Verkeersbesluit wijzigen éénrichtingsweg in de Boterstraat in Haarlem

Nr. 2025-347881

 

Burgemeester en wethouders van de gemeente Haarlem,

gelet op de Wegenwet, de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) en de Uitvoeringsvoorschriften van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: Uitvoeringsvoorschriften BABW).

 

Overwegende:

dat de Boterstraat gelegen is binnen de bebouwde kom van Haarlem;

dat de Boterstraat in beheer is bij de gemeente Haarlem;

dat de Boterstraat een weg is als bedoeld in artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994;

dat gelet op bovengenoemd artikel het college van burgemeester en wethouders van Haarlem bevoegd is verkeersbesluiten te nemen voor deze wegen;

dat de bevoegdheid voor het nemen van verkeersbesluiten door het college van burgemeester en wethouders van Haarlem is gemandateerd aan het afdelingshoofd Beheer en Beleid Openbare Ruimte, waarbij ondermandaat is verleend aan de Teammanager beleid openbare ruimte;

dat de gemeentelijke wegencategorisering van Haarlem op 25 april 2024 door de gemeenteraad is vastgesteld in de Beleidsnotitie Afweging 30km/u;

dat deze categorisering aansluit op de categorisering, zoals bedoeld in het landelijke beleid Duurzaam Veilig;

dat de Boterstraat gecategoriseerd is als erf binnen de bebouwde kom waarop een maximumsnelheid van 15 km/u geldt;

dat de verblijfsfunctie op een erf boven geschikt is aan de verkeersfunctie;

dat in een erf het parkeervakken enkel plaatsvindt in de daarvoor bestemde parkeervakken voorzien van markering en een parkeerplaatsaanduiding “P” in het parkeervak;

dat de Boterstraat een éénrichtingsweg uitgezonderd fietsers betreft in de richting van de kruising met de Eendrachtstraat/Veenpolderstraat naar de kruising met de Rollandstraat;

dat uit verkeersonderzoek en in de praktijk is gebleken dat het logischer en verkeersveiliger is om het eenrichtingsverkeer omgedraaid te laten gelden van de kruising met de Rollandstraat naar de kruising met de Eendrachtstraat/Veenpolderstraat;

dat het daarom gewenst is om de huidige éénrichtingsweg op te heffen en weer in te stellen in de Boterstraat in de richting van de kruising met de Rollandstraat naar de kruising met de Eendrachtstraat/Veenpolderstraat;

dat bovenstaande kenbaar wordt gemaakt door het verwijderen van de huidige borden C2 en C3 met onderborden OB52 (uitgezonderd) van bijlage 1 van het RVV 1990 en het bord C3 met onderbord OB52 te plaatsen ter hoogte van de kruising Boterstraat-Rollandstraat en het bord C2 met onderbord OB52 te plaatsen ter hoogte van de kruising Boterstraat-Eendrachtstraat/Veenpolderstraat;

dat met de bovengenoemde wijziging van de éénrichtingssituatie de doorstroming en leefbaarheid verbetert en er een goede aansluiting is op het bestaande wegennet in de wijk;

dat gelet op artikel 12 van het BABW voor het verwijderen van de verkeersborden C2 en C3 en het plaatsen van de verkeersborden C2 en C3 van bijlage 1 van het RVV 1990 een verkeersbesluit is vereist;

dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 de hiervoor benoemde verkeersmaatregelen strekken tot het verzekeren van de veiligheid op de weg en het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer in het geding komt met uitvoeren van de hiervoor benoemde verkeersmaatregelen;

dat gelet op alle voorgaande overwegingen het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer ondergeschikt is aan het verzekeren van de veiligheid op de weg en het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

dat gelet op artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de gemandateerde van de politie;

dat de politie heeft ingestemd met de hierna genoemde verkeersmaatregelen.

 

Het besluit:

Het college van burgemeester en wethouders van Haarlem besluit:

- door middel van het verwijderen van de borden C2 en C3 met onderbord OB52 (uitgezonderd fietsers) van bijlage 1 van het RVV 1990 de huidige éénrichtingsweg in de Boterstraat op te heffen in de richting van de kruising met de Eendrachtstraat/Veenpolderstraat naar de kruising met de Rollandstraat;

- door middel van het plaatsen van de borden C2 en C3 met onderbord OB52 (uitgezonderd fietsers) van bijlage 1 van het RVV 1990 een éénrichtingsweg in de Boterstraat in te stellen in de richting van de kruising met de Rollandstraat naar de kruising met de Eendrachtstraat/Veenpolderstraat;

- een en ander overeenkomstig uit de situatieschets.

 

Aldus vastgesteld op 20 maart 2025 te Haarlem

Namens het college van burgemeester en wethouders van Haarlem,

Melvin Werkhoven

Teammanager bereikbaarheid

 

Dit besluit treedt in werking na bekendmaking in het Gemeenteblad. Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na publicatie van dit besluit in het Gemeenteblad bezwaar maken bij burgemeester en wethouders van Haarlem, Postbus 511, 2003 PB te Haarlem. Het bezwaarschrift moet de naam en het adres vermelden van degene die bezwaar maakt, zijn ondertekend en de datum vermelden waarop het is opgesteld. Daarnaast verzoeken wij u om ook uw telefoonnummer en/of e-mailadres te vermelden. Dit maakt het makkelijker om contact met u op te nemen over uw bezwaarschrift. In het bezwaarschrift moet ook worden aangegeven tegen welk besluit bezwaar wordt gemaakt en waarom het bezwaar wordt gemaakt. Door het indienen van het bezwaarschrift wordt dit besluit niet opgeschort. Bij een spoedeisend belang kan degene die een bezwaarschrift heeft ingediend een voorlopige voorziening vragen aan de voorzieningenrechter van de rechtbank, sector bestuursrecht, postbus 1621, 2003 BR te Haarlem. Bij het indienen van een verzoek om voorlopige voorziening moeten griffierechten worden betaald.

 

Naar boven