Gemeenteblad van Valkenburg aan de Geul
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Valkenburg aan de Geul | Gemeenteblad 2025, 119826 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Valkenburg aan de Geul | Gemeenteblad 2025, 119826 | beleidsregel |
Beleidsregels voor laadpalen elektrische voertuigen gemeente Valkenburg aan de Geul 2024
Beleidsregels van het college van burgemeester en wethouders van Valkenburg aan de Geul houdende bepalingen met betrekking tot laadpalen voor elektrische voertuigen in de openbare ruimte van gemeente Valkenburg aan de Geul, hierna “de Gemeente” (Beleidsregels voor laadpalen elektrische voertuigen Gemeente Valkenburg aan de Geul 2024).
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Valkenburg aan de Geul;
“Beleidsregels voor laadpalen elektrische voertuigen gemeente Valkenburg aan de Geul 2024”
In deze beleidsregel wordt verstaan onder:
Aanvraag: de aanvraag zoals hierna omschreven in artikel 3 waarmee de Aanvrager aan de Gemeente vraagt een Laadpaal in de openbare ruimte te (laten) plaatsen;
Aanvraaglocatie: het woon- of werkadres van de Aanvrager ten behoeve waarvan de Aanvrager de Aanvraag tot plaatsen van een Laadpaal wil doen;
College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Valkenburg aan de Geul;
CPO: Charge Point Operator: de partij met wie de Gemeente een overeenkomst heeft gesloten voor de plaatsing, het beheer en de exploitatie van Laadpalen in de Gemeente Valkenburg aan de Geul;
Elektrisch voertuig: een motorrijtuig als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel c van de Wegenverkeerswet 1994, als zodanig geregistreerd bij de RDW en geheel of gedeeltelijk door een elektromotor wordt aangedreven waarvoor de elektrische energie geleverd wordt door een batterij en waarvan de batterij (mede) kan worden opgeladen door middel van een Laadpaal;
Gebruiker(s): bredere doelgroep met behoefte tot het laden van voertuig aan een openbaar laadpunt;
Houder van een motorvoertuig/Elektrisch voertuig: degene op wiens naam het voor het motorvoertuig opgegeven kenteken ten tijde van het parkeren in het krachtens de Wegenverkeerswet 1994 (Stb. 1994, 475) aangehouden register van opgegeven kentekens was ingeschreven, met dien verstande dat ook degene die middels een lease overeenkomst of een verklaring van de werkgever kan aantonen dat hij de bestuurder is van het motorvoertuig dat ten tijde van het parkeren op naam van de leasemaatschappij respectievelijk de werkgever in het hiervoor bedoelde register was ingeschreven, als houder wordt aangemerkt.
Laadpaal: een oplaadobject, te plaatsen bij een Oplaadlocatie, in de vorm van een zuil met tenminste één aansluiting en de mogelijkheid voor twee of meer aansluitingen voor het (door middel van een laadkabel) opladen van Elektrische voertuigen.
Laadplein: Een laadplein bestaat uit meer dan twee laadpunten voor elektrische voertuigen die een gedeelde netaansluiting hebben.
Laadpunt: De elektrische aansluiting op een laadpaal waar de stekker wordt aangesloten. Reguliere laadpalen beschikken meestal over twee laadpunten.
Oplaadlocatie: locatie in de openbare ruimte en op grond in eigendom van de Gemeente waar een Laadpaal en één of meer parkeerplaatsen aanwezig zijn of worden gerealiseerd, uitsluitend ten behoeve van het opladen van Elektrische voertuigen.
Artikel 3 Voorwaarden Aanvraag Laadpaal
Voor een Aanvraag gelden de volgende voorwaarden. Wanneer niet aan deze voorwaarden wordt voldaan, zal de Aanvraag niet in behandeling worden genomen of afgewezen:
Als wel een bestaande Laadpaal aanwezig is binnen deze afstand van 300 meter, maar deze Laadpaal intensief gebruikt wordt, dan kan een extra Laadpaal worden aangevraagd. Van intensief gebruik is – ter beoordeling van de Gemeente – in elk geval sprake bij een verbruik van meer dan 3.500 kWh per Laadpaal per jaar - dus de twee of meer Laadpunten per Laadpaal bij elkaar opgeteld - of wanneer gedurende minstens een jaar elke maand sprake is van 6 of meer unieke gebruikers.
Een Aanvraag kan worden afgewezen of toewijzing ervan kan worden ingetrokken wanneer blijkt dat de Aanvrager niet de intentie heeft de Laadpaal daadwerkelijk of met voldoende frequentie te gaan gebruiken. Daarvan kan bijvoorbeeld sprake zijn wanneer de Aanvrager is verhuisd of gaat verhuizen, Aanvrager geen Elektrische voertuig meer in bezit of in gebruik heeft.
Wanneer de Aanvraag voldoet aan de in artikel 3 genoemde voorwaarden, bepaalt de Gemeente (in overleg met de CPO) de exacte locatie van de aangevraagde Laadpaal op basis van de volgende criteria en voorkeuren. Deze criteria en voorkeuren b t/m k zijn ook richtinggevend voor de proactieve en strategische plaatsing.
Plaatsing vindt plaats op de verkeerstechnisch meest gunstige wijze, rekening houdend met onder andere vluchtroutes, mindervalideparkeerplaatsen, opritten, toegangs- en vluchtwegen en gebouwtoegang, waarbij de goede doorgang voor andere verkeersdeelnemers (fiets, voetganger, rolstoel etc.) en van hulp- en verzorgingsdiensten, blijft gewaarborgd en er tevens voldoende ruimte is voor het parkeren en manoeuvreren van het Elektrisch voertuig;
Het niet hoeven te verwijderen van kwalitatief groen (waaronder bomen) prevaleert bij het plaatsen van de Laadpaal of het aanleggen van de bijbehorende parkeerplaatsen en de Laadpaal wordt niet onder de kruin van een boom geplaatst en op minimaal 2 meter van de stam van de boom (in verband met beschadiging wortels);
Laadpalen worden waar mogelijk op een neutrale plek geplaatst (zoals een blinde muur en bij groenvoorzieningen). Voor de plaatsingsvoorkeur nabij gebouwen geldt de volgorde: blinde gevel, zijgevel, voorgevel. Er wordt terughoudend omgegaan met plaatsing van Laadpalen direct voor een raam of een deur van een woning;
Van bovenstaande criteria en voorkeuren kan worden afgeweken als de Aanvrager beschikt over een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken. In dat geval zal worden beoordeeld in hoeverre het mogelijk en wenselijk is om de Laadpaal direct aan of zo dicht mogelijk bij deze invalidenparkeerplaats te plaatsen. Dat hangt onder meer af van voornoemde criteria, maar ook de technische en fysieke mogelijkheden ter plaatse (zoals de afstand tot het laagspanningsnet). Bovendien zal de CPO moeten instemmen met realisatie op de beoogde locatie. Als het mogelijk blijkt de Laadpaal te plaatsen naast de invalidenparkeerplaats, zal tevens (direct of later) een naastgelegen parkeerplaats moeten kunnen worden ingericht als openbare laadplaats zodat de Laadpaal optimaal kan worden gebruikt bij toename van de vraag.
Artikel 6 Aanwijzen en inrichting parkeervoorzieningen bij een laadpaal
Bij elke publieke Laadpaal wordt bij oplevering één verkeersbord met onderbord ‘alleen voor opladen elektrische voertuigen’ geplaatst met onderbord met pijltjes naar 1 laadplek of (bij aanwijzing van het tweede parkeervak) 2 plekken. Het tweede parkeervak kan ofwel direct na plaatsing van de Laadpaal op dezelfde wijze worden aangewezen, of op een later moment nadat de Gemeente heeft geoordeeld dat voor de betreffende Laadpaal sprake is van bovenmatig verbruik. Daarvan is in elk geval sprake bij een verbruik van meer dan 3500 kWh per jaar of wanneer er 6 of meer unieke gebruikers zijn per maand gedurende een periode van 1 jaar. In geval van vergunninghouders zone zal hieraan een onderbord worden toegevoegd met ‘vergunningsvrij’.
Voor Laadpalen die zijn geplaatst in gebieden waar betaald parkeren, een maximale parkeerduur (blauwe zone) of parkeervergunningsplicht van toepassing is, geldt het volgende.
Voor betaald parkeren blijft in principe hetzelfde regime gelden voor gebruikers van de Laadpaal. Gebruikers van de Laadpaal moeten dus het voor het betreffende gebied toepasselijke parkeertarief betalen zolang het Elektrisch voertuig op de laadplaats is geparkeerd. Het College kan echter besluiten het tarief voor Elektrische voertuigen te verlagen, in welk geval voor parkeren op een laadplaats het dan vastgestelde tarief geldt.
De Gemeente heeft er bewust voor gekozen om parkeerdruk niet mee te nemen als criterium voor plaatsing van Laadpalen om elektrisch rijden en laden zoveel mogelijk te stimuleren. De gemeente zal bij ingebruikname van een Laadpaal in gebieden met een hoge parkeerdruk aanvankelijk eerst éen parkeerplaats aanwijzen voor openbaar laden en de tweede pas nadat is gebleken dat daaraan voldoende behoefte bestaat (conform de criteria genoemd in artikel 6 lid 2).
Artikel 7 Afstemming met omwonenden(participatie) en verkeersbesluit
Inwoners worden door middel van plankaarten, behorende bij de proactieve plaatsing zoals bedoeld in artikel 2 onder 3, geïnformeerd over de proactief te plaatsen Laadpalen en kunnen hier input op leveren. Deze input wordt meegenomen in de verdere uitwerking van de plankaarten en de te nemen verkeersbesluiten, maar is niet bindend.
Na een toegewezen Aanvraag voor een Laadpaal bij een individuele invalidenparkeerplaats (op kenteken) hoeft geen nieuw verkeersbesluit te worden genomen omdat dat verkeerbesluit al is genomen bij aanwijzing van de parkeerplaats als invalidenparkeerplaats. De Laadpaal betreft slechts een bijbehorende voorziening voor die parkeerplek. Laden en parkeren is op die parkeerplaats alleen toegestaan voor de kentekenhouder van de invalidenparkeerplaats. In het geval de individuele invalidenparkeerplaats wordt opgeven, dan zal de Laadpaal middels een verkeersbesluit toegevoegd worden aan de openbare ruimte voor algemeen gebruik.
De gemeente kan het initiatief nemen voor het (tijdelijk of definitief) verwijderen of verplaatsen van een Laadpaal. Bij het definitief verwijderen van een Laadpaal, neemt de Gemeente een nieuw verkeersbesluit waarin de reservering van de parkeerplaats(en) voor Elektrische voortuigen wordt (worden) opgeheven. Dit kan bijvoorbeeld wanneer de Laadpaal in praktijk niet of niet structureel wordt gebruikt of wanneer de ruimte nodig is vanwege andere ontwikkelingen ter plaatse.
In verband met de openbare veiligheid staat de Gemeente geen oplaadkabels of dergelijke laadvoorzieningen op, over, door of in openbaar gebied toe. Dit betekent dat een Elektrisch voertuig, geparkeerd in de openbare ruimte, niet opgeladen mag worden via een laadvoorziening op eigen terrein waarbij de laadkabel op de openbare weg (trottoir, parkeervak, fietspad, hoofdweg, plantsoen e.d.) ligt. De aanwezigheid van een dergelijke laadkabel wordt geacht gevaar op te leveren voor de bruikbaarheid van de weg of voor het doelmatig en veilig gebruik daarvan, dan wel een belemmering te vormen voor het doelmatig beheer en onderhoud van de weg en/of kan overlast of gevaar opleveren voor gebruikers van de weg, een en ander zoals bedoeld in artikel 7.1.1.2 van de Verordening Fysieke Leefomgeving Valkenburg aan de Geul waarmee de daar bedoelde vergunning kan worden geweigerd.
Indien een niet-elektrisch voertuig op een parkeerplaats voor opladen van Elektrische voertuigen staat, kan handhavend worden opgetreden jegens de Houder van het geparkeerde onjuiste (niet-elektrische) voertuig. Dit geldt ook voor een Elektrisch voertuig dat niet door middel van de laadkabel verbonden is met de laadpaal, of wel verbonden is maar geen sprake (meer) is van een actieve laadsessie. Het juiste gebruik van de parkeerplaats bij een Laadpaal is: als een Elektrisch voertuig met de laadkabel aangesloten is aan de Laadpaal en ook daadwerkelijk aan het laden is.
Artikel 10 Wijzigingsbevoegdheid
De ontwikkelingen op het gebied van elektrisch rijden en laadinfrastructuur zijn ten tijde van en na de vaststelling van deze beleidsregel nog volop gaande. Om die reden wordt deze beleidsregel ten minste jaarlijks, en steeds nadat relevante ontwikkelingen daartoe aanleiding geven, geëvalueerd en waar nodig aangepast en opnieuw vastgesteld.
Het College kan besluiten van deze beleidsregel af te wijken wanneer toepassing ervan, gelet op de belangen die deze regeling beoogt te beschermen, zal leiden tot een onbillijkheid van overwegende aard.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-119826.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.