke alternatief, tenzij de andere partij ten gevolge daarvan in een slechtere positie komt te verkeren dan het geval zou zijn geweest bij verlegging ter plaatse van de probleemlocatie. Partijen kunnen dan nadere afspraken maken over de schadeverdeling. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn indien een leiding over een grotere lengte wordt verlegd dan bij een oplossing op de probleemlocatie. Voor de netbeheerder kan dit dus nadeliger uitpakken.
Als bij een verlegging de netbeheerder de gelegenheid benut om bijvoorbeeld de capaciteit te laten toenemen of andere kwantificeerbare voordelen heeft komen de kosten ervan niet in aanmerking voor vergoeding.
Artikel 18 Ontwerp en begeleiding
Bij de post ontwerp en begeleiding betekent dit dat de netbeheerder het aantal uren en de tarieven moet overleggen die direct betrekking hebben op de werkzaamheden ten aanzien van het verleggen van de leidingen.
De netbeheerder mag in principe pas kosten declareren vanaf het moment dat het aanwijzingsbesluit (VTA) is genomen en hiervan schriftelijk op de hoogte is gesteld. In de praktijk houdt dit in dat de eerste paar afstemmings-overleggen niet kunnen worden gedeclareerd in verband met de maatschappelijke afstemmingsplicht.
Artikel 19 Uit en in bedrijf stellen
Tijdelijke voorzieningen van operationele aard zijn voorzieningen die benodigd zijn om de levering tijdens de uitvoering van een verlegging te waarborgen.
Voorbeelden zijn extra kosten van personele aard ten behoeve van bedrijfsvoering en hulpmiddelen zoals watertanks, gasflessen en noodaggregaten.
Kosten van civieltechnische, bouwkundige en installatietechnische werkzaamheden zijn bijvoorbeeld werkputten en ondersteuningen. Alle tijdelijke voorzieningen van fysieke aard die nodig zijn tijdens de bouw vallen onder de uitvoeringskosten.
Onder tijdelijke voorzieningen van fysieke aard worden alle tijdelijke fysieke leidingverbindingen verstaan die de netbeheerder moet aanleggen en later buiten bedrijf moet stellen. Deze kosten houden nauw verband met de noodzakelijke continuïteit van het bedrijfsproces van de betrokken netbeheerder. De betreffende voorzieningen worden opgeheven zodra de definitieve verlegging is gerealiseerd.
De kosten die de aannemer moet maken om de leiding uit de grond te halen vallen onder uitvoeringskosten. Ook het opslaan in hanteerbare stukken en het transport op de bouwlocatie zijn uitvoeringskosten. De kosten samenhangend met de uitvoering van het verwijderen van verlaten leidingen vallen eveneens onder uitvoeringskosten.
De kosten voor de afvoer van vrijgekomen materialen naar een tijdelijk werkterrein behoren tot de uitvoeringskosten.
Onder materiaalkosten worden in elk geval verstaan kosten van leidingcomponenten, kosten van elektrotechnische, werktuigbouwkundige en civieltechnische materialen, kosten van bouwmaterialen, alsmede kosten van bouwmaterialen bestemd voor gebouwen waarin delen van leidingsystemen worden ondergebracht.
Transportkosten en stortkosten van vrijgekomen leidingen vanaf de bouwlocatie naar de stort of verwerkingslocatie behoren tot de materiaalkosten (behalve de stortkosten ingeval de leiding asbesthoudende stoffen bevat. Hierbij is in aanmerking genomen dat deze kosten bij vervanging van de leiding op eigen initiatief ook ten laste komen van netbeheerder).
De materiaalkosten van constructieve en of bijzondere voorzieningen die worden veroorzaakt door eisen van derden (en niet door de gemeente) vallen onder de materiaalkosten.
N.B. De materiaalkosten van constructieve en of bijzondere voorzieningen die worden veroorzaakt door eisen van de gemeente vallen onder de uitvoeringskosten.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-120162.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.